Aihe: Hevibasismi | |
---|
|
Terse! Olen soittanut kitaraa 20 vuotta mutta basismista en tiedä mitään. Hevikitarassa on humbuckerit, mitä speksiasioita kuuluu kolisevaan hevibassoon? Neljä hiihtohissikaapelin paksuista kieltä ja menoksi? On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
Typhus 28.12.2012 23:27:33 (muokattu 28.12.2012 23:28:01) | |
|
Jos mennään perus vireessä niin suosittelen tutustumaan perinteisiin Jazz- tai Precision bass tyylisiin ratkaisuihin. Toimivat mun mielestä aina parhaiden hevi-hommissa. Kolinaa/selkeyttä löytyy ja alapää pysyy tiukkana :) Pulttikaula ja vaahtera otelauta on mun mielestä aina plussaa. Tissit, bassot, perse, kalija. |
|
Kattele, millä/miten Geezer Butler tikkaa niin siinä on kaikki. Ihan sama mitä joku teoreetikko väittää. En sääli itseäni, koska olen 10 kertaa älykkäämpi ja 50 kertaa lahjakkaampi kuin tavalliset ihmiset. Eli te. - Krice
Kuuntelen tämmöistä |
Dropped C 29.12.2012 00:18:59 (muokattu 29.12.2012 00:20:58) | |
|
Ainoastaan tallamikki päällä ja lyö kovaa. Paljon säröä. (Tai siis tarpeen mukaan). |
|
Ei perusvireessä, puol oktaavia alakantissa. Viiskielistä mietin mutta hittojako mie viidellä, samahan se on neljällä kurmuuttaa, laittaa vaan järeämmät kielet. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
|
Dropped C: Ainoastaan tallamikki päällä ja lyö kovaa. Paljon säröä. (Tai siis tarpeen mukaan). Tää lujaa lyöminen ja sen ihannointi on nuorten miesten harhakäsitys. Napakka tatsi on ihan eri asia ja se on toki tarpeen. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
hollstro: Tää lujaa lyöminen ja sen ihannointi on nuorten miesten harhakäsitys. Napakka tatsi on ihan eri asia ja se on toki tarpeen. Word. Komppia tälle. Nimim. Soundi löytyi kun tajusin olla riuhtomatta ja huitomatta. |
|
hollstro: Tää lujaa lyöminen ja sen ihannointi on nuorten miesten harhakäsitys. Napakka tatsi on ihan eri asia ja se on toki tarpeen. nuorimies olen itsekin mutta tästä samaa mieltä. sormet vaan väsyy nopeemmin jos niitä kieli piäksee kauheasti. plus musta semmonen mieletön kolina, ellei släpätä saa hyvänkin riffin kuulostaan aivan sonnalta. kyllä semmosta "hevisaundia" saa ilman sitäkin, että kielet hakkaa tolkuttomasti kieliin. itse suosisin mielummit jotain hyvää säröö tai fuzzia. Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa. |
|
askomiko: Ei perusvireessä, puol oktaavia alakantissa. Viiskielistä mietin mutta hittojako mie viidellä, samahan se on neljällä kurmuuttaa, laittaa vaan järeämmät kielet. Noin rajulla alavireellä sitten suosittelisinkin jotain 35" skaalalla, voipi muuten olla vireisen soinnin hakeminen vähän hankalaa. |
|
hollstro: Tää lujaa lyöminen ja sen ihannointi on nuorten miesten harhakäsitys. Napakka tatsi on ihan eri asia ja se on toki tarpeen. No kyllähän tuo esimerkiksi Steve Harrisillakin on melkoista runnomista se soittaminen ja kyllä sen soundia näin yleisesti pidetään hyvänä. En ainakaan itse osaisi kuvitella Maidenia ilman Harrisin kolisevaa bassosoundia. Enpä kyllä muutenkaan ole huomannut, että tuota lujaa lyömistä nyt erityisemmin ihannoitaisiin nuorten keskuudessa tai käytettäisiin vääräntyylisessä musiikissa. Tiettyihin tyyleihin se tosiaan sopii hyvin. Kyllä itsekin käytän semmosta "semilyömistä" suurimman osan ajasta, että saa pientä nauhakolinaa mukaan. Biisistä riippuen toki. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
|
Kannattaa kuunnella Helloweenia niin huomaa, ettei sillä bassolla tosiaankaan juurta pelkästään tarvitse soittaa. Mut tiukka perussoitto on kaiken a ja o josta on hyvä lähteä liikkeelle. Jos on mielikuvitusta niin kyllä ne kohdat löytyy joissa on hyvä fillata tai jopa soittaa melodiaa tai makeeta lickiä. Nopeus on hyvästä mut ei basson soittoa oikein kannata pelkästään sen varaan rakentaa. Groove ja hillitty fiilistely on paremman kuuloista. Yksi popattu sointu voi toimia paljon paremmin kuin vastaava 32-osa juoksutus koska on paljon läpitunkevampi ja helpommin eroittuva. Muutenkin yksinkertainen on kaunista ja yli taitojensa soittamin ei viihdytä ketään. Nopeus karttuu hitaasti mutta varmasti harjoittelemalla ja harjoittelemalla. Ja jos nopeita lickiä haluatte niin kahden oktaavin juoksutus on hyvä opetella ;) Toivottavasti oli apua ja saa kommenttia heittää :) www.myspace.com/otherhoodgroup |
|
Miikss: No kyllähän tuo esimerkiksi Steve Harrisillakin on melkoista runnomista se soittaminen ja kyllä sen soundia näin yleisesti pidetään hyvänä. En ainakaan itse osaisi kuvitella Maidenia ilman Harrisin kolisevaa bassosoundia. Enpä kyllä muutenkaan ole huomannut, että tuota lujaa lyömistä nyt erityisemmin ihannoitaisiin nuorten keskuudessa tai käytettäisiin vääräntyylisessä musiikissa. Tiettyihin tyyleihin se tosiaan sopii hyvin. Kyllä itsekin käytän semmosta "semilyömistä" suurimman osan ajasta, että saa pientä nauhakolinaa mukaan. Biisistä riippuen toki. Oi se Harris mitenkään lujaa lyö, vain "väärään" suuntaan eli suoraan otelautaa kohti. Sopivalla kaulan ja kielten korkedun asetuksella tuo saundi irtoaa repimättä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
hollstro: Oi se Harris mitenkään lujaa lyö, vain "väärään" suuntaan eli suoraan otelautaa kohti. Sopivalla kaulan ja kielten korkedun asetuksella tuo saundi irtoaa repimättä. Mä luulen kans et Harris vetää loppupeleissä aika rennolla tatsilla. Niinkun fleakin, vaikka soittaakin bassoa aika lujalla tatsilla. Mutta ei se sellaista runttaamista silti ole. |
2541 29.12.2012 19:27:12 | |
|
pekezu: Mä luulen kans et Harris vetää loppupeleissä aika rennolla tatsilla. Varmasti vetää, ei sitä soundi ruhjomalla saa. Entwistlellä oli ihan sama meininki, vahvarit teki työn ja kieletkin niin lähellä otelautaa, että olivat jo "väärällä puolella". Ei se särökään ole mikään pakollinen juttu. |
Miikss 29.12.2012 20:57:11 (muokattu 29.12.2012 20:57:44) | |
|
hollstro: Oi se Harris mitenkään lujaa lyö, vain "väärään" suuntaan eli suoraan otelautaa kohti. Sopivalla kaulan ja kielten korkedun asetuksella tuo saundi irtoaa repimättä. Joo tuota tarkoitinkin lähinnä. Pakkohan se on melko rennolla otteella siinäki bändissä vetää kun kuitenkin pitkiä keikkoja vetäävät jatkuvalla syötöllä. Äkkiä ranne on paskana ja sormet väsyneet jos kovin rupee riuhtomaa. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
|
Kovat basistit nimenomaan ei runttaa, vaan ne soittaa lähinnä napakasti ja rennosti. Eli hyvällä tekniikalla, jolloin käsikään ei väsy. Silti soitto kuulostaa jämäkältä, tömäkältä, tiukalta ja rankaltakin jos on tarvis. Hillitön röytäminen on useimmiten aloittelijoiden meininkiä, jolla irtoaa lähinnä epämääräistä huminaa, kolinaa ja pörinää. En sitten malttanut olla sanomatta. |
|
Rämppy: Hillitön röytäminen on useimmiten aloittelijoiden meininkiä, jolla irtoaa lähinnä epämääräistä huminaa, kolinaa ja pörinää. Tuolleenhan tuntuu aika moni nuori käskevän myös tuota kitaraa. Ihan hienoja juttuja olisi noin niinkuin muuten paikka paikoin mutta tekniikka laittaa tuutin tukkoon. Hyvä tekniikka on kyllä tavoittelemisen arvoinen asia. Vaatii hitosti duunia, ja mulla ainakin hyvänäkin päivänä tekniikka ei liene kovinkaan kaksinen. Jaa, pitäiskös taasen muutama tunti ottaa joltain pro-ukkelilta? Suosituksia hyvästä opettajasta Lohja-Salo-Turku akselilla voipi laittaa mulle pikiksellä! |
Isar 30.12.2012 21:43:23 (muokattu 30.12.2012 21:55:24) | |
|
Alussa jo viitattiinkin yksikelaisiin bassoihin, presariin ja jazzariin. Ovat hyviä ja selkeitä soundeiltaan molemmat. Mutta tähän soittotatsiin. Itsellä oli varsinkin nuorena jostain älyttömästä syytä halu soittaa kivityömiehen otteella bassoa. Tällainen touhuhan ei johda kuin tahattomaan soundin korkkaamiseen. Tällekin voi olla erittäin harvoin paikkansa paikkansa, mutta perussoitantaa ei tähän touhuun kande rakentaa: kannattaa rakentaa kevyen ja sulavan soiton ympärille - soitto kuulostaa sujuvalta, ja mielestäni Harrisin soitto on juuri tällaista. Jos jotain korkkauksen tyyppistä säröä haluaa saada aikaiseksi, elektroniikkaa kehiin... |
molder 31.12.2012 10:58:02 (muokattu 31.12.2012 11:20:06) | |
|
askomiko: Terse! Olen soittanut kitaraa 20 vuotta mutta basismista en tiedä mitään. Hevikitarassa on humbuckerit, mitä speksiasioita kuuluu kolisevaan hevibassoon? Neljä hiihtohissikaapelin paksuista kieltä ja menoksi? "Koliseva hevibasso-soundi" on mielestäni esim. Megadethin Dave Ellefsonilla. Metallipleku, uudet kielet ( ei tarvi paksut olla. Vaikka ohkaset ) Jacksonin basso. Esim noin ja rento ranne-lätky tatsi. Steve Harris kolisee sitten Presarilla ja uusilla kielillä ja hakkaavalla sormitatsilla. Tatsista kiinni. Kyllä 'Arrylla sitä papua ranteessa on soittaessakin eli ei ihan pelkillä sormenpäillä pömpöttele. Hakkaahan se kun hullu välillä. Geezer Butler kolistellu milloin milläkin mutta kyllä silläkin se sormista ja lätkytystatsista lähtee. Ja pieksee kyllä kuin heikkopää mitä livenä paikan päällä nähnyt ( kuten Harris ) Tuossa sitten " Uudempaa" kolinaa: http://youtu.be/75HzWWEeEt0 "The SOUND of VOLUME" |
Ultrabass 31.12.2012 12:59:59 (muokattu 31.12.2012 13:03:59) | |
|
Kyllähän siihen "kolinaan" tai hyvään soundiin yleensäkkin vaikuttaa myös vahvistin tai tarkemmin sanottuna vahvistimen säädöt. Soittotekniikan ja soittimen lisäksi siis. Minä olen vähän huono neuvomaan tällä saralla, mutta ehkä joku kokeneempi bassottelija osaisi heittää ainakin suuntaa antavia vinkkejä mitä vaikkapa eq:n kanssa voi tehdä asialle :)? EDIT: Ja näin hieman offtopiccina: tuossa on muuten imo yksi parhaita bassosoundeja. Darkglassin pedaalit kunniaan! http://www.youtube.com/watch?v=HCp8vE1ZT0g |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|