Aihe: 88-koskettiminen, jossa hinta-laatu kohdallaan?
1 2 3
Petronome
28.04.2004 16:37:53
Elikkäs, taas ollaan hakemassa täyspitkää soitinta. Mutta kriteerinä olisi halvahko hinta, eli maksimi 1000€. Soittimesta tulisi löytyä mahdollisimman hyvällä ja aidolla (siis pianomaisella) tatsilla varustettu 88 koskettimen koskettimisto. Laitteessa tulisi myös olla mahdollisimman hyvä piano soundi. Muilla soundeilla ei ole väliä, millään syna-soundeilla en tee mitään, ne tulevat toisesta synasta. Ja jos kunnon soitinta ei tuolla hinnalla saa, voi ehdottaa hieman kalliimpiakin, koska mitään puoli-villaista en aio ostaa. Mutta mitä halvempi, sen parempi.
baron
28.04.2004 16:39:41

Elikkäs, taas ollaan hakemassa täyspitkää soitinta. Mutta kriteerinä olisi halvahko hinta, eli maksimi 1000€. Soittimesta tulisi löytyä mahdollisimman hyvällä ja aidolla (siis pianomaisella) tatsilla varustettu 88 koskettimen koskettimisto. Laitteessa tulisi myös olla mahdollisimman hyvä piano soundi. Muilla soundeilla ei ole väliä, millään syna-soundeilla en tee mitään, ne tulevat toisesta synasta. Ja jos kunnon soitinta ei tuolla hinnalla saa, voi ehdottaa hieman kalliimpiakin, koska mitään puoli-villaista en aio ostaa. Mutta mitä halvempi, sen parempi.

Mulla on Yamaha P-90, joka mielestäni muut kriteerisi täyttää, mutta menee vähän yli tonnin.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Petronome
28.04.2004 16:46:55
Mulla on Yamaha P-90, joka mielestäni muut kriteerisi täyttää, mutta menee vähän yli tonnin.

Mites soittotuntuma on verrattuna oikeaan pianoon/flyygeliin (jos siis sellaisia soitat)? Itse kun olen pianisti, niin vaatimus tuntuman ja äänen kannalta on suhteellisen korkealla. Kukkaro tosin on matalalla.
mr.muzak
28.04.2004 16:57:08

Se roolandin uus FP-2 on ollu täällä moneen otteeseen esillä, kannattaa ehdottomasti käydä testaa sitä myös!
ajs
28.04.2004 17:29:02 (muokattu 28.04.2004 17:30:17)
Mielestäni Yamahan pianoissa on niin kosketus kuin soundikin lähimpänä oikeaa klassista flyygeliä (joita siis olen soittanut useampiakin, viimeksi tänään). Rolandien ja kumppanien soundi vaikuttaa jotenkin yliterävältä ja prosessoidulta (tosin tuota mainittua uutta FP-2:ta en ole kokeillut). Yamaha P90 (noin 1000e) ja P120 (1200-1300e) ovat molemmat mainioita pelejä.

EDIT: Olen kyllä todennut, että tuo kosketus on niin paljon kiinni persoonallisista mieltymyksistä, että kannattaa mennä itse kokeilemaan.
There are many ways of going forward, but only one way of standing still.
M.i.k.key
28.04.2004 17:44:58
Se roolandin uus FP-2 on ollu täällä moneen otteeseen esillä, kannattaa ehdottomasti käydä testaa sitä myös!

Juuri näin, todellinen yhteistilaus kohta edessä!
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
Petronome
28.04.2004 18:28:39 (muokattu 28.04.2004 18:31:24)
Millainenkos tuo korgin SP200 on? Hinta (738€ thomannilla) on parempi kuin hyvä, mutta miten on laatu? Ja pitänee testata kumpaakin, tuota yamahan P90:a ja rolandin FP2:ta, joka tosin menee hinnaltaan vähän turhan ylös. Tuon Yamahan näyttäisi saavan aika edullisesti Thomannilta, 1045€, joka sopisi juuri budjettiini. Millainen sitten on tuo rolandin rd150 tai 170? Näyttäisi olevan tuo rd170 Helsingin musiikissa 1090€, joka on samaa luokkaa kuin tuo P90.
mr.muzak
28.04.2004 22:31:19
Mielestäni Yamahan pianoissa on niin kosketus kuin soundikin lähimpänä oikeaa klassista flyygeliä (joita siis olen soittanut useampiakin, viimeksi tänään). Rolandien ja kumppanien soundi vaikuttaa jotenkin yliterävältä ja prosessoidulta (tosin tuota mainittua uutta FP-2:ta en ole kokeillut). Yamaha P90 (noin 1000e) ja P120 (1200-1300e) ovat molemmat mainioita pelejä.

Kyllä mä allekirjoitan sen että P-90:llä on helppo soittaa yksinään esim. hiljaisia pätkiä. Mutta soundillisesti rolandit toimii bändisoittotilanteissa paremmin, makuasioita tietty, kuten myös se että multa jää motifin osto pelkästään tatsin takia...
baron
28.04.2004 23:07:53

Mites soittotuntuma on verrattuna oikeaan pianoon/flyygeliin (jos siis sellaisia soitat)? Itse kun olen pianisti, niin vaatimus tuntuman ja äänen kannalta on suhteellisen korkealla. Kukkaro tosin on matalalla.

No kyllähän mä akustista pääasiassa soitan, mutta kun sitä on niin vaikea raahata keikoille ja ikävä kyllä mä saan joskus keikkatarjouksia paikkoihin, joissa samana päivänä viritettyä flyygeliä ei ole tarjolla, niin pakko oli hankkia.

Nimenomaan olin tyytyväinen sekä soittotuntumaan että hyvin sämplättyihin Grand Piano soundeihin.

(Siis eihän se vastaa, mutta on siedettävä korvike)
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
ajs
28.04.2004 23:09:27
Mutta soundillisesti rolandit toimii bändisoittotilanteissa paremmin

Tämä on ehdottoman totta, mikä johtuu siitä että Rolandit eivät kuulosta oikealta pianolta, vaan paljon kirkkaammalta ja terävämmältä. Ja tosiaan nuo tatsi-asiat ovat täysin makuasioita.
ajs
29.04.2004 13:09:15
Hmmm...Miltä se oikea piano kuulostaa? Haluisin tietää:)

No kai nyt sen tiedät, jos olet joskus flyygeliä tai kunnon pystypianoa soittanut. Soundi on paljon tummempi ja maanläheisempi, varsinkin pystypianoissa. Jossain Yamaha-flyygeleissä on sellainen melko kirkas soundi, mutta ei vielä lähelläkään jotain Rolandin digiä. Kawai ja Steinway ovatkin sitten ihan eliittiä.

Sähkösoittimissa kuitenkin loppu kädessä hyvän lähtösoundin voi täysin pilata huono äänentoistojärjestelmä, oli se pieni tai isompi.

Totta, ja kyllähän vähänkin paremmissa keikkapianoissa saa jotenkin muokattua niitä originaalisoundeja realistisemmiksi.
assassin
29.04.2004 16:53:46
Tämä on ehdottoman totta, mikä johtuu siitä että Rolandit eivät kuulosta oikealta pianolta, vaan paljon kirkkaammalta ja terävämmältä.

http://www.rolandus.com/Multimedia/Flash/fantomx/index.html

Useamman vuoden olen Steinwayn flyygeliä soitellut musiikkiopistolla (+monia eri pystypianoja) ja mielestäni nykyiset Rolandit alkavat pianosoundiltaan kuulostaa jo varsin aidoilta.
I don't have an attitude problem. You have a perception problem.
samulijp
29.04.2004 17:16:18
Halvat pianot kannattaa testata pistämällä vaikka kitara kaappiin kiinni, kääntämällä volat täysille kummastakin ja kuunnella surinoiden harmonioita. Ei ole kiva kun miksaaja pitää linjaa kiinni ja availee jos availee kun soitat sillä! Sisukalujen täys vaiihtokaan ei auttanut tilanteeseen...
.::COB - Children Of Baron::. My name is Baron, Samuli Baron!
m6mm
29.04.2004 19:03:53 (muokattu 29.04.2004 19:08:57)
Millainenkos tuo korgin SP200 on? Hinta (738€ thomannilla) on parempi kuin hyvä, mutta miten on laatu? Ja pitänee testata kumpaakin, tuota yamahan P90:a ja rolandin FP2:ta, joka tosin menee hinnaltaan vähän turhan ylös. Tuon Yamahan näyttäisi saavan aika edullisesti Thomannilta, 1045€, joka sopisi juuri budjettiini. Millainen sitten on tuo rolandin rd150 tai 170? Näyttäisi olevan tuo rd170 Helsingin musiikissa 1090€, joka on samaa luokkaa kuin tuo P90.

Tuossa on ainakin näytteitä miltä RD 170 kuulostaa.

http://www.musik-service.de/ProduX/ … Pianos/Roland_RD170_Stage_Piano.htm

Tässä fp2

http://www.musik-service.de/ProduX/ … Pianos/Roland_FP2_Digital_Piano.htm

Jollain sivulla luki, ettei rd170 ole yhtä hyvä kuin P90, mutta itse en osaa tähän oikein sanoa mitään kun kumpaakaan en oo testannu.

Edit.Linkki
IMIK #8
Petronome
29.04.2004 19:21:00
Löytyykö keltään kokemuksia Kawain tai Kurzweilin malleista? Esim. Kawai ES3, hinta 1059. Tai Kurzweil SP88X, sama hinta.
mr.muzak
30.04.2004 13:23:12
No kai nyt sen tiedät, jos olet joskus flyygeliä tai kunnon pystypianoa soittanut. Soundi on paljon tummempi ja maanläheisempi, varsinkin pystypianoissa. Jossain Yamaha-flyygeleissä on sellainen melko kirkas soundi, mutta ei vielä lähelläkään jotain Rolandin digiä. Kawai ja Steinway ovatkin sitten ihan eliittiä.

Lähinnä tarkoitin että se soundi riippuu niin käyttötarkoituksesta. Ei voi oikein yksilöidä hyvää ja huonoa soundia (jos nyt puhutaan kuitenkin laadukkaasti sämplätyistä pianosoundeista). Ne 1gigan Steinway samplet ei aina välttämättä toimi, vaan juuri se rolandin "epä-pianomainen" soundi pelittää paljon paremmin.

Esim. suurin ongelma tulee melkein kielten välisten resonanssejen puuttumisesta, joka voi taas live-bändi-tilanteessa olla vaan positiivinen asia (selkeyttää kokonaiskuvaa).
Petronome
30.04.2004 19:19:15
Joo, siis soundin tulisi olla mahdollisimman 'pianomainen', koska soitinta on tarkoitus käyttää ihan vain kotona yksin. Mutta täytyypi varmaan käydä kokeilemassa ainakin tuota yamaha P90:ä ja Rolandin RD170. Niin, ja onko noista edellisessä viestissäni mainitsemista vehkeistä kellään kokemusta? Eteenkin tuo Kawai kiinnostaisi. Kotona kun on myös Kawain oikea piano, joka on varsin hyvä, joten digipianoltakin olisi syytä odottaa jonkinmoista laatua. Netistä en juurikaan siitä kommentteja löytänyt.
mr.muzak
30.04.2004 19:57:32
Joo, siis soundin tulisi olla mahdollisimman 'pianomainen', koska soitinta on tarkoitus käyttää ihan vain kotona yksin. Mutta täytyypi varmaan käydä kokeilemassa ainakin tuota yamaha P90:ä ja Rolandin RD170. Niin, ja onko noista edellisessä viestissäni mainitsemista vehkeistä kellään kokemusta? Eteenkin tuo Kawai kiinnostaisi. Kotona kun on myös Kawain oikea piano, joka on varsin hyvä, joten digipianoltakin olisi syytä odottaa jonkinmoista laatua. Netistä en juurikaan siitä kommentteja löytänyt.

Kyllä järkevintä on käydä vaan itse testaamassa mahdollisuuksien mukaan eri soittimia. Hyviähän nuo kaikki ovat..
Petronome
30.04.2004 20:26:16
Joo, kyllähän se testaaminen paras tapa on. Mahtaakohan tuota Kawaita päästä missään (pk-seudulla) kokeilemaan? Ei ainakaan ole esim. F-musiikin eikä Helsingin musiikin nettisivuilla.
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)