Aihe: Amerikan rockia baritonille.. | 1 |
---|
|
Hepsan kaikille, Oma ääniala rajoittuu tuonne tango-alueelle, eli tiukasti baritonina. Valitettavasti Hopeinen kuu ei säväytä yhtään, ja mieleni tekisi rääkyä rockia kuin Steve Tyler. Jesh! Kysynkin teiltä arvon asiaa paremmin tuntevat; Ketäs tunnettuja rock/country/pop-laulajia löytyy jotka vetävät tuota rockiosastoa vähän matalemmalla äänialalla? Itselleni ei tule mieleen kuin Elvis, Johnny Cash ja se Crash Test Dummiesien laulaja.. Lähinnä ajattelin vain kuunnella ehdotettuja artisteja, ja ihmetellä joskos heiltä voisi kopioida jotain ideoita, että saisi omaan soundiin vähän rockia lisää. | |
cosmob83: Hepsan kaikille, Oma ääniala rajoittuu tuonne tango-alueelle, eli tiukasti baritonina. Valitettavasti Hopeinen kuu ei säväytä yhtään, ja mieleni tekisi rääkyä rockia kuin Steve Tyler. Jesh! Kysynkin teiltä arvon asiaa paremmin tuntevat; Ketäs tunnettuja rock/country/pop-laulajia löytyy jotka vetävät tuota rockiosastoa vähän matalemmalla äänialalla? Itselleni ei tule mieleen kuin Elvis, Johnny Cash ja se Crash Test Dummiesien laulaja.. Lähinnä ajattelin vain kuunnella ehdotettuja artisteja, ja ihmetellä joskos heiltä voisi kopioida jotain ideoita, että saisi omaan soundiin vähän rockia lisää. Baritoneja tietääkseni ovat ainakin Jim Morrison, Bruce Springsteen ja Ville Valo. Doorsin tuotannosta ja Jimin äänestä löytyy ainakin tosi hyviä juttuja aloitella. | |
OPJ1974: Baritoneja tietääkseni ovat ainakin Jim Morrison, Bruce Springsteen ja Ville Valo. Doorsin tuotannosta ja Jimin äänestä löytyy ainakin tosi hyviä juttuja aloitella. Brucen soundi on jännä. Kuullostaa siltä kuin se olisi rääkynyt kurkkunsa aivan hajalle. Miten se muuten tuottaa tuommoisen agressiivisen ja ohuen soundin? Siis olen itse kokeillut ja se lähinnä itsetehtynä kuullostaa koomiselta Luis Armstrong parodialta. | |
cosmob83: Brucen soundi on jännä. Kuullostaa siltä kuin se olisi rääkynyt kurkkunsa aivan hajalle. Miten se muuten tuottaa tuommoisen agressiivisen ja ohuen soundin? Siis olen itse kokeillut ja se lähinnä itsetehtynä kuullostaa koomiselta Luis Armstrong parodialta. Hyvin on ääni kestänyt jo monta vuosikymmentä ja puheääni on kait ihan normaali. Tiedä sitten... sanottiinhan Joe Cockerille (onkohan muuten hänkin baritoni?) jo alkuperäisen Woodstockin aikaan, että "Jos tuolla tavalla laulat, että laula kahden vuoden päästä enää lainkaan". Silti pappa porskuttaa menemään samalla meiningillä menemään. Ei kai Brucekaan kauhean väärin laula, kun pystyy viiden tunnin keikkoja vetämään. Paskalla tekniikalla kun yleensä ei muutamaa biisiä kauemmin pysty vetämään. | PJS 25.10.2012 10:06:24 (muokattu 25.10.2012 10:07:31) | |
|
Mark Lanegan ja Nick Cave. Peace! | |
OPJ1974: Hyvin on ääni kestänyt jo monta vuosikymmentä ja puheääni on kait ihan normaali. Tiedä sitten... sanottiinhan Joe Cockerille (onkohan muuten hänkin baritoni?) jo alkuperäisen Woodstockin aikaan, että "Jos tuolla tavalla laulat, että laula kahden vuoden päästä enää lainkaan". Silti pappa porskuttaa menemään samalla meiningillä menemään. Ei kai Brucekaan kauhean väärin laula, kun pystyy viiden tunnin keikkoja vetämään. Paskalla tekniikalla kun yleensä ei muutamaa biisiä kauemmin pysty vetämään. Niin en siis tarkoittanut että Bruce on paska laulaja, vaan lähinnä sitä että miten se pystyy laulamaan niin, kun se kuullostaa siltä että jos mä rääkyisin noin, niin äänihuulet olisivat entiset. Siis tottakai sillä joku tekniikka on, kun se on sitä vuosikymmenet tehnyt. Mietinkin vain, että mitenköhän se käytännössä sen tekee, kun Bruce tavallaan soundillisesti edustaa sitä mihin yrittäisin päästä (tästä Hopeinen kuu - tyylistä). | |
cosmob83: Niin en siis tarkoittanut että Bruce on paska laulaja, vaan lähinnä sitä että miten se pystyy laulamaan niin, kun se kuullostaa siltä että jos mä rääkyisin noin, niin äänihuulet olisivat entiset. Siis tottakai sillä joku tekniikka on, kun se on sitä vuosikymmenet tehnyt. Mietinkin vain, että mitenköhän se käytännössä sen tekee, kun Bruce tavallaan soundillisesti edustaa sitä mihin yrittäisin päästä (tästä Hopeinen kuu - tyylistä). Mullakin taisi toi selitys jäädä vajaaksi. Tarkoitin, että ehkäpä tämä laulusoundi tulee herroilla vaan ihan ns. luonnostaan? Vaikea on mennä kurkkimaan, millaiset äänihuulet sieltä henkitorven mutkasta löytyy. Verrokkina voitaneen pitää esimerkiksi Bonnie Tyleria, jonka ääni oli ihan samalla tavalla "kelvollinen", luonnollinen raspi. Muttamutta, rouva meni ja pilasi äänensä ja nykyään kuulostaa siltä, että varsinkin livevedoissa lavalla oksennettaisiin koko ajan... silti ääni on "Luonnollinen". Voihan siis olla, että em. herrat ovat väärällä tekniikalla aluksi lauleskelleet, ja soundi on sitä kautta muodostunut? | |
Pearl Jamin Eddie Vedder on muistaakseni myös baritoni. Kokeile ihmeessä Pearl Jamin ja Eddien tuotantoa jos musa uppoaa. | |
Kiitoksia ehdotuksesta. Matka Tangomarkkinoista kohti Roskildea alkakoon.... | |
No siis, myytistä huolimatta korkealta laulaminen ei äänityyppiä ratkaise. Vahvat äänet kuten Cornell, Shadows, Bonnet, Tate ja Rose pääsevät niin kovin ylös, mutta omaavat jokainen baritoniäänen. Tekniikka, intohimo ja ehkä vähän luontainenkin kyky ratkaisevat paljon. Ken Tamplin on loistava esimerkki tästä. http://therangeplace.forummotions.com/f1-range-stuff Tuolta löytyy ainakin laaja valikoima aiheita ja keskustelua eri laulajiin liittyen, mukaanlukien äänialat. Jos ymmärrystä ja kiinnostusta nuotteihin sekä laulun teknisiin osiin löytyy, suosittelen ehdottomasti kurkistamaan. With that said, ZZ Topilla löytyy joitakin loistavia baritoniralleja (Gibbons itse on luontainen basso), mm. "La Grange" ja "Gimme All Your Lovin'". Yllättävän korkealle Billy kuitenkin pääsee, joten kappaleita, kuten "Bad Girl" kannattaa välttää. (Koko kappale on laulettu tenorien korkean C:n alueelta. Ja vältä Dusty Hillin laulamia kappaleita, erittäin vahva ääni ja korkealta menee useimmiten! Guns N' Rosesilta löytyy muutamia hyviä matalammalta meneviä ralleja. "Double Talkin' Jive", "Mr. Brownstone", "You Ain't the First" sekä muun muassa Charles Manson-laina "Look at Your Game, Girl" sisältävät suhteellisen laulettavaa materiaalia niille, joilla ei korkea tekniikka välttämättä vielä toimi. Pearl Jamilla ja The Doorsilla on ehdottomasti hyviä vetoja, vaikka niistäkin voi löytyä ne hankalammat osastot. Check out "Alive"! | |
OPJ1974: Mullakin taisi toi selitys jäädä vajaaksi. Tarkoitin, että ehkäpä tämä laulusoundi tulee herroilla vaan ihan ns. luonnostaan? Vaikea on mennä kurkkimaan, millaiset äänihuulet sieltä henkitorven mutkasta löytyy. Verrokkina voitaneen pitää esimerkiksi Bonnie Tyleria, jonka ääni oli ihan samalla tavalla "kelvollinen", luonnollinen raspi. Muttamutta, rouva meni ja pilasi äänensä ja nykyään kuulostaa siltä, että varsinkin livevedoissa lavalla oksennettaisiin koko ajan... silti ääni on "Luonnollinen". Voihan siis olla, että em. herrat ovat väärällä tekniikalla aluksi lauleskelleet, ja soundi on sitä kautta muodostunut? Uskottava teoria. Dave Grohlilla on sama: alunperin huono tekniikka on kääntynyt na. 'pysyväksi vahvuudeksi', eli huutolaulu onnistuu loistavasti ja äänihuulet ovat tottuneet tähän. Ihmeellisen kovin kuitenkin miehen ääni kestää. Springsteenin tekniikka kuulostaa nykyään aika hyvältä. Viisi (!) tuntia päivän aikana keikkailua on ERITTÄIN raskasta, jollei hommaa handlaa. | |
Tässä muutama mieleen tullut nimi vielä (joukossa voi olla mukana muutama ei-amerikkalainenkin): Alice in Chains - Got Me Wrong; Nutshell Deep Purple - Soldier of Fortune Depeche Mode - Enjoy the Silence; Personal Jesus Faith No More - Evidence Iggy Pop - Lust for Life Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama Megadeth - Symphony of Destruction Metallica - Mama Said Stone Temple Pilots - Creep Van Halen - Ice Cream Man Tom Jonesin nykytuotanto (mm. erinomaiset coverit kuten "Nobody's Fault but Mine" pysyttelevät yllättävän matalalla - Korkeita nuotteja on siellä täällä, mutta aina voi muokata laulutyyliä hiukan ja skipata tai fraseerata vaikeat kohdat eri tavoin) Myös naislaulajilla, kuten Stevie Nicks, löytyy hyviä kappaleita baritonialueilta, mm. "God's Garden". | |
Billy Idol laulelee pääasiassa keskialueelta. Korkeammat vedot sitten hipovat tenorien alarekisteriä :). "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
Komppaan, Idol on ehdottomasti hyvä nimi! Mies on viime aikoina kehittänyt korkeita nuottejaan aika kovin, mutta noissa suurimmissa hiteissä ei tekniikkaa ylhäältä pahemmin vaadita. | |
Idolin käyttämä särötekniikka on tosin vähän omalaatuinen mutta kuulostaa minusta ihan makealta. Semmoista ääntä kun tekee että örisee hiljaa matalempaa kuin mitä pystyy laulamaan (taitaa olla creak englanniksi ainakin CVT:ssä), ja sitten siirtää tuon soundin osaksi lauluääntä, pääsee aika lähelle. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
Timitzii: No siis, myytistä huolimatta korkealta laulaminen ei äänityyppiä ratkaise. Vahvat äänet kuten Cornell, Shadows, Bonnet, Tate ja Rose pääsevät niin kovin ylös, mutta omaavat jokainen baritoniäänen. Tekniikka, intohimo ja ehkä vähän luontainenkin kyky ratkaisevat paljon. Ken Tamplin on loistava esimerkki tästä. http://therangeplace.forummotions.com/f1-range-stuff Tuolta löytyy ainakin laaja valikoima aiheita ja keskustelua eri laulajiin liittyen, mukaanlukien äänialat. Jos ymmärrystä ja kiinnostusta nuotteihin sekä laulun teknisiin osiin löytyy, suosittelen ehdottomasti kurkistamaan. With that said, ZZ Topilla löytyy joitakin loistavia baritoniralleja (Gibbons itse on luontainen basso), mm. "La Grange" ja "Gimme All Your Lovin'". Yllättävän korkealle Billy kuitenkin pääsee, joten kappaleita, kuten "Bad Girl" kannattaa välttää. (Koko kappale on laulettu tenorien korkean C:n alueelta. Ja vältä Dusty Hillin laulamia kappaleita, erittäin vahva ääni ja korkealta menee useimmiten! Guns N' Rosesilta löytyy muutamia hyviä matalammalta meneviä ralleja. "Double Talkin' Jive", "Mr. Brownstone", "You Ain't the First" sekä muun muassa Charles Manson-laina "Look at Your Game, Girl" sisältävät suhteellisen laulettavaa materiaalia niille, joilla ei korkea tekniikka välttämättä vielä toimi. Pearl Jamilla ja The Doorsilla on ehdottomasti hyviä vetoja, vaikka niistäkin voi löytyä ne hankalammat osastot. Check out "Alive"! Auttakaapas nyt tyhmää. Otetaan tuon linkin takaa esimerkki Chris Cornell. Hänen "laulu" äänialakseen kerrotaan D2 - A5. Siis A5 mit. vit. Otetaan esimerkiksi hänen kipaleensa You Know my Name. Siinä kertsi käväisee Gissässä. Nuottiviivaston ylimmän viivan yläpuolella pallo ylennysmerkillä (biisi Hm). Minun ymmärryksen mukaan tuo on G#4. Eli onko äijällä vielä reipas oktaavi varastossa? Sehän on jo sitten ihan tolkuttoman korkea se maksimi. Ja tämä on todella se "sung range" eli ei mikään falsetti. | Lamprey 01.01.2013 00:19:20 (muokattu 01.01.2013 00:21:55) | |
|
Tässäkin taitaa tulla kohdalle se maksimi mitä on nähty, Chris Cornellin äänihuulet on muistaakseni leikattu 4 kertaa soundgardenin jäljiltä. Mistä varmaan saa kivoja efektejä... Bonnie Tylerin raspi juontaa juurensa nielurisa leikkaukseen, jonka jälkeen ei olisi saanut laulaa, mutta meni perkule laulamaan silti. Devin vetää tämän videon mukaan C2-F7!!! mutta tuskin tekee, eikä tee livenä sitä joka ilta. Levy nauhoitus ja live tietty eri homma. EDIT: mites 69 Eyes tai Type o negative? | Timitzii 15.01.2013 20:35:23 (muokattu 15.01.2013 20:40:44) | |
|
jiiärrä: Otetaan tuon linkin takaa esimerkki Chris Cornell. Hänen "laulu" äänialakseen kerrotaan D2 - A5. Siis A5 mit. vit. Jätkällä on aina ollut tekniikka kunnossa. Valitettavasti kova livetahti, huonot elämäntavat ja ERITTÄIN vaativa settilista ovat varmasti johtaneet lukuisiin ääniprobleemiin vuosien varrella. jiiärrä: Otetaan esimerkiksi hänen kipaleensa You Know my Name. Siinä kertsi käväisee Gissässä. Nuottiviivaston ylimmän viivan yläpuolella pallo ylennysmerkillä (biisi Hm). Minun ymmärryksen mukaan tuo on G#4. Eli onko äijällä vielä reipas oktaavi varastossa? Sehän on jo sitten ihan tolkuttoman korkea se maksimi. Ja tämä on todella se "sung range" eli ei mikään falsetti. Kyllä, kertosäe nousee Gissään asti. (Elikkä G#4 sivuston terminologian mukaan) Kappaleen loppuvaiheella (ja muutamassa muussa kohdassa) hän menee myös B:hen asti. Omana aikanaan Cornelilla oli tosiaankin yli oktaavi varastossa, mikä on aivan HÄIKÄSEVÄ määrä keskimatalalta miesääneltä (eli korkealta baritonilta). Loistava pää-äänitekniikka sekä omistautuneisuus auttoivat varmasti asiassa paljon... Tässä hyvä demonstraatio, jos haluat kuulla Cornellin äänialan kokonaisuudessan: http://www.youtube.com/watch?v=8gA5MYU85Ow 2:14 edespäin lähtevät itse korkeat nuotit - Tuo "Gasoline"-nuotti on yhtä korkea kuin "You Know My Name"-loppunuotit, eli B4, indeed. Odotas, kun päästään ylemmäs! Matalat nuotitkin ovat vahvoja ja hyviä, tyypillistä korkean baritonin materiaalia. | Timitzii 15.01.2013 20:39:19 (muokattu 15.01.2013 20:40:25) | |
|
Lamprey: Devin vetää tämän videon mukaan C2-F7!!! mutta tuskin tekee, eikä tee livenä sitä joka ilta. Devinillä tuo on sitä studio-äänialan luokkaa (Aivan tajunnanräjäyttävä määrä kyllä, tiedän!), livenä veikkaisin matalien nuottien osalta pääsevän noin E2/F2 alueelle. Ehkä matalammalle, ehkä ei, ei ole mies vielä päättänyt demonstroida tätä osa-aluetta! Äänialaltaan Devin on kuitenkin luontainen tenori, minkä takia korkeat nuotit luonnistuvat jokseenkin helpommin. Loistava matala rekisteri miehellä kylläkin on, täytyy myöntää. | |
Timitzii: Jätkällä on aina ollut tekniikka kunnossa. Valitettavasti kova livetahti, huonot elämäntavat ja ERITTÄIN vaativa settilista ovat varmasti johtaneet lukuisiin ääniprobleemiin vuosien varrella.
Kyllä, kertosäe nousee Gissään asti. (Elikkä G#4 sivuston terminologian mukaan) Kappaleen loppuvaiheella (ja muutamassa muussa kohdassa) hän menee myös B:hen asti. Omana aikanaan Cornelilla oli tosiaankin yli oktaavi varastossa, mikä on aivan HÄIKÄSEVÄ määrä keskimatalalta miesääneltä (eli korkealta baritonilta). Loistava pää-äänitekniikka sekä omistautuneisuus auttoivat varmasti asiassa paljon... Tässä hyvä demonstraatio, jos haluat kuulla Cornellin äänialan kokonaisuudessan: http://www.youtube.com/watch?v=8gA5MYU85Ow 2:14 edespäin lähtevät itse korkeat nuotit - Tuo "Gasoline"-nuotti on yhtä korkea kuin "You Know My Name"-loppunuotit, eli B4, indeed. Odotas, kun päästään ylemmäs! Matalat nuotitkin ovat vahvoja ja hyviä, tyypillistä korkean baritonin materiaalia. OHO! ja kiitoksia hyvästä selvityksestä. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|