Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mielipide// Onko julmettu efektimäärä huijausta?
1 2 3
basinisti_
05.01.2013 22:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! :)
 
Ihan vaan mielenkiinnosta sen suuremmin kantaa ottamatta kysyn teiltä mielipidettänne seuraavaan:
Onko tolkuton määrä efektejä kitaraa soittaessa huijausta, turhaa, kenties jopa oman huonouden peittämistä, vai puhtaasti sitä, että halutaan tuoda kuulijan korvaan se hyvä saundi?
 
Saattaa kuulostaa vähän epäselvältä, vaikea muotoilla paremmin :D
 
Kun ny ei vaan sattus mitää...
Antti1
05.01.2013 22:18:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vain lopputuloksella on väliä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
JuSu
05.01.2013 22:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielipide:
 
Ei ole huijausta. Ei se efektimäärä soittajaa paremmaksi tai huonommaksi tee. Tietty simppeli setuppi kitara-piuha-vahvain on armottomampi soittajalle, mutta toisaalta, efektien käyttäminen on taito sekin. Mikä toimii itselle ja muille parhaiten, sillä kantsii mennä.
 
JuSu
ReBeat
05.01.2013 22:24:18 (muokattu 05.01.2013 22:25:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basinisti_: Onko tolkuton määrä efektejä kitaraa soittaessa kenties jopa oman huonouden peittämistä
 
Lähinnä efektien käyttämisestä nillittäminen on sitä, että arvostelijan omasta huono-aivoisuudesta johtuva ärtymys yritetään kääntää joksikin ulospäinsuuntautuvaksi viestinnäksi. Aikansa turhaudutaan tekniikan ja avoimien mahdollisuuksien parissa, kunnes lopulta omalle yksinkertaisuudelle surullisesti alistuneena päädytään turakoimaan viisauksia tyyliin: "jos ei toimi kitara piuha vahvistin niin ei toimi, huono sävellys".
 
Monissa tapauksissahan on kyse ollut siis siitä, että ei vaan ole osattu säätää ja käyttää laitteita silloin kun niitä olisi haluttu säätää ja käyttää. Tai että mielikuvitus on sammunut, eikä ole enää keksitty mitä efekteiltä edes itse haluttaisiin, vaikka jotain on tehnyt mieli haluta. Siihen on turhauduttu ja päädytty turakoimaan.
 
Midrange
05.01.2013 22:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on ihailtavaa jos joku osaa ja viitsii vielä 20 soittovuodenkin jälkeen räplätä efektien kanssa ja vaihtaa soundia usein keikan aikana biisien mukaan.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
JuSu
05.01.2013 22:47:48 (muokattu 05.01.2013 22:47:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Se on ihailtavaa jos joku osaa ja viitsii vielä 20 soittovuodenkin jälkeen räplätä efektien kanssa ja vaihtaa soundia usein keikan aikana biisien mukaan.
 
No... kiitos? =)
 
JuSu
Midrange
05.01.2013 22:56:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: No... kiitos? =)
 
JuSu

 
Ole hyvä vaan, äläkä tule tasapaksuksi :)
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
AngieRainbow
05.01.2013 23:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä muiden kanssa. Vaikka itse olenkin kitara ja mies linjalla, eli en yleensä efektejä juurikaan käytä, niin antaa muiden tempoa, jos haluavat. Ei se ketään huononna.
 
Soitin hiljattain yhden freelancer keikan, jossa toinen kitaristi oli niin saatanan hyvä. Paljon parempi soittaan kuin minä ja sillä oli aika paljon efektejä käytössä ja kyllä toimi. Junmalauta! Minustakin efektien käyttäminen on oma taiteenlajinsa. Sillä kaverilla homma pelitti niin soiton kuin saundinkin suhteen.
 
Yksi sähkökitaran suurimmista viehätyksissä on mielestäni juuri siinä, että siihen signaaliin voidaan vaikuttaa niin paljon. Teknologia mahdollistaa kitarasta tulevan signaalin muokkaamisen, niin miksei sitä hyödynnettäisi?
 
Mulle toimii laadukas vahvistin ja kitara, mutta missään nimessä suuri efektien määrä ei ole huijausta. Voihan joku huono soittaja yrittää piilottaa soittotaitoaan sinne efektien taakse, mutta ei se vaikuta efektien käyttöön asiana. Monella hyvällä soittajalla voi olla vaikka minkä näköistä avaruusalusta rakennettu siihen jalkoihin.
 
Meikäläisen taidoilla on parempi keskittyä vaan soittamaan :)
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
JuSu
05.01.2013 23:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Ole hyvä vaan, äläkä tule tasapaksuksi :)
 
Ei pelkoa, viime aikoina paksuuntuminen on keskittyny lähinnä keskivartalon alueelle. =)
 
JuSu
hallu
05.01.2013 23:47:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eo ole huijausta. Musiikissa kun ei voi huijata, vaan se on aina sitä mitä se on. Itse olen soittanut pitkään ilman efektejä siis pelkkä kitara ja vahvistin. Nykyisinkin käytän efektejä hyvin säästeliäästi. Efektihän on suomeksi tehoste joten niiden käyttäminen tekee musiikista tehokkaampaa;-). Tosin liika tehosteiden käyttö voi johtaa inflaatioon joten ilamn muuta taitolaji on niiden käyttö.
 
Sähkökitaran hieno puoli on juuri sen monimuotoisuus ja loputtomalta tuntuvat mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Jucciz
05.01.2013 23:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Ei pelkoa, viime aikoina paksuuntuminen on keskittyny lähinnä keskivartalon alueelle. =)
 
JuSu

 
Jätkällä on middlet kunnolla edustettuna, eipähän jää soundi jalkoihin bänditouhuissa. ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
JuSu
05.01.2013 23:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jätkällä on middlet kunnolla edustettuna, eipähän jää soundi jalkoihin bänditouhuissa. ;)
 
Niinpä, soundi lähtee mahasta. =)
 
Anteeksi off topic.
 
JuSu
JaaGeRMaisTeR
06.01.2013 00:30:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä se ole kusetusta jos tekee sen tosiaan hyvin. Tuossa tuli rääkättyä omia korvia efekti sekä vahvarin säröillä yhtä aikaa ja se oli semmosta ulostetta... no toisaalta se kuulosti hyvin paljon monelta black metal pumpulta... ja tieten ihan sama mitä soitti niin burzumilta kuulosti...
 
Gabe
06.01.2013 00:34:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi kun olisikin semmoinen nappi jolla paska soundi tai soittotaito korjataan. :) Olen AngieRainbown ja Hallun kanssa pitkälti samoilla linjoilla. Kyse on itseilmaisusta.. joskus haluttuun soundiin pääsee ainoastaan efektejä käyttämällä, joskus pelkkä kitara, piuha ja vahvistin riittää. Itse olen vetänyt kauan tällä viimeisellä tavalla, nyt olen kuitenkin hoksaamassa sellaista hillittyä efektien käytön jaloa taitoa ja tarkoituksena olisi koota elämäni ensimmäinen kunnon pedaalilauta. En kuitenkaan laske itseäni kovin pahaksi koijariksi.
 
www.kitaramaailma.com
AngieRainbow
06.01.2013 00:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Voi kun olisikin semmoinen nappi jolla paska soundi tai soittotaito korjataan. :) Olen AngieRainbown ja Hallun kanssa pitkälti samoilla linjoilla. Kyse on itseilmaisusta.. joskus haluttuun soundiin pääsee ainoastaan efektejä käyttämällä, joskus pelkkä kitara, piuha ja vahvistin riittää. Itse olen vetänyt kauan tällä viimeisellä tavalla, nyt olen kuitenkin hoksaamassa sellaista hillittyä efektien käytön jaloa taitoa ja tarkoituksena olisi koota elämäni ensimmäinen kunnon pedaalilauta. En kuitenkaan laske itseäni kovin pahaksi koijariksi.
 
Etkös sä ostanut juuri parikin MP:n särötintä? Mä voisin kyllä kans huolia tommosen Sweet Honeyn.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Osteri
06.01.2013 01:25:00 (muokattu 06.01.2013 12:16:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Vain lopputuloksella on väliä.
 
Noin se on.
Kunnioitan monipuolisia efektien käyttäjiä. Varsinkin kun ohittavat oman wah-chorus-overdrive-phaser-delay-compressor -lautani. Monasti omat hommat tuntuu ehkä liian tasapaksulta, kun uskoo että less is more :) Mut ei se mitään, jokainen taitojensa ja tyylinsä mukaisesti. -Rock-
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
markkuilari
06.01.2013 02:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän oon ollu sitä mieltä, että vahvarista ne soundit otetaan, ja jos ei oteta, niin hommataan kalliimpi. No, nyt hommasin ekan pedaalin, delayn(melkein 10v soittanut), niin kyllähän siinä aika iso ero on entiseen. Siinä mielessä tuntuu vähän huijaukselta, kun nythän sitä luulee osaavansa edes jotain. Olishan siinä säästänyt monta tonnia, kun ei olis ollu niin jäärä. Kunnioitusta niille jotka jaksaa niitä ruuvailla, ja saahan niillä vähän paskemmankin vahvarin kuullostamaan paremmalta.
 
slapvete
06.01.2013 02:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä tulee mieleen vanha Pahkasian vitsi.
 
- Onko rynkkaaminen suntia?
- Ei, ei ole suntia.
 
En itse alkaisi ulisemaan efektien määrästä esim. herroille The Edge ja David Torn...
 
Sinänsä efektien määrä ei ole the juttu. Ne pitää tehdä osaksi soitinta. Pelkkä sähkökitarahan ei ole soitin, siitä tulee soitin siinä vaiheessa kun se on kiinni signaalitiessä, joka päättyy kaiutinelementtiin.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Point
06.01.2013 05:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopputulos se kuitenkin on, joka merkitsee. Ja onhan se tosiaan oma taiteenlajinsa polkea raivolla ja saada se kuulostamaan hyvältä.
 
Oikeasti ainoat purkit mitä ite tarviin on delay ja viritin. Tosin lisää tekis taas mieli hankkia myytyjen tilalle. :D
 
jkourula
06.01.2013 09:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ymmärrä, että millä tavalla se voisi olla huijausta. Ketä huijataan? Yleisöä?
 
Aika harva efektihän soittaa sitä kitaraa, kyllä siihen se soittaja vielä tarvitaan. Paska tai hyvä soitto efekteillä on silti paskaa soittoa, jos se ei sovi musikaaliseen kontekstiin. Musiikkiahan tässä soitetaan eikä tämä ole mikään kitaransoiton tasokoe.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «