Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monikäyttäjä nauhotusta
1 2
Manda
03.01.2013 10:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa kaivelin jotain että sais jotenkin nauhotukset jaettua moneen paikkaan .. yllätyksenä tuli vastaan tommonen kun Ohm Studio.
Ohm Studio ei tee paikallista projektia vaan koko projekti on pilvessä mistä se päivittyy jokaiselle (projektin) käyttäjälle.
Ja mikä hienointa niin koko systeemi toimii reaaliaikaisesti, joten monta käyttäjää voi nauhottaa/muuttaa yhtäaikaa samaa projektia.
(DAW) Ohjelmana toi on vielä vähän lapsen sappaissa (vrt ProTools), eli pikkasen kankee käyttää.
Syö VST pluginejä ja pystyy rakentamaan myös audio version kanavasta (kanava "freeze") että kun kaikkilla ei ole välttämättä samoja pluginejä käytössä.
 
Toi on nyt vielä avoin ilmanen beta menos, että jos kiinnostaa niin kannattaa käydä testaamassa.
http://www.youtube.com/watch?v=y4SsOmlr3Os
 
jannu
03.01.2013 12:35:05 (muokattu 03.01.2013 12:37:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä johtuu että näissä some-aikakauden innovaatioissa on aina lopputulemana noin paskoja ja hirveän kuuloisia biisejä?
 
Lähinnä tuon toiminnassa kiinnostaa, että miten voitetaan latenssi- ja synkkaongelmat? Pitääkö kaikilla olla tietty määrä kaistaa, että käyttäminen onnistuu?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Janus
03.01.2013 13:25:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Have you ever made music like that?"
 
No ei kyllä varsinaisesti. Toi esimerkkibiisi kuulostaa siltä, että musiikillisen kehityksen anaalivaihe on vielä pahasti kesken.
 
Arkka
03.01.2013 13:42:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Lähinnä tuon toiminnassa kiinnostaa, että miten voitetaan latenssi- ja synkkaongelmat? Pitääkö kaikilla olla tietty määrä kaistaa, että käyttäminen onnistuu?
 
Kokeilematta veikkaan että tuo toimii niin, että kuitenkin ladataan omalle päätteelle audiot kokonaisina filuina ja kun on äänittänyt pätkän se uppii sen serverille. Eli audion puolesta se tuskin on synkissä käyttäjien kesken. Tai sit oon missannut jonkun kehitysaskeleen tietoliikennetekniikassa :) Kyl tuo silti varmaan ongelmia tuo mukanaan ku aattelee, että välillä dropboxissakin tulee hämmentäviä tilanteita.
 
jannu
03.01.2013 14:53:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka:Tai sit oon missannut jonkun kehitysaskeleen tietoliikennetekniikassa :)
 
No tätäpä juuri jäin itsekin äimäämään. :D
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Manda
03.01.2013 14:58:54 (muokattu 03.01.2013 15:10:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu:
Lähinnä tuon toiminnassa kiinnostaa, että miten voitetaan latenssi- ja synkkaongelmat? Pitääkö kaikilla olla tietty määrä kaistaa, että käyttäminen onnistuu?

 
Audio "kopioituu" kun nauhotus loppuu .. ensin kait tuli joku pakattu versio (nopeemmin kuunteluun) ennekun tulee täys versio.
Midi pohjaiset muutokset on aina "live", eli näkyy muille heti. (niinkun muukin projektiin liittyvä)
 
Tosiaan "public" projekteihin voi käydä nauhottaas kuka vaan .. mut yleensä laatu on aika huonoa mitä tuolla on, tosin henkilökohtaisesti kiinnostaa enemmän privaatti projektien nauhottaminen kun tietää kenen kanssa työskentelee.
 
Muutama poikkeus toki niinkuin http://www.ohmstudio.com/node/55933 .. piti myös käydä vähän omaa räpellystä lisäillä tonne vaikka nyt ei muuten kyselinen genre paljon kiinnostakkaan :)
 
Kalmo
03.01.2013 15:10:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monissa tällaisia onlinesessiomahdollisuuksia puffaavissa jutuissa käytetään epäilyttävän kevyesti esim. sanaa "reaaliaikainen". Usein annetaan kuva, että soittajat voisivat äänittää osuuksiaan yhtaikaa, toisiaan kuullen, mitä en kyllä ihan hevillä usko vielä lähimainkaan mahdolliseksi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kivi
03.01.2013 15:13:03 (muokattu 03.01.2013 15:19:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi nyt asiasta poikkeama, mutta oliko ketjun otsikko ja aloitus tosiaan "sekakäyttäjien nauhoituksissa koko projekti on pilvessä"?
 
Joo sori. Get my coat...
 
;D
 
Edit: tietoverkon latenssi oli ainakin viimeksi kun pari vuotta sitten tutkin tätä reaaliaikaista sessionhallintaa eri paikoissa (hei, kukapa ei haluaisi nimituottajaa säätämään halvalla treenisdemoaan Bahamalta käsin?) sitä luokkaa, että realistinen mahdollisuus edes jotenkin reaaliaikaiseen työskentelyyn oli noin 300 metrin säteellä (mä mietin tätä Ethernet-liitynnäisten Avid-työ/kontrolliasemien kautta). Silloinkaan ei vielä saanut samaa audiota auki ja muokattavaksi useassa pisteessä, ja epäilenpä tuleeko se aivan pian olemaankaan mahdollista.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Manda
03.01.2013 15:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ei tää reaaliaikainen nauhotus ole (vaikka ruutu päivittyykin muitten tekemisestä), täytyyhän sentään jokaisella on oma "rauha" tehdä musiikkia muutenhan se olis ihan kaaos :)
 
Manda
03.01.2013 15:18:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Anteeksi nyt asiasta poikkeama, mutta oliko ketjun otsikko ja aloitus tosiaan "sekakäyttäjien nauhoituksissa koko projekti on pilvessä"?
 
Joo sori. Get my coat...
 
;D

 
Sori joo huono otsikko ... oikeestaan vähän semmosta alunperin hain kun tähän törmäsin :)
 
kivi
03.01.2013 15:22:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manda: Sori joo huono otsikko ... oikeestaan vähän semmosta alunperin hain kun tähän törmäsin :)
 
Arvasinkin että se oli liian hauska ollakseen tahaton. :-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Manda
03.01.2013 15:27:49 (muokattu 03.01.2013 15:30:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Arvasinkin että se oli liian hauska ollakseen tahaton. :-D
 
:D
 
Mut joo .. itte tos meinaan demota bändille tota.
Meinaan vois onnistua nauhotukset hepommin kun yrittää saada porukka ja roinat jonnekin paikaan x
Esimerkki:
http://www.ohmstudio.com/users/mharj (audio ei miksattu eikä mitää eq, pelkkä raakavedos ja vauhdista keksittyä "biisi" renkutusta)
 
kivi
04.01.2013 14:46:17 (muokattu 04.01.2013 14:46:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manda: :D
 
Mut joo .. itte tos meinaan demota bändille tota.
Meinaan vois onnistua nauhotukset hepommin kun yrittää saada porukka ja roinat jonnekin paikaan x
Esimerkki:
http://www.ohmstudio.com/users/mharj (audio ei miksattu eikä mitää eq, pelkkä raakavedos ja vauhdista keksittyä "biisi" renkutusta)

 
Mikä ongelma on ajatuksessa "tuottaja reissaa läppärin kanssa" jos logistiikka on noin vaikeaa? Hirvittää ajatellakin, mitä siitä tulee jos porukka saa omin päin latoa tavaraa raidoille. Kun miettii melkein mitä tahansa levyntekosessiota joissa on bändi eikä kasa studiokettuja, niin 90% siitä on maanittelua, uhkailua, psyykkausta, fiiliksen luomista ja sellaista tajunnanhallintaa jossa jediritarit jää toiseksi. Itse asiassa musta koko bändiäänityssession ydin on luoda tilanne joka on niin kaukana arjesta, että se oma suorittamisen yläraja siirtyy hiukan.
 
Se on sitten toinen asia, jos ammattilaiset soittelee raitoja toistensa levyille vapaahetkinään. Mutta sitähän on tehty niin kauan kuin digitallennusta on ollut olemassa: lähetetään mp3-raakamiksaus pohjista, toinen avaa sen omassa ohjelmassaan, synkkaa raitojen alut, soittaa osuutensa ja lähettää raitansa takas lisättäväksi sessioon. Kaksi sähköpostia ja ohjelman avaus, ei oo vaikeeta. Ja toimii siis millä tahansa koneella, millä vaan softalla, millä vaan käyttiksellä :-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Klezberg
04.01.2013 15:31:40 (muokattu 04.01.2013 20:12:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi:
Se on sitten toinen asia, jos ammattilaiset soittelee raitoja toistensa levyille vapaahetkinään.

 
Niin, tai sitten on kyse vain soittelusta, jammailusta, piisien ja ideoiden kehittelystä, harjoittelusta, vaikka ei ollakaan jostain syystä samassa tilassa. Tai ei edes tunneta toisiaan.
 
Tässä ollaan kai siinä harmaalla alueella, jota Kivi ei ole ennenkään hyväksynyt "studiotyöskentelyn" alueelle. Eikä se sitä välttämättä olekaan, vaikka siinä käytettäisiin paljolti samanlaista tekniikkaa ja työtapojakin. Mutta ei välttämättä ole bänditoimintaakaan, ei tietokonehommaa, ei kitaransoittoa, vaan musiikin tekoa, tallennusta ja työstämistä ehkä jopa äänitteeksi tai vastaavaksi.
 
PS. en ole tätä Ohmstudiota kokeillut eikä se oikein kiinnostanutkaan, mutta nyt muistin että mulla parikin potentiaalista soittokaveria 1000 kilometrin päässä. Joskus on lähetelty raitoja, mutta kyllä se on ollut hankalaa. Ehkä tätä pitää itsekin kokeilla. Mutta eihän tämä toki ole studiotyöskentelyä, vaan keino tehdä musaa yhdessä muiden kanssa, vaikka välissä on matkaa.
 
PPS. Ihan ensimmäisenä kyllä tulee kynnys vastaan, kun on tottunut Cubaseen ja Logiciin. Tuolla ei taida ihan kaikki jutut onnistua noin vain. Jos nyt jotakin.
 
Jep. Mulle sopisi paremmin semmoinen missä voisi tehdä hommat omalla DAW:illa, ja raidat siirtyisi kätevästi (mikä ei tarkoita reaaliaikaista eikä täysin automaattista, vaan käyttäjien kontrollissa ja tarpeen mukaan) käyttäjien välillä. Ei sinänsä pitäisi olla erityisen haastavaa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Manda
06.01.2013 10:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivi: enemmän se on aika mikä on kortilla :)
 
Klezberg: PPS. Ihan ensimmäisenä kyllä tulee kynnys vastaan, kun on tottunut Cubaseen ja Logiciin. Tuolla ei taida ihan kaikki jutut onnistua noin vain. Jos nyt jotakin.
 
Kyllä tolla ny nauhottaa (kumminkin VST tottelee) et perusteet on suunnilleen sielläpäin, mut aika kaukana on vielä kunnon DAW tuntumasta (vertaan siis ProTools)
 
Tosin eipä siinä, eilen PT8 kans meni 9h tappelua et sain siirrettyä hommat uuteen koneeseen, verrattuna Ohm muutama minuutti installi + VST hakemistoon.
 
Klezberg
06.01.2013 10:44:38 (muokattu 06.01.2013 10:49:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manda: Kivi:
Kyllä tolla ny nauhottaa (kumminkin VST tottelee) et perusteet on suunnilleen sielläpäin, mut aika kaukana on vielä kunnon DAW tuntumasta (vertaan siis ProTools)
 
Tosin eipä siinä, eilen PT8 kans meni 9h tappelua et sain siirrettyä hommat uuteen koneeseen, verrattuna Ohm muutama minuutti installi + VST hakemistoon.

 
Mulla taitaa nyt olla nuo plugarit enimmäkseen AU:ita, mikä jo tekee homma minulle Ohmstudion kanssa vaikeaksi.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Klezberg
06.01.2013 12:32:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin tuota FAQ:ia. Tuo siis toimii niin, että kun olen äänittänyt raidan, se tulee pikapuoliin automaattisesti muilla näkyviin. Hmm. Itse työskentelisin mieluummin niin, että voisin ottaa monta ottoa ja ehkä käsitelläkin niitä ennenkuin panisin raidan muille näkyviin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
dewil
06.01.2013 12:51:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ramstainhan tekee biisinsä hyvin pitkälti niin, että jokainen omissa oloissaan tekee osuutensa ja kehittelee riffejä.
Toki heillä on vähän isompi koneisto tätä edesauttamassa ja seulomassa.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Manda
06.01.2013 16:01:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Luin tuota FAQ:ia. Tuo siis toimii niin, että kun olen äänittänyt raidan, se tulee pikapuoliin automaattisesti muilla näkyviin. Hmm. Itse työskentelisin mieluummin niin, että voisin ottaa monta ottoa ja ehkä käsitelläkin niitä ennenkuin panisin raidan muille näkyviin.
 
Tos saa jotain private (sub-)trackeja .. et olisko noi just semmosia, itte en oo vielä käyttäny :)
 
Mä oon tos muutamaan public projektiin vähän tuplaillu kitara riffejä yms .. ja kyllä toi toimii tommoseen "kun on aikaa" tekemiseen.
Käytännössähän tuolla on (tällähetkellä ainakin) aika harvinaista et joku muukin tekee samaa biisiä ellei oo joku public eventti menos (tai joku pyydä apuja), toki public eventin aikana onkin sitte aika tekemisen meininki jos vaan sattuu joku hyvä eventti projekti.
 
Klezberg
06.01.2013 17:41:57 (muokattu 06.01.2013 17:55:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän mä teen väärin tuon kanssa. Yritän äänittää raitaa, mutta äänityksen jälkeen raidalla ei ole kuitenkaan mitään. Oikea interface on valittuna, metronomin saa kuuluviin. Raidalla on recording päällä, transportista record ja sitten play, raidalle alkaa tulla semmoista regionia. Äänityksen päätteeksi painan stop, mutta raidalla ei näy eikä kuulu mitään.
 
Taisi olla väärinkäsitys. Tuo olikin ilmeisesti master-kanava tuo raita tuossa. Hämäsi kun ei ole semmoista tuollaisessa näytössä tottunut näkemään.
 
Joo, nyt toimii. Sinänsä hassua, että se antaa laittaa masterin äänitysvalmiuteen ja kaikki muukin näyttää pelaavan niinkuin se olisi tavallinen raita, mutta sitten ei olekaan. Ehkä siinä on jokin idea.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «