Aihe: Kamat hiljaiseen reenaamiseen
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
02.01.2013 17:13:29
ha55i: Täältä ääni THR:lle. Hyllyssä on Line6, mutta Yamaha on vaan paljon helpompi, eikä vaadi tietokonetta. Soundit ovat riittävät kotiin, efektit samassa paketissa, ei paljoa johtoja. Lisäksi ei näytä pahalta, joten sopii hyvin vaimon valitsemien huonekalujen (Onko muunlaisia?) sekaan.

Itsellä värkin helppous on lisännyt soittoaikaa. Kitara kiinni, luurit korvaan ja menoksi. Perheellisen vapaa-aika on kuitenkin siroteltu kolmen minuutin pätkiin pitkin päivää.

-h

Tämä alkaa vähitellen käymään mielenkiintoiseksi. Pitäisiköhän sitä oikein tutustua tarkemmin....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mopar
02.01.2013 17:24:49

Laulava Kylätohtori: Tämä alkaa vähitellen käymään mielenkiintoiseksi. Pitäisiköhän sitä oikein tutustua tarkemmin....

Mulla vähän sama fiilis...
Vesa423
02.01.2013 17:39:04 (muokattu 02.01.2013 18:31:35)
mopar: Onkos muuten jollakulla kokemusta noista THR:n C ja X versioista? Vai onko se perusmalli parempi?

Viime torstaina tarttui THR10c matkaan lähikaupasta. Näinhin roots-juttuihin ensivaikutelma ihan hyvä. Helppo saada USB kautta suunnilleen livenä kuuluva soundi äänitettynäkin talteen, ja mallinnukset sopii bluesjuttuihin ihan kivasti. Voi olla että jossain rokimmassa hommassa tosta perusmallista löytyviä räyhäkämpiä mallinnuksia kaipailisi, löytyy C-mallistakin kuitenkin Bluesbreaker-tyylistä rosoisempaa mallinnusta, matchless-tyylinen rouhea ei kovin kovagaininen mallinnus ja mini-malllinnus, josta tuntuis lähtevän sellaista melko isogainista pehmeää leadisoundia.

Divariskaba 104:ssa, roots 260:ssa ja soolo252:ssa ensimmäiset testailut nauhoittelusoundeista. Kaikissa käytetty US Blues-malllinnusta, joka ilmeisesti jotain Fender Blues Deluxen tapaista yrittää malllintaa. Roots 260:ssa les paul, muut muistaakseni stratolla.

Edit:
Tossa vielä näyte suunnilleen siitä mihin asti C-mallissa gainia riittää, eli mini mallinnoksella nupit kaakossa les paulin kaulamikillä

https://dl.dropbox.com/u/42113638/mini%20les%20paul.mp3

Tätä ärhäkämpään soundimaailmaan perusmalli tai X-malli lienevät parempia valintoja.
Tomtom
04.01.2013 10:55:11
Kylläpäs nyt THR:ää hehkutetaan. Menee OT:ksi mutta onko kukaan testannut rinnakkain joko Microcuben tai Voxin DA:n kanssa?
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
calluna
04.01.2013 12:22:49
ha55i: Täältä ääni THR:lle. Hyllyssä on Line6, mutta Yamaha on vaan paljon helpompi, eikä vaadi tietokonetta. Soundit ovat riittävät kotiin, efektit samassa paketissa, ei paljoa johtoja. Lisäksi ei näytä pahalta, joten sopii hyvin vaimon valitsemien huonekalujen (Onko muunlaisia?) sekaan.

Itsellä värkin helppous on lisännyt soittoaikaa. Kitara kiinni, luurit korvaan ja menoksi. Perheellisen vapaa-aika on kuitenkin siroteltu kolmen minuutin pätkiin pitkin päivää.

-h

Asia on juuri näin!
Itse sain käsiin moisen hiljattain torilta. Kaikenlaista ratkaisua kotisoitteluun on täällä pyörinyt (ja pyörii vieläkin), mutta THR on ollut kyllä nappihankinta.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
edgehill
04.01.2013 13:46:23
Myös täällä THR10C tuli juuri hommattua. Parin illan perusteella todella oiva peli kaikkeen (koti)soittoon.

Alkufiilikset kirjoitin tänne, mitään lisättävää ei nyt ole:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11138253#p11138253

Toinen hiljaiseen treenaamiseen sopiva laite on Boss Micro BR-80.
Semmoinenkin mulla on, fiilikset siitä täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10580634#p10580634

t. edgehill
elsewhere
04.01.2013 14:00:26
Tomtom: Kylläpäs nyt THR:ää hehkutetaan. Menee OT:ksi mutta onko kukaan testannut rinnakkain joko Microcuben tai Voxin DA:n kanssa?

Ainakaan MicroCubea ei kannata mainita edes samassa lauseessa. Olen omistanut molemmat ja ero on kuin yöllä ja päivällä, eikä todellakaan kuution eduksi.
~ Love broke out and I forgot it's war.
madcow2
04.01.2013 14:19:34 (muokattu 04.01.2013 14:39:46)
Kylläpäs nyt THR:ää hehkutetaan. Menee OT:ksi mutta onko kukaan testannut rinnakkain Tech 21 Trademarkin kanssa?

Tämä kiinnostaisi, kun oman Trademark 10:n Fender-maailma ja jousikaiku ovat kyllä kivoja, mutta Marsu-soundit ei oikein kuulosta siltä, miltä pitäisi. Mesa-mallinnoksia en aktiivisesti tarvitse edes. Eniten siis kiinnostaa tuo C-malli itseänikin.
Möö. Koti on mun stage.
charvette
04.01.2013 15:17:39
Käytetty iPod, halpa interface (Ampkit, Jamup plug tai iRig) + kitarasimuja.
Vesa423
04.01.2013 16:50:40
madcow2: Tech 21 Trademarkin

Tämä kiinnostaisi, kun oman Trademark 10:n Fender-maailma ja jousikaiku ovat kyllä kivoja, mutta Marsu-soundit ei oikein kuulosta siltä, miltä pitäisi. Mesa-mallinnoksia en aktiivisesti tarvitse edes. Eniten siis kiinnostaa tuo C-malli itseänikin.

Itse olen Trademark 30:lla eniten käyttänyt juuri noita marsusoundeja, olen ollut livesoundina ihan tyytyväinen. Ovat kyllä aika herkkiä sävynsäädöille, mutta esim tuolta ruuvailun lähtökohtaa

http://www.cstone.net/~halouis/tm10/index.html?all

ja ainakin joidenkin noiden pohjalta on ihan ok soundeja löytynyt. Tällaisissa soundeissa THR10C ei livesoundeissa minusta kovin merkittävää parannusta tuo. Helpompi kyllä saada usb kautta talteen. Muiden mallinnusten, erityisesti kevytrosoisten soundien puolella minusta eniten uusia mahdollisuuksia THR10C vs Trademark 30. Ja näissä soundeissa erityisesti nauhoituksen helppous USB kautta korostuu. Trademarkilla usein suoranauhoituksella kevytrosoiset soundit vaikea saada talteen ilman liian kirskuvaa diskanttipäätä.
madcow2
04.01.2013 22:11:43
Vesa423: Muiden mallinnusten, erityisesti kevytrosoisten soundien puolella minusta eniten uusia mahdollisuuksia THR10C vs Trademark 30. Ja näissä soundeissa erityisesti nauhoituksen helppous USB kautta korostuu.

Kiitokset arviosta! Täytyypi testata kun osuu kohdalle. Harmi vaan, että Fazer muutti pois Turun keskustasta. Jos keväämmällä vaikka seikkailisin kauas tuntemattomaan...
Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa.
Shakata
04.01.2013 23:51:08
Lyödäänpä vielä vettä myllyyn...Mulla on ollut tuo THR-5 kotisoitossa jokusen kuukauden ja se on ihan oikeesti todella hyvä vehjes! Parhaimmillaan juurikin hiljaisessa treenaamisessa. Lisäksi vempele on hienon näköinen ja sympaattinen operoida. On tässä vuosien aikana tullut omistettua kotisoitossa Voxin mallintavia, Rolandin tuotoksia, Voxin Tonelab ST + pienempiä ja isompiakin putkivahvareita. Ehkä vois jossain vaiheessa ostaa tuon isomman THR:n ja viedä tän pienemmän töihin :D
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." Lou Reed
Klezberg
05.01.2013 00:07:48 (muokattu 05.01.2013 00:09:39)

elsewhere: Ainakaan MicroCubea ei kannata mainita edes samassa lauseessa. Olen omistanut molemmat ja ero on kuin yöllä ja päivällä, eikä todellakaan kuution eduksi.

Sama juttu. Microcube ollut mulla 8 vuotta, samoin PodXT, nyt kesällä ostin THR10:n ja aivan eri tason peli. Kunnon putkivahvistinta mulla ei ole koskaan ollut, kun ei ole voinut soittaa kovaa. THR10:n kanssa soitosta löytyy nyt ensimmäistä kertaa ihan uusia sävyjä. Semmoisia että eihän se osaamisesta ollutkaan kiinni vaan vahvistimesta.

Kuulokekäyttöön en tuota varauksetta suosittele. Mutta tuota voi soittaa ilman kuulokkeita vaikka kuinka hiljaa ja soundi pysyy samana.

Silloin kun itse ostin tuon, ei ollut kuin tuo THR10 ja sitten THR5. Ehkä olisin hommannut tuon C-mallin jos semmoinen olisi silloin ollut saatavilla. Hi-gain -asentoja tulee harvemmin käytettyä. No, en tiedä. Niistäkin on löytynyt jotain kivaa. Ja bassoakin tuon kautta olen soittanut.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
lumikitara
05.01.2013 11:36:22 (muokattu 05.01.2013 12:02:44)
Voiko ipad amplitubella ja ampkitillä soittaa taustalla mp3: sta temponsäätöineen kuten esim. amplituben pc-versiolla?

Itellä on pöytäpc:llä amplituben eri versioita ja revalver. Lisäksi on hiljaa hyvin soivat putkinuppi, yamaha dg130 nuppi sekä princeton 5f2a-diyklooni

Mutta soittotaito ei näköjään kehity mihinkään ilman taustojen päälle soittelua. Lisäksi haluan taipua käyttämään kuulokkeita perherauhan ja luontaisen ujouden vuoksi.
Pc-versiot ainakin soi tarpeeksi hyvin mulle. Soittimen kytken stealthplugilla pc:hen, ilmeisesti myös ipadin kanssa onnistuu camera kitin kanssa.

Ajattelin että ipad olisi kompaktimpi käyttää kuin pöytäpc ja jos siinä saa myös taustanauhat pyörimään samalla tavalla kuin pc:llä, niin se voisi olla hyvä treenausväline.
Rämpytyksien nauhoitusmahdollisuus onnistuu ilmeisen kätevästi ipadillä ja sehän olisi loistavaa edistymisen tarkkailua. Miksei yamaha thr kävisi, mutta ipad olisi perseaukiselle helppo hankinta kuukausimaksulla.

Riittääkö ipad 2 ja 16g tallennustilaa. Tarkoitus ei ole tallentaa elokuvia eikä muutamaa kymmentä äänilevyä enempää.

Edit: Iphone voisi toimia myös mutta meneekö pilkkimiseksi pienellä näytöllä? Toimiiko näissä i-vehkeissä moniajo niin että voisi vielä samaan aikaan katsella nuotteja näytöltä?
zookiejoe
05.01.2013 11:55:44
herlevi: On tulossa perheenlisäystä ja nyt olisi tarvista saada kamppeet, joilla reenailla hiljaa. Mieluusti semmoinen systeemi, että tietokoneelta tuleva musiikki ja oma kitara kuuluisivat samoista kuulokkeista. Onko tuo edes mahdollista?? Jokin multiefektietuaste kuulokeliitännällä on pyörinyt mielessä, mutta on muita vaihtoehtoja??

Oon vuosia tehnyt siten, että surffilauta (Vox St ja Pod Xt) kytketään äänikortin line-in liitäntään ja sitten on simppeli kytkin hässäkkä tietskarin kuulokeliitännässä jolla voipi sitten valita kuulokkeet tai kaiuttimet. Kuulokkeet voi toki tökätä suoraan siihen tietskarin liitäntään. Yleensä soittelen kuulokkeet päässä, taustat pyörii media playerissa ja volat säätyy wintoosan mikserillä. Saa myöskin hiljennettyä suhinat mutella tarvittaessa.

Äänitykset surffilaudoista oon tehny kanssa tolla kytkennällä, kun se on jotenki helpompi kun leikkiä esim Pod Xt:n USB:n ja draivereiden kanssa, eikä tartte kuulokkeita möyriä sinne lattian rajaan kiinni laittamaan.
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
Dundee
05.01.2013 12:44:36
Ittelläni on Fender Mustang vahvistin jonka kanssa saa juurikin tehtyä nuo aloittajan haluamat asiat. Taustanauhaa saa soimaan kuulokkeisiin kitaran kanssa samaan aikaan ja kuulokkeiden sounditkin ovat ihan kuunneltavaa. Itte tuli vaan hulluuksissaan hommattua toi Mustang IV mikä on aivan liian järkälemäisen kokonen et sitä olisi mukava joskus jonnekkin reenikselle liikutella tai ylipäätään mihihnkään. Pienemmälläkin siis pärjää varsin hyvin jos on mahis kiinnittää kyseinen laitos vielä tietsikkaan jossa soundien kanssa kikkailu on varsin helppoa. Vaimokokelas on tosin ollut tyytyväinen vahvistinvalinnan ulkonäköön, joten sisustusratkaisuna ainakin meillä varsin onnistunut. Paljoa en ole päässyt ilman kuulokkeita tosin huudattelemaan, mut tolla heittää tarvittaessa hiukan isommankin keikan ilman PA:ta
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
RaskasMielinen
08.01.2013 23:39:34 (muokattu 08.01.2013 23:43:49)

Itse olin haaveillut kunnon putkinuppi+kaappi -yhdistelmästä mutta luopunut siitä siksi, että vähänkään järeämmissä putkinupeissa ei ole kuulokeliitäntää.

Sitten tutustuin aiheeseen keinokuormat. Hankin täältä Torilta käytetyn Kochin 16-ohmisen keinokuorman (on siinä muitakin ominaisuuksia - Loadbox) ja sitten lähti homma lapasesta pahemman kerran - mutta hauskaa on ollut.

Mulla on yhdessä nurkassa päällekäin (toki riitävä ilmatila välissä) Mesan Dual Rectifier ja ENGL:in Powerball joista valita fiiliksen mukaan, kummatkin 100 W. Tuossa Kochissa on siis myös kuulokeliitäntä. Soittaessani ilman kuulokkeita käytän yleensä vain 1% tai 2% ulostuloa sekä Krankin 1x12 Jr. REV kaappia (joka tosin on leimattu kestämään tarvittaessa 120 W).

Käyttäessäni tuota 1% ulostuloa nupin gainia ja mastervolaa voi avata niin paljon, että vahvistimen putket vastaavat huoneen lämmityksestä (pieni liioittelu sallittanee) ja soundit ovat sen mukaiset - kuitenkin samalla voi keskustella.

Erityisen hyvin alhaisilla desibeleillä tuntuu toimivan tuo Powerball. Toki riippuu vahvistinputkista jne. ym. Tuossa on käynyt "vertailussa" jos jonkinlaista trankkua kaiken maailman efekteillä ja mallinnuksilla, mutta... you know...;D

Lystillä on tietenkin hintansa. Halvemmallakin varmasti pärjää kuin mitä itse olen tähän suuruudenhulluuteni syytänyt. Noin tonnin budjetilla saisi esim. 60 W ENGL Fireballin, jonkun edullisen keinokuorman ja jonkun sopivaisen kaapin. Kaikki ilman muuta Torilta käytettynä, niin kuin olen itsekin tehnyt. Ehkä tuohon budjettiin saisi säkällä mahtumaan vielä vaikka jonkun multiefektinkin. Sellaisen kompuraa tulee itse hyödynnettyä keskenäni hiljaa tilutellessa.

On mulla Vox:in Lil Night Trainkin (kätevä ottaa mukaan vaikka mökille). Siinä on kuulokeliitäntä itsessään ja sen kaveriksi tarkoitettu 10" kaappi on yllättävän hyvä (nimenomaan tuon laitteen kaverina) ja edullinen, lisäksi suuntaava mikä sopii kotisoittelijalle. Varsin toimiva setti multiefektin kanssa. Putket voisi ehkä vaihtaa vähän sielukkaampiin. Tarvittaessa myös hämmästyttävän äänekäs paketti. Suosittelen, mutta soundi ei toki vedä vertoja keinokuorman läpi ajetulle järeälle putkarille. Kuitenkin kompakti ja varsin edullinen vaihtoehto mallintaville.
midprice
09.01.2013 08:10:25

lumikitara: Voiko ipad amplitubella ja ampkitillä soittaa taustalla mp3: sta temponsäätöineen kuten esim. amplituben pc-versiolla?

Kyllä voi, ainakin amplituben ipod/iphone versiolla ja enpä usko että ipad siinä eroaa.

Riittääkö ipad 2 ja 16g tallennustilaa. Tarkoitus ei ole tallentaa elokuvia eikä muutamaa kymmentä äänilevyä enempää.

Varmasti riittää tuohon. Mulla on riittäny hyvin ipod touchin 8gb

Edit: Iphone voisi toimia myös mutta meneekö pilkkimiseksi pienellä näytöllä? Toimiiko näissä i-vehkeissä moniajo niin että voisi vielä samaan aikaan katsella nuotteja näytöltä?

No, mulla tuo amplitube on toiminu reenikäytössä ihan hyvin ipod touchissa, joka ei ole iphonea isompi. Mutta tuollainen mainitsemasi moniajo ei toimi, amplitube on oltava ns. "päällimmäisenä".
Tomtom
09.01.2013 09:36:05
No tää nyt karkaa ehkä aiheesta pikkasen mutta mulla on seuraava versio "kasauksessa" eli iPad ja Garageband sekä Focusrite itrack solo (joka on "iPad-optimoitu"). Tää tulee enemmän nauhotushommiin eli focusritellä kaikki muut sisälle paitsi rummut jotka hoituu Rolandin Um-one Mk2:sella kun vaan löytäis jostain sen. Um-one mk1 ei skulaa iPadin kanssa mikä oli pikku pettymys, mutta ei liity kitarakamoihin.

Ipad & iRig pitäis toimia hyvin ja noitahan voi käyttää minkä tahansa taustan kanssa soittamiseen.

Microcube on tosiaan aika nihkeä mutta loistokkaana sitä pidettiin sitäkin kun tuli markkinoille. Voxin DA-5 on mulle ollut ihan eri tason vehjes ku Cube ja sitä olis kiva soittaa rinnan THR:n kanssa.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)