MrTorture 28.04.2004 16:43:03 | |
---|
Olen soitellut bassoa noin 3-vuotta. Nyt on pienoinen ongelma, kun sormeni ovat aina viikonlopun bänditreenien jälkeen siinä kunnossa etten pysty viikolla treenaamaan ollenkaan. Sormiin tulee rakkoja sun muuta paskaa, joskus tullut jopa verta. Onko kielissä eroja, eli onko jotkut "pehmeempiä" tai muuten hellempiä sormille, nyt taitaa olla jotkut GHSän kielet tulessa. |
Teme007 28.04.2004 16:47:47 | |
---|
Itelläni on sormenpäitten nahka kovettunut sen verran ettei oo enää tota onkelmaa. Yritä tarkastella soittotekniikkaasi, ilmeisesti soitat liiallista voimaa käyttäen. Kielissä en itse ole niin suuria eroja tuon asian tiimoilta havainnut, flätit on tietysti asia erikseen. |
käki 28.04.2004 16:50:55 | |
---|
Tuo sormien rakkoontuminen on aina ongelmana, jos soittosi rajoittuu vain 1 päivään viikossa. Iho kerkiää pehmetä välipäivinä ja sormenpäät eivät kovetu. Soittele vähän itseksesi pitkin viikkoa, niin pitäisi noiden sormien siihen tottua ja sormenpään nahkojen paksuuntua. Ja ole kiitollinen, ettei vika ole nivelissä, niihin vaivoihin ei yleensä siedätyshoito tehoa. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
Wersus 28.04.2004 17:07:14 | |
---|
Juh, eli kannattaa mieluummin soitella vähän joka päivä, eikä revittää sormia paskaks kerran viikossa, jos ei ole sormenpäät kunnolla kovettuneet. You Can't Spell Crap Without Rap... |
lfc 28.04.2004 17:32:17 | |
---|
Onko kielissä eroja, eli onko jotkut "pehmeempiä" tai muuten hellempiä sormille, nyt taitaa olla jotkut GHSän kielet tulessa. Ovatko nuo GHS:ät teräskielet? Jos ovat, niin kannattaa varmaan kokeilla nikkelikieliin vaihtoa, ne kun ovat ainakin munsta hellempiä sormenpäille. Toisaalta kuten kaikki edellisetkin vastaajat ovat sanoneet, että jos soittelee päivittäin,niin kyllä ne sormenpäät suhkoht. nopeasti kovettuvat. Life is a game, that's never too lame. |
MrTorture 28.04.2004 17:33:20 (muokattu 28.04.2004 17:35:24) | |
---|
Eli. Intti siis pilasi sormeni. :( Tosin tuossa soittotyylissäkin voi olla kohentamista. Soitan nykyisin perkeleen rankasti verrattuna aijempaan. LFC: Kyseessä on Ghs:n teräs kielet. Eli vaihdampa toiset. |
käki 28.04.2004 17:40:03 (muokattu 28.04.2004 17:40:19) | |
---|
Ei niitä kieliä kannata vaihtaa "pehmeämpiin" sorminahkojen takia. Kokonikkelikielet toki taipuvat hitusen hanakammin, mutta sormet saa soittokuntoon parissa viikossa. Samalla tavalla ne kaikki kielet raastavat sormenpäitä alussa. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |
absqua 28.04.2004 19:07:45 | |
---|
Eli. Intti siis pilasi sormeni. :( Tosin tuossa soittotyylissäkin voi olla kohentamista. Soitan nykyisin perkeleen rankasti verrattuna aijempaan. LFC: Kyseessä on Ghs:n teräs kielet. Eli vaihdampa toiset. Ilmeisesti sun intti loppui ihan äskettäin? Sormenpäiden paksu nahka palaa takaisin muutaman viikon soittelulla. Pitää vain malttaa vetää sen verran iisisti ettei tule rakkoja, koska niistä tulee takapakkia taas pari viikkoa. Ei tossa ole mitään vaihtoehtoja. Tuskin sinä niitä löysempiä kieliä yhtään sen hiljempaa soitat. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Niskamies 28.04.2004 19:45:46 | |
---|
Juh, eli kannattaa mieluummin soitella vähän joka päivä, eikä revittää sormia paskaks kerran viikossa, jos ei ole sormenpäät kunnolla kovettuneet. Juuri noin. Teräskielet voi myös kokeilla vaihtaa nikkelipäällysteisiin, ehkäpä samalla myös ohuempiin. Itellä tuli noita rakkoja alussa, mutta aktiivinen soittelu on siihen auttanut. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
tanssi-anssi 28.04.2004 21:50:53 | |
---|
niitä rakkoja kannattaa puhkoa ja pitää välipäivä/soitella hiukka hiljempaa. Niin se nahka kovettuu hyvin. |
onde 29.04.2004 00:48:24 | |
---|
Juuri noin. Teräskielet voi myös kokeilla vaihtaa nikkelipäällysteisiin, ehkäpä samalla myös ohuempiin. Itellä tuli noita rakkoja alussa, mutta aktiivinen soittelu on siihen auttanut. Joo oon samaa mieltä että kovaa soittoo joka päivä niin ei tuu rakkoja sormiin! Jos alussa sormet ei kestä niin turhaan sitä alkaa miettiin pehmeitä kieliä sillä kyllä se lopullinen soundi löytyy kovista kun sormet ei enää arista! But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever |
Entäs jos on vaan herkkänahkainen? Päälle kymmenen vuotta olen soittanut ja ahkera treenaajakin olen, mutta silti sitä onnistuu rykimään sormenpäihin rakkulat vähän väliä. Tosin ei ne nykyään ole sellaisia erittäin kipeitä vesikelloja kuten aikoinaan, mutta kyllä stiä jonkinlaisen rakon melkein joka treeneissä saa aikaiseksi. Täytyy sanoa että on rasittavaa tämmönen´. Jossain vaiheessa teippailin sormenpäitä, mutta ei sekään ollut oikein hyvä ratkaisu. Nyttemmin olen yrittänyt keventää soittotatsiani. Kahtotaan miten käy. Myydään bassoja: Nauhaton Music Man ja 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee! |
Niskamies 29.04.2004 08:23:40 | |
---|
Joo oon samaa mieltä että kovaa soittoo joka päivä niin ei tuu rakkoja sormiin! Jos alussa sormet ei kestä niin turhaan sitä alkaa miettiin pehmeitä kieliä sillä kyllä se lopullinen soundi löytyy kovista kun sormet ei enää arista! No, se lopullinen saundi on aikalailla mielipidekysymys. Ite oon löytänyt "sen" saundin nikkelipäällysteistä kielistä. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Bassballs 29.04.2004 09:03:06 | |
---|
niitä rakkoja kannattaa puhkoa ja pitää välipäivä/soitella hiukka hiljempaa. Niin se nahka kovettuu hyvin. Näin minäkin tein..tiedä sitten, onko se 'se paras keino'? Useimmilla taitaa tuo vesikello-ongelma mennä ohi aktiivisen soittelun tuloksena. Se joka pieruaan pidättellöö, tekköö muutaki vilpillistä. |
Keny 29.04.2004 09:58:37 | |
---|
Mulla sai sormet kovan koulun kun aikoinaan alotin kontrabassolla ja soitin sitä noin 8 vuotta ennen kun ees koskin sähköbassoon. Nykyään vaihtelen kanssa kieliä noissa bassoissa lähinnä sen takia et rosterikielissä on munsta parempi soundi mutta nikkelit on pehmeemmät ja kivemmat soittaa. Kielet kandee kans aluks pitää alempana niin se helpottaa kans vähän painetta sormiin. Pitäis kehitellä sellaset hybridikielet. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Nelikielipiru 29.04.2004 10:29:08 | |
---|
Näin minäkin tein..tiedä sitten, onko se 'se paras keino'? Useimmilla taitaa tuo vesikello-ongelma mennä ohi aktiivisen soittelun tuloksena. Tuota ite oon ainakin huomannu että jos tulee rakot niin niitä kannattaa pitää jos vain mahdollista n. viikko ja sen jälkeen vasta puhkoo, sinne ehtii kasvaa uutta nahkaa alle kun niitten antaa olla. On meinaan paljon kivempaa soitella kun ei satu aluksi niin prkeleesti. Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta. |
Aminohappo 29.04.2004 15:52:46 | |
---|
Jos soittaa vaan kerranviikossa niin sormet ei sitä kestä, mutta kyllä ne siihen tottuu jos joka päivä jotain säätää tai sitten vaihat plekuun. Aminohappo = proteiinien perusyksikkö |
MrTorture 29.04.2004 20:56:43 | |
---|
|
vanttera 29.04.2004 21:01:41 | |
---|
"Käyn vessassa kattomassa että vieläkö panettaa, ja jos panettaa, ni sitten tuun sun lua yäks." |
da_Punk 29.04.2004 23:17:24 | |
---|
Mä laitoin joskus alkuaikoina sormenpäihin pikaliimaa, auttaa ehkä jossain tilanteissa, ellei ole yliherkkeyttä Sä voit tehdä mitä vaan, kun menet kengältäni pois. |