Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: John Frusciante & improvisointi
1 2
-Stratlover-
23.12.2012 00:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä otsikon mukaan kiinnostaisi saada tietoa John Fruscianten sooloilu/improvisointi tyylistä. Mitkä ovat miehen yleisimmät käyttämät skaalat ja asteikot yms teknilliset seikat. Tiedän ainakin, että kaverin soitossa se mitä tapahtuu plaktrakädellä on lähes yhtä tärkeää kun mitä tapahtuu vasemmalla.
 
Eli nimenomaan sooloilu/improvisaatio tyylistä olen enemmän kiinnostunut hänen soitossaan, mutta jos joku on perehtynyt tarkemmin miehen rytmityöskentelyyn niin neuvot tervettulleita.
 
Kiinnostaisi tietää juuri Stadium Arcadium/BSSM/Californication levyjen soittotyylistä tarkemmin.
 
Kiitos!
 
Jucciz
23.12.2012 13:14:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skaala = asteikko.
 
Opettelemalla samat asteikot kuin soittaja X ei päästä vielä asian ytimeen. Jokaisen soittajan tyyli rakentuu niin monista yksityiskohdista, ettei sitä voi ryhtyä opettelemaan muutoin kuin kuuntelemalla hyvin tarkkaan ja kiinnittämällä tarkasti huomiota pienimpiinkin yksityiskohtiin, ennen kaikkea timeen ja fraseeraukseen.
 
Sinälläänhän kenenkään kitaristin tyylin yks yhteen kopioinnissa ei pahemmin ole järkeä, mutta eihän se toki estä tutkimasta hyvinkin tarkkaan, miksi kaveri kuulostaa juuri siltä, miltä kuulostaa. Siitä voi saada paljonkin hyviä eväitä oman tyylin ja "äänen" löytämiseen. Kiinnostavimmat soittajat ovat kuitenkin yleensä kuunnelleet musiikkia ja ennen kaikkea eri instrumenttien soittajia monipuolisesti ja laatineet oman kiinnostavan musiikillisen cocktailin kaiken sen pohjalta, mitä ovat kuulleet.
 
Yksi huomionarvoinen seikka on myös se, että mikäli jonkun soittajan tyyli ja ilmaisu puhuttelee, kannattaa selvittää myös se, keitä muusikoita tämä itse on kuunnellut. Näin hommaan tulee vielä aivan uudenlaista syvyyttä ja monet jutut aukeavat eri tavalla. Fruscianten tapauksessa ihmettelisin ainakin rajusti, mikäli Hendrixiä (ja nimenomaan hänen sävelvalintoja ja fraseerausta) ei olisi tutkittu melkoisesti.
 
Korvat käyttöön ja rohkeasti pienimpienkin yksityiskohtien kimppuun! :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
ekikoo
23.12.2012 16:33:12 (muokattu 23.12.2012 16:33:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelun lisäksi juutuubi saattaa auttaa, jos etsii vaikka covervideoita, joista näkee millaisia ratkaisuja muut samaisen 'probleeman' edessä olevat on tehneet. Tai sitten lesson-hakusanalla löytyy äijän itsensä pari sepostusta ja muutakin ->
http://tinyurl.com/d6lffxt
 
Öyy...
mopar
23.12.2012 17:04:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti kannattaa tutustua Hendrixin soittotyyliin. Sieltä se löytyy...
 
-Stratlover-
23.12.2012 17:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Jucciz!
 
Juu tosiaan tämänkin palstan laitoin alulle ihan puhtaasta mielenkiinnosta en siksi, että tahalteen haluaisin kysellä tyhmiä.
 
Mitä tosiaan tuohon soittajan ilmaisuun/tyyliin tulee, niin olen aivan samaa mieltä, että kenenkään yksittäisen soittajan tekniikan kopioimisessa ei ole järkeä (kamoista puhumattakaan). Oman tyylin ja saundin löytäminen on mielestäni koko homman juju, vaikka esikuvia olisikin.
 
Olen itsekkin viimeisien kuukausien ajan opiskellut teoriaa paljon: Duuri ja molliasteikkoja ja muutamat asteikot ovat jo aikahyvin hallussa. Tavoitteena olisi handlata mahd.pian kaikki duuri ja molliasteikot ulkoa ja niiden käyttäminen omassa soitossa.
 
Ja mitä kaverin kitarallisiin esikuviin tulee, Jimi Hendrix on tietysti yksittäinen suurin tekijä. Muita merkittäviä ovat mm. Frank Zappa, Eric Clapton, Jeff Beck ja moni 60-70 kitaristi. Pitäisi siis varmaan kuunnella enemmän kyseisiä soittajia.
 
Kiitokset valaisevasta vastauksesta ja ei muuta kuin takasin treenaamaan!:)
 
Ziggy Bubba
24.12.2012 17:17:50 (muokattu 24.12.2012 17:19:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Frusciante käyttää Henkan tapaan varsin paljon myös peukaloa otelautakädella bassonuottien painamiseen. Monet perinteiset kitaraopit tuommosen suorastaan kieltää, mutta tolla tyylillä saa yhden sormen lisää heittelemään sointujen päälle melodioita.
 
Esim. perinteisiä duurisointija tolla tyylillä soittamalla jää pikkurilli kokonaan vapaaksi. En nyt jaksa juurta jaksaen tuota tekniikkaa selittää, sillä vaikka youtubesta löytyy lukuisia laatupätkiä joissa tuota tekniikkaa käydään läpi. Pirun hauskaa hommaa toi on anyhoo, kun voi tehdä sointuihin samalla melodiakuvioita ja pieniä lisänuotteja sun muita. Suosittelen tutustumaan!
 
E: kokeile hakua vaikka "hendrix technique". Pitäs löytyä.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
mpekkanen
24.12.2012 19:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen kyllä tästä kitaristista sitä mieltä että kaupungeissa joista löytyy liikennevalot,löytyy myös parempia kitaristeja.olisi kuitenkin mukava keskustella jonkun soittajan kanssa mistä hänen ylistyksensä johtuu.
 
ekikoo
24.12.2012 20:08:18 (muokattu 24.12.2012 20:10:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Nää sun paremmat kitaristit ei ilmeisesti osaa kirjoittaa yhtä hyvää musiikkia, tai ainakaan saattaa sitä ihmisten tietoisuuteen. Eihän John mikään tekninen jumala ole, mutta tekee omaa juttuaan, hyvin näkyy jengiin uppoavan....
 
Öyy...
Dundee
24.12.2012 20:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: olen kyllä tästä kitaristista sitä mieltä että kaupungeissa joista löytyy liikennevalot,löytyy myös parempia kitaristeja.olisi kuitenkin mukava keskustella jonkun soittajan kanssa mistä hänen ylistyksensä johtuu.
 
Biisit. Kuulun myös siihen porukkaan jonka mielestä ainakin musiikissa less is more. Sen takia ei mikään progeilu oikeen tahdo meikäläiseen iskeä. Frusciantella on tunnistettava oma tyylinsä johon mun mielestä pitäisi näin lähtökohtaisesti okaisen hiukankaan tosissaan soittelevan pyrkiä.
 
Mä en tosiaan ole mikään Fruscianten ylin fani(soolotuotanto ei oikeen iske). Arvostan kyllä äijää silti suuresti.
 
Joku jossain threadissa sanoi Fruscianten improsoolojen olevan varsin kauheaa kuunneltavaa verrattuna sävellettyyn kamaan. Tietyllä tasolla olen itsekkin tätä mieltä. Frusciantelta olen yrittänyt omaksua varsin paljon ja se kuuluu tosi usein kun koittaa jotain omaa saada ulos. Viimeisin biisi oli niin paha Scar Tissue rip off että alkoi oikeen harmittamaan.
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
mpekkanen
24.12.2012 21:11:33 (muokattu 24.12.2012 21:14:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dundee: Biisit. Kuulun myös siihen porukkaan jonka mielestä ainakin musiikissa less is more. Sen takia ei mikään progeilu oikeen tahdo meikäläiseen iskeä. Frusciantella on tunnistettava oma tyylinsä johon mun mielestä pitäisi näin lähtökohtaisesti okaisen hiukankaan tosissaan soittelevan pyrkiä.
 
Mä en tosiaan ole mikään Fruscianten ylin fani(soolotuotanto ei oikeen iske). Arvostan kyllä äijää silti suuresti.
 
Joku jossain threadissa sanoi Fruscianten improsoolojen olevan varsin kauheaa kuunneltavaa verrattuna sävellettyyn kamaan. Tietyllä tasolla olen itsekkin tätä mieltä. Frusciantelta olen yrittänyt omaksua varsin paljon ja se kuuluu tosi usein kun koittaa jotain omaa saada ulos. Viimeisin biisi oli niin paha Scar Tissue rip off että alkoi oikeen harmittamaan.

 
voi olla etten ole tarpeeksi kuunnellut hänen soittoaan kun en löydä tätä hänen omaa tyyliä oikein.itse olen kanssa sitä mieltä että on parempi soittaa liian vähän kuin liikaa.kuitenkin fruscianten suosioon on vaikuttanut se että on soittanut muiden hyvien muusikoiden kanssa.olisiko hän oikeasti mitään ilman chili pepperssiä.rock puolella saa soittaja yleensä aina paremmin huomiota kuin blues/jazz-puolella.rock muusikoita myös arvosteaan ehkä liiaksikin asti,vaikka muista genreistä löytyisi parempiakin.en tarkoita paremmuudella tässä pelkästään nopeutta tai jotain muuta teknistä asiaa.rock on musiikkia jossa voi tulla kuuluisaksi hieman heikommillakin eväillä verrattuna moniin muihin rytmimusiikin aloihin.
se ottaa joskus päähän kun on selkeästi sellaista fanitusta ettei sille ole muuta selitystä kuin että kuulija ei ole kuunnellut kovinkaan monipuolisesti musiikkia.näin hän ei tiedä paremmasta kun ei ole sitä missään kuullut,eikä ole muusta tietoinenkaan.makuasioista on vaikea keskustella jos ei tiedä kuin sitä yhtä makua.toki kaikki voivat kuunnella mitä haluavat ja tämäkin on vain mun mielipide,jolla ei ole väliä.
 
Ziggy Bubba
24.12.2012 21:16:54 (muokattu 24.12.2012 21:19:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalta kohdalta voin sanoa, että arvostan miestä kovasti. Ja olen kuunnellut eri tyylisiä kitaristeja suht paljon. Johnilla on erittäin hyvä korva melodioille ja varsin vahva oma tyyli. Eikä se ole varsinaisesti edes simppeli, en tiedä mistä tämä tulee, Scar Tissuen introsta?
 
E: jos vaikka basso-kurko Flealta kysytään, väitän hänen samainitsevan JF:n yhtenä parhaimmista kitaristeista jonka kanssa mies on soittanut.
 
E2: ja jo 80-luvun lopulta hän on ollut se vireinen lauluääni Peppersissä.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Jucciz
26.12.2012 13:44:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tälle linjalle lähdetään, vaikkapa Neil Youngia "parempia" kitaristeja löytyy myös niistä kylistä, joissa ei ole - paitsi liikennevaloja - edes liikennemerkkejä. Parempia-sana lainausmerkeissä siksi, että suurin osa on paljon teknisempiä ja soittavat puhtaammin ja nopeammin kuin Neil.
 
Miksikö Neil Young sitten kuitenkin on suosittu - ollut jo yli 40 vuotta? Neil Young on tehnyt valtavan määrän musiikkia. Aika moni häntä teknisesti parempi kitaristi ei ole.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
arc
26.12.2012 14:18:37 (muokattu 26.12.2012 14:45:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Frusciantella on muuten ymmärtääkseni herska- ja kokkelitouhuissa mennyt hermotus niin huonoksi käsissä, että se soittokin näytti ja kuulosti aikoinaan vähän määrätietoisemmalta kuin tänäpäivänä.
 
Hieno lauluntekijä joka tapauksessa, ja soolomatskuissa diggaan etenkin biisien keskeisistä melodioista ja pääteemoista, joissa John on kyllä biisintekijänä parhaimmillaan.
 
mpekkanen
26.12.2012 16:31:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jos tälle linjalle lähdetään, vaikkapa Neil Youngia "parempia" kitaristeja löytyy myös niistä kylistä, joissa ei ole - paitsi liikennevaloja - edes liikennemerkkejä. Parempia-sana lainausmerkeissä siksi, että suurin osa on paljon teknisempiä ja soittavat puhtaammin ja nopeammin kuin Neil.
 
Miksikö Neil Young sitten kuitenkin on suosittu - ollut jo yli 40 vuotta? Neil Young on tehnyt valtavan määrän musiikkia. Aika moni häntä teknisesti parempi kitaristi ei ole.

 
Samaa mieltä olen siitä että niitä hyviä biisejä tarvitaan. En vain ole Fruscianten kohdalla ihan varma onko hänellä itsellään ilman Chili Pepperssiä kovinkaan paljon niitä hyviä kappaleita.Bändihan on aina enemmän kuin joku yksittäinen soittaja.Myös keskinkertainen kitaristi kuulostaa jopa hyvältä jos on loistava basisti,toisin päin tulos on ihan jotain muuta.Kun näitä kitaristeja nostetaan jalustalle niin ,minusta,pitäisi keskittyä niihin hyviin biiseihin teknisen osaamisen sijaan.Valitettavan moni loistavasti soittava kitaristi tekee musiikkia joka on todella tylsää,ikävä kyllä.
 
arc
26.12.2012 20:39:34 (muokattu 26.12.2012 20:40:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Samaa mieltä olen siitä että niitä hyviä biisejä tarvitaan. En vain ole Fruscianten kohdalla ihan varma onko hänellä itsellään ilman Chili Pepperssiä kovinkaan paljon niitä hyviä kappaleita.Bändihan on aina enemmän kuin joku yksittäinen soittaja.Myös keskinkertainen kitaristi kuulostaa jopa hyvältä jos on loistava basisti,toisin päin tulos on ihan jotain muuta.Kun näitä kitaristeja nostetaan jalustalle niin ,minusta,pitäisi keskittyä niihin hyviin biiseihin teknisen osaamisen sijaan.Valitettavan moni loistavasti soittava kitaristi tekee musiikkia joka on todella tylsää,ikävä kyllä.
 
Oletko tutustunut Fruscianten soolotuotantoon? Mielestäni paljon parempaa kamaa kuin 99 % RHCP:n matskusta.
 
mpekkanen
26.12.2012 21:56:23 (muokattu 26.12.2012 22:18:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc: Oletko tutustunut Fruscianten soolotuotantoon? Mielestäni paljon parempaa kamaa kuin 99 % RHCP:n matskusta.
 
Soololevyistä en tiedä, suositella saa. Nyt soi The Empryean levy,jonka justiin laitoin soimaan.
 
Kuuntelin joitakin biisejä ja myös muilta levyiltä.Ei vaan uppoa.
 
arc
26.12.2012 22:22:53 (muokattu 26.12.2012 22:24:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Soololevyistä en tiedä, suositella saa. Nyt soi The Empryean levy,jonka justiin laitoin soimaan.
 
Kuuntelin joitakin biisejä ja myös muilta levyiltä.Ei vaan uppoa.

 
Joo, ei se mitään. Mietin vain, kun sanoit että susta tuntuu että RHCPn ulkopuolella sillä ei olisi hyviä kappaleita, niin onhan se ainakin poikkeuksellisenkin tuottelias soolotuotannossaan. Eri asia sitten tykkääkö.
 
mpekkanen
26.12.2012 22:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc: Joo, ei se mitään. Mietin vain, kun sanoit että susta tuntuu että RHCPn ulkopuolella sillä ei olisi hyviä kappaleita, niin onhan se ainakin poikkeuksellisenkin tuottelias soolotuotannossaan. Eri asia sitten tykkääkö.
 
Mä ootin enempi instrumentaalikamaa ,mutta näissä oli laulu ja jotain syntikoita. Pianokin oli monessa.
Tietysti on näiden soololevyjen kanssa hieman tuuriakin , millaisia sattuu osumaan kohdalle. Itse kuuntelen vaikkapa John Zorn ,Eugene Chadbourne, Bill Frisell tai vaikka Marc Ribotin juttuja niin kyllä niistäkin löytyy todella kummallisia levytyksiä. varsinkin Zorn ja Chadbourne on sellaisia että sieltä voi tulla ihan mitä vain.Nämä onkin ehkä jazz puolen ukkoja enempi tai hieman vaikeammin määriteltävissä, on niin monenlaista tuotannossa.Zorn soittaa fonia ,mutta muut on kitaristeja, Chadbourne soittaa myös paljon banjoa.
 
LaMotta
27.12.2012 22:49:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tulee RHCPiin niin RHCP oli RHCP silloin kun kitaran varressa oli Hillel Slovak. No, mielipidehän tämäkin tietysti vain on. Mutta kyllä se oli silloin raju bändi.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
McLeach
28.12.2012 11:06:55 (muokattu 28.12.2012 11:10:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fruscianten tyyliä ei kannata ihan hirveästi vertailla rhcpn ja sollotuotannon välillä kun soolotuotanto koostuu 90 prosenttisesti akkarikomppailusta! Mielestäni sieltä kyllä löytyy parhaimmat biisit ja ihan loistavia levyjä ja ennenkaikkea hyvänkuuloista settiä ja upeita sanoituksia. Johnin tyylistä sen verran että Jimi ollut esikuva mutta soitto jalostunut yksikertaisempaan, rujompaan sekä fiilispohjaisempaan meininkiin. Livenä soolot on aina erilaisia riippuen bändin energiasta. Barresointujen sijaan peukalolla bassot ja muilla muut välttämättömät. Paljon bendailua ja wahia. Säröä hillitysti ja harkitusti. Soolot usein sisältää varsin vähän iskuja mutta loistavan melodian, ei sinnepäin vingutteluja. Stadiumarcadiumilla john alkoi kokeilemaan eriajassa soittamista minkäpohjalle sen modernimpi meininki aika paljon pohjautuu eli irtaudutaan vähän siitä biisin perusbiitistä. Rytmipuolelta sen verran että hän tykkää soittaa perkussiivisesti ja dempata otekädellä ylimääräiset kielet ja soittaaa plektrakädellä vaikka kaikkia kieliä. Esim cant stop livenä. Yhekskytluvun lopussahan miehen soitanta muutttui tohon lessismore suuntaan kun oli ollut huonossa kunnossa ja soittamatta viisi vuotta. Mutta nyt se vain on niin paljon upeempaa kuin bssm aikaan IMO. Johnia ei turhaa kannata muihin vertailla, sillä on täysin oma juttu ja se menee ihan sen oman fiiliksen mukaan. Ite en toista kitaristia tiedä kuka elää noin kovaa musiikille ja soittaa suoraan sydämestä hirveällä energialla ja raakuudella joka kerta
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «