Aihe: Jimi Hendrix - kitarasankareiden kuningas?
1 2 3 4 533 34 35 36 3755 56 57 58 59
sticky fingers
23.12.2012 12:47:59
danny: Hendrixhän viritteli usein kitaraansa myös kesken soiton. Ja on muuten ainoa kitaristi jonka olen nähnyt näin tekevän.

Mäkin oon tehnyt tota. Jos olisin tummaihoinen niin olisin varmasti seuraava Hendrix.
...
MarkoA
23.12.2012 14:31:47
Aika moni kitaristi virittelee kesken biisin. Se on taito tehdä huommaamattomasti. Ja live julkaisuissa ohjaaja karsii sen pois näkyviltä usein. Gary Moore viritteli usein. Ja sillä olikin livenä aina hyvä vire.
Positiivista sen olla pitää!!!
MarkoA
23.12.2012 14:36:41
Mitäs täällä arvellaan tulevasta ennenkuulumattomia äänityksiä sisältävästä levystä? Biisilista on julkaistu ja ennakkotilaukset auki monella puljulla. Itselle pakkohankinta vaikka odotukset ei ole kovin korkealla. Mutta niinkuin edellinen virallinen julkaisu yllätti positiivisesti niin voihan se olla tämäkin ihan kunnon levy. Bändi ilmeisesti vaihtelee biiseissä. Kuten äänitysaika ja paikka. Eli kokonais soundi vois olla aika levällään...
mpekkanen
23.12.2012 15:43:24
MarkoA: Mitäs täällä arvellaan tulevasta ennenkuulumattomia äänityksiä sisältävästä levystä? Biisilista on julkaistu ja ennakkotilaukset auki monella puljulla. Itselle pakkohankinta vaikka odotukset ei ole kovin korkealla. Mutta niinkuin edellinen virallinen julkaisu yllätti positiivisesti niin voihan se olla tämäkin ihan kunnon levy. Bändi ilmeisesti vaihtelee biiseissä. Kuten äänitysaika ja paikka. Eli kokonais soundi vois olla aika levällään...

kyllä taitaa tämäkin levy olla aika rahastusta
velipesonen
23.12.2012 17:24:13

En tiedä mitä tämä levy sisältää mutta Henkkahan on sellainen taiteilija jonka kaikki enemmän tai vähemmän epäonnistuneet studiokelailut on saatettu tavalla tai toisella julkisuuteen. Minua ne silti kiinnostavat vaikka ymmärrän täysin ettei Hendrix itse niitä milloinkaan halunnut julkisuuteen joten miehen ajatusmaailmaa voisi tietenkin siinä mitassa kunnioittaa että jättäisi tällaiset levyt julkaisematta.

Mutta tärkeämpää olisi tietenkin miettiä mitä Hendrix olisi saanut aikaan jos olisi elänyt vanhemmaksi ja koettaa itse tehdä se koska eipä sitä ole kukaan muukaan tekemässä! Sama koskee Beatlesia eli meidän tehtävämme on luonnollisesti tehdä yhtä hyvää musiikkia kuin he tapauksessa että eivät olisi hajonneet ja mielellään vielä parempaa. Rimat on asetettu tiettyyn korkoon ja siellä ne myös pysyvät; hypätään yli.
Punk was born because of the false assumption that The Ramones could be imitated. - Arturo Vega
MarkoA
23.12.2012 19:47:22 (muokattu 23.12.2012 19:55:20)
Oletko Velipesonen lukenut tuosta tulevasta julkaisusta? Rahastustahan se varmasti on. Mutta jos taso on suunnilleenkaan Valleys of Neptunen tasoa niin kyllä täällä huonompiakin levyjä julkaistaan ihan jatkuvalla syötöllä. Ja tuon tulevan levyn äänitykset on kaikki ennenjulkaisemattomia. Oisko Valleys of Neptune biisi pitänyt jättää julkaisematta?

Minä taas näkisin, että kaikki jossittelut mitä jos ois elänyt on ihan tyhmää ja hedelmätöntä.
Jokapaikanapina
23.12.2012 19:49:24
MarkoA: Ja tuon tulevan levyn äänitykset on kaikki ennenjulkaisemattomia.

Jos jotain oikeasti edes puolitiukkaa kamaa on, niin en millään käsitä, miten on mahdollista että on kokonainen levyllinen säilynyt julkaisemattomana. Joku ullakolle jäänyt biisi nyt vielä on periaatteessa mahdollinen, mutta kyllä tällä julkaisulla paskaa täytyy olla ja paljon.
velipesonen
23.12.2012 20:25:21

MarkoA: Oletko Velipesonen lukenut tuosta tulevasta julkaisusta? Rahastustahan se varmasti on. Mutta jos taso on suunnilleenkaan Valleys of Neptunen tasoa niin kyllä täällä huonompiakin levyjä julkaistaan ihan jatkuvalla syötöllä. Ja tuon tulevan levyn äänitykset on kaikki ennenjulkaisemattomia. Oisko Valleys of Neptune biisi pitänyt jättää julkaisematta?

Mitähän tässä tarkoittaa ennenjulkaisematon. Onko mahdollisesti puolivirallisilla puolibootlegeilla kuitenkin tulleet ulos? Oli miten oli niin Hendrix oli kranttu sen suhteen mitä pitäisi julkaista, ja jos hänen mielipidettään kunnioitettaisiin, ei hänen itsensä hylkäämiä tai vain luonnoksiksi tarkoittamia äänityksiä tietenkään julkaistaisi.

Minä taas näkisin, että kaikki jossittelut mitä jos ois elänyt on ihan tyhmää ja hedelmätöntä.

Olen täysin eri mieltä. Tällainen jossittelu on tarpeellista meidän takiamme. Jos kerran jokin kuten Hendrixin musiikki on kyllin hyvää, meillä ei nähdäkseni ole muuta vaihtoehtoa kuin olla itse yhtä hyviä. Ja kun kerran meidän ei ole järkevää kopioida sitä mitä Hendrix teki koska siitä nyt on dokumentit olemassa kuitenkin, jäljelle jää vaihtoehto että uneksimme mitä hän olisi tehnyt jos olisi elänyt kauemmin ja teemme sitten itse sen.
Punk was born because of the false assumption that The Ramones could be imitated. - Arturo Vega
mpekkanen
23.12.2012 21:11:14 (muokattu 25.12.2012 19:06:18)
Kyllä sitäkin pitäisi kunnioittaa ,ettei niitä kaikkia ottoja julkaistaisi kuoleman jälkeen jos artisti on ollut tarkka studiolevyistään jo eläessään. Oli kysymys kestä tahansa.

Itse ainakin olen kuullut sellaisiakin henkka levyjä, jotka olisi voinut aivan mainiosti jättää tekemättä.
MarkoA
23.12.2012 22:51:09
"We have a huge vault of unreleased tapes - audio and video - from floor to ceiling. There is another decade of Jimi Hendrix music which has never been heard."_

Näin toteaa Experience Hendrixin toiminnasta vastaava Jimin Sisarpuoli. Eli lisää tullaan kuulemaan. Ja moralisoijat jättää kuuntelematta kun kunnioittavat artistia..? Jos yhtään VoN tasoista löytyy, niin tervetuloa! VoN sinkun kansikuvana on Jimin oma vesivärimaalaus. Hitto monelta elossa olevalta ei tule noin hienoa matskua, joten JH:sta kovasti tykkäävänä olen aika fiiliksissä näistä.

Ennenjulkaisematon tarkoittanee, ettei ole ennen julkaistu yleisesti. Bootleg ja muut, yleensä heikkotasoiset jutut on oma asiansa.
velipesonen
24.12.2012 05:58:19

Valleys of Neptune on ihan hyvä minunkin mielestäni. Mutta kyllä siihen tietty moraalinen ongelma sisältyy. Livelevyissä sitä ongelmaa ei ole koska ne ovat olleet julkisia esityksiä.
MarkoA
24.12.2012 10:18:20
Joo, nyt ollaan samalla aaltopituudella. Tietty moraalinen ongelma on, mutta mulle niin pieni etten sitä ajattele. VoN on ainakin tehty niin hyvässä hengessä ja tyylillä, että tuskin siinä ois mestarillakaan valittamista. Vertailukohdaksi vois ottaa vaikka Beatlet joista vielä puolet on hengissä. On julkaistu jos jonkinlaista sinkkua jossa on pieleen menneitä ottoja yms. Ilman ongelmia. Ja fanit tykkää. Tosin en hyvällä ajattele jos perikunta alkaa julkaista JH:n jääneitä hylättyjä ottoja vähitellen. Niitä kun riittää, jos joku biisi piti vetää jopa 40 kertaa ennenkuin SE otto onnistui.

Nuo 70-luvulla tekaistut JH levytykset joissa on taustabändi soittanut jälkikäteen ja on lisätty jotain kaikuja yms. ne on oikeaa rahastusta ja raiskausta. Viime vuosikymmeninä tulleissa julkaisuissa on ollut hyvä tyyli ja liekö Eddie Kramerillakin iso panos tässä hommassa kun on '97:stä saakka valvonut julkaisuja.

Itse voisin kuvitella, että jos Hendix olisi päättämässä niin muutamia ihan pieruissa vedettyjä, epävireisellä kitaralla soitettuja live vetoja ois jäänyt kuulematta. Ihan jo mun mittarilla paras Hendrix live - Band of Gypsys. Siinähän on Jimin kitara pikku epävireessä läpi keikan. Ei se faneja niin häiritse, mutta maestro ois voinut selvänä päivänä olla eri mieltä.
velipesonen
25.12.2012 18:52:15

Beatlesin Anthologyilla on tosiaan kaikenlaista puolivalmista studiosälää, mitä minä kyllä ihmettelen mutta se on minun asiani, mutta siinä on se juju että kaikki julkaistut kappaleet ovat menneet Paulin, Ringon, Georgen ja yhden Lennonin lesken tribunaalin lävitse eli ne on hyväksytty.

Nämä ovat monimutkaisia asioita. Olisihan esimerkiksi melkoinen lottopotti löytää Buddy Boldenin äänityksiä joita hän ei olisi halunnut julkisuuteen. Ja olisi ihmiskunnan kannalta tärkeää saattaa ne julkisuuteen. Henkka kuitenkin pystyi päättämään itse täysin vapaasti mitä julkaistaan ja mitä ei ainakaan, ja mitä useampi postuumi tyylikäs tuotos tulee Ed Kramerin valvonnassa ulos, sitä enemmän Kramerin tilipussi pullistuu.
MarkoA
25.12.2012 22:15:07
Oti Beatlet juuri siksi vertailuun, ettei nekään bändin aktiiviaikana julkaisseet tuollaisia puolikkaita biisejä yms. Ja aika moraaliongelmainen on myös bändin Free as a bird sinkku. Jossa muuten siinäkin tuli jotain puolikkaita mukana. Tällä siis tarkoitan, että vaikka Hendrix eläisi niin ei me voida tietää vaikka nämä matskut ois jo julkaistu hänen toimesta jossain Ultimate Experience boksilla. Ihan kuten kymmenet toiset artistit ehtoopäivillään. Tulee demoa sn muuta sälää. Ja fanit hurraa. Joten ihan turhaan tässä mitään parkumaan moraalien perään. Hienoja julkaisuja tulee ja miehen arvostus vain kasvaa entisestään.
velipesonen
26.12.2012 05:40:08

Emme voi tietää mitä Hendrix olisi ajatellut mistäkin asiasta emmekä voi häneltä kysyäkään, joten mielestäni jäljelle jää vain yksiselitteinen moraalinen ristiriita joka ei ratkea koskaan. Emme me levynostajat voi pyhittää tekoamme yhtään millään, se teko on ja pysyy tietyllä tavoin vääränä ikuisesti.
ganesha
29.12.2012 18:31:53
velipesonen: Jimi Hendrix Concerts oli varsinainen tapaus heti ilmestyttyään 1982.

On kyllä tiukkaa tavaraa! CD:nä tuota ei taida saada, vaan nuo eri keikoilta napsitut vedot on julkaistu erikseen eri live-levyjen cd-versioissa? Meikällä oli melkoisen diippi Jimi Hendrix-kausi jostain 80-luvun lopusta 90-luvun puoliväliin ja parisen kymmentä vinyyliä löytyi hyllystä...nyttemmin kun olen jo vuosikausia sitten siirtynyt tyystin cd-formaattiin, en oo vieläkään onnistunut hankkimaan kaikkia noita henkka-rieskoja cd-levyinä...pitänee hommata kaikki postuumisti julkaistut live-pläjäykset, eiköhän nuo Concerts-levynkin vedot noilta levyiltä sitten löydy...

Massiivinen Winterland-liveboksi kuumottaisi hommata ehkä enskana. CD Universesta ainakin löytyisi, eikä hintakaan ole mahdoton. Vanhalla vinyylipainoksella oli jäätävän hyvä Killing Floor-vetäisy.
Flash
29.12.2012 19:17:10

ganesha: On kyllä tiukkaa tavaraa! CD:nä tuota ei taida saada, vaan nuo eri keikoilta napsitut vedot on julkaistu erikseen eri live-levyjen cd-versioissa?

Minulla on tuo CD:nä, eli on julkaistu. Omani tuli osana boksia, jossa oli myös Radio One live ja t-paita. Mutta olen kyllä nähnyt tuon CD:n erillisenäkin myynnissä.
Live Music Is Better!
ganesha
29.12.2012 20:01:09
Flash: Minulla on tuo CD:nä, eli on julkaistu. Omani tuli osana boksia, jossa oli myös Radio One live ja t-paita. Mutta olen kyllä nähnyt tuon CD:n erillisenäkin myynnissä.

Olisko sitten ns. Alan Douglas-painos, joka on vedetty Hendrixin perikunnan toimesta jo myynnistä aikapäivää sitten? Divareista voisi sitten siis vielä löytyä...vaikka toisaalta, eiköhän nuo perikunnan julkaisemat kaikki essentiaalit live-levyt tule kuitenkin hommattua...ehkä eniten kuumottaa se Concerts-levyltä löytyvä Little Wing-versio...olik se Royal Albert Hall-keikalta vuodelta -69?
Flash
29.12.2012 21:01:26

ganesha: ehkä eniten kuumottaa se Concerts-levyltä löytyvä Little Wing-versio...olik se Royal Albert Hall-keikalta vuodelta -69?

Kansilehden mukaan veto on Winterlandista 11.10.1968.
Live Music Is Better!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)