Aihe: Teoria hämmentää aloittelijaa, jeesatkaa! | 1 |
---|
|
Hävettää vähän kirjoittaa tänne alueelle, olisi varmaan pitänyt mennä aloittelijapuolelle. Joku modesetä voi siirtää minne tämä sitten kuuluukin. Mutta menköön nyt tänne: Mieleen tuli kiva melodia ja omaan kouluttamattomaan korvaani kuulosti kovinkin klassiselta, joten päätin yrittää sovittaa sitä orkesterille. Piti siis soinnuttaa tuo melodia, mutta perus F C G Am -kamaan tottuneelle tuota harmoniaa on vaikeaa ymmärtää ja prosessi vei naurettavan paljon aikaa. Kyllähän oikeat soinnut löytyi ja kuulostaa ihan kivalta (vaikka nuo päällekäiset melodiat ei taidakkaan mennä ihan oppikirjojen mukaan..), mutta en ymmärrä miksi ja mitä "tekniikoita" tuossa sointukulussa tapahtuu? http://www.youtube.com/watch?v=T5s0ly5Ygg0 C C Gm A7 Dm Dm G G7 Em A7 Dm G Cm G Gdim D Suurin osa on ihan loogisia muutoksia, mutta muutama kohta jäi askarruttamaan. Miten tuo Gdim (G-Bb-Db) sopii tähän kulkuun? Siis mikä sen funktio on ja onko tuo käyttö jotenkin loogista? Entäs tuo Gm ennen A7:aa? Menee varmaan samaan osastoon. Jollakin tapaa se ei kuulosta, että duuri vaihtuu molliin, vaan että se johdattelee tuohon A7:aan. D lopussa. Ymmärrän juuri ja juuri, että C-duurissa D voi olla välidominanttina, mutta miten se sopii tuon kulun loppuun. Eihän se tuossa edes kuulosta johdattavan G:hen. Vaihtuiko mulla C-duuriskaala D-duuriskaalan jossain vaiheessa vai mitä siinä tapahtuu? Nää on vaan kiinnostavia juttuja niin oli pakko tulla kysymään :) | baron 24.10.2012 01:23:36 (muokattu 24.10.2012 01:31:08) | |
|
matiainen: En mä mitään klasarista tiedä mutta humpasta jotain: Miten tuo Gdim (G-Bb-Db) sopii tähän kulkuun? Gdim7 on A7b9 vajaamuoto josta perusääni puuttuu eli dominantti sille D:lle Entäs tuo Gm ennen A7:aa? Sen pitäisi olla Gm6 joka on sama kuin Em7b5 eli siinä on normaali II-V sointukierto Dm:lle D lopussa. Vaihdoit sävellajia. Jos se tapahtuu vain hetkellisesti niin "tonikisaatio". Jos enemmän niin modulaatio. Mä luulisin että teoriapalsta olisi oikea tällaisille kysymyksille? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
Kyllä tämä maistuu kovasti tilapäisille modulaatioille. Jotkut säveltäjät kiusaavat kuulijaa siirtymillä, joiden päättyessä ollaan palattu jälleen perussävellajiin. Mikäs siinä, laillista ja korvalle ihan OK. -jonte matiainen: Hävettää vähän kirjoittaa tänne alueelle, olisi varmaan pitänyt mennä aloittelijapuolelle. Joku modesetä voi siirtää minne tämä sitten kuuluukin. Mutta menköön nyt tänne: Mieleen tuli kiva melodia ja omaan kouluttamattomaan korvaani kuulosti kovinkin klassiselta, joten päätin yrittää sovittaa sitä orkesterille. Piti siis soinnuttaa tuo melodia, mutta perus F C G Am -kamaan tottuneelle tuota harmoniaa on vaikeaa ymmärtää ja prosessi vei naurettavan paljon aikaa. Kyllähän oikeat soinnut löytyi ja kuulostaa ihan kivalta (vaikka nuo päällekäiset melodiat ei taidakkaan mennä ihan oppikirjojen mukaan..), mutta en ymmärrä miksi ja mitä "tekniikoita" tuossa sointukulussa tapahtuu? http://www.youtube.com/watch?v=T5s0ly5Ygg0 C C Gm A7 Dm Dm G G7 Em A7 Dm G Cm G Gdim D Suurin osa on ihan loogisia muutoksia, mutta muutama kohta jäi askarruttamaan. Miten tuo Gdim (G-Bb-Db) sopii tähän kulkuun? Siis mikä sen funktio on ja onko tuo käyttö jotenkin loogista? Entäs tuo Gm ennen A7:aa? Menee varmaan samaan osastoon. Jollakin tapaa se ei kuulosta, että duuri vaihtuu molliin, vaan että se johdattelee tuohon A7:aan. D lopussa. Ymmärrän juuri ja juuri, että C-duurissa D voi olla välidominanttina, mutta miten se sopii tuon kulun loppuun. Eihän se tuossa edes kuulosta johdattavan G:hen. Vaihtuiko mulla C-duuriskaala D-duuriskaalan jossain vaiheessa vai mitä siinä tapahtuu? Nää on vaan kiinnostavia juttuja niin oli pakko tulla kysymään :) Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". | |
matiainen: D lopussa. Ymmärrän juuri ja juuri, että C-duurissa D voi olla välidominanttina, mutta miten se sopii tuon kulun loppuun. Eihän se tuossa edes kuulosta johdattavan G:hen. Vaihtuiko mulla C-duuriskaala D-duuriskaalan jossain vaiheessa vai mitä siinä tapahtuu? Hyvänkuuloinen kappale. Mun korva sanoo (yhden kuuntelun perusteella) äänenkuljetuksellisista seikoista ja melodiasta johtuen, että "vikalla rivillä" koko kappale moduloi G-duuriin jo Cm-soinnusta lähtien. Cm-G = siis IVm-I. Tätä seuraa ihan normaalihko V/V-V, eli Gdim toimii A7-soinnun yläkertana (tai vaihtoehtoisesti C#dim-soinnun käännöksenä). Toi lopun D ei toteuttanut mun mielestä minkäänlaista toonikan funktiota, vaan kappale jäi ikäänkuin "kesken". Esim. g-molliin tuo nousisi tuosta todella hienosti. Vinkkinä - kokeile mitä korva sanoo, jos laitatkin bassoon urkupisteeksi pitkän G-sävelen tuolta 3. rivin Dm-soinnusta lähtien, ja purat sen jonnekin sointusäveleen (D, F#, A) vasta viimeisellä D-soinnulla. | |
Pitääpi kaivaa tuo vanha tiedosto ja kokeilla uusilla opeilla jotain jännää. Kiitti kaikille :tuoppi: | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|