Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piano, soinnut ja itseopiskelu
1
erx
28.12.2012 11:32:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suoraan asiaan: tavoitteena on oppia pianosoinnut ja sain printin missä ne löytyy.. mutta nyt kun aloin harjoittelemaan zipaleita, niin kaikkia sointuja ei löydykään siitä sointukuvasta.
Otin harjoituskappaleeksi "mombasa", missä mukavan helpon näköiset nuotit ja ensimmäiset pari riviä kuulostaa ihan ookoolta.. mutta sitten esim. tulee sointu:
D/F# EM7. En kyllä keksi tai löydä äkikseltään miten tuo D/F" soitetaan.
Eli kaipaan neuvoa että mistä löydän hyvää tekstiä soinnuista (linkit, kirjat) ja saa toki suoraankin neuvoa että miten tuo D/F" soitetaan.
 
Numb
28.12.2012 11:36:57 (muokattu 28.12.2012 11:37:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erx:miten tuo D/F" soitetaan.
 
Sointukäännös. F# on bassosävel, ja D otetaan oktaavia ylempää kuin normaalisti.
 
Linkin takaa soinnut pianolle: http://www.pianoworld.com/fun/vpc/piano_chords.htm
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
ekikoo
28.12.2012 22:34:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai samahan se miten soinnun yläpään ottaa, kunhan vasuri ottaa bassoon sen kauttamerkin jälkeisen nuotin... Ei kyllä useinkaan jaksa kiinnostaa nuo kautta-soinnut, ellei ole joku erityisen oleellinen liikkuva bassokuvio.
 
Öyy...
sepisti
29.12.2012 12:03:24 (muokattu 29.12.2012 12:03:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Tai samahan se miten soinnun yläpään ottaa, kunhan vasuri ottaa bassoon sen kauttamerkin jälkeisen nuotin... Ei kyllä useinkaan jaksa kiinnostaa nuo kautta-soinnut, ellei ole joku erityisen oleellinen...
 
Kysehän ei ole mistään vaikeasta asiasta, vaan siitä, että sointuun saadaan oikea sävy. Mutta eihän siinä, jos "vähän sinnepäin" sattuu riittämään.
 
baron
31.12.2012 16:35:17 (muokattu 31.12.2012 16:35:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Tai samahan se miten soinnun yläpään ottaa, kunhan vasuri ottaa bassoon sen kauttamerkin jälkeisen nuotin... Ei kyllä useinkaan jaksa kiinnostaa nuo kautta-soinnut, ellei ole joku erityisen oleellinen liikkuva bassokuvio.
 
Jos soittaa bändissä niin pianistin ei tarvitse niistä kauttasoinnuista välittää, ne on basistin murheita.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Charge
08.01.2013 20:52:34 (muokattu 08.01.2013 20:54:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ymmärsin kysymyksen niin, että tässä nyt olisi ihan yksinäinen pianisti ilman bändiä kyseessä? ainakin nyt opetteluvaiheessa?
 
Eli kun sointuja kerta opettelet, oletan, että tuttuja ovat myös nuottien nimet ja sävelaskelet, puolisävelaskelet? Jos ei ole, niin suosittelen lämpimästi vaikka googlaamaan tai etsiytymään kirjastoon musiikkiosastolle penkomaan, ei ole hankalia asia opetella. Sitten varsinaiseen asiaan.
 
Eli kun luet reaalisointumerkeistä, että nyt pitäisi soittaa vaikka D- duuri, niin otat perussävelen eli d:n. Sitten voit laskea siitä neljä puolisävelaskelta eteenpäin, jolloin kohdalle osuu fis. Kun fissästä lasket vielä kolme puolisävelaskelta, tulee vastaan a. Ja tadaa, d+fis+a=D-duuri kolmisointu! Tällä kaavalla voit opetella kaikki duurikolmisoinnut, jos vaikka nyt nuoteista kolmisointujen lukeminen on aluksi hankalaa ja hidasta. Mollisointujen koostumuksen voit samalla tavoin laskea, paitsi että mollissa perussävelestä lasketaan ensin kolme, sitten neljä puolisävelaskelta. Esim. Jos haluat ottaa vaikka A-mollin, niin otat soinnut perussäveleksi a:n, lasket kolme puolisävelaskelta jolloin kohdalle tulee c, johon ymppäät vielä neljä puolisävelaskelta, ja otat e:n. (Nyt ei tule teoreettisesti oikeanlaista termiä, arvoisat ammattitaitoisemmat kanssamuusikot, mutta) jotakuinkin siis duurisointu muodostetaan kaavalla perussävel+4+3 ja molliskolmisointu kaavalla perussävel+3+4.
 
Jos seiskasointuja eli septimisointuja tarvitset, ja varmaan tarvitset jo ihan beisikki poppis- ja humppapohjalla, sointuun otetaan mukaan vielä perussävelestä luettuna seitsemäs sävel: esimerkiksi C7-sointu koostuu sävelistä c,e,g ja h. Näitä sointuja voi sitten erilaisten sävyjen saamiseksi ja soiton helpottamiseksi pyöritellä jos vaikka miten päin, ja niitä voi soitella ihan tasaisina (painat kaikki sointuun kuuluvat sävelet nuottiin merkityn reaalisointumerkin kohdalla pohjaan) tai sitten voit hajottaa sointuja: esim. jos vaikka 4/4 tahtilajisessa musiikissa yhden tahdin verran tulee vaikka C-duuria, voit soittaa melodian pohjalle soinnun säveliä vaikka neljäsosa- tai kahdeksasosanuotteina esimerkiksi tyyliin c-e-g-e.
 
Toivon mukkaan oli aloittajalle jotakin apuja. :) Tulihan vain pitkä sepustus.
 
"Historys Written Today".
musamies
06.04.2013 22:49:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa soinnuissa on se hyvä puoli, että pääsee matalalla kynnyksellä harjoittelemaan omia näppejä, jotta ne saa toimimaan.
 
Pitää muistaa, että läheskään kaikki biisit ei ole sointuja, ne on vaan osa sitä, jolla saa ikäänkuin lisää massaa pelkän melodian ympärille. Voi olla jotain biisejä, jossa soinnut on biisin pääasia.
 
Koska kaikkia mahdollisia sointuja voi olla vaikea muistaa ulkoa, biisin melodiasta tai muusta mitä on nuotteihin laitettu voi ottaa ideaa siihen mitä soinnuissa voisia tapahtua.
 
Kokeilin huvikseni vaikka miten Whiter Shade of Pale lähtee muotoutumaan uruilla, ottaa aluksi jotain c duuria niin, että g eka ääni, c toisena ja e kolmantena.
 
Lähtee laskemaan alaspäin bassosäveltä alkaen c:stä yksi valkoinen kosketin kerralla ja yhdistää siihen melodia. Välillä nostaa bassoa ylöspäin kun biisissä tulee sellainen kohta. Paino enempi bassosäveleen ja melodiaan ja niistä yhdessä muodostuu sopivalla tavalla myös soinnut...
 
Janus
07.04.2013 22:58:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin tämän viestiketjun ja tuli paha mieli, nyt itkettää.
 
sepisti
10.04.2013 17:04:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Noissa soinnuissa on se hyvä puoli, että pääsee matalalla kynnyksellä harjoittelemaan omia näppejä, jotta ne saa toimimaan.
 
Pitää muistaa, että läheskään kaikki biisit ei ole sointuja, ne on vaan osa sitä, jolla saa ikäänkuin lisää massaa pelkän melodian ympärille. Voi olla jotain biisejä, jossa soinnut on biisin pääasia.
 
Koska kaikkia mahdollisia sointuja voi olla vaikea muistaa ulkoa, biisin melodiasta tai muusta mitä on nuotteihin laitettu voi ottaa ideaa siihen mitä soinnuissa voisia tapahtua.
 
Kokeilin huvikseni vaikka miten Whiter Shade of Pale lähtee muotoutumaan uruilla, ottaa aluksi jotain c duuria niin, että g eka ääni, c toisena ja e kolmantena.
 
Lähtee laskemaan alaspäin bassosäveltä alkaen c:stä yksi valkoinen kosketin kerralla ja yhdistää siihen melodia. Välillä nostaa bassoa ylöspäin kun biisissä tulee sellainen kohta. Paino enempi bassosäveleen ja melodiaan ja niistä yhdessä muodostuu sopivalla tavalla myös soinnut...

 
Siis mitä ihmettä????
 
musamies
10.04.2013 17:55:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Siis mitä ihmettä????
 
Ai kuis?
 
Eiks soinnut ole vähän kuin jotain kuorrutusta ja kun niitä tarvii, ne ovat pääteltävissä vaikkei kaikkia sointuja etukäteen tuntisikaan...
 
baron
10.04.2013 18:03:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Ai kuis?
 
Eiks soinnut ole vähän kuin jotain kuorrutusta ja kun niitä tarvii, ne ovat pääteltävissä vaikkei kaikkia sointuja etukäteen tuntisikaan...

 
Mihis niitä sointuja pianonsoitossa muka tarvittaisiin, vain teoreetikkojen snobbailua, kunhan soittaa niin että hyvältä kuulostaa!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Hanuriin
11.04.2013 12:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Ai kuis?
 
Eiks soinnut ole vähän kuin jotain kuorrutusta ja kun niitä tarvii, ne ovat pääteltävissä vaikkei kaikkia sointuja etukäteen tuntisikaan...

 
Ööh mistäs aloittelija ne päättelee? Minä pystyn soittamaan populäärimusiikkia ja iskelmää korvakuulolta melkeinpä mistä vaan sävellajista jos nyt suunnilleen muistan, miltä kappale kuulostaa mutta aloittelijalle soinnut ovat kyllä tärkeä lähtökohta.
 
Mitä meinaat "kaikkien sointujen etukäteen tuntemisella"?
 
baron
11.04.2013 13:32:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Ööh mistäs aloittelija ne päättelee? Minä pystyn soittamaan populäärimusiikkia ja iskelmää korvakuulolta melkeinpä mistä vaan sävellajista jos nyt suunnilleen muistan, miltä kappale kuulostaa mutta aloittelijalle soinnut ovat kyllä tärkeä lähtökohta.
 
Mitä meinaat "kaikkien sointujen etukäteen tuntemisella"?

 
Kyllä mä tunnen "kaikki soinnut" (Kun nään sointumerkinnän, tiedän mitkä sävelet siihen kuuluu. Eri asia kuinka kauan menee ennen kuin keksin sille tilanteeseen sopivan voicingin)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
11.04.2013 16:53:43 (muokattu 11.04.2013 16:57:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Ööh mistäs aloittelija ne päättelee? Minä pystyn soittamaan populäärimusiikkia ja iskelmää korvakuulolta melkeinpä mistä vaan sävellajista jos nyt suunnilleen muistan, miltä kappale kuulostaa mutta aloittelijalle soinnut ovat kyllä tärkeä lähtökohta.
Mitä meinaat "kaikkien sointujen etukäteen tuntemisella"?

 
Ainakin sitä, että meikäläinen ei tunne kaikkia sointuja ja niiden erilaisia käännöksiä ilman, että erikseen perehdyn kun vähän hankalampia tulee eteen tai keksin niitä itsekin...
 
Ajatellaan jos koskettimia on 88 ja sormia on kymmenen, lisäksi on sustain pedaali, saa aikaan aivan tolkuttoman määrän erilaisia sävelten yhdistelmiä, eri juttu on sitten mitkä niistä ovat yleisimmin käyttökelpoisia.
 
Sitten kun soinnut, sävelet yms. on selvillä, voi ruveta miettimään mitä ääniä erityisesti kannattaa korostaa ja mitä ei ole syytä ottaa ollenkaan.
 
Kyllä mä tunnen "kaikki soinnut" (Kun nään sointumerkinnän, tiedän mitkä sävelet siihen kuuluu. Eri asia kuinka kauan menee ennen kuin keksin sille tilanteeseen sopivan voicingin)
 
Kylhän mäkin niitä ihan hyvin tunnen varsinkin jos virkistän muistia ohjeiden avulla, eri juttu sitten on mitä osaa todella käyttää hyvin oikeassa yhteydessä ja ajattelee ne mielessään ikäänkuin erilaisina väreinä ja menee aikaa ennen kuin niiden luonteen oppii kunnolla erottamaan.
 
Myös eri aikakausien musiikille on tyypillisiä erilaiset soinnut ja miten ne vaihtuu tai muuntautuu joksikin toiseksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «