Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: jazzkitaran tallan säätö
1 2
vkiilako
29.12.2012 13:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostinpa ensimmäiseksi jazzkitarakseni ibanez pm35:n tuossa ennen joulua. Kitara on hyvätuntuinen soitin näin parin viikon tuntumalla. Mietityttää vain, että kuinka tuo tallakappale tulee säätää, sillä sen paikkaahan pystyy liikuttamaan kun löysää kieliä. Onko näin myös muissa jazzkitaroissa?
 
Laitoin kieliksi 11-49 setin, joilla olen tottunut soittamaan lankkukitaroillani ja tässä uudessa kitarassa ne tuntuvat luvattoman löysiltä. Kieliä nostamallahan tuohon pystyy toki vaikuttamaan jonkin verran ja sen aion tehdäkin. Tuota tallaa liikuttamalla taaksepäinhän pystyisi myös saamaan jäykkyyttä kieliin lisää, mutta skaalahan pitenee siinä myös ja se vaikuttaa hienovireeseen ja muihin seikkoihin myös. Missä on siis tuon tallan optimaalinen paikka?
 
Haluaisinpa kuulla jazzkitaroihin perehtyneiltä, miten he säätävät kitaransa ja tuon liikuteltavan tallapalan.
 
Kefiiri
29.12.2012 14:01:49 (muokattu 29.12.2012 14:08:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se tallan paikka haeta suunnilleen siihen, missä kummankin E-kielen 12. nauhan huiluääni ja 12 nauhan painettu ääni ovat samat. Tatsi varmaan on löysempi, kun vapaata kieltä usein on tallan puolella enemmän kuin lankkukitaroissa. Paksumpia kieliä kehiin vaan!
 
Edit: jaa, tallassa on joka kielelle säätö erikseen. Alkuun ehkä kaikki tallapalat keskiasentoon ja talla siihen kohtaan että E-kielten hienovireet ovat kohdallaan, ja sitten säätää loput? Mikäs tuossa on säädellessä, jos paksulta E.ltä loppuu säätövara niin voi siirtää taaksepäin koko tallaa :)
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
vkiilako
29.12.2012 14:11:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän itsekin pystyn tällälailla arvailemaan, missä sen tallan paikka suurinpiirtein on, mutta kuten tuossa avausviestissäni totesin, olisi mukava kuulla vinkkejä niiltä, jotka ovat paljon pelanneet näiden jazzkitaroiden kanssa.
 
Kefiiri
29.12.2012 14:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Kyllähän itsekin pystyn tällälailla arvailemaan..
 
No niinpä, ihan kiintoisaa olisi kuulla onko tuohon jokin vakio jatsisysteemi. Äreimmissä jatsikitaroissahan on vaan puinen talla eikä erillisiä säätöjä kielille ollenkaan.
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
vkiilako
29.12.2012 14:51:14 (muokattu 29.12.2012 14:52:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: No niinpä, ihan kiintoisaa olisi kuulla onko tuohon jokin vakio jatsisysteemi. Äreimmissä jatsikitaroissahan on vaan puinen talla eikä erillisiä säätöjä kielille ollenkaan.
 
Jep. Tässä pm35:ssa on myös laukussa mukana tuo puinen talla, jonka saa asentaa halutessaan tuon metallisen tilalle. En sitä ainakaan vielä halua vaihtaa paikalleen tuon hienoviresäädön puutteen takia.Ehkä myöhemmin kokeilen sitäkin. Mitkäköhän ovat tuon tuon puutallan edut ja puutteet verrattuna metalliseen?
 
krk
29.12.2012 15:03:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Jep. Tässä pm35:ssa on myös laukussa mukana tuo puinen talla, jonka saa asentaa halutessaan tuon metallisen tilalle. En sitä ainakaan vielä halua vaihtaa paikalleen tuon hienoviresäädön puutteen takia.Ehkä myöhemmin kokeilen sitäkin. Mitkäköhän ovat tuon tuon puutallan edut ja puutteet verrattuna metalliseen?
 
En ole mikään jazzkitaratietäjä, mutta vastaan silti.
 
Puisen tallan soundi on erilainen ja joidenkin mielestä se ainoa oikea kun haetaan "vanhempaa" soundia. Selväähän on että kielikohtaista säätöä intonaatiolle ei tällöin ole, mutta hyvin tehdyllä tallalla (otettu huomioon onko punottu g vai ei) tämä ei muodostu ongelmaksi.

Opastusta tuohon alkuperäiseen kysymykseesi (archtop-kitaran kielitysohje, jonka loppupuolella myös kelluvan tallan asettelu):
 
http://www.frets.com/FretsPages/Mus … chtop/ArchtopString/atstring02.html
 
Eli kyllä tuo oktaavitsekkaus taitaa se paras konsti olla. Periaatteessa tallan sijainnin voi tietenkin mitata ensin, mutta vasta korva tai mittari kertoo lopullisen totuuden.
 
Asiaan liittyen, myös kelluvan tallan paikallaan pysyminen saattaa tulla ongelmaksi, varsinkin jos harrastaa venyttelyä. Itselläni on Lottosen rakentama peli
 
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/1637.jpg
 
ja hän antoi vinkiksi laittaa tallan alle liitua. On kuulemma kontrabasistien käyttämä konsti.
 
- So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me... Joel Paterson
rattledad
29.12.2012 15:18:41 (muokattu 29.12.2012 15:23:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun -52 Levinin hienovire ja soundi koheni kovasti kun vaihdoin siinä olleen 011 setin mediumeihin. Sähköjä tuossa ei tosin olekaan.
vkiilako
29.12.2012 15:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krk: En ole mikään jazzkitaratietäjä, mutta vastaan silti.
 
Puisen tallan soundi on erilainen ja joidenkin mielestä se ainoa oikea kun haetaan "vanhempaa" soundia. Selväähän on että kielikohtaista säätöä intonaatiolle ei tällöin ole, mutta hyvin tehdyllä tallalla (otettu huomioon onko punottu g vai ei) tämä ei muodostu ongelmaksi.

Opastusta tuohon alkuperäiseen kysymykseesi (archtop-kitaran kielitysohje, jonka loppupuolella myös kelluvan tallan asettelu):
 
http://www.frets.com/FretsPages/Mus … chtop/ArchtopString/atstring02.html
 
Eli kyllä tuo oktaavitsekkaus taitaa se paras konsti olla. Periaatteessa tallan sijainnin voi tietenkin mitata ensin, mutta vasta korva tai mittari kertoo lopullisen totuuden.
 
Asiaan liittyen, myös kelluvan tallan paikallaan pysyminen saattaa tulla ongelmaksi, varsinkin jos harrastaa venyttelyä. Itselläni on Lottosen rakentama peli
 
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/1637.jpg
 
ja hän antoi vinkiksi laittaa tallan alle liitua. On kuulemma kontrabasistien käyttämä konsti.

 
Ok. Itsehän kyllä blues-musasta ponnistavana tykkään venytellä kieliä paljonkin. Saapa nähdä tuleeko tuon kanssa ongelmia vai pitää käyttää tuota liitua.
 
sepisti
29.12.2012 18:41:47 (muokattu 29.12.2012 18:46:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieliä nostamalla lisää jäykkyyttä ohuisiin kieliin. Kaipaisi ehkä hieman perusteluja.
Jos kielet tuntuu löysiltä, niin paksumpia vaan kehiin. Kolmetoista setti punotulla g-kielellä, niin alkaa jatsit luistamaan :)
 
E. Tallan paikka valikoidaan hienovireen ehdoilla, kuten itsekin totesit. Jazz-kitarat eivät tee poikkeusta tässä.
 
vkiilako
29.12.2012 19:14:26 (muokattu 29.12.2012 19:16:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Kieliä nostamalla lisää jäykkyyttä ohuisiin kieliin. Kaipaisi ehkä hieman perusteluja.
Jos kielet tuntuu löysiltä, niin paksumpia vaan kehiin. Kolmetoista setti punotulla g-kielellä, niin alkaa jatsit luistamaan :)
 
E. Tallan paikka valikoidaan hienovireen ehdoilla, kuten itsekin totesit. Jazz-kitarat eivät tee poikkeusta tässä.

 
Niin se vaan minusta on, että kielet antaa enemmän vastusta kun niitten korkeutta nostaa.
 
Ja herra Methenykin käyttää 11-settiä ja jatsipuolen soitto hänellä kuulostaa onnistuvan.
 
sepisti
29.12.2012 20:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Niin se vaan minusta on, että kielet antaa enemmän vastusta kun niitten korkeutta nostaa.
 
Ja herra Methenykin käyttää 11-settiä ja jatsipuolen soitto hänellä kuulostaa onnistuvan.

 
Eihän siinä, saahan niitä kieliä nostaa ja varmasti niin saa raskaamman tatsin, jos sitä haluaa. Ei se kieli siitä kuitenkaan jäykemmäksi muutu. Ihmettelen vaan, että haluat jäykemmät kielet ja yrität jollain poppakonsteilla homman hoitaa, kun paksummat kielet on ratkaisu.
Pat Metheny tykkää löysemmästä tatsista kuin sinä. Sun täytyy vaan hyväksyä se :)
 
Kefiiri
29.12.2012 20:22:00 (muokattu 29.12.2012 20:24:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Pat Metheny tykkää löysemmästä tatsista kuin sinä. Sun täytyy vaan hyväksyä se :)
 
Noin se taitaa olla :)
 
Olen ymmärtänyt että vanhoilla jatsiukkeleilla oli (on) paksut kielet ja ne olivat hyvinkin matalalla. Nehän venyttelivät aika hillitysti, mutta nopeasti täytyi pystyä soittamaan.
 
Jos ankarasti venyttelee, ohuemmat kielet hieman korkeammalla on varmaan ihan järkevä lähestymistapa. Mutta kai sitä voisi kokeilla vaikka 12-settiä, jos sillä saisi pahimman löysyyden pois?
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
vkiilako
29.12.2012 20:22:09 (muokattu 29.12.2012 20:22:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Eihän siinä, saahan niitä kieliä nostaa ja varmasti niin saa raskaamman tatsin, jos sitä haluaa. Ei se kieli siitä kuitenkaan jäykemmäksi muutu. Ihmettelen vaan, että haluat jäykemmät kielet ja yrität jollain poppakonsteilla homman hoitaa, kun paksummat kielet on ratkaisu.
Pat Metheny tykkää löysemmästä tatsista kuin sinä. Sun täytyy vaan hyväksyä se :)

 
No meistä kumpikaanhan ei tiedä minkälaisesta tatsista Metheny tykkää, joten se siitä hyväksymisestä. Oon soittanu vajaa parikymmentä vuotta eri kitaroilla ja se 11-setti on jäänyt kaikkiin kitaroihin eri kokeilujenkin jälkeen. Oon tykänny siitä tatsista :)
 
Kefiiri
29.12.2012 20:26:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko uudessa kitarassa sitten lyhyempi skaala kuin vanhoissa, jokin syyhän siihen löysyyteen täytyy olla?
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
vkiilako
29.12.2012 20:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skaala näkyy olevan sama kuin Les pauleissa eli 24,75. Kielet ovat kyllä kaupasta tuotuna todella alhaalle, joten toivottua tulosta saattaa tulla jo ku niitä nostaa.
 
Itse en oo jotenkin ikinä tykännyt säätää kieliä niin alas kuin pystyy. Jotenkin tuntuu, että dynamiikkaakin pystyy käyttämään laajemmin ilman kielten särinää sillon kun kielet on korkeammalla.
 
Puavali
29.12.2012 20:46:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Niin se vaan minusta on, että kielet antaa enemmän vastusta kun niitten korkeutta nostaa.
 
Ja herra Methenykin käyttää 11-settiä ja jatsipuolen soitto hänellä kuulostaa onnistuvan.

 
Muuttuhan soitto raskaammiksi, mutta oisko paree vaihtaa paksummat kielet?
 
Kefiiri
29.12.2012 20:50:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Itse en oo jotenkin ikinä tykännyt säätää kieliä niin alas kuin pystyy. Jotenkin tuntuu, että dynamiikkaakin pystyy käyttämään laajemmin ilman kielten särinää sillon kun kielet on korkeammalla.
 
Sama mulla, kyllä semmoinen kohtuullinen kielten nosto antaa paremman soittotuntuman.
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
J_Mikkonen
29.12.2012 21:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen huomannut hiotun 11-setin olevan jäykempi ja jämäkämpi kuin normaalin 11-setin. Selitystä tälle en osaa sanoa, näin se vaan tuntuu olevan:). Itse olen omassa Tokaissa käyttänyt tämmösiä: http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … edot/tuote_id/4258&kategoria_id=576 Ehkä hitusen raskassoittoiset mutta saundi ainakin on sen mikä jazzkitarassa pitääkin olla.
 
sepisti
29.12.2012 21:19:09 (muokattu 29.12.2012 21:21:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori. Aloitusviestistä arvelin, että kysyjä on soittanut korkeintaan muutaman vuoden.
 
Takki-->>
 
vkiilako
30.12.2012 12:26:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mikkonen: Itse olen huomannut hiotun 11-setin olevan jäykempi ja jämäkämpi kuin normaalin 11-setin. Selitystä tälle en osaa sanoa, näin se vaan tuntuu olevan:). Itse olen omassa Tokaissa käyttänyt tämmösiä: http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … edot/tuote_id/4258&kategoria_id=576 Ehkä hitusen raskassoittoiset mutta saundi ainakin on sen mikä jazzkitarassa pitääkin olla.
 
Ok. Pitääpä kokeilla tuota hiottua settiä myös. Itseasiassa ostinkin mukaan myös yhden hiotun setin samalla kun hain kitaran. Testaillaan sitte joku päivä joulun jälkeen niin saan sitte jazzkitaristin mielipiteen :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «