Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Diskiaseman putsaus
1
Risto W.W.
27.12.2012 20:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Korgin vanha 264N syntikka, jolla olen taltioinut mestariteoksia disketille. Nyt diskiasema ei tahdo lukea diskettejä. Luin koneen manuaalista, että disketasema on mahdollista puhdistaa kotikonstein laittamalla puhdistavaa nestettä levykkeeseen ja aktivoimalla sen esim. lataamaan levykkeeltä. Onko kellään tietoa mikä neste toimisi tällaisessa operaatiossa?
 
R.W.W.
 
BubbleBob
27.12.2012 23:15:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitset puhdistuslevykkeen ja puhtaasti haihtuvaa liuotinta, esim. isopropyylialkoholia:
http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/39860
Puhdistuslevykkeen
http://pcvalet.co.uk/Buy/Floppy-Drive-Disc-Cleaning-Kit
sijasta voit hyvin käyttää taskulamppua ja pitkiä "pumpulipuikkoja". Huolellisuus ja varovaisuus ok. Puhdistusta helpottaisi soittimen ja levyaseman purkaminen.
 
Vika voi olla myös moottorissa, tai "hihnassa". Mitä asema tarkalleen tekee (mm. äänet?) yrittäessään lukea levyä ?
 
On niin hiljaista, että tekis mieli kiljua ! Tänään oli niin aurinkoisen kirkas päivä, että teki mieli kirkasta.
Risto W.W.
28.12.2012 12:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syötettäessä disketti synaan esim. lataamaan tiedostoa, se "rouhii" aikansa ja ilmoittaa: disk not ready to drive. Olen saanut homman pelittämään tilapäisesti siten, että olen syöttänyt ja poistanut diskiä asemaan edestakaisin ja yrittänyt sen jälkeen uudestaan.
 
Mahtaako noita puhdistusdiskejä saada vielä jostain?
 
R.W.W.
 
BubbleBob
28.12.2012 21:44:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänen tyyppi viittaa lukupäähän, eli joko puhdistus, tai sitten säätö auttaa.
Tuossa linkissä taisi olla myynnissä. Suomessa en ole aikoihin nähnyt, paitsi kirpputoreilla Tampereella pari kertaa ja siellä ovat olleet ilman nestettä.
Mistäpäin olet, esim. Hesasta löytyy varmasti käytettynä ?
 
On niin hiljaista, että tekis mieli kiljua ! Tänään oli niin aurinkoisen kirkas päivä, että teki mieli kirkasta.
Orbiter
14.01.2013 22:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään tietoa mikä neste toimisi tällaisessa operaatiossa?
 
Minun vanhan syntsani ohjekirjassa neuvotaan käyttämään "kuivaa/kuivatyyppistä" (en muista tarkkaa sanaa) puhdistinta diskettiaseman putsaukseen. Niinpä en ole tainnut kertaakaan putsata diskettiasemaa, vaikka minulla onkin sitä pesunestettä ja puhdistuslevyke. Kuivaa/nesteetöntä diskettiaseman puhdistusvälinettä en ole ikinä nähnyt.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «