Aihe: Metallikitaristit, mikä on vireesi ja miksi? | |
---|
|
Itellä nyt pitkään ollu jacksoni C:ssä. Oon kai funtsinu että se ois sopiva kompromissi matalan ja korkean välillä. Nyt hiljattain kun oon ruvennu enempi harrastaa myös liidejä ja sooloja yms, niin oon ajatellu että vois nostaa pykälän verran virettä. Sehän nyt saundaa aivan helvetin häijyltä paukuttaa riffiä menemään alanauhoilta jossaan A:ssa tai peräti G:ssä, mutta samalla loput kitarasta menee vähän käyttökelvottomaksi, ainakin jos yrittää silppua ja suikaloida pisin otelautaa. Samaten esmes femmoja dempatessa se purevuus (bottne?) loistaa poissaolollaan. Korkeemmilla vireillä kaikki on kirkasta ja purevaa, terävähampaista sirkkelöintiä ja soolotkin saundaa hyvältä ja ehkä soittokin sujuu helpommin. En sitte tiedä pitääks tässä alkaa jotaan seiskakielistä harkitsemaan..? Mites muilla? "Ootko avaruusolio?
-En.
No mee sit lääkäriin." |
|
Sehän nyt ihan riippuu siitä mitä sä parhaillaan soitat, projekteista jne. Ja noi "purevuudet" ja "kirkkaudet" johtuu varmaan ihan vaan kielistä (+soiton sujuvuus mahdollisesti) ja kamoista. Itel pari perus 6kielistä skebaa jotka mul on yleensä ihan perus e, eb tai drop d, tarvittaessa matalemmalla. Ja sit mul on 8kielinen joka sit kattaa ihan tarpeeks matalalle kaiken. |
|
Ite soitan normi E-vireessä. Mulla perussääntönä on se, jos ei kuulosta tarpeeksi ''heviltä'' niin vika on soittajassa (minussa). |
aalataur 31.12.2012 00:16:39 (muokattu 31.12.2012 00:25:08) | |
|
En mä tiedä olenko suoranaisesti metallikitaristi. Kai vähän sinne päin joo. Vire on vaihdellut, D:tä alemmas en ole kuitenkaan mennyt koska se on ihan riittävän raskas minusta ja toimii esim. Symphony X:llä hyvin. E, Eb tai D. Seiskakielinen löytyy myös sitten, se on ollut BEADGBE standardivireessä ja myös sävelaskeleen pudotettuna eli matalin kieli A. Kyllä E-vireelläkin voi kuulostaa aggressiviselta, ei se siitä vireestä ole kiinni. Vaikkapa ihan perus Hetfieldin Batteryn levyversio on vihainen kuin saatana (ainakin siihen asti kunnes Lars aloittaa rutkuttelunsa) ja stankku-E:hän se. Kuitenkin tietysti joissakin tapauksissa ne matalammalta möyrivät äänet kuulostaa hyviltä, sen takia seiska tuli hommattua. Vähän riippuu päivästä että miten asennoituu. Tuo vireen madaltaminen on vähän loudness warin tapainen ilmiö ja kilpavarustelua. Ei siihen ole pakko lähteä mukaan, hyvää metallimusiikkia voi tehdä myös normaalivireellä. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
|
Lähinnä E ja Drop-D. Tosin nykyisen bändin kans on vajottu jo B:hen. Syytä tähän en tiedä mutta kyllä se hyvältä kuulostaa.... hedelmä-vihanneskitaristi |
hevikukko 31.12.2012 11:52:54 (muokattu 31.12.2012 11:54:39) | |
|
Bb vireessä mennään 6 kielisellä Baritonilla. E vireisellä olen soitellut korkeammat soolot mutta sitte taas ei pääse alas. 7 kielinen olis hyvä jotta pääsisi korkeellekin, mutta taas sitte soinnut menee sekaisin verraten 6 kieliseen :D Tässä sitä nyt hypitään välimaastossa ja ihmetellään mikä olis paras ratkaisu. Sanoisin 7 kielinen ja sitte vaan opiskelemaan/oppimaan vetäsee biisit sillä. Hauskinta on, että jotkut biisit on B vireessä. Meidän pumpun täytyy siis vain löytää pysyvä yhteinen sävel ja mun pitää opetella soittaa sitä kitaraa.. jotta menee yhdellä kitaralla biisit oikein!! Uusia Vuosia tässä samalla kaikille! p.s Pääasia on että vaan vedetään ja fiiliksellä! Virheet sallitaan, ei olla Robotteja. Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa |
|
On täyttä utopiaa kuulostaa raskaalta, jos ei ole vähintään C-vireessä. Näin se menee. Aina. |
|
Yhdessä kitarassa perus E-vire, himassa voi sillä biisien mukana rässäillä. Kahdessa muussa bänditouhujen vuoksi C# tai drop-B (jälkimmäisen käytöstä ollaan tosin luopumassa). |
Burn 31.12.2012 20:47:45 | |
|
6-kielinen on nytten droppi-C:ssä ihan vaihtelun vuoksi, kun ehti bändiouhujen myötä olla standardi-D:ssä vuodesta 2006 lähtien. Nyt kun pantiin pillit pussiin niin haluan katsella mitä ko. vireestä saa irti. 7-kielinen taasen on ihan standardi-B:ssä, koska sitä matalammalle on melko turha lähteä. Taittuupa myös Metallicat ja kumppanit samaisesta vireestä. Kepit ovat kelluvatallaisia, joten kauhean usein en virettä jaksa vaihdella. Tarkotuksena onkin hankkia kolmoskepiksi kiinteätallainen all around-vehje. |
|
Vire vaihtelee tyylikauden mukaan, jos on power metal-kausi(SA, Versailles, omat biisinalut) meneillään niin keppi on Eb-vireessä. Bodomimpina kausina vire laskee D:hen. Multsarista laitan pitch shiftia, jos osoitettava biisi eri vireessä kuin kitara. Sen verran on efektoitu kitarasoundia, ettei se pitch shifter sieltä alta pääse kuulumaan.(pitchshifter-kompura-preamp-eq-delay-chorus GT-10:ssä efektiketjuna, ybertilusoundin ystävä kun olen) Nopeasti soitetaan, hitaasti fiilistellään. |
|
Räkkipeli: On täyttä utopiaa kuulostaa raskaalta, jos ei ole vähintään C-vireessä. Näin se menee. Aina. Luin että paskalta, mutta voihan se olla niinkin. Ehdottomuus ennen kaikkea. Raskaus selviää raskaustestin avulla, ainakin suhteellisen luotettavasti. http://raskausviikot.org/wp-content/uploads/2012/10/raskauskoe.jpg Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Hevinkikkelöinnissä D. Vain sen takia, että se ala-D on vaan niin kovin mukava olla siellä olemassa, varsinkin kun oman bändin biiseistä useampikin tuppaa kulkemaan D-mollissa. Lisäks oon huomannu, että oma Ibanez soi jotenkin paremmin D-vireessä kuin E:ssä, ainakin tuolla mun kielisetillä (ernie ball beefy slinky muistaakseni). Mistä lie johtuu. Tanssibändissä vire on toki sitten normi-E ja vieläpä hanurin takia 442hz. V*ttu se on ihan hyvä, ei tarvii aina valittaa! |
|
Jucciz: Ehdottomuus ennen kaikkea. Juuri näin. |
|
C ja drobbed-A#. Mukavuussyistä vakiintunut. "If you're going to be crazy, you have to get paid for it or else you're going to be locked up."
Hunter S. Thompson |
Jucciz 02.01.2013 20:23:34 (muokattu 02.01.2013 20:24:49) | |
|
Double drop-D: http://www.youtube.com/watch?v=G6sg5OMZ7uM Parhautta, tosin parempi biisikin kuin monet muut. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Kahdessa floikkakepissä drop-B, yhdessä normi D, kiinteetallasessa vaihtelee E, D ja drop-C. Toisessa bändissä soitetaan D:stä ja toisessa drop-B:stä, siksi. RekoS: Ihan normaali mnettiläinen varustettuna keskimääräistä mnettiläistä huomattavasti paremman näköisellä tyttöystävälläm. |
|
Mulla on kitarat normi E-vireessä. Jos ei saa musiikkiaan kuulostamaan raskaalta, niin soittajassa vika. "It's beer o'clock. Where the hell's my riot?" |
|
Jucciz: Double drop-D: http://www.youtube.com/watch?v=G6sg5OMZ7uM Parhautta, tosin parempi biisikin kuin monet muut. Kannattaisi opetella soittamaan, niin ei tarvitsisi tuommoisiin mörkövireisiin turvautua. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
|
Kampela77: Kannattaisi opetella soittamaan, niin ei tarvitsisi tuommoisiin mörkövireisiin turvautua. Kuvittelepa, miltä Neil Young kuulostaisi, jos mies opettelisi soittamaan. Niinpä: ei todellakaan samalta, tuskin edes kiinnostavalta. Nykyinen on hyvä, oikein hyvä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Kuvittelepa, miltä Neil Young kuulostaisi, jos mies opettelisi soittamaan. Niinpä: ei todellakaan samalta, tuskin edes kiinnostavalta. Nykyinen on hyvä, oikein hyvä. Juu, tyylitaju ja luovuus katoaisivat ja Neil soittelisi vain asteikkoja ylös alas. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|