Aihe: Sundown A 50 (customoitu) & Carvin X-100B
1 2
JuSu
29.04.2004 10:02:57
Engl (kuten Mesa) vaikuttaisi yleispätevältä laitteelta, mutta etsin jotain hieman persoonallisempaa.

Offtopikkia, mutta tätäpä olen itsekin tuumannut. Ainakin tällä keskustelupalstalla alkoi melkoinen Engl -kohina reilu vuosi takaperin. Onko Englin soundi kärsimässä samanlaista inflaatiota kuin Mesan, se rectifier -soundi kun löytyy joka toiselta pomppumetallilevyltä ja muualtakin?

Hauskaa olisi myös nähdä Englin maahantuojan menekki ja verrata sitä tällä palstalla käytyjen keskustelujen aiheisiin, mahtaisiko mitään yhteneväisyyttä olla havaittavissa? Tuskin sentään?

JuSu
Ooostakaa ooostakaa, hyvejä kitaroita, Ibanez, Charvel, Falcon... Katso tori.
Hanok
29.04.2004 10:22:05
VHT:sta en osaa sanoa sanaakaan. Kalliita tuntuvat olevan:)

Ostin taannoin VHT Pittbull Fifty/ST-nupin. Siis kaksi kanavaa + molemmissa boost, erilliset eq:t, todella hieno putkella toteutettu jousikaiku. Tämä on vanhempi malli jossa on päätteessä 4 x el84. Kyseessä ei ole varsinaisesti high gain-styge, mutta kyllä minä sillä itse toisen bändin kanssa heviä soitan, ilman pedaaleita.

Soundit tuossa nupissa ovat kyllä hienot. Puhdas puoli tuon jousikaiun kanssa aivan unelmatavaraa. Säröissä törmäsin itse pieneen ongelmaan kaappini kanssa (Marsun 1936 / Vintage 30) - ylämiddlessä oli sellainen ärsyttävä sirinä. Olen kuitenkin testannut nuppia 4 x 12 / Greenback-kaapilla, jolla puolestaan myös säröt soundasivat aivan mahtavalta, joten tiedän ettei vika ole nupissa. Tuli tuossa sitten hommattua erillinen graafinen eq, jonka lykkäsin nupin efektiluuppiin, ja johan pelittää. Leikkaan sillä vähän 4 kilohertzin kohdalta ja korostan muuten middlejä, nyt soundaa juuri siltä miltä pitääkin. Nupista on muuten olemassa myös erillisellä eq:lla varustettu versio, mutta omastani ei sellaista löydy. Tuo peräänkuulutettu dynamiikka tuossa vahvistimessa on kyllä todellakin kohdallaan.

No, eipä siitä kai oikein enempää voi sanoa kuin että kannattaa testata jos tulee vastaan. Suomeenhan VHT:tä ei ole tuotu enää vuosiin, ja koko Euroopassa saatavuus taitaa olla nykyään heikko, mutta kyllä noita aina välillä käytettynä liikkuu. Itse ainakin tykästyin välittömästi. Täytyy vielä myöhemmin varmaankin hommata kunnon greenbackeilla ladattu skobe niin johan jytisee.

Niin joo, hinta voi kyllä nousta ylemmäs kuin nuo mainitut nupit...
Hanok
29.04.2004 10:27:25

Hauskaa olisi myös nähdä Englin maahantuojan menekki ja verrata sitä tällä palstalla käytyjen keskustelujen aiheisiin, mahtaisiko mitään yhteneväisyyttä olla havaittavissa? Tuskin sentään?

Aika pienimuotoisestihan niitä on tuotu maahan, joten voihan se jollain tavalla näkyäkin. No, tuskinpa pelkkien m.nettiläisten ostokset vielä selviä eroja tekevät (varsinkin kun täällä pyörivät ostavat varmasti keskimääräistä enemmän netin kautta suoraan ulkomailta), mutta kyllä niiden Englien maine on samaan aikaan muuallakin levinnyt. Eihän niistä juuri kukaan ollut vielä kuullut ennen sitä aikaa kun täällä alettiin niistä puhua. Silloin testasin ensimmäisen kerran Screameria Musamaailmassa ja innostuin. Nykyään kylllä jokainen vähänkään kamapuolta seuraava kitaristi (varsinkin hevipuolella) tuntee merkin.
Aman
29.04.2004 10:37:15

Offtopikkia, mutta tätäpä olen itsekin tuumannut. Ainakin tällä keskustelupalstalla alkoi melkoinen Engl -kohina reilu vuosi takaperin. Onko Englin soundi kärsimässä samanlaista inflaatiota kuin Mesan, se rectifier -soundi kun löytyy joka toiselta pomppumetallilevyltä ja muualtakin?

Engli ei sentään vielä yhtä pahassa jamassa ole, kuin Mesan rectifier. Toivottavasti ei joudukkaan.

Mesa (vanhemman koulukunnan Mesa) on kyllä aina ollut unelmissa, mutta jostain syystä nyt en jaksa korvaani lotkauttaa siihen suuntaan... Tarkoitan siis esim. Mark IV:sta (aah..) Ja tokihan tuon hintakin jo jotain sanelee:)
Ihminen se on muusikkokin.
Hanok
29.04.2004 11:14:08 (muokattu 29.04.2004 11:15:03)
Juu, tosiaan nuo VHT ovat tyyriitä, mutta ei varmasti ylihintaisia laatuunsa nähden. Jos halvalla löytyy niin täytyy ehdottomasti tsekata.

Näinhän se on. Saatavuushan noissa saattaa nostaa hintaa. Merkki nyt ei ole täälllä hirveän tunnettu, mutta varsin hyvämaineinen. Itse maksoin omastani kyllä ihan oikeata rahaa, mutten ollenkaan liikaa hyvästä nupista.

Tuo sinun tekstisi muuten kelpaa jo melkeinpä laitearvosteluksi:)

Kiitti. En ole kuitenkaan vielä ehtinyt soittaa yhtään keikkaa tuolla nupilla, joten ei viitsi vielä kirjoittaa arviota. Teen mieluummin sitten kun on kokemusta enemmän.

Toi Sundown houkuttelee nyt jotenkin vallan älyttömästi, liekö sen yksinkertaisesta lähestymistavasta ja siitä että sen soittajasta ei voi tietää ennen ensimmäistä sointua, mitä se aikoo soittaa:)

No, on tuossa tietty pointti kyllä. Onhan tuossa VHT:ssäkin vähän sellainen "ei tule joka päivä vastaan" -tekijä.

Kyllä se Sundown on varmasti pätevä vehje. Itse en ole kunnolla noita testaillut, mutta mielikuva on positiivinen.
Aman
04.05.2004 08:38:55

Noniin... Kävin eilen testaamassa tuota Sundownia, ja kyllähän se vakuutti... ...vakuutti sen verran, että nyt se tuolla kotona odottelee treenikselle pääsyä:)

Penteleen tykki peli. Rupee kiertään niin tanan nätisti ja soundit on pirun kohdallaan, ja se dynaamisuus, aah... Täydet säröt päällä ja silti voit soittaa melkein puhtaita sointuja, ja sitten ku räimäsee kunnolla niin kyllä puput paskoo alleen saunan takana:)

Hyvin erotteleva ja luonnollinen soundi. I LIKE IT! Kotonahan tuo kuulostaa hyttysen ininältä, kun ei pysty luukuttamaan, mutta KOVAAHAN putkilaitetta pitääkin soittaa.

Customoidut ominaisuudet:
-Lisää dynamiikka särökanavaan
-Lisää kiertoherkkyyttä
-Puhtaalle kanavalle attackin lisäys kytkin
-Kaiku poistettu käytöstä ja kaiulle omistettu putki otettu käyttöön efektilenkille. En muista oliko laitteessa alunperinkin molemmille kanaville omat luupit, mutta nyt ainakin on:)

Kauppaan kuului myös Transitcasen mittoihin valmistama boxi, tolle nupille.

Kaupan päälle rytkästiin vielä ibanezin compressorispedu, ei hjuva, mutta ilmanen:)

Vielä selvittämättä jäi, mikä merkitys power kytkimen kolmannella asennolla on. Puolitus? (50w -> 25w) elikkäs keskellä se on OFF, ylhäällä ja alhaalla ON.

Bias säätö pitää itse suorittaa. Mikä oli outo juttu, kun myyjä tuntui olevan suhtkot hyvin perillä vahvistimista, mutta ei ollut tehnyt/teettänyt biasointia. Oli vaan ostanut uudet putket ja soittanut yhden keikan jonka jälkeen mulle sen möikin. Putkissa ei kuitenkaan tuntunut olevan mitään vikaa, joten toivottavasti toi "biasoimaton keikka" ei oleellisesti aiheuttanut vahinkoa putkissa.

-Ari Manninen
Nopeat soittavat hitaat.
Aman
04.05.2004 12:47:08 (muokattu 04.05.2004 12:47:37)

Tulipahan vaan mieleen, ku huomasin eilen kotosalla, notta verkkovirta johdon töpseliin on vedetty teippi noitten "maaklipsien" päälle! Mitäköhän tällä on ajettu takaa? Voiko olla vaarallista ottaa pois ja työntää maadotettuun pistorasiaan? Vai onko vaarallisempaa olla ottamatta?!
Nopeat soittavat hitaat.
lexa53
04.05.2004 12:51:44
Tulipahan vaan mieleen, ku huomasin eilen kotosalla, notta verkkovirta johdon töpseliin on vedetty teippi noitten "maaklipsien" päälle! Mitäköhän tällä on ajettu takaa? Voiko olla vaarallista ottaa pois ja työntää maadotettuun pistorasiaan? Vai onko vaarallisempaa olla ottamatta?!

Tuolla virityksellä on ilmeisesti yritetty poistaa ns. maalenkin aiheuttamia häiriöitä.
Shaft
04.05.2004 13:06:46
Tuolla virityksellä on ilmeisesti yritetty poistaa ns. maalenkin aiheuttamia häiriöitä.

Luultavasti. Vahvistin kannattaa kuitenkin pitää maadoitettuna, eikä noiden teippien poistamisesta ainakaan mitään vaaraa ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)