Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: vasenkätinen viulisti
1
Dwl-lehman
27.12.2012 23:08:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen siis täysin vasuri,kaiken teen vasemmalla ,pianon soittokin vaikeaa"oikea kätisesti" . Viulua olen kokeillut ja väkisin se jousi aina joutuu vasempaan käteen,vaikka aina sanotaan ,että kaikki pitää oikeassa kädessä. Onko ketaan kuka soittaa pitäen jousta vasemmassa kädessä?? Onko vasuriviuluja BTW olemassa ,kun ei oo missään näkyny ? Jousi oikeassa kädessä ei vaan tunnu luontevalta ja ei tule tuntumaankaan.
Voiko oikeankätistä viulua tehtailla vasenkätiseksi?
 
rattledad
28.12.2012 21:48:45 (muokattu 28.12.2012 21:59:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dwl-lehman: Olen siis täysin vasuri,kaiken teen vasemmalla ,pianon soittokin vaikeaa"oikea kätisesti" . Viulua olen kokeillut ja väkisin se jousi aina joutuu vasempaan käteen,vaikka aina sanotaan ,että kaikki pitää oikeassa kädessä. Onko ketaan kuka soittaa pitäen jousta vasemmassa kädessä?? Onko vasuriviuluja BTW olemassa ,kun ei oo missään näkyny ? Jousi oikeassa kädessä ei vaan tunnu luontevalta ja ei tule tuntumaankaan.
Voiko oikeankätistä viulua tehtailla vasenkätiseksi?

 
Ainakin tuo:
http://www.fiddle.com/New-Free-Vide … essons.page?Index=1&ArticleID=61308
 
http://www.kimberleyfraser.com/sessions/archives/playing-left-handed
 
Viulun kannessahan on bassopalkki alakielten puolella joten normaalin viulun kielityksen kääntäminen ei ehkä ole hyvä idea.
Wez
23.01.2013 10:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko vasuriviuluja BTW olemassa ,kun ei oo missään näkyny ?
 
Ainoa kohtuuhintainen, mihin olen netissä törmännyt:
 
http://www.thomann.de/fi/gewa_ideale_mancino_4_4.htm
 
baron
23.01.2013 11:06:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dwl-lehman: Olen siis täysin vasuri,kaiken teen vasemmalla ,pianon soittokin vaikeaa"oikea kätisesti" . Viulua olen kokeillut ja väkisin se jousi aina joutuu vasempaan käteen,vaikka aina sanotaan ,että kaikki pitää oikeassa kädessä. Onko ketaan kuka soittaa pitäen jousta vasemmassa kädessä?? Onko vasuriviuluja BTW olemassa ,kun ei oo missään näkyny ? Jousi oikeassa kädessä ei vaan tunnu luontevalta ja ei tule tuntumaankaan.
Voiko oikeankätistä viulua tehtailla vasenkätiseksi?

 
Ootko varma että et pärjäisi normaaliviululla "oikein" päin?
Tunnen yhden vasuripianistin jonka bravuuri keikoilla on että esittää jossain piiseissä vasurisoolon ja kehuu kuinka hyvä on?
 
Sähän voisit tehdä ihmejuttuja viululla vasurilla, kyllä kai sun oikea kätesi strokaa osaa vetää?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sohvarämpyttäjä
24.01.2013 12:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wez: Ainoa kohtuuhintainen, mihin olen netissä törmännyt:
 
http://www.thomann.de/fi/gewa_ideale_mancino_4_4.htm

 
Tuollainen olisi itsellä joutilaana. Jäänyt turhaksi, kun tajusin kitarassa, pianossa ja haitarissa olevan haastetta loppuelämäksi.
Kunto melkolailla uuden oloinen. laukku, leukatuki ja jousi myös.
Jos kiinnostaa, niin pikaviestitä.
 
kardemumma-t
23.04.2013 17:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen vasenkätinen ja oikeakätisesti viulua soitan. Ja olen kyllä tyytyväinen, että oon nähnyt TODELLA ison työn, että olen opetellut oikeakätisesti soittamaan viulua. Käytäntö siis tässä suuressa osassa. Orkesterissa olisi varmaa kiva soitella vasenkätisenä.
 
MHiltunen
30.05.2013 16:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olen vasenkätinen ja ymmärrän tunteesi. Soitan itse nykyään lähinnä sähköviulua, mutta eipä niitäkään sen helpompi ole kääntää.
Tässä pieni lista asioista jotka todella pitää vasurille viulussa korjata:
Leukatuki ensinnäkin. Suhteellisen helppo fiksata.
Silta (Bridge) viettää aavistuksen korkeampiin kieliin päin ja sekin tulee kääntää.
Viritystapit. Kyllä; oikeakätisesti asetetut viritystapit tulevat käden tielle kun otat ylimpiä nuotteja.
Akustisissahan tulee sitten tämä sounpost (mikälie suomeksi) joka on kotelossa sillan alla epäsymmetrinen tukirakenne.
 
Toistaiseksi kiitollisimpia vasuriviuluja ovat (käsittääkseni? voin olla väärässä) NS Designin sähköiset mallit (WAV, NXT, CR), joissa kääntämiseen riittää leukatuen flippaaminen, mihin tarvitset poran, koska se juttu on ruuvattu kiinni, ja sillan kääntäminen, mikä tietysti on vähän temppuilua koska sillat yleensä liimataan aika päättäväisesti runkoon, mutta kyllä se lähtee.
 
Käsittääkseni meitä vasenkätisiä on sellaisia, joille väärinpäin itsellemme soittaminen on isompi juttu, ja toisille lähes se ja sama. Kannattaa miettiä mitä haluaa, koska orkesterissa vasuriviulisti puhkoo vieressä istuvan silmät jousellaan, ja jos orkesteriin sellaisena pääset se on jo "juttu" sinänsä.
 
Murgo
30.05.2013 18:38:36 (muokattu 30.05.2013 18:40:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisissa ja ainakin omassa Harley Benton-sähköviulussani silta eli talla on ihan vain kielten voimalla kiinni, ei liimattu. Toki jossain sähköviulussa voi olla liimattukin.
 
Tallan kääntö ei silti ole välttämättä ihan simppeli juttu, se on jaloistaan tarkasti sovitettu kanteen (akustisessa siis) joten kääntäessä se pitää sovittaa uudelleen jolloin siitä saattaa tulla liian matala, lisäksi tallan alasivu (eli soittajaa kohti oleva puoli) on kohtisuora kanteen nähden, yläsivu kalteva joten käännettäessä tämä tulee väärin päin. Puun syyt ovat myös tietyllä tavalla, eli jos tallan kääntää tulevat nekin väärinpäin.
 
Eli suositeltavampaa varmaan olisi tehdä/teettää uudesta aihiosta "käänteinen" talla.
 
Kuten joku totesi, pinnan lisäksi viulun sisällä on paksujen kielien puolella bassopalkki eli kanteen liimattu pitkittäinen jäykistävä puurima joten jos pinna siirretään toiselle puolelle niin bassopalkki on myös irrotettava ja siirrettävä vastaavasti toiselle puolelle mikä ei onnistune ainakaan helposti ilman joko kannen tai pohjan irrotusta. Joku tosin jollain ulkomaan foorumilla muistaakseni väitti ettei bassopalkin ja pinnan paikkojen vaihtaminen ole tarpeen kun kielet käännetään vasenkätisiksi eli soisi samalla tavalla vaikka ovat "väärin päin". En tiedä pitääkö paikkansa.
 
Mutta joo, jos ihan alusta lähtee eikä esim. vasenkätistä kitarataustaa ole niin fiksumpaa varmaan olisi opetella soittamaan oikeakätisesti.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «