Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5 6215 216 217 218 219
TTV
26.12.2012 17:52:05
Jucciz: Terminologiaahan tämä vain on. Sähköteknisestihän virta vain joko kulkee tai ei kulje - ja kyllähän piirilevylläkin (PCB) virta kulkee pisteestä toiseen, jos termillä sitä tarkoitat. :) Se ei kuitenkaan muuta termin alkuperäistä merkitystä.

Point-to-point meinaa nimenomaan sitä, että ei käytetä minkään sortin kytkentälevyjä: ei turretteja, eyeletejä, PCB:stä puhumattakaan. Tuolla taktiikalla ei kovin monimutkaisia koneita ole mielekästä rakentaa: korjaamisesta tulee todella työlästä ja usein häiriötkin ovat huonosti kurissa. Termi "handwired" tai ihan vaan suomeksi "käsinjuotettu" on se, jota ehkä suosittelisin käytettävän, koska harva käsinjuotettu kone oikeasti on point-to-point. Esim. mun Vox AC4 on sellainen, mutta siinä ei olekaan kuin parikymmentä komponenttia, joten levylle ei ole pakottavaa tarvetta.

Sanojen pyörittelyä, joo, mutta silti tykkään käyttää oikeaa sanaa oikeassa paikassa.

Plussan arvoinen täsmennys :-) Melkein arvasin mitä ajoit takaa, mutta silti perusteellisuutesi yllätti positiivisesti.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Gabe
26.12.2012 18:00:54
kallepeltopelle: Ihan noin yleisesti...ko. tekniikalla ei ainakaan olisi telkkareita, kännyköitä jne...
Lista lienee loputon.

Ja lopuksi... :-)

Eikös Moccamaster ole käsinjuotettu? :) Muistelen ainakin sanan Handwired nähneeni.
www.kitaramaailma.com
Gabe
26.12.2012 18:15:06
Jucciz: Perusteellisuus on toinen nimeni, joskus raivostuttavuuteen asti. Ei silti tartte pelästyä: oon suhteellisen harmiton. :-)

Onhan se aina parempi puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Tuo point to point on vain siitä hankala kun se on vakiintunut kielenkäyttöön niin vahvasti tarkoittamaan käsinjuotettua, valtaosa alan liikkeistäkin tätä termiä käyttää.... toisaalta eipä mikään ikinä muutu jos ei joku sitä muutosta aloita. Käyttäkäämme siis jatkossa termiä käsinjuotettu. :)
www.kitaramaailma.com
kallepeltopelle
26.12.2012 18:27:45
Gabe: Eikös Moccamaster ole käsinjuotettu? :) Muistelen ainakin sanan Handwired nähneeni.

No ilmankos on kaksi kappaletta hajonnut. Ei silti, aina oon uuden ostanut. Silti paras kahvinkeitin on jos ei nyt näitä älyttömän hintaisia kahvikoneita lasketa. Viitti maksaa yli 1500 euroo kahvinkeittimestä.'

Eiköhän palata alkuperäiseen aiheeseen ennenkuin Harry rupeaa kommentoimaan uutta kahvinkeitintään... :-)
Lancelot
26.12.2012 18:48:02
Enhän mä näistä pahemmin tiedä, mutta eiks tuommoinen "hand wired" ole käytännöllisesti järkevämpi ratkaisu kuin p2p? Jos kerran tuo p2p tekniikalla toteutettu vahvistin on hankalampi tehdä/huoltaa, niin mikä siinä on sitten se juttu?
harryk
26.12.2012 18:56:55

Gabe: Onhan se aina parempi puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Tuo point to point on vain siitä hankala kun se on vakiintunut kielenkäyttöön niin vahvasti tarkoittamaan käsinjuotettua, valtaosa alan liikkeistäkin tätä termiä käyttää.... toisaalta eipä mikään ikinä muutu jos ei joku sitä muutosta aloita. Käyttäkäämme siis jatkossa termiä käsinjuotettu. :)

En halua saivarrella eri termien käytössä, mutta olen aikanaan tehnyt lukuisia putkivahvistimia itsesuunnitelluille ja -tehdyille piirilevyille, joihin juotokset tein käsin. Minun mielestäni eri rakennustekniikoiden olennaiset erot eivät synny siitä onko vahvistin käsin- vai koneella juotettu. Isoimmat erot syntyvät sillä mitä esim. TTV mainitsi, että mm. eyeletlevytekniikalla tehdyn vahvistimen personointi/customointi, huolto+modailu onnistuu ehkä nopeammin ja halvemmalla kuin yksilöllisten piirilevyvahvareiden valmistus ja modailu. Teimme tänä vuonna yli 40 Bluetone vahvistinta, jotka kaikki olivat jossain määrin erilaisia sekä kytkennöiltään, että ulkoasultaan. Ainut tapa pitää noissa projekteissa "mopo käsissä" oli toteuttaa ne mm. eyelet-tekniikalla.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
26.12.2012 20:30:51
harryk: En halua saivarrella eri termien käytössä, mutta olen aikanaan tehnyt lukuisia putkivahvistimia itsesuunnitelluille ja -tehdyille piirilevyille, joihin juotokset tein käsin. Minun mielestäni eri rakennustekniikoiden olennaiset erot eivät synny siitä onko vahvistin käsin- vai koneella juotettu. Isoimmat erot syntyvät sillä mitä esim. TTV mainitsi, että mm. eyeletlevytekniikalla tehdyn vahvistimen personointi/customointi, huolto+modailu onnistuu ehkä nopeammin ja halvemmalla kuin yksilöllisten piirilevyvahvareiden valmistus ja modailu. Teimme tänä vuonna yli 40 Bluetone vahvistinta, jotka kaikki olivat jossain määrin erilaisia sekä kytkennöiltään, että ulkoasultaan. Ainut tapa pitää noissa projekteissa "mopo käsissä" oli toteuttaa ne mm. eyelet-tekniikalla.

Aivan, menee aikamoiseksi sopaksi lopulta kun oikein aletaan pohtimaan mikä se oikea termistö sitten onkaan. Pääasia kaiketi että idea välittyy ja kaikki tietää mistä puhutaan. Kunnioitettava määrä vahvistimia vuoden sisään! *Hatun nosto*
www.kitaramaailma.com
julkke
26.12.2012 22:08:49

Lancelot: Enhän mä näistä pahemmin tiedä, mutta eiks tuommoinen "hand wired" ole käytännöllisesti järkevämpi ratkaisu kuin p2p? Jos kerran tuo p2p tekniikalla toteutettu vahvistin on hankalampi tehdä/huoltaa, niin mikä siinä on sitten se juttu?

Joo, ptp voi olla vähän sotkuisa. Toki ptp layoutinkin voi tehdä kunnolla ja nätisti, mutta vähänkään monimutkaisemmissa vahvareissa se on vaikeaa ja epäkäytännöllistä.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jucciz
27.12.2012 00:17:02 (muokattu 27.12.2012 00:17:54)
Gabe: Onhan se aina parempi puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Tuo point to point on vain siitä hankala kun se on vakiintunut kielenkäyttöön niin vahvasti tarkoittamaan käsinjuotettua, valtaosa alan liikkeistäkin tätä termiä käyttää.... toisaalta eipä mikään ikinä muutu jos ei joku sitä muutosta aloita. Käyttäkäämme siis jatkossa termiä käsinjuotettu. :)

Joo. Tässä nyt ei oo ollenkaan niin sekava tilanne kuin esimerkiksi puhuttaessa Celestion Greenback:istä. Hitto, niitä on alun pitäen ainakin kahdeksaa eri tyyppiä ja siihen päälle vielä kiinalainen nykytuotanto, joka sekin on oma lukunsa. Pelkkä "Greenback-soundi" kertoo yhtä paljon kuin vaikkapa legendaarinen termi "Gibson-kaula". ;)

Pahoittelen sivuraiteilua. Palatkaamme vaan suosiolla aiheeseen.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
immu-serkku
27.12.2012 00:25:18
Toteutuukos tuo PTP-tekniikka nyt sitten vanhoissa Marsuissakaan. Lainattua tekstiä:
A metal panel point-to-point Marshall JMP 50W Lead (model 1987) from 1972.
Jucciz
27.12.2012 00:26:56 (muokattu 27.12.2012 00:30:05)
immu-serkku: Toteutuukos tuo PTP-tekniikka nyt sitten vanhoissa Marsuissakaan. Lainattua tekstiä:
A metal panel point-to-point Marshall JMP 50W Lead (model 1987) from 1972.

Hei, hyvä huomio! Eihän se nimittäin toteudu. Poistetaan yhdessä virheet internetistä. Korjasin pari muutakin sivua. Oon itsekin oivaltanut tuon termin oikean merkityksen vasta jokin aika sitten, joten yritän olla jatkossa viljelemättä sitä väärissä yhteyksissä. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Spiral
27.12.2012 10:26:36 (muokattu 27.12.2012 10:29:37)

Kiitokset Vladille hyvistä ääninäytteistä. Mukavaa kun näytteissä riffitellään eikä ole pelkkää tilua.

Kyllä Bluetone kiinnostaisi itseäkin. Tuo Vladin AeoronMään kuulostaa kyllä hyvältä, ilmeisesti taipuu myös kotisoittoon? Onko sulla Vladi siinä VVR?

edit: Prkl, olis pitänyt ostaa se näyttöyksilö jota harryk kaupitteli joku aika sitten.
Vladi
27.12.2012 10:34:21
Spiral: Kiitokset Vladille hyvistä ääninäytteistä. Mukavaa kun näytteissä riffitellään eikä ole pelkkää tilua.

Kyllä Bluetone kiinnostaisi itseäkin. Tuo Vladin AeoronMään kuulostaa kyllä hyvältä, ilmeisesti taipuu myös kotisoittoon? Onko sulla Vladi siinä VVR?

Ei ole VVR:ää, mutta PPMIV on. Hetki meni kotisoundien hakemisessa, mutta kun hoksasin avata tuon PPMIV-masterin noin puoleenväliin, niin johan alkoi löytymään potkua soundiin. Tokihan tuo soundi paranee isommalle avattaessa, mutta toimii erinomaisesti näinkin.

Oon mä pariin kertaan miettinyt VVR:n modaamista tuohon, mutta toistaiseksi on jäänyt tekemättä. Voi olla tää kokonaan tekemättä, senverta hyvin löytyy soundeja näinkin. :)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
harryk
27.12.2012 11:08:25 (muokattu 27.12.2012 11:08:53)

Vladi: Ei ole VVR:ää, mutta PPMIV on. Hetki meni kotisoundien hakemisessa, mutta kun hoksasin avata tuon PPMIV-masterin noin puoleenväliin, niin johan alkoi löytymään potkua soundiin. Tokihan tuo soundi paranee isommalle avattaessa, mutta toimii erinomaisesti näinkin.

Oon mä pariin kertaan miettinyt VVR:n modaamista tuohon, mutta toistaiseksi on jäänyt tekemättä. Voi olla tää kokonaan tekemättä, senverta hyvin löytyy soundeja näinkin. :)

Terve Vladi! Mihin ääninäytteisiin tuo kirjoittaja referoi? En löytänyt ainakaan Ironmanin sivuilta sinun tekemiäsi saundiklippejä Ironmanista.
Gabe
27.12.2012 13:12:52
Jucciz: Joo. Tässä nyt ei oo ollenkaan niin sekava tilanne kuin esimerkiksi puhuttaessa Celestion Greenback:istä. Hitto, niitä on alun pitäen ainakin kahdeksaa eri tyyppiä ja siihen päälle vielä kiinalainen nykytuotanto, joka sekin on oma lukunsa. Pelkkä "Greenback-soundi" kertoo yhtä paljon kuin vaikkapa legendaarinen termi "Gibson-kaula". ;)

Pahoittelen sivuraiteilua. Palatkaamme vaan suosiolla aiheeseen.

Onhan tässä aihepiirissä moni asia aikamoinen sekamelska. :) Ainahan nämä ketjut vähän sivureiteille hyppii, mutta hyvää infoa tulee kuitenkin siinä sivussa.
www.kitaramaailma.com
Spiral
27.12.2012 13:20:14 (muokattu 27.12.2012 13:22:38)

harryk: Terve Vladi! Mihin ääninäytteisiin tuo kirjoittaja referoi? En löytänyt ainakaan Ironmanin sivuilta sinun tekemiäsi saundiklippejä Ironmanista.

Tämän ketjun aloitusvietissä oleviin.
Tuomoo
28.12.2012 17:53:23
Vladi: Tättädää, kiitos muistutuksesta, kävinpä pistämässä sivutkin julki: http://www.bluetone.fi/fi/bluetone-jcm-jr/

Enpä ole kitarakamapalstalla aikoihinkaan käynyt, joten tämäkin ketju on mennyt multa ohi silmien. Vladin omistamia Bluetoneja olen testaillut, ja kaikista olen kyllä tykännyt. Onneksi olen liian köyhä (tai nuuka) ostelemaan vahvistimia, ja toisaalta, eipä näillä taidoilla mitään huippuvahvistimia tarvitakaan. Luulin jo selättäneeni GAS:n aikoja sitten, mutta nyt oireet palailevat tämän JCM Jr:n näkemisen myötä. Kuola valuu suustani pitkin rinnuksia, kiinnostava värkki ainakin minun mielestäni.
Spiral
30.12.2012 10:37:37

Millainen noiden Bluetone vahvistimien "säädettävä Line Out xlr-liittimellä" on? Onko säätö volume, ja onko line out tyyliin suoraan etusesta ulos vai onko siinä jokin kaiutin simulaatio tms.?
harryk
30.12.2012 10:43:29

Spiral: Millainen noiden Bluetone vahvistimien "säädettävä Line Out xlr-liittimellä" on? Onko säätö volume, ja onko line out tyyliin suoraan etusesta ulos vai onko siinä jokin kaiutin simulaatio tms.?

Säädettävä Line out on balansoimaton, xlr-liittimellä toteutettu kytkentä, jossa signaali pudotetaan säädettävälle linjatasolle kaiutinliitännästä passiivisella jännitteenjakopiirillä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)