Aihe: Oletteko tilanneet tältä sivulta jotain ??
1 2 3 4
mpekkanen
03.01.2013 09:02:14
Laulava Kylätohtori: Toinen on se, kun virittimet, talla, ym. on aina vaihdettu parempaan ja hintaa tällä perusteella nostettu selvästi. Puhtaasti 100% mutuna heitän, että taitaa olla aika harvinaista, että vaihdetut virittimet olisivat oikeasti sen paremmat tai että niistä ainakaan olisi mitään hyötyä käytännön tasolla. Itse melkein ottaisin mieluummin ne alkuperäiset kuin jonkun rähmäkäpäläisen kyläpelimannin vaihtamat halvimmat Gotohin paskat, mitkä nekin on alkujaan jostain halparomusta. Eikä siitäkään ole varmuutta, onko ne Gotohit, mutta ainakin TGP:n pojat sanoi niin....

Mulla itsellä on Gotohin non-trem stratotalla ja siinä ei lue ainakaan mitään ja se on ostettu Millbrookista uutena.Kyllä nykyään on kitaroissa aika hyvässä suhteessa kaikkia osat hintaansa nähden. Moni perustelee että Tokaihin kannattaa vaihtaa mikit jne...Itse kyllä sanoisin että jos kitara on tehtaalla hyvin tehty niin miksi siihen olisi laitettu huonot mikit. Mikeillä voi soundia muuttaa oli kyse mistä tahansa ,mutta kyllä ne on kuitenkin aika hyvässä suhteessa nekin siihen kitaran muuhun laatuun nähden. Eli suurempia osien vaihto-operaatioita ei kannata tehdä jos ei joku menen sitten rikki ,mikä on asia erikseen.
sickboy
03.01.2013 21:39:18

mpekkanen: Moni perustelee että Tokaihin kannattaa vaihtaa mikit jne...Itse kyllä sanoisin että jos kitara on tehtaalla hyvin tehty niin miksi siihen olisi laitettu huonot mikit. Mikeillä voi soundia muuttaa oli kyse mistä tahansa ,mutta kyllä ne on kuitenkin aika hyvässä suhteessa nekin siihen kitaran muuhun laatuun nähden.

Tokain kohdalla tämä todella menee niin kun väitetään. Japsimalleissakin ne Tokain omat mikit ovat aivan kuraa, tunkkaisia kun mitkä. Eron huomaa parhaiten, jos omistaa/on omistanut muitakin kitaroita ja käyttää esim. keikoilla useampaa keppiä. Mun omassa Tokaissa mikkien vaihto vaikutti enemmän ku minkään aikaisemman kitaran kohdalla mikkien vaihto on vaikuttanut. Ostopäätöksen tein käytännössä puhtaasti kitaran akustisen soinnin/soittotuntuman mukaan.
Gabe
03.01.2013 23:52:46
sickboy: Tokain kohdalla tämä todella menee niin kun väitetään. Japsimalleissakin ne Tokain omat mikit ovat aivan kuraa

Ostopäätöksen tein käytännössä puhtaasti kitaran akustisen soinnin/soittotuntuman mukaan.

Puut Tokaissa on sen sijaan pääsääntöisesti todella laadukasta tavaraa. Eli tässä ei tuo yleistys kyllä pidä paikkaansa.
www.kitaramaailma.com
Lancelot
04.01.2013 08:05:17
Gabe: Puut Tokaissa on sen sijaan pääsääntöisesti todella laadukasta tavaraa. Eli tässä ei tuo yleistys kyllä pidä paikkaansa.

Kuka niitä huonoja puita on yleistänyt? Mutta sinänsä tuo sun väite pitää paikkaansa ainakin noissa "premium"-luokan malleissa, tai ainakin mulla on tällainen mielikuva.
mpekkanen
04.01.2013 08:16:20 (muokattu 04.01.2013 08:34:44)
Musamaailma möi joskus ainakin joitain Tokai malleja joko Duncan tai Emg mikeillä suoraan. En tiedä miten asiat on nykyään.

Kävin katsomassa Musamaailmasta uusien Tokai kitaroiden hintoja ja ne lähti tuosta 350 euron paikkeilta(344 jos tarkkoja ollaan). Eli jos niihin vielä mikit vaihtaa niin ei puhuta enää kovinkaan halvoista soittimista ,varsinkin jos ei osta ihan sitä halvinta mallia.Jos kitara maksaa vaikka 500- 600 ja siihen joutuu laittaa vielä 150-200 mikkeihin niin sillä rahalla saa jo aidon fenderin/gibsonin.
Laulava Kylätohtori
04.01.2013 08:54:48 (muokattu 04.01.2013 08:57:46)
mpekkanen: Musamaailma möi joskus ainakin joitain Tokai malleja joko Duncan tai Emg mikeillä suoraan. En tiedä miten asiat on nykyään.

Kävin katsomassa Musamaailmasta uusien Tokai kitaroiden hintoja ja ne lähti tuosta 350 euron paikkeilta(344 jos tarkkoja ollaan). Eli jos niihin vielä mikit vaihtaa niin ei puhuta enää kovinkaan halvoista soittimista ,varsinkin jos ei osta ihan sitä halvinta mallia.Jos kitara maksaa vaikka 500- 600 ja siihen joutuu laittaa vielä 150-200 mikkeihin niin sillä rahalla saa jo aidon fenderin/gibsonin.

Mutta, mitä sillä on väliä, vaikka saisi uuden Fenderin, jos se on huonompi. Oma Tokain strato Duncanin mikeillä (olivat jo uutena) on parempi kuin ne muutamat USA-stratot, mitä olen kokeillut. En todellakaan vaihtaisi sitä mihinkään Mexicon, tai edes USA Fenderiin, vaikka kuinka lavassa lukisi Fender. Itse arvostan sointia ja ominaisuuksia enemmän kuin sitä, mitä lavassa lukee.

Jos japanilaiseen Tokaihin ostaa paremmat mikit, niin ei se silti kallista ole, jos vertaa kuinka hyvän kitaran saa. Siis keskimäärin, ei mitään tarinoita kumminkamoista, jotka sai 5 eurolla jonkun superkitaran tai naapurin serkusta, jonka 2000 Tokai oli paska...

Tämän huomasin vielä toisessa tammikuussa ostetussa japsistratossa. Uudet mikit torilta ja kitara soundi parani selvästi. Alkuperäiset ovat mielestäni kiistatta melko tummat ja hyvin tunkkaiset - varsinkin särösoundeilla. Näin ainakin japanilaisten les paulien ja stratojen kohdalla. Japsitelejä olen omistanut 2 kpl. Toisessa oli tunkkaiset mikit ja tässä edelleen omistamassani (ATE-55) on kyllä yllättävän hyvät mikit. Korealaisia Tokaita en ole koskaan omistanut, joten niistä en sano mitään.

edit. En siis väitä, että kaikki Tokait ovat aina parempia kuin kaikki Fenderit, vaan että Fender ei ole aina parempi siksi, että siinä lukee Fender.
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mpekkanen
04.01.2013 09:31:49
Laulava Kylätohtori: Mutta, mitä sillä on väliä, vaikka saisi uuden Fenderin, jos se on huonompi. Oma Tokain strato Duncanin mikeillä (olivat jo uutena) on parempi kuin ne muutamat USA-stratot, mitä olen kokeillut. En todellakaan vaihtaisi sitä mihinkään Mexicon, tai edes USA Fenderiin, vaikka kuinka lavassa lukisi Fender. Itse arvostan sointia ja ominaisuuksia enemmän kuin sitä, mitä lavassa lukee.

Jos japanilaiseen Tokaihin ostaa paremmat mikit, niin ei se silti kallista ole, jos vertaa kuinka hyvän kitaran saa. Siis keskimäärin, ei mitään tarinoita kumminkamoista, jotka sai 5 eurolla jonkun superkitaran tai naapurin serkusta, jonka 2000 Tokai oli paska...

Tämän huomasin vielä toisessa tammikuussa ostetussa japsistratossa. Uudet mikit torilta ja kitara soundi parani selvästi. Alkuperäiset ovat mielestäni kiistatta melko tummat ja hyvin tunkkaiset - varsinkin särösoundeilla. Näin ainakin japanilaisten les paulien ja stratojen kohdalla. Japsitelejä olen omistanut 2 kpl. Toisessa oli tunkkaiset mikit ja tässä edelleen omistamassani (ATE-55) on kyllä yllättävän hyvät mikit. Korealaisia Tokaita en ole koskaan omistanut, joten niistä en sano mitään.

edit. En siis väitä, että kaikki Tokait ovat aina parempia kuin kaikki Fenderit, vaan että Fender ei ole aina parempi siksi, että siinä lukee Fender.

Olen kyllä samaa mieltä ettei se lavan teksti aina tarkoita parempaa tai huonompaa. Kannattaa kuitenkin kokeilla soitinta mistä tykkää ja hommata sellainen. Sitä tuossa kuitenkin ajoin takaa kun esim. Fenderillä on kanssa aika monenkin hintaisia soittimia niin jos siihen omaan keppiinsä on laittanut rahaa 600-800 euroa niin sillä saa aika monelta merkiltä ihan hyviä soittimia. Yleensä nämä mikkien vaihdot ja muutkin mieltymykset tulee paremmin selville vasta sitten kun ollaan jo hieman kauemmin jo soiteltu. Ihan ensimmäiseksi kitaraksi ei ehkä kannata hommata sellaista joihin pitäisi mikit vaihtaa,mutta sitten kun homma on hallussa ja tiedetään paremmin mitä etsitään niin asia on toinen.
Laulava Kylätohtori
04.01.2013 09:48:41 (muokattu 04.01.2013 09:50:02)
mpekkanen: Olen kyllä samaa mieltä ettei se lavan teksti aina tarkoita parempaa tai huonompaa. Kannattaa kuitenkin kokeilla soitinta mistä tykkää ja hommata sellainen. Sitä tuossa kuitenkin ajoin takaa kun esim. Fenderillä on kanssa aika monenkin hintaisia soittimia niin jos siihen omaan keppiinsä on laittanut rahaa 600-800 euroa niin sillä saa aika monelta merkiltä ihan hyviä soittimia. Yleensä nämä mikkien vaihdot ja muutkin mieltymykset tulee paremmin selville vasta sitten kun ollaan jo hieman kauemmin jo soiteltu. Ihan ensimmäiseksi kitaraksi ei ehkä kannata hommata sellaista joihin pitäisi mikit vaihtaa,mutta sitten kun homma on hallussa ja tiedetään paremmin mitä etsitään niin asia on toinen.

Onha niitä toki tuossa hintaluokassa muitakin hyviä kuin Tokai. Ja tietysti parempiakin, mutta itse olen Tokaita ostellut, kun en ole vielä omaan makuun halvemmalla parempiakaan löytänyt. Mielipidejuttujahan nämä myös. Mutta edelleen väitän, että japsitokaissa mikit ovat laadultaan kitaran muita osia huomattavasti huonompia.

Itse näkisin, että ennen kuin mikkejä kannattaa vaihtaa pitäisi pystyä sanomaan, että mikä niissä vanhoissa on vikana ja mitä niiltä uusilta haluaa. Mikkien vaihto "parempiin" tyylillä "emmätiä" on turhaa, mutta ilmeisen yleistä...

edittiä vielä, että varsinkin käytettynä japanilaiset Tokait ovat mielestäni todella hyviä hinta/laatusuhteeltaan.
Laulava Kylätohtori
04.01.2013 10:16:47
mpekkanen: Joo samaa mieltä olen. Sekin olisi ainakin aloittelevien kitaristien hyvä muistaa ettei se mikkienkään vaihto auta jos vahvistin on huono.
Mulla itselläkin on joskus ollut japsi Tokai ja se oli ihan hyvä kitara eikä ainakaan siihen minusta tarvinut mikkejä vaihtaa. Siitä on jo niin kauan että voisin olla tosin erimieltä nykyään.

Näkisin myös, että mikit ovat hienosäätöä. Usein näkee, että tavoitellaan jonkun tunnetun artistin soundia kyselemällä, että mitä mikkejä ko. artisti käyttää. Aika turhaa, koska se soundi syntyy kuitenkin pääasiassa ihan muualla kuin kitaran mikrofoneissa.

Ei tuo Tokain mikkiasiakaan niin yksiselitteinen ole. Kuten sanoin muutaman vuoden ikäisessä telessä on ihan hyvät mikit ja juuri eilen kokeilin tuossa uusimmassa stratossani 80-luvun Tokain mikkejä, eikä ne pahemmin siinä muuten oleville Duncanin Antiquityille hävinneet...
mpekkanen
04.01.2013 10:36:10
Laulava Kylätohtori: Näkisin myös, että mikit ovat hienosäätöä. Usein näkee, että tavoitellaan jonkun tunnetun artistin soundia kyselemällä, että mitä mikkejä ko. artisti käyttää. Aika turhaa, koska se soundi syntyy kuitenkin pääasiassa ihan muualla kuin kitaran mikrofoneissa.

Ei tuo Tokain mikkiasiakaan niin yksiselitteinen ole. Kuten sanoin muutaman vuoden ikäisessä telessä on ihan hyvät mikit ja juuri eilen kokeilin tuossa uusimmassa stratossani 80-luvun Tokain mikkejä, eikä ne pahemmin siinä muuten oleville Duncanin Antiquityille hävinneet...

Kyllä mulle on vuosien saatossa tullut sellaistakin tuntumaa että osalle porukasta jo se että joku on custom tai maksaa enemmän on jotenkin parempi kuin joku toinen. Kun kaikki paikat hehkuttaa jotain todella kallista käsintehtyä särkijää niin onhan sen oltava hyvä vaikka itselle voisi joku monta kertaa halvempi Boss tai vastaava olis paljon parempi. Soittimien tuonti amerikasta on kaikien tuontitullien ja muiden kulujen jälkeen niin kallista että se jenkkien kitara joka maksaa täällä pari tonnia voi oikeasti olla jenkeissä vähän toista tuhatta dollaria. Eräs soitinmyyjä sanoi että karkeasti kun jenkki hinnan kertoo 1.6 niin saa sen euro hinnan. Kun soittimia sitten tarkastelee liikkeissä niin voi olla hyvinkin niin että se kalliinpi soitin on itseasiassa halvempi. Maahantuojien hintoihin vaikuttaa vielä sekin millaisia määriä kyseistä merkkiä myydään ja mitä erikoisempi kitara niin sitä kalliimpi se on myös maahantuojalle kun ei saada alennuksia jos tilaa vaikka 100 kitaraa vuodessa.
Gafa
04.01.2013 10:42:51 (muokattu 04.01.2013 10:45:13)
mpekkanen: Joo samaa mieltä olen. Sekin olisi ainakin aloittelevien kitaristien hyvä muistaa ettei se mikkienkään vaihto auta jos vahvistin on huono.
Mulla itselläkin on joskus ollut japsi Tokai ja se oli ihan hyvä kitara eikä ainakaan siihen minusta tarvinut mikkejä vaihtaa. Siitä on jo niin kauan että voisin olla tosin erimieltä nykyään.

Usein miettiny Tokain mikkien surkeutta suhteessa keppiin. Onko mikrophooni firmoilla osuutta asiaan ( salaliitto :D ).

Vai olisko käyny tosiaan niin, et halunnut ihan väärää äänimaailmaa ja väärällä vahvarilla.. ehkäpä näin.

- Vieläköhän Musamaailma myy tokaista revittyjä mikkei 10€ kpl?
mpekkanen
04.01.2013 10:54:55 (muokattu 04.01.2013 10:57:29)
Gafa: Usein miettiny Tokain mikkien surkeutta suhteessa keppiin. Onko mikrophooni firmoilla osuutta asiaan ( salaliitto :D ).

Vai olisko käyny tosiaan niin, et halunnut ihan väärää äänimaailmaa ja väärällä vahvarilla.. ehkäpä näin.

- Vieläköhän Musamaailma myy tokaista revittyjä mikkei 10€ kpl?

Jos muistan oikein niin itse ostin yhden Tokai stratonmikin joka tuli kanteleeseen ja se maksoi muistaakseni 15 euroa. Se mikki on hyvä soundinen ainakin siihen hommaan. Tästä on aikaa 3 tai 4 vuotta.
Laulava Kylätohtori
04.01.2013 10:57:28
mpekkanen: Jos muistan oikein niin itse ostin yhden Tokai stratonmikin joka tuli kanteleeseen ja se maksoi muistaakseni 15 euroa. Se mikki on hyvä soundinen ainakin siihen hommaan.

Puhtaasti henkilökohtainen näkemykseni on, ettei Tokain omat mikit ole huonot niinkään puhtailla, vaan ennemmin säröillä.
mpekkanen
04.01.2013 11:01:11
Laulava Kylätohtori: Puhtaasti henkilökohtainen näkemykseni on, ettei Tokain omat mikit ole huonot niinkään puhtailla, vaan ennemmin säröillä.

joo ei tämä mikki ollut mitenkään kuuma ulostuloltaan enkä tähän hommaan sellaista tarvinnutkaan.
Gabe
04.01.2013 13:01:49 (muokattu 04.01.2013 13:02:36)
Lancelot: Kuka niitä huonoja puita on yleistänyt? Mutta sinänsä tuo sun väite pitää paikkaansa ainakin noissa "premium"-luokan malleissa, tai ainakin mulla on tällainen mielikuva.

Tästä pätkästä ainakin itse sain sellaisen kuvan:

mpekkanen: Mikeillä voi soundia muuttaa oli kyse mistä tahansa ,mutta kyllä ne on kuitenkin aika hyvässä suhteessa nekin siihen kitaran muuhun laatuun nähden.

Eli vaikka moni pitää Tokain mikrofoneja huonolaatuisena, niin ei kannata vetää siitä johtopäätöstä koko kitaran suhteen. Toisin sanoen Tokaissa ainakaan mikrofonit ja elektroniikka eivät ole suhteessa kitaran muuhun laatuun nähden.

Pari Tokaita olen auki nähnyt, ja niissä ainakin mikrofonivalitsin ja potentiometrit ovat olleet selvästi heikompaa laatua kuin esimerkiksi vastaavissa Fendereissä. MIJ Fendereissäkin on tosin huonolaatuiset nuo samaiset osat. Mutta puut ja rautapuoli Tokaissa(MIJ) on ollut erittäin laadukasta. Tokaihin kun vaihtaa tuon sähköpuolen niin se pärjää vertailussa kyllä helposti USA Fendereille. Mikeistä on muutenkin niin vaikea sanoa kuin yleistyksiä, ne ovat niin makuasioita. Eiväthän nuo mikkivalitsin ja potikat juuri soundiin vaikuta, mutta niiden käyttöiässä voi olla paljonkin vaihtelevuutta.
www.kitaramaailma.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)