Aihe: Periytyikö musikaalisuus?
1 2 3
mongoloidi
28.04.2004 19:47:03 (muokattu 28.04.2004 19:47:13)
Äiti on soittanu pienestä asti pianoa.
En tiedä onko tämä mitenkään omaan musikaalisuuteeni vaikuttanut,mutta ainakin tuntuis siltä.
Jami
28.04.2004 20:05:17

Suden kasvattama lapsi ei ymmärtäny pianon päälle pätkääkään. Mutta oli kova poika ulvomaan!
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
Mako
28.04.2004 20:58:49

Eivät soita vanhemmat mitään. Faija näppäilee toisinaan kitaralla jotain..mistä lie oppinut, taustaa tuohon en tiedä enkä kehtaa kysyä.

Vaari jota en koskaan nähnyt soitti mandoliinia tms. snadia kielisoitinta.

Muista en tiedä..sisarukset eivät soita mitään.

Itekin löysin varsin myöhään soittimien räpläilyn.

Eli toivoton on tilanne :)
I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake
riimu
28.04.2004 21:06:22
Vanhemmat ovat äärimmäisen epämusikaalisia. Eipä kotosalla ole koskaan levyt soineet pahemmin jne.
Ei näkymätön löydä kaltaistaan.
Aminohappo
28.04.2004 21:15:21
Toinen iso-sisko soittaa pianoo ja toinen skebaa. Mutta meiksit eivät soita mittään.
Aminohappo = proteiinien perusyksikkö
Adelheid
28.04.2004 21:52:14
Täytyy vielä lisätä etten minäkään tuota muksua mihinkään pakota. Vauvamuskari tuli mieleeni kun tämä tykkää kuunnella musiikkia ja katsella touhujani.
sub zero
28.04.2004 21:54:38
Mun äiti kerto että mun luokkakaverin isä oli ala-asteen vanhempainillassa julistanut että "Minä kasvatan lapsistani kulttuuri-ihmisiä!". Käytännössä tämä näkyi siten että pojat pakotettiin vuosikausia soittamaan viulua. Mahtoi poikia ketuttaa.
Sertzo S
29.04.2004 10:27:05
Musikaalisuus on yksi älyn osa-alue, joka voi periytyä tai sitten ei. Kaikista ei ole kaikkeen, vaikka kuinka yrittää tai syntyy esim. vaikka muusikkoperheeseen. Lahjakuus ja harjoittelu yhdessä tekevät osaajan ja jopa mestarin.

Eräässä lehdessä eräs oopperalaulajatar väitti kaikkien ihmisten olevan musikaalisia!
Voi että vitutti suoraan sanoen tuollainen typerä väite!
madclass
29.04.2004 10:41:46 (muokattu 29.04.2004 10:43:07)
Eräässä lehdessä eräs oopperalaulajatar väitti kaikkien ihmisten olevan musikaalisia!

Se nyt varmaan vähän riippuu musikaalisuuden asteesta. Eikös sitä ole jo musikaalinen jos pystyy kuulemaan musiikkia, erottamaan musiikilliset äänet? Kyllähän musiikin kuuntelu jo vaatii jonkinasteista musikaalisuutta. Ja väitän myös että vaikea on löytää ihmistä jolle ei saisi opetettua helppoja rytmejä tai melodioita.
Soita sitä mitä siinä ei ole. -Miles Davis
sub zero
29.04.2004 10:49:49
Käsittääkseni soittaminen tiettyyn pisteeseen asti on täysin mekaaninen taito. Eikö kuka tahansa opi soittamaan ainakin vaikkapa Bachin Inventioita jos vain harjoittelee opettajan johdolla (eri asia että ketä nappaa harjoitella)? Chopinin preludeita taas ei välttämättä kaikki oppisi. Niitä ei varmaan nakkisormilla soitella.

Eikö musiikissa ole aivan eri asia esim sävelkorva ja sen tyyppiset jutut ja sitten toisaalta mekaaninen sorminäppäryysjuttu? Näin ollen mestarikapellimestari ei kuitenkaan välttämättä koskaan voisi tulla kovin hyväksi soittajaksi jos olisi nakkisormi.
larinparaske
29.04.2004 10:55:12

Hoho

Samalla tavalla kaikki on älykkäitä tai pitkiä tai vaikka karvaisia. Jotkut vaan enemmän kuin toiset :)
I want to be the king and queen of cheese
volvo740
29.04.2004 11:31:39
Kyllä on periytynyt ja sukulaisetkin ovat aika musikaalisia, osa nimittäin. Loput on homoja.
Lada ei toimi koskaan kunnolla muttei koskaan niin huonosti ettei sillä pääsisi.
Nixzar
29.04.2004 11:34:35
Isä toimii musiikin opettajana ja soittaa omassa bändissään
bassoa. Äiti soittaa huilua. Siskot joita on kolme soittavat klarinettia, pianoa ym. soittimia. Pappa on lahjakas hanurin tiluttaja. Itse soitan kitaraa ja rumpuja. Joskus bassoa.

On se varmaan periytynyt.
*IHKK #12*
reino
29.04.2004 11:58:27
Äiti pimputtelee pianoa ja lauleskelee jonkun verran. Isän puolelta ei ole tämän asian suhteen mitään sanomista, mutta muuten suvussa on jonkun verran muusikoita.

Itse olen polvenkorkuisesta asti tehnyt jotakin musiikkiin liittyvää, joko laulanut, kuunnellut levyjä tai pimputellut pianoa. En usko, että siihen kuitenkaan perintötekijät hirveästi vaikuttavat.
W00t?
Sertzo S
29.04.2004 12:11:53
Mielestäni hyvä, luontainen sointukorva, jota luonnollisesti voi kehittää on tärkeää musiikin tekemisessä ja omaksumisessa.
Kun kuuntelee esim. naapurin hanuristi-setää, joka on soittanut vuoskikymmeniä pändissään ja silti vetää aina väärän, sopimattoman tai huonosti valitun soinnun samaan biisiin ja aina samaan kohtaan väittäen, ettei vääriä ääniä tullut, tulee jotenkin niin avuton olo, eikä kehtaa juuri puhua mitään musiikista kyseisen "ammattilaisen" kanssa.
Janorion
29.04.2004 12:48:36
No en tiedä perityykö mutta ainakin musiikin läsnäolo lapsuudessa auttaa paljon. Kasvoin taustamusiikkina Sabbathia, Zeppeliniä, Status Quota, Sparksia, Beatlesia ja CCR:ää. Molemmat vanhempani osaavat laulaa, isäni opetti ensimmäiset soinnut ja sedältäni, tuolta vanhan liiton punkkarilta opin ensimmäiset riffit. Siinä mielessä onnekas olen, lahjakas tosin en.
"Mitä pöllömpää, sen parempaa."
kassper
29.04.2004 12:50:15

Sitähän sanotaan, että muusiikki-ihmisten lapsista tulee usein kuvataiteellisesti päteviä ja taideihmisten lapsista taasen tulee musiikillisesti suuntautuneita. Vaan eipä tästä mitään sääntöä saa tekemälläkään.

Mun mutsi oli taiteilija, mut tosin faija soittaa helvetin hyvin huuliharppua :p Ja musta tuli basisti... hmmm...

Tunnen kyllä monta ihmistä, joiden vanhemmat on hyviä kuvataiteissa, mutta paljon myös ihmisiä, joiden porukat taas on musiikki-ihmisiä.

Ehkäpä vois sanoa näin, että taiteellisten ihmisten (kuva ,musiikki,ilmaisu) lapsista tulee myös jollain tavalla taiteellisia. Kasvatus lienee avainsana tässä kuitenkin..
Kun menee kovaa, niin pääsee nopeasti pois vaaratilanteista.
Prowler
29.04.2004 13:02:54
Vastaan ei, koska en tiedä koko suvussani ketään muuta henkilöä, joka soittaisi joitain tai olisi muuten musikaalinen.
Veljetkin kuuntelee vaan jotain amispoppia
Walkin`trough the city,Feelin`oh so pretty,I`ve just got to find my way.......
AdTe
29.04.2004 17:47:36
hmmm....
Äiti on joskus ollu kanttorina,tosin soittaa vain ja ainoastaan nuoteista.
Isä laulaa KOVAA ja MATALALTA,kai sillä sit jonkinlaista lauluääntä on,ku muut tykkää...
Iso-sisko nro.1 Oli joskus hyvä huilisti,nyttemmin lopettanu
Iso-sisko nro 2. todella hyvä soittamaan pianoa
Iso-veli: Tajuttoman hyvä korvakuulo,soittaa hyvin pianoa ja jonkin verran skittaa

Ja sit minä,eli meiän musta lammas...Korvakuulon oon löytäny vasta viimesen vuoden aikana,aiemmin soitin kaiken nuoteista. Koskettimia pitäis ilmesesti osata soittaa yheksän vuoden tunneilla käymisen jälkeen,mut ku ottaa huomioon,et toi pitkä yheksän vuotta on ollu täysin mekanista(esim.vasen käteni on tosi huonossa kunnossa,kun tekniikkaa ei ees yritetty kehittää...),voin sanoa et kosketinsoittajaa musta ei tule.
Laulaa osaan jonkin verran,mut tekniikka on vähän hakusessa,ääntä olis jos oppisin vähän..
Saksofoni sen sijaan on luonnistunu tosi hyvin,alle vuoden soittanu itekseni ja perustekniikka on hallinnassa,samoin äänet.
Before you think,Do it Twice
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)