Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 572 73 74 75 76497 498 499 500 501
Gafa
31.12.2012 11:13:55
Laulava Kylätohtori: Joo, mutta myyjä ei saa kusettaa kertomalla väärää tai valheellista tietoa. Se on ihan eri asia kuin turvonnut pyynti. Mulle on ihan sama, vaikka pyytäisi 1000 euroa Behringeristä, mutta jos sitä myydään jonain muuna kuin se on tai muuten valehdellaan, niin silloin asia on jo aivan toinen...

Olishan se hienoa jos se menis noin. :)

Mut jos vähänkään epäilee, niin eikö ole parempi jättää ostamatta tai ottaa tietoinen riski
ja pitää mölyt mahassa.
statementus
31.12.2012 11:14:30
Gafa: Ehkäpä ammattilaista ei edes kiinnostanut miten se on tehty.. mistä lie saanut?

Ai sä meinaat et jos on tarpeeks nimeä niin saa kusettaa ihan miten itse vaan haluua vai? Mul on se ja sama kuinka kuuluisa joku on, samat säänöt sitäkin koskee! Älä nyt viitti...
Gafa
31.12.2012 11:17:39 (muokattu 31.12.2012 11:21:45)
statementus: Ai sä meinaat et jos on tarpeeks nimeä niin saa kusettaa ihan miten itse vaan haluua vai? Mul on se ja sama kuinka kuuluisa joku on, samat säänöt sitäkin koskee! Älä nyt viitti...

Säännöt?

Puhut ilmeisesti herrasmies säännöistä.

Niihin ei kuulu itkeminen julkisesti.

Takuu loppu ku perävalot katos näkyvistä.

Enkä ole kenenkään puolella.
statementus
31.12.2012 11:21:32
Gafa: Säännöt?

Enkä ole kenenkään puolella.

Ok, no hyvä kuulla. Pistänpäs sit sunkin nimimerkin muistiin etten vahingossakaan mee mitään ostamaan sultakaan. Kyl mä aina myyn sen kuntosta tavaraa et kehtaan sanoa että voin luvata toimintavarmuuden. Jos jotain tulee jälkeen niin kyl mä sen selvitän ja korvaan sit vahingon ostajalle jos kyse on minun virheestäni.
Gafa
31.12.2012 11:29:03
statementus: Ok, no hyvä kuulla. Pistänpäs sit sunkin nimimerkin muistiin etten vahingossakaan mee mitään ostamaan sultakaan. Kyl mä aina myyn sen kuntosta tavaraa et kehtaan sanoa että voin luvata toimintavarmuuden. Jos jotain tulee jälkeen niin kyl mä sen selvitän ja korvaan sit vahingon ostajalle jos kyse on minun virheestäni.

Höh, mä mitää oo myymässä..

Käsittämätöntä.
Laulava Kylätohtori
31.12.2012 11:29:56
Gafa: Olishan se hienoa jos se menis noin. :)

Mut jos vähänkään epäilee, niin eikö ole parempi jättää ostamatta tai ottaa tietoinen riski
ja pitää mölyt mahassa.

No, itselle "en tiedä" tällaisessa tilanteessa tarkoittaa: "tiedän, että on PCB, mutta en viitsi suoraan kusettaa HW:ksi...." Ja olikos se Oiva, kun sanoi, että kyllä HW-versioiden myyjät tietävät, että kyseessä on HW. PCB-versioiden omistajat ovat sitten vähän vähemmän tietoisia...

Eli toki ostajallakin on oma vastuunsa (onhan se tavallaan omaa tyhmyyttä, jos olettaa hinnan mukaan 'en tiedä'n omassa päässään HW:ksi), mutta silti se ei tee kusetuksesta hyväksyttävää. Kun ostetaan tuntemattomalta netistä käytettyä tavaraa, niin ainahan siinä on riski ja jos ei riskin realisoitumista kestä, niin silloin ei kannata torilta paljon ostella. Onhan joku sitäkin mieltä, että ei ole väärin ottaa tyhmältä rahoja pois, mutta tiedä sitten, itse näkisin, että se ei ole hyväksyttyä toimintaa...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gafa
31.12.2012 11:38:52
Laulava Kylätohtori: No, itselle "en tiedä" tällaisessa tilanteessa tarkoittaa: "tiedän, että on PCB, mutta en viitsi suoraan kusettaa HW:ksi...." Ja olikos se Oiva, kun sanoi, että kyllä HW-versioiden myyjät tietävät, että kyseessä on HW. PCB-versioiden omistajat ovat sitten vähän vähemmän tietoisia...

Eli toki ostajallakin on oma vastuunsa (onhan se tavallaan omaa tyhmyyttä, jos olettaa hinnan mukaan 'en tiedä'n omassa päässään HW:ksi), mutta silti se ei tee kusetuksesta hyväksyttävää. Kun ostetaan tuntemattomalta netistä käytettyä tavaraa, niin ainahan siinä on riski ja jos ei riskin realisoitumista kestä, niin silloin ei kannata torilta paljon ostella. Onhan joku sitäkin mieltä, että ei ole väärin ottaa tyhmältä rahoja pois, mutta tiedä sitten, itse näkisin, että se ei ole hyväksyttyä toimintaa...

Olet oikeassa.

Ikävä kyllä on hyviä ihmisiä ja hmm.. toisenlaisia. Näistä toisenlaisista yritän huonolla menestyksellä varoittaa. Tää on karu paikka, Tellus.
jhlamm
31.12.2012 11:40:23
Eikös sen pitäisi olla merko normi, että ostettaessa tutkii hieman tarkemmin laitetta ja hintaa ennenkun menee ostelemaan itselleen mitään. Täällä torilla kun pyörii milloin mitäkin ylihintaista, rikkinäistä, väärää tuotetta... En siis kannata valheellista myyntiä tai totuuksien pois jättämistä, mutta aina kannattaa kaikki tarkistaa omista lähteistä. Itselle kun tarjottiin nauhaviilojakin ja laitettiin linkki, jossa hinta oli 63 puntaa ja sitten tutkittuani huomasin, ett' suomenmaasta saman sai alta 55e. Eipä se laitonta ole, kaupankäyntitaitoa kai, jos ei itseä haittaa.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Numb
31.12.2012 11:47:09

Gafa: Takuu loppu ku perävalot katos näkyvistä.

Juh, kuluttajansuoja ei koske kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. En viittaa tässä ketjussa käsiteltyyn tapaukseen vaan totean yleisellä tasolla, että petos on rikos, jossa erehdyttämällä tai toisen erehdystä hyväksikäyttämällä hankitaan taloudellista hyötyä.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Gafa
31.12.2012 11:57:42
Numb: Juh, kuluttajansuoja ei koske kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. En viittaa tässä ketjussa käsiteltyyn tapaukseen vaan totean yleisellä tasolla, että petos on rikos, jossa erehdyttämällä tai toisen erehdystä hyväksikäyttämällä hankitaan taloudellista hyötyä.

Aika harvassa on tapaukset jossa yksityishenkilö ostaessaan huomattavasti alihintaista tuotetta sanoo: " En voi ostaa tätä 200€. Näiden arvo on yleensä n. 1000€ ja maksan Sinulle tästä yksilöstä 800€."

Rehelliset yrittäjät joutuu näin tekemään. (Esim. taulukauppiaat.)

että sellasta..
Gabe
31.12.2012 13:24:08 (muokattu 31.12.2012 13:28:21)
Gafa: Säännöt?

Eipä tuo nyt ihan noinkaan ole, kahden yksityishenkilön välillä sovelletaan kauppalakia (Finlex/27.3.1987/355/ 19 pykälä) jossa asia ilmaistaan hyvin selkeästi:

Jos tavara on myyty "sellaisena kuin se on" tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos:

1) tavara ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan;

2) myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon sellaisesta tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan

Ja myös kuluttajaviraston sivuilla sanotaan:

Laki painottaa käytettyjen tavaroiden osalta erityisesti myyjän velvollisuutta antaa tavarasta riittävästi tietoja. Tavarassa on virhe myös

- jos se ei vastaa tietoja, joita myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä.

-jos myyjä ei ole ennen kaupantekoa kertonut kuluttajan ostopäätöksen kannalta tärkeästä tiedosta.

Eli jos myyjä tietää tuotteesta jotain olennaista ja jättää sen tarkoituksella kertomatta, tai johtaa ostajaa harhaan niin kaupan voi perua. Ei täälläkään nyt ihan miten vain saa toimia.
www.kitaramaailma.com
Gafa
31.12.2012 14:24:10
kauppakirja on tärkeä jos meinaa oikeutta penätä.

- kannattaa ottaa selvää mitä siihen sit kirjoitetaan.

Eipä kyllä, onhan noita eläin- ja satula kauppoja riitautettu kuulemma. Summat on vaan ihan toiset.
JaaGeRMaisTeR
31.12.2012 15:01:26
Laitetaan ny itekki turvonnutta... toi limited 88 jaska hintaa 18xx.. olis jättäny mainittematta sen uuden hinnan ku euroissa se ei ole ku 16xx.. suoraan muutettuna euron kurssilla... eipä sillä jos on sama sälli joka kehui tuossa saman merkin topicissa parhaista parhaaksi niin kyllä jos olisin samaa mieltä niin pyytäisin pari tonnia :D vuosimallikin on aika bueno
oiva tumpeloinen
31.12.2012 15:26:30 (muokattu 31.12.2012 15:28:24)
statementus: Onks tumpeloinen myyjän kamu vai sua täs niin riipii? Tosi hämärät on noi sunki arvot jos sä et tässä jutussa mitää outoa huomaa. Onks susta siis sallittuu yrittää johtaa täl tavalla harhaan ostajia?

Eipä kuule ole mulla mitään tekemistä kyseisen myyjän kanssa. Ei sanonut nimikään mitään, vaikka se täällä mainittiin. Googlesta löysin jotain juttua herrasta, mutta siinäpä se.

Ja sä et nyt vieläkään ole kertonut, mikä siinä ilmoituksessa johti harhaan. Siinä mainittiin, että myydään SHOD 170 eurolla. Mä en vieläkään löydä siitä ilmoituksesta mitään kusetusta. Sä ilmeisesti löydät.

Mä oon pari käytettyy tehdasproffaa ostanu ebaystä, deeb blue delayn hintaan 90e ja electric blue choruksen 100 euroon. Suunnilleen tohon hintaan niit on nytkin siel myynnissä. Kyl se nyt vaan pitää tehdä selväks mitä myydään rehellisesti ja varsinki jos sitä kysytään suoraan monesti.

Onneksi olkoon. Nyt sä ensinnäkin puhut eri purkeista, eikä saman valmistajan eri mallien purkkeja voi verrata vetämällä mutkat suoriksi. SHOD on kovasti haluttu purkki, ja hinta menee sen mukaan. Mä en ainakaan Saksan Ebaysta löytänyt yhtään SHODia menneen satkulla tai sen alta. Tosin haku siellä ei mene kuin 17.12. asti. Oman PCB version ostin tuohon mainittuun 120-140 euron haarukkaan torilta ja samaan haarukkaan sen myös myin.

statementus: No sitäpä juuri. Eiköhän täs ole niin että kusettajat puolustelee kusettajia. Jos joku pillastuu siitä et annetaan vähä noottia harhaanjohtamisesta ja epäselvästä ilmoituksesta niin on siinä epäilyn paikka. En mä tarkota et sen olis pitäny mulle sitä myydä jos se ei miellytä mut ei siinä sit saa kuitenkaan valehtelemaan alkaa.

Ja juuri tämä on se pointti, mitä aiemmin hain. Nyt sä leimaat jo muakin kusettajaksi, vaikka sulla ei ole minkäänlaista käsitystä asiasta. Ihan yhtä hyvin mä voisin väittää sua kusettajaksi, kun yrität täkäläisten markkinoiden hintoja polkea vertaamalla niitä ulkomaan hintoihin. Ne kun kuitenkin liikkuu täällä isommalla hinnalla, eikä kauan tarvitse ostajaa odotella. Mutta ilmeisesti kusetus on ostajan puolelta ihan ok, mutta myyjän tulee ilmoittaa kaikki asiat ennen kysymistäkin. Ja jos ei ilmoita, voidaan alkaa kitisemään henkilökohtaisuuksia tietämättä asiasta sen enempiä, ja niinhän tässä pääsi jälleen kerran käymään.

Mä en vielä tähän mennessä ole kuullut, että ko. myyjä olisi purkkia jollekin kaupannut hw-versiona (sen sijaan on näytetty hänen antaneen kiinnostuneelle gut shotin purkista). Niin kauan kuin sitä ei väitetä, mä en ymmärrä, missä on kusetettu, ja ketä on kusetettu. Joo, toki siinä ilmoituksessa olisi voinut olla maininta aiheesta, mutta niin siinä olisi voinut olla paljon muutakin. Samoin herralta kyselijät voisivat hieman miettiä julkista ulosantiaan pysyen pelkästään asiassa, eikä sylkemällä henkilökohtaisuuksia. Mutta se on selvästikin liikaa vaadittu ostajalta, myyjältä voi taasen vaatia ihan mitä tahansa.

Ja jos nyt vielä tätä jaaritusta hetken jauhetaan, niin esim. MP:n sivut myy tehdasversioita 199 euroon. Siihen nähden tuo 170 ei ole mun mielestä missään kohti kusetusta, vaikkakin kova hinta onkin. Ja jos sulla nyt olisi sattunut olemaan tarve pelkälle SHODille ja asunut samalla kylällä myyjän kanssa, olisi purkille tullut se parisen kymppiä hintaeroa Toomanniaankin verrattuna. Ei tee siitä vieläkään halpaa, mutta aika paksua alkaa jotain väittämään kusettajaksi tuolla perusteella.
0101978
31.12.2012 15:32:42
Oon täysin samaa mieltä!
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
blues guitar
31.12.2012 15:46:03

0101978: Oon täysin samaa mieltä!

Jahas.. Meneeks tää äänestykseksi?

Mun mielestä siinä ilmoituksessa olis pitäny mainita että kyseessä on PCB malli, ainakin siinä vaiheessa kun myyjä sen jo tiesi.

Tilanne: 1-1
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
31.12.2012 15:48:34 (muokattu 31.12.2012 15:49:19)
oiva tumpeloinen: Mä en vielä tähän mennessä ole kuullut, että ko. myyjä olisi purkkia jollekin kaupannut hw-versiona (sen sijaan on näytetty hänen antaneen kiinnostuneelle gut shotin purkista). Niin kauan kuin sitä ei väitetä, mä en ymmärrä, missä on kusetettu, ja ketä on kusetettu. Joo, toki siinä ilmoituksessa olisi voinut olla maininta aiheesta, mutta niin siinä olisi voinut olla paljon muutakin.

Mutta oletko kuitenkin sitä mieltä että olisi fiksua kertoa heti kun kysytään suoraan kumpi versio on kyseessä? Varsinkin seuraavilla kerroilla kun asia on varmasti jo selvinnyt. En sano edelleenkään häntä kusettajaksi, mutta kyllä tuossa ilmoituksessa oli kovasti parantamisen varaa. Ja 170 euron hintapyyntökin on kyllä turvonnut.

En ota kantaa sinun myymääsi yksilöön, tuo 120e minkä maksoit ja myit omastasi alkaa olla jo ihan fiksu hintapyyntö. Etkä sinäkään varmaan ostajille väittänyt ettet tiedä kumpi versio on kyseessä? Olen noita pcb sweet honey:tä nähnyt kyllä ebayssä myynnissä 120-150 dollariin, vaikka pyydetäänhän siitä yleensä vähän enemmän käytettynä kun on kovin suosittu, siinä olet täysin oikeassa. En peräänkuuluta mitään muuta kuin reilua peliä ja avointa/rehellistä kaupankäyntiä, se on vain ja ainoastaan etu kaikkien kannalta. Ja hintatietoisuuden levittäminen on minusta vain hyvästä.
www.kitaramaailma.com
Gabe
31.12.2012 16:52:23
oiva tumpeloinen: Kuten sanoin, olisihan siinä voinut ilmoittaa.

Mutta kuten sanottu, ilmoitukset voisi melkein poikkeuksetta olla informatiivisempia, mutta eipä niistä huonommista ilmoituksista yleensä näin pitkälle henkilökohtaisuuksiin ole menty.

No itse olen ainakin pyrkinyt olemaan menemättä henkilökohtaisuuksiin. Sanoin jopa etten tunne myyjää tai halua häntä loukata. Moitteeni kohdistuvat tähän ilmoitukseen ja siihen että hän ei toisillekaan ostajille sanonut tietävänsä kumpi on kyseessä, tämän lasken kyllä jo harhaanjohtamiseksi. Ja se että torilla on muitakin huonoja ilmoituksia ei minusta anna oikeutusta tehdä niitä sinne lisää.

Omani myin keskustelupalstan kautta, se ei edes torin kautta mennyt. Hetken se kyllä siellä oli, enkä kyllä muistaakseni maininnut sen olevan tehdasversio. Siltä pohjalta olen ilmeisesti kusettanut kaikkia. Kyllä mä kysyessä sen kerroin, kun olin sen itse selvittänyt aiemmin.

130 euron hinta antaa minusta ymmärtää että kyseessä ei ole käsinjuotettu versio. Ja vastasit kysyttäessä kumpi oli kyseessä, eli et johtanut harhaankaan. Näin voi minusta vielä tehdä kauppaa eikä minulla tuosta ole sanottavaa.
www.kitaramaailma.com
svilo
31.12.2012 17:36:08
...höhö, mitn vitn välii, paska purkkihan se on :)

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)