Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen kitaran nauhoittaminen kondensaatorimikillä
1
Adelefani97
28.12.2012 23:44:28 (muokattu 28.12.2012 23:45:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, soitan teräskielistä kitaraa sormiplektroilla mut kun nauhotan mun soittoo ulkosella mikillä ni se kuulostaa tosi heikolt ja siit katoo se kaikki sointumelodia jutun hienous. Käytän Cubase vitost ja mun mikki on AKG perception 120. Onks tähä jotai niksei et saisin mun soiton kuulostaa tyylii tält xD http://www.youtube.com/watch?v=55A9H-PqOvY
 
Jasks
28.12.2012 23:48:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs purkki sulla on tuossa tietokoneen ja mikin välissä? Mikäli siinä on kaikki kunnossa niin mikin paikan vaihtelulla voi saada jo paljon aikaan.
 
http://www.youtube.com/user/Ayriainen
Adelefani97
28.12.2012 23:56:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M audion fast track ultra tai joku mut pitäiskö mul olla joku pluggari käytös ku nauhotan?
 
theheretict0ngue
29.12.2012 02:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adelefani97: M audion fast track ultra tai joku mut pitäiskö mul olla joku pluggari käytös ku nauhotan?
 
Niinkuin aiemmin ilmoitettiin, mikin sijoittelu auttaa asiaa kummasti. Tähtää parhaimpaan saundiin, niin ei tarvi kikkailla rankalla eq-lla yms. Sinulta varmasti löytyy aikaa kokeilla useampaa ottoa? Kokeile eri mikkien asentoja ja eri soittovolyymejä, niin kyllä se oikea otto sieltä tulee.
 
Dani Filth is my god..
Jaava
29.12.2012 05:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla mikrofonilla ja interfacella pitäisi saada aikaan hyväsoundista akustista kitaraa ilman mitään kikkailua. Eli mikrofonin sijoittelu ja sitten ihan se kitaransoittotaito. Huono soitto myös kuulostaa huonolta. Hyvä soitto usein kuulostaa hyvältä huonoillakin kamoilla.
 
Mutta mikäs sun tuloksessa on pielessä?
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
anapena
29.12.2012 12:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten kun edellämainitut asiat on tarkistettu, niin voisi viimeistellä jollain hyvällä kompressori/leveler-plugarilla, ekvalisaattorilla, kaiulla jne.
 
Istu ja pala!
Adelefani97
29.12.2012 19:44:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kokeilen noita eri asentoja, mut suurin ongelma on siinä että mun soitto kuulostaa silt ku se olis nauhotettu kaukaa kitarast vaik mikki on melkeen kiinni kielissä kaikukopan reiän edessä. Soitto kuulostaa siis tosi hiljaselta. Sit yks kysymys: mil saan parhaite nauhotettuu täl systeemil stereona ku en haluis sitä pluggaril muuttaa stereoks ku saundi muuttuu siinki ärsyttävästi erillaiseks.
 
Jaava
29.12.2012 19:47:47 (muokattu 29.12.2012 19:53:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adelefani97: Joo kokeilen noita eri asentoja, mut suurin ongelma on siinä että mun soitto kuulostaa silt ku se olis nauhotettu kaukaa kitarast vaik mikki on melkeen kiinni kielissä kaikukopan reiän edessä. Soitto kuulostaa siis tosi hiljaselta. Sit yks kysymys: mil saan parhaite nauhotettuu täl systeemil stereona ku en haluis sitä pluggaril muuttaa stereoks ku saundi muuttuu siinki ärsyttävästi erillaiseks.
 
Yhdellä mikrofonilla tulee monoääntä. Yhden äänen voi tiettyjen plugarien avulla saada vähän kuulostamaan siltä kuin se olisi stereoääntä, mutta monoa se äänitys silti oikeasti on. Edit: Stereoääni siis tarkoittaa sitä, että on kaksi erillistä äänikanavaa, jotka ajetaan vasemmalle ja oikealle kaiuttimelle. Stereona saat nauhoitettua kahdella mikrofonilla. Editedit: Stereoäänen pointti on yhdenkin soittimen äänittämisessä siinä, että kun vasemmalle ja oikealle korvalle tulee hieman eri tavaraa, syntyy tietty vaikutelma oikeasta tilasta.
 
Mitä tarkoittaa "kuulostaa hiljaiselta"? onko se hiljaista?
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Pauli Lappalainen
29.12.2012 20:08:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adelefani97: Joo kokeilen noita eri asentoja, mut suurin ongelma on siinä että mun soitto kuulostaa silt ku se olis nauhotettu kaukaa kitarast vaik mikki on melkeen kiinni kielissä kaikukopan reiän edessä. Soitto kuulostaa siis tosi hiljaselta. Sit yks kysymys: mil saan parhaite nauhotettuu täl systeemil stereona ku en haluis sitä pluggaril muuttaa stereoks ku saundi muuttuu siinki ärsyttävästi erillaiseks.
 
Käännä se mikki oikein päin.
 
The front of the microphone is
the side of the body with the AKG logo on it.
Therefore, always aim the logo at the sound
source you are going to record!
Being a unidirectional (cardioid) microphone,
the PERCEPTION 120/220 will pick up very little
sound from the rear.
 
Adelefani97
29.12.2012 20:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo mikki on kyllä oikein päin :)
 
Adelefani97
29.12.2012 20:37:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis tätä on vaikee kuvailla mut nauhotettuna mun soitto kuulostaa heikolt. Ihan ku kuuntelis sitä jostai tosi huonoist stereoist. Saundist ihan ku katois taajuuksii... Mut onks mun pakko soittaa sama biisi eka left ja sit right kanaval et saan sen stereoks? Eiks oo mitää muut vaihtoehtoo?
 
Antti1
29.12.2012 20:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tajua miksi haluat edes stereota yhdestä lähimikitetystä kitarasta, se kuulostaa lähinnä typerältä. Jos on halua levittää äänikuvaa, niin sopiva kaiku tekee tarvittavan monokitarallekin.
 
Mitä taas tulee mekkalan hiljaisuuteen, niin siihen on monta syytä. Sulla voi olla gaini liian hiljaisella. Äänitä 24-bittisenä, niin tämänkin merkitys vähenee hieman. Silloin voi tähdätä signaalihuiput vaikka -9 kohdille ihan kepoisasti. Siitä sitten kompressoimalla ja limitoimalla saa signaalin nostettua halutulle voimakkuudelle. Jos et saa, niin et vain osaa ja siihen taas auttaa harjoittelu.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Adelefani97
29.12.2012 20:59:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunteliks ton Classical gassi jonka laitoin toho alkuu? Miten saan mun soiton kuulostaa tolt nauhotettuna ku pystyn kuitenki soittaa ton kappaleen ihan mallikkaasti. Näil mun systeemeil soitto tulee joko vaan toisest luurist ulos tai pluggareil muutettuna tosi oudon kuulosena molemmist. Sain siis noit asetuksii ja mikin asentoo muuttamal saundin jo semi hyväks mut nyt tarviin siihen sitä tilan tuntua.
 
Antti1
29.12.2012 21:04:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adelefani97: Kuunteliks ton Classical gassi jonka laitoin toho alkuu? Miten saan mun soiton kuulostaa tolt nauhotettuna ku pystyn kuitenki soittaa ton kappaleen ihan mallikkaasti. Näil mun systeemeil soitto tulee joko vaan toisest luurist ulos tai pluggareil muutettuna tosi oudon kuulosena molemmist. Sain siis noit asetuksii ja mikin asentoo muuttamal saundin jo semi hyväks mut nyt tarviin siihen sitä tilan tuntua.
 
Pistä näyte, niin voidaan auttaa paremmin.
 
Jos ääni tulee toisesta luurista, niin sä olet äänittänyt sen stereoraidalle. Monosignaali monoraidalla tulee molemmista kanavista. Se on vain stereokuvassa keskellä. Siihen lisäät sopivan kaiun, joka on stereokuvaltaan tietenkin sitä kitaraa leveämpi ja lopputulos on stereokuvan kannalta jotakuinkin esimerkin kaltainen.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Jasks
29.12.2012 21:04:23 (muokattu 29.12.2012 21:04:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

josko äänität jonkun pienen pätkän ja laitat sen tänne niin tulee sitten helpoiten tuo ongelma selville. Onhan gainia tarpeeksi?
 
Jaaha enpä ehtinyt ensin
 
http://www.youtube.com/user/Ayriainen
Adelefani97
29.12.2012 21:25:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hei saatte sen pätkän kuulla huomen ku oon menos nyt kittaa kaljaa :) ja joo olin nauhottanu stereoraidal (noloo). Saundi alkaa nyt kuitenki lähestyy sitä oikeet ku väänsin mikin volat täysil ja laitoin sitä vähän kauemmas kitarast
 
pimp
30.12.2012 14:55:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linkin ääntä kohti pääset, kun vaihdat nylon-kieliseen kitaraan, näin vinkkinä.
 
Words can hurt, you know
Kalmo
30.12.2012 16:17:13 (muokattu 30.12.2012 16:18:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adelefani97: Kuunteliks ton Classical gassi jonka laitoin toho alkuu? Miten saan mun soiton kuulostaa tolt nauhotettuna ku pystyn kuitenki soittaa ton kappaleen ihan mallikkaasti. Näil mun systeemeil soitto tulee joko vaan toisest luurist ulos tai pluggareil muutettuna tosi oudon kuulosena molemmist. Sain siis noit asetuksii ja mikin asentoo muuttamal saundin jo semi hyväks mut nyt tarviin siihen sitä tilan tuntua.
 
(Ups! Tähänhän olikin jo vastaus annettu)
 
Tuo toispuolisuus johtunee siitä, että äänität monosignaalia stereoraidalle. Ainakin se on kyseisen ilmiön yleisin syy.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «