Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5300 301 302 303 304421 422 423 424 425
Mysteria
19.12.2012 14:17:32

Aki: Joissain putkivahvistimissa säröä on tarjoolla vain vähän. Vastailepa aluksi vaikka näihin:

- Mikä vahvistin?
- Oletko kokeillut eri piuhoilla tai eri kitaralla?
- Toimiiko puhdas kanava normaalisti vai hyvin hiljaisena?
- Tuntuuko volumepotikka toimivan normaalisti, vai rahiseeko/pätkiikö?
- Oletko kokeillut ilman pedaaleja kitaran ja vahvistimen välissä?

Ensiksi vielä että kitarakamat ei ole minun eli saattaa olla pieniä virheitä mutta:
-Bugeran 6260
-Olen kokeillut eri kitaralla, samoilla piuhoilla, toimii moitteetta
-Toisella kitaralla molemmat kanavat toimii moitteetta
-En tiedä kertooko tämä mitään, mutta kokeilin juuri että tällä kitaralla nauhoittaessa ääni tulee tasolla n. -40 dB ja toimivalla kitaralla samoilla asetuksilla noin -15 dB (kitaroista volumet täysillä)
Eli huima ero on signaalissa.
http://maihinnousu.net/a/2585
Puavali
19.12.2012 14:41:34
Mysteria: Missä vika kun aktiivi-EMG:llä varustettu kitara soi niin, että kun vahvarista kääntää säröt päälle (putkivahvistin) niin tulee hieman yliajetun kuuloinen puhdas ääni ulos? Normaalisti pitäisi siis olla ihan kunnon "hevisäröt" tällä yhdistelmällä. Patteri on vaihdettu, liitäntöjä tutkittu ja juotoksia tarkasteltu mutta tuntuu että vikaa ei ole missään? Voin selvittää enemmän jos joku esittää tarkentavia kysymyksiä. Itse epäilen jotenkin että signaalin taso on vain merkittävästi laskenut?

Kokeilkaapa vielä _tuoreella_ patterilla.
Mysteria
19.12.2012 14:48:17 (muokattu 19.12.2012 14:55:12)

Puavali: Kokeilkaapa vielä _tuoreella_ patterilla.

Ei riitä että varmistan patterissa olevan virtaa?
EDIT: Oli muuten eka asia mitä tarkistettiin, useamman kerran. Kyllähän sitä ensin toivois että ongelma löytyis mahollisimman yksinkertasesti mutta nyt vaikuttais että ei ihan sitä ole.
Tympee Huttunen
19.12.2012 16:12:45
Mysteria: Ei riitä että varmistan patterissa olevan virtaa?
EDIT: Oli muuten eka asia mitä tarkistettiin, useamman kerran. Kyllähän sitä ensin toivois että ongelma löytyis mahollisimman yksinkertasesti mutta nyt vaikuttais että ei ihan sitä ole.

Patteriklipsin toinen piuha irti?
tommiot
19.12.2012 19:42:29
Lastinen: Patteriklipsin toinen piuha irti?

Tai sit se perinteinen, että käytetty piuha on TRS-plugeilla, eikä pariston miinus yhdisty maahan ollenkaan.

Painoin muuten vahingossa plussaa sun kirjoitukselle, kun piti lainata. Sori =(
Aki
19.12.2012 20:03:05 (muokattu 19.12.2012 20:03:28)

Mysteria: -En tiedä kertooko tämä mitään, mutta kokeilin juuri että tällä kitaralla nauhoittaessa ääni tulee tasolla n. -40 dB ja toimivalla kitaralla samoilla asetuksilla noin -15 dB (kitaroista volumet täysillä)

Kertoo toki. Ongelma on siis varmistunut kitaran sähköihin.

- Koska vika ilmaantui? Teitkö kitaraan muutoksia?
- Mites se volapotikka, toimiiko normaalisti?
- Onko kitarassa muita säätimiä?

Jos EMG on pikaliittimillä varustettua mallia, tarkista että liitin on oikein päin.

Jos sulla on yleismittari, mittaa:
- Ulostulojakilta + ja - napojen välinen resistanssi sekä volumen ollessa täysillä että puolessa välissä.
- Ulostulojakin + navan ja mikrofonin + navan välinen resistanssi.
- DC-jännite mikrofonille menevältä virtajohdolta.

Jos sulla ei ole yleismittaria, vilkuile silmämääräisesti että johdot ovat kunnossa. Jos ovat muttei kitara toimi kunnolla, sun täytyy hankkia yleismittari tai viedä kitara jollekulle jolla sellainen on.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
s151669
19.12.2012 20:10:44

Mulla oli joskus volumepotikka pyörinyt reiässään sen verran, että "kuuma" karva otti kiinni kontrollipoteron seinään. Seinä oli maalattu grafiittimaalilla, joten signaalista suunnilleen 90% vuoti seinän kautta maihin.
Antikitarasankari
Mysteria
19.12.2012 20:15:17

Aki: Kertoo toki. Ongelma on siis varmistunut kitaran sähköihin.
...

-Vika ilmaantu kesken soiton
-Volapotikka toimii mielestäni ihan oikein, ei rahise. Mutta kun otteen irrottaa niin kuuluu voimakasta häiriöääntä (maadoitus?)
-Muita potikoita kitarassa on vaan tone, joka pyörii tyhjää. Kitara ostettu käytettynä eikä itse asiassa ole edes omistuksessani eli itsekin tässä vasta tutkin näitä vikoja. Jotenkin kun tonepotikkaa pyörittelee niin häiriöääni muuttuu.

Kiitos postauksesta!
Zeeboo
19.12.2012 20:35:50
Mysteria: -Vika ilmaantu kesken soiton
-Volapotikka toimii mielestäni ihan oikein, ei rahise. Mutta kun otteen irrottaa niin kuuluu voimakasta häiriöääntä (maadoitus?)
-Muita potikoita kitarassa on vaan tone, joka pyörii tyhjää. Kitara ostettu käytettynä eikä itse asiassa ole edes omistuksessani eli itsekin tässä vasta tutkin näitä vikoja. Jotenkin kun tonepotikkaa pyörittelee niin häiriöääni muuttuu.

Kiitos postauksesta!

EMG:t eivät tarvitse kielimaata, mutta voi silti olla maaongelma. Kokeile ilman tonea, eli nappaa tone-potikan yläpää irti.
White men can't Monk
Mysteria
19.12.2012 20:40:49 (muokattu 19.12.2012 20:53:58)

Zeeboo: EMG:t eivät tarvitse kielimaata, mutta voi silti olla maaongelma. Kokeile ilman tonea, eli nappaa tone-potikan yläpää irti.

Nyt en ihan ymmärrä mitä meinaat :D
Onko mahdollista poistaa koko potikka käytöstä?

EDIT:Tein vielä äänitystestin, en ole yleismittarilla päässyt vielä kokeilemaan.
Testasin nauhoittaa patterin kanssa, ja ilman ja signaali oli äänitysohjelman mukaan yhtä voimakas. Ja patterissa on kyllä virtaa
Aki
19.12.2012 21:22:06

Mysteria: Onko mahdollista poistaa koko potikka käytöstä?

Sitä tuossa juuri ajettiin takaa. Eli tonepotikalle menevä + johto irti volapotikasta (vai mistä sitten tuleekaan).

Testasin nauhoittaa patterin kanssa, ja ilman ja signaali oli äänitysohjelman mukaan yhtä voimakas. Ja patterissa on kyllä virtaa

Hyvä testi. Mikki ei siis saa virtaa. Patterin + johdin on ilmeisesti siis katki, irti, tai oikosulussa.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
-HP-
23.12.2012 23:21:27 (muokattu 24.12.2012 01:24:10)
-HP-:
Jos jostain kumman syystä haluaisin tästä verkonpainosta http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hb20g.htm tuon overdrive osaston http://imageshack.us/photo/my-images/826/13102012596.jpg/ itsenäiseksi purnukaksi, kannattaako tuota alkaa edes irroittelemaan piirilevystä?

Nyt on kateltu noita juttuja sillain että luulen ainakin tietäväni miten toi nyt toimii. Ihan tarkistaakseni tämän kysyisin kuitenkin teiltä viisaammilta:

Piiristä lähtee vain yksi signaalijohdin - kitarapiuhassa on kuitenkin sen lisäksi myös maa. Voiko/pitääkö kitarapiuhassa menevä maa kytkeä sisääntulosta miinuksesta piirin oman maan kautta ulostulon miinukseen? Vai oonko tulkinnu päin metsiä ton homman?
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
Aki
24.12.2012 01:20:46

-HP-: Nyt on kateltu noita juttuja sillain että luulen ainakin tietäväni miten toi nyt toimii. Ihan tarkistaakseni tämän kysyisin kuitenkin teiltä viisaammilta:

Piiristä lähtee vain yksi signaalijohdin - kitarapiuhassa on kuitenkin sen lisäksi myös maa. Voiko/pitääkö kitarapiuhassa menevä maa kytkeä suoraan inputin miinuksesta outputin miinukseen?

Kaikki miinukset kytketään samaan, input, output, virta, jne. Piirilevy ottaa maansa kyllä jotain kautta, muuten se ei tee mitään.
uusiipe
25.12.2012 17:01:02
-HP-: Kah, en kerenny muokkaamaan edellistä viestiä ajoissa. Eli juurikin samaan tulin, josko sitä sit rupeis irrottelee sopivista kohdin ja ettimään purkkia johon vois ton survasta. Tästä tulee mielenkiintoinen projekti, oon miettiny jos pistäs vielä kytkimen taakse että vois valita tuottaako särön 2/4 zeneriä vai 2/4 lediä kun tuo tuntuu olevan maailman yksinkertasimmin toteutettu.

E: Täydellistä näpertämistä kyllä seurailla piirilevyn perusteella signaaliteitä lähes olemattomalla tietotaidolla, oppii tajuttomasti uutta kun vaan perehtyy tutkimaan ja lukemaan miten asiat toimii ja miettii miksi näin on tehty. Löytämisen riemukin on tosi palkitsevaa kun löytää juurikin jotain olennaista. Ois voinu tulla tylsä joulu ilman tätä projektia.

E2: Nyt pitäs keksiä miten 9V patterista saisi 17V käyttöjännitteet oparille. Muuntajaa ei tekis mieli alkaa tunkee tonne ja ois mukava jos sais toteutettua komponenteilla jotka jo omistais.
Suomi24 foorumilta löyty keskustelua että kondensaattori+diodi+vastus yhdistelmällä sais simppelisti jännitettä nostettua, osaako joku sanoa miten tuo toimii jos on toimiakseen?

Oon koko päivän verkkoa pläränny Googlen kanssa läpi mutta harvasta paikasta tuntuu tuota asiaa löytyvän tai sit jännitteen nosto toteutetaan juurikin hakkureilla joita ei nyt tähän hätään ois.

Ei sinne mahtuis toinenkin patteri? Sarjaan kytkettynä antaisivat 17-18V. Toimiihan tuollainen jännitteenkertojakin toki, vaikkapa 555-piirillä toteutettuna.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
-HP-
25.12.2012 18:11:39
uusiipe: Ei sinne mahtuis toinenkin patteri? Sarjaan kytkettynä antaisivat 17-18V. Toimiihan tuollainen jännitteenkertojakin toki, vaikkapa 555-piirillä toteutettuna.

Ajattelin et sen saisi toimimaan myös 9v virtalähteellä mutta voi mennä aika vaikeaksi näköjään. Täytyy kattoo jos saisin järkevästi just jollain piirillä toteutettua, muussa tapauksessa menee kyl suosiolla patterit sisään.
tommiot
25.12.2012 18:17:31 (muokattu 25.12.2012 18:22:03)
-HP-: Ajattelin et sen saisi toimimaan myös 9v virtalähteellä mutta voi mennä aika vaikeaksi näköjään. Täytyy kattoo jos saisin järkevästi just jollain piirillä toteutettua, muussa tapauksessa menee kyl suosiolla patterit sisään.

Miksei sitä saa toimii 9 voltilla? Teet vaan jännitteenjaon vaikka kahdella 10k-vastuksella ja suodatat virtuaalimaata riittävästi. Sit kytket tuon alkuperäisen piirin maan tuohon virtuaalimaahan ja 0V oparin miinuskäyttikseen.
-HP-
25.12.2012 19:30:51 (muokattu 25.12.2012 19:33:04)
tommiot: Miksei sitä saa toimii 9 voltilla? Teet vaan jännitteenjaon vaikka kahdella 10k-vastuksella ja suodatat virtuaalimaata riittävästi. Sit kytket tuon alkuperäisen piirin maan tuohon virtuaalimaahan ja 0V oparin miinuskäyttikseen.

Miten tuota virtuaalimaata "suodatetaan"? Ja miten tuo 0V oparin miinuskäyttiksellä muuttuu -17V?

E: Oon ihan alottelija näissä ja projekti alkokin opettelun vuoksi.. :)
-HP-
25.12.2012 19:32:11 (muokattu 25.12.2012 19:33:14)
E: ei mitään, vahinkotuplat
tommiot
25.12.2012 19:48:52 (muokattu 25.12.2012 19:54:57)
-HP-: Miten tuota virtuaalimaata "suodatetaan"? Ja miten tuo 0V oparin miinuskäyttiksellä muuttuu -17V?

E: Oon ihan alottelija näissä ja projekti alkokin opettelun vuoksi.. :)

Miks se opari tarttee tollasia jännitteitä, jos oot rakentamassa kitarasäröä? Luulis että +-4,5V riittää ihan hyvin? Toiminta ei juurikaan muutu käyttöjännitettä muuttamalla, ainoastaan headroom pienenee. 10k-vastukset ja 47uF tai 100uF konkka varmaan toimii ihan hyvin. Noin ne on Tube Screamereissa ja muissa. Ulostuloon varmaan kannattais kuitenkin laittaa vielä transistoribufferi ja volapotikka sen jälkeen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)