osmonen 17.12.2012 13:03:03 | |
---|
Osaa joo, jos sitä bassosoundia tulee sieltä lavalta sopivasti. Yleensä vaan siinä vaiheessa kun sinne lavalle alkaa ilmestymään jotain soittajaa korkeampia läjiä, se tarkottaa sitä että se basso tulee sieltä lavalta aivan vitun liian lujaa ja siellä sit pitää vaan yrittää irvistellä etupäässä, kun siitä lavavolan tiputtamisesta neuvotteleminen on yhtä miellyttävää kuin työntää päänsä rasvakeittimeen. Niinpä. Kokemukseni mukaan mahdollisimman pieni lavavolyymi palvelee kaikkia osapuolia. Kuuntelunkin saa lavalla paremmaksi, kun ei huudateta isoja kaappeja kilpaa. Monitoritkin on ihan käyttökelpoisia :) |
Vessajono 17.12.2012 16:33:14 | |
---|
osmonen: Niinpä. Kokemukseni mukaan mahdollisimman pieni lavavolyymi palvelee kaikkia osapuolia. Kuuntelunkin saa lavalla paremmaksi, kun ei huudateta isoja kaappeja kilpaa. Monitoritkin on ihan käyttökelpoisia :) Monitorien kans puljaaminen on sit se toinen pointti, kyllä. Helpottaa sitäkin touhua huomattavasti. Kyllä mä toisaalta itekin myönnän, että joku pikkukombon tuhina on kurja lavasoundi eikä sillä oikein pääse fiilikseen, mut jos sitä hyvää lavasoundia varten joutuu tekemään uhrauksia saliäänen suhteen niin täytyy muistaa et siellä keikalla ollaan kuitenkin mun mielestä ensisijaisesti viihdyttämässä yleisöä eikä itseään. "Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä." |
Antti K. 17.12.2012 20:54:36 | |
---|
Vessajono: ... siellä keikalla ollaan kuitenkin mun mielestä ensisijaisesti viihdyttämässä yleisöä eikä itseään. Nojoo. Kun lähdetään tuolla tanssibändillä keikalle, niin näin toki monesti onkin. Mutta kun lähdetään tuolla toisella bändillä (harvakseltaan), niin soundi pitää olla omaan korvaan (ja soittokavereiden myös) hyvä. Olen laajentanut tämän siten, että saa se olla tanssibändissäkin lavalta hyvänkuuloinen. Mitä siitä, jos soittaja soittaa miten sattuu, kunhan soundi on hyvä. ;) |
hollstro 17.12.2012 21:15:54 (muokattu 17.12.2012 21:16:35) | |
---|
Vessajono: Monitorien kans puljaaminen on sit se toinen pointti, kyllä. Helpottaa sitäkin touhua huomattavasti. Kyllä mä toisaalta itekin myönnän, että joku pikkukombon tuhina on kurja lavasoundi eikä sillä oikein pääse fiilikseen, mut jos sitä hyvää lavasoundia varten joutuu tekemään uhrauksia saliäänen suhteen niin täytyy muistaa et siellä keikalla ollaan kuitenkin mun mielestä ensisijaisesti viihdyttämässä yleisöä eikä itseään. Jos ei itse nauti siitä mitä tekee, näkyy se motivaatiossa ennemmin tai myöhemmin ja sitten se näkyy myös yleisölle. Sitä ennen bändikavereille. Paha kierre josta on hankala päästä pois. Ottakaa hyväsaundiset vehkeet lauteille niin maailma pelastuu. En ymmärää alkuunkaan noita kommentteja jossa väitetään että jos pino on soittajan korkuinen niin peli on menetetty. Eihän sitä tartte huudattaa. Iso kaappi saundaa kohtuuvolallakin niin helkkarin hyvälle ja kuuluu myös soittajalle helpommin. Mutta jos idea on vetää keikka naama näkkärilä ja rahat pois niin sama kai se on vaikka vetää pelkkään PA:han. Kuuluuhan se sieltäkin, jotenkin. Ja miksaaja on tyytyväinen kun on yksi asia vähemmän sotkemassa hommia. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Antti K. 17.12.2012 22:46:30 | |
---|
hollstro: Jos ei itse nauti siitä mitä tekee, näkyy se motivaatiossa ennemmin tai myöhemmin ja sitten se näkyy myös yleisölle. Sitä ennen bändikavereille. Paha kierre josta on hankala päästä pois. Ottakaa hyväsaundiset vehkeet lauteille niin maailma pelastuu. En ymmärää alkuunkaan noita kommentteja jossa väitetään että jos pino on soittajan korkuinen niin peli on menetetty. Eihän sitä tartte huudattaa. Iso kaappi saundaa kohtuuvolallakin niin helkkarin hyvälle ja kuuluu myös soittajalle helpommin. Mutta jos idea on vetää keikka naama näkkärilä ja rahat pois niin sama kai se on vaikka vetää pelkkään PA:han. Kuuluuhan se sieltäkin, jotenkin. Ja miksaaja on tyytyväinen kun on yksi asia vähemmän sotkemassa hommia. Viime vuosina olen joitakin kertoja päässyt (tai joutunut) niin "isoille mestoille", että siellä on äänentoistoveijot häärimässä. Joskus basso ei saa kuulua lavalta yhtään ettei sotke ja joskus taas hymyillen sanotaan, että anna tulla vaan. Voitte varmaan arvata, kumpi vaihtoehto on nostanut suupielet korviin. :) Kieltämättä on vähän hassunnäköistä, kun le haba vetää PK:n taustoilla DanElectron "halvalla" bassolla ja Markbass LMK/2x10 setupilla. Mutta se on hänelle riittävä setti. Miksaajaukot kuitenkin hoitaa salipuolen. Joskus se toimii, mutta yleensä ei. Joka ikinen "huonetila" on erilainen miksata, ja kun on kiire, niin ei voi saada sellaista soundia ulos kuin a) haluaisi b) pitäisi . No hard feelings! |
sepisti 18.12.2012 01:30:27 (muokattu 18.12.2012 01:37:54) | |
---|
Mulla on Markun LMK III ja saman firman 210-kaappi. 115-kaappi olis kyllä kiva siihen alle, mutta meidän bändit käyttää IEM:iä, joten ei ehkä jaksa turhaan roudata... |
J.Hollström 21.12.2012 20:20:57 | |
---|
Nii just. Heti kun alkaa tinkimään omasta kuuntelusta, ts. lavasoundista alkaa homma mennä vituralleen. Ok, ripulirannekamat on kivat roudata, mut mielummin roudaan kun irvistelen lautella sen takia että basso ei kuulu. Mihinkään monitoriin en ala bassoa pyytämään, sekin on jo paljon jos joskus kuulis sitä omaa lauluansa siitä. |
Esa H 21.12.2012 23:54:17 | |
---|
Ne harvat kerrat mitä olen ollut keikalla, on melkein poikkeuksetta tullut kommenttia liian kovasta volasta. Tilat ovat olleet monesti pieniä. Suuremmissa tiloissa tuntuu siltä, että bassokamat höökii katsomoon enemmän kuin lavalle. Vaikea kuvitella kuinka kovaa täytyy soittaa, että jostain 1*15 vehkeestä loppuu potku esim. vaikka baarikeikalla. Siitä täytyy olla yleisöllä tukalat oltavat. Toisaalta kun on enemmän kartioita mukana voi soittaa hiljempaa ja saa silti hyvin selvää mitä soittaa. |
J.Hollström 22.12.2012 00:04:47 | |
---|
Basso ei ole ikinä liian kovalla. |
Vessajono 22.12.2012 03:00:09 | |
---|
J.Hollström: Basso ei ole ikinä liian kovalla. Jos jossain vähän reilun sadan asiakaspaikan kellariluolassa halutaan saada sitä makeeta päätesäröä niin basso on ihan vitusti liian kovalla. "Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä." |
chief 22.12.2012 04:55:16 | |
---|
J.Hollström: Nii just. Heti kun alkaa tinkimään omasta kuuntelusta, ts. lavasoundista alkaa homma mennä vituralleen. Ok, ripulirannekamat on kivat roudata, mut mielummin roudaan kun irvistelen lautella sen takia että basso ei kuulu. Mihinkään monitoriin en ala bassoa pyytämään, sekin on jo paljon jos joskus kuulis sitä omaa lauluansa siitä. Mulla taas kuuntelu menee nykyään enemmän laulun ehdoilla joten napeilla mennään. Joskus on kyl kiva vetää isoilla kamoilla ilman nappeja täysii. Mut töissä vedän mieluummin niin et korvat ei ala piippaamaan ja kuulen oman laulun mahollisimman hyvin. Nappisoundiin olen ollut myös basson osalta tytyväinen. "It's the ear, not the gear. " |
J.Hollström 23.12.2012 00:08:34 | |
---|
Vessajono: Jos jossain vähän reilun sadan asiakaspaikan kellariluolassa halutaan saada sitä makeeta päätesäröä niin basso on ihan vitusti liian kovalla. Riippuu mistä sitä pääteastesäröä lähtee ottamaan. Esim. olen vetänyt Fenderin Bassman 50:llä keikan joka oli melkein täysillä juurikin tommosessa pikkumestassa eikä basso ollut liian lujalla. |
Vessajono 23.12.2012 22:15:31 | |
---|
J.Hollström: Riippuu mistä sitä pääteastesäröä lähtee ottamaan. Esim. olen vetänyt Fenderin Bassman 50:llä keikan joka oli melkein täysillä juurikin tommosessa pikkumestassa eikä basso ollut liian lujalla. Totta kai riippuu. Valitettavasti sitä vaan yleensä halutaan just nimenomaan siitä rantasaunasta. "Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä." |
Antti K. 23.12.2012 22:39:49 | |
---|
Vessajono: Totta kai riippuu. Valitettavasti sitä vaan yleensä halutaan just nimenomaan siitä rantasaunasta. Jaa-a, ei ole ollut kunniaa päästä kokeilemaan bassman 50:stä rantiksen kanssa. Mutta jos oikeesti haluan parasta bassosoundia keikalla (päätesäröllä tai ilman), otan rantiksen mukaan. IMHO. |
Santukka 23.12.2012 23:37:10 | |
---|
Voihan sitä yleisöön vuotoa vähä paikata sillä, että suuntaa kamat lavalle. Lähes joka keikalla kamat sojottaa suoraan korvaan=kuulee hyvin oman soittonsa kaiken lisäksi. |
bassline 25.12.2012 14:53:23 | |
---|
Kaikki tuntuu taas olevan oikeilla jäljillä asiassa.. Mullakin on erilaiset romut erilaisiin paikkoihin. En oikein tykkää tinkiä soundista, koska se tekee aika usein "sen hyvän pohjan" omalle soitolle sekä muulle bändille.. Isot isoihin ja lirut pikkumestoihin.. Se, joutuuko itse tai kaverit roudaamaan, on vain ammatinvalinta kysymys?? Harvoin suostuu meidän kiipparistikaan lähtee anttilan casion kanssa keikalle, vaikka onkin kevyempi ja pienempi kuin Nordin ja Yammun muodostama kioski.. Useimmiten raahaan vielä kahta tai kolmea bassoakin muiden kiusaksi mukanani.. Leppoisat vuodenvaihteet bassourhot! :) "..kun opin kaiken, ostan vasurin ja opettelen samat sillä.." |
AkU_ 28.12.2012 01:35:41 | |
---|
Ja sitten on tietysti eriksee köyhät opiskelijat, jotka joutuu aina vetämään vaan ja ainoastaan sillä mitä sattuu jostain löytymään, kun ei ole rahaa ruveta ostamaan erilaista kokoonpanoa eri mestoihin, tai edes yhtä kunnon styrkkaria... |
PnukBassist 28.12.2012 09:49:30 | |
---|
Pitää nyt elvistellä omilla vehkeillä tähän väliin. Mulla on noita ripuliranne-Markbasseja tämmönen setuppi: Mini CMD 121P-combo, Traveler 121H-kaappi, Little Mark Rocker nuppi ja Standard 104HF-kaappi ja olen ollu kyllä helvetin tyytyväinen. Pikkukeikalle voi ottaa pelkästään tuon 12"-combon (joka painaa jonkun 13 ripulikiloa), vähän isommalle keikalle combon kaveriksi ton 12"-kaapin ja isolle stagelle 4x10"-kaapin ja ton 12"-kaapin Rocker-nupin kaveriksi. Lisäksi comboon voi halutessaan vaihtaa alkuperäisen Comboheadin tilalle ton Rockerin niin saa kivasti säröjä kun tätä räntäntänttää soitellaan. Elikäs, kamat ei paina paljo paskaakaan ja kokoonpanoa voi muokata melkeen joka tilanteeseen sopivaksi. Jo pelkästään tosta combosta lähtee sen verran hönkää (300w yksikseen, 500w lisäkaapin kanssa) että sillä mentiin aivan huoletta yksi euroopan kiertue muutama vuosi sitten. Isommissa paikoissa lainasin toista kaappia alle ja pienemmissä tykitin vaan tolla combolla, sen kun nostaa ylös niin kaikki on ältsin kivaa. Well, I woke up Sunday morning
With no way to hold my head that didn't hurt.
And the beer I had for breakfast wasn't bad,
So I had one more for dessert. |
Dropped C 28.12.2012 11:17:07 | |
---|
Ei täällä saa Markbassin kirppusirkusvehkeitä noin kehua. Palstan puristit suuttuvat. |
Dropped C: Ei täällä saa Markbassin kirppusirkusvehkeitä noin kehua. Palstan puristit suuttuvat. Jep. Jos nupin saa kannettua yksin tai ilman nokkakärryä niin sen on pakko olla paska. Well, I woke up Sunday morning
With no way to hold my head that didn't hurt.
And the beer I had for breakfast wasn't bad,
So I had one more for dessert. |