Aihe: En ehkä enää koskaan soita kitaraa - ranteet rikki
1 2 3
Adelheid
28.04.2004 11:16:20
Aloin soittamaan kitaraa n. 6 vuotiaana ja soittaminen lopahti kuin seinään ollessani 16-vuotias. Harrastin tuolloin myös aikidoa ja erityisesti vasen ranteeni venähti pahasti treeneissä.
Ranteitani ei pahemmin ole tutkittu. Tämä on kuulemma rasitusvamma.

Aina kun alan soittamaan, tulee aivan järkyttävä jomotus enkä pysty soittamaan kuin korkeintaan 10 min. Olen pitänyt soittamisesta nyt taukoa 2-3 vuotta ja tässä taannoin kokeilin uudestaan soittoa - kipu on edelleen kova.

Lääkäri sanoi etten saa pitkään aikaan soittaa, täytyy vain odottaa. En jaksa uskoa että odottaminen auttaa, enkä usko että tämä on rasitusvamma kun ei tämä itsestään parane.

Onko teillä kenelläkään ollut ongelmia ranteiden kanssa? Rasitusvammoja?
Ennen tapaturmaa ranteeni olivat jokseenkin kipeät.
Errorist
28.04.2004 11:22:12
Paska juttu. Toivottavasti paranee ja pystyt vielä joskus soittamaan.
when will mankind finally come to realize/ his surfeit has become his demise?/ how much is enough to kill oneself?/ that quantity is known today/ as we blow ourselves away
skinkarde
28.04.2004 11:30:55
no on ollu kyllä kipuja, jotka on estäny soittamisen pitkäksikin aikaa mutta aina ne on loppunu ku on pitäny taukoa. mutta mee vaikka yksityiselle lääkärille ja tutkituta kuunnolla se ranne.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Super-Jari
28.04.2004 11:32:18
Minulla on sama juttu. Ranteet hajosivat jossain, luultavasti armeijassa. Olen itsekkin soitellut noin 10 vuotta ja tästä ei enää pääse nopeudessa tai "teknisyydessä" eteenpäin koska ranteet ei anna enää periksi. Olin ennen ranteiden hajoamista todella nopea komppaaja mutta nyt pitää tyytyä hitaampaan ja helpompaan soitteluun.
Kipu tuntuu vähän kuin sähköiskuina ranteissa jos rasitan niitä liikaa. Kun huomasin että en pysty enää omia biisejäni kunnolla soittamaan läpi niin meinasihan siinä itku tulla. Lääkäri sanoi tyyliin "jaa".

Toivottavasti saat ranteesi vielä kuntoon. Oletko miettinyt jotain muuta soitinta?
Sacred excrement
Adelheid
28.04.2004 11:33:19
Mitään hajua paljon yksityiselle meno maksaa? Tulee varmaan aika hintavaksi jos huomataan että pitää tehdä leikkaus.
(Olen toki valmis maksamaan, kunhan ranteet tulevat kuntoon)
skinkarde
28.04.2004 11:34:54
eihän se pelkkä tutkimus itsessään vielä ihan hirveän kallista ole. onhan se toki kalliimpaa ku terveyskeskuskäynti. mutta kannattaa se käydä jonkunnäkösissä tutkimuksissa.
Super-Jari
28.04.2004 11:36:50 (muokattu 28.04.2004 11:37:42)
Mitään hajua paljon yksityiselle meno maksaa? Tulee varmaan aika hintavaksi jos huomataan että pitää tehdä leikkaus.
(Olen toki valmis maksamaan, kunhan ranteet tulevat kuntoon)

Olen kuullut ihmisiltä jotka on noissa leikkauksissa käyneet että sen jälkeen lääkäri on kieltänyt soittamisen kokonaan.

Kannattaa siis kysellä tarkkaan mitä operaatiosta varsinaisesti hyötyy ja voiko sen jälkeen ranteita rasittaa kunnolla.
Sacred excrement
Adelheid
28.04.2004 11:38:08
Lääkäri sanoi tyyliin "jaa".

Toivottavasti saat ranteesi vielä kuntoon. Oletko miettinyt jotain muuta soitinta?

Noin se lääkäri minullekin sanoi! Kuulemma olen onnekas kun saan unohtaa turhan kitaransoiton ja keskittyä tärkeämpiin asioihin. Just..

Olen soittanut jonkin verran pianoa. On minulla tuossa syna, Yamaha psr-630, ihan kiva vekotin. Harmi kun pitkään soittaa niin tulee siitäkin paikat kipeäksi. Rannetuki tosin auttaa paljon kun pimputtelee - se ei ole niin rasittavaa kuin kitaransoitto.
skinkarde
28.04.2004 11:39:55
mulla kyllä pianon soittaminen rasittaa ranteita paljon enemmän. on varmaan sitten jotenki outo tekniikka.
Super-Jari
28.04.2004 11:40:15
Noin se lääkäri minullekin sanoi! Kuulemma olen onnekas kun saan unohtaa turhan kitaransoiton ja keskittyä tärkeämpiin asioihin. Just..

No ei saatana!

Olen soittanut jonkin verran pianoa. On minulla tuossa syna, Yamaha psr-630, ihan kiva vekotin. Harmi kun pitkään soittaa niin tulee siitäkin paikat kipeäksi. Rannetuki tosin auttaa paljon kun pimputtelee - se ei ole niin rasittavaa kuin kitaransoitto.

Tuokin on varmaan hyvä vaihtoehto. Bassokin voisi periaatteessa olla ranteille vähän ystävällisempi soitin. Itse soittelen niin kauan kun voin ja jos lopettaa pitää niin vaihdan soitinta. Hyvä harrastus musiikki on, joskin sen saa aika kalliiksi jos haluaa :)
Sacred excrement
Adelheid
28.04.2004 11:43:04
mulla kyllä pianon soittaminen rasittaa ranteita paljon enemmän. on varmaan sitten jotenki outo tekniikka.

Kitaraa soittaessa ranne (vasen) on ihan eri asennossa kuin pianoa soittaessa. Mulla on vissiin jotkut tietyt lihakset vammautuneet.
Bilharzia
28.04.2004 14:44:05
Bassokin voisi periaatteessa olla ranteille vähän ystävällisempi soitin.

Kuinka niin? Bassohan vaatii ranteilta enemmän pituutensa puolesta. Tai no riippuu sitten oikean käden soittotyylistä, läpsyttelyssä justiin tarvitaan nopeata rannetta. Näpyttelyssä ei tarvi riehua niin paljon.
www.LifeofDebauchery.Com
Gypsy
29.04.2004 00:22:53 (muokattu 29.04.2004 00:23:27)
Ranteitani ei pahemmin ole tutkittu. Tämä on kuulemma rasitusvamma.

Olet käyny arvaustohtorin vastaanotolla. Oliks tää joku urheiluvammoihin perehtyny urheilulääkäri vai ihan tavallinen lääkäri? Jos oli tavallinen niin kannattais varmaan käydä koittamassa jos urheilulääkäri osais auttaa.
Stain
29.04.2004 00:34:01
Otan osaa, karua. Itse varmaan siirtyisin rumpaliksi, mutta siinä ne ranteet vasta rasittuisivatkin.
Planned a show Treasoned my roots Ice cream snow See you in June
Niskamies
29.04.2004 09:11:24
Paska juttu, otan osaa. Kokeile ihmeessä bassoa, pistä vaikka ohuet kielet, ei pitäis rasittaa rannetta niin paljoa.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
zaren
29.04.2004 09:57:11
Kuulemma olen onnekas kun saan unohtaa turhan kitaransoiton ja keskittyä tärkeämpiin asioihin.

Tollanen kommentti lääkäriltä osoittaa, että kyseinen lääkäri on täysi ****pää. Eihän lääkärit edes sais tollasia kommentteja heittää. Tuosta vois ihan hyvin tehdä valituksen sen lääkärin työnantajalle, jos jaksaa vaivautua. Se sais todennäköisesti huomautuksen.
Se yksityisellä käynti varmaankin kannattaa.
Vaikka maksaakin enemmän, niin luulisi ainakin saavan asian kunnolla selvitettyä. Ja kyllähän se kannattaa, kun on noin tärkee juttu kyseessä. Toivottavasti juttu kääntyy vielä parhain päin jollain tapaa. Kaikkea hyvää, anyway!
Shaft
29.04.2004 10:54:30
Suosittelen kääntymistä asiantuntevan lääkärin puoleen. Ongelma kannattaa tutkia kunnolla. Kustannuksista on vaikea sanoa mitään, sillä ne riippuvat tarvittavista toimenpiteistä.

Kitara kannattaa myös säätää mahdollisimman helpposoittoiseksi ja tarvittaessa kokeilla erilaisia kaulaprofiileja. Kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota soittotekniikan virheettömyyteen ja soittoergonomiaan. Väkisin ei kannata vääntää, jos soittaminen aiheuttaa selvää kipua.
Milkop
29.04.2004 10:57:22 (muokattu 29.04.2004 10:57:42)

Adelheid
Toivottavasti paranet ja pääset taas soittamaan. Itseäni kutsuisi kaulakiikku, jos en voisi enää soittaa.
"I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
saturnzreturn
29.04.2004 12:02:32
en ole koskaan tavannut tervettä urheilijaa, en siis itsekään urheile..
my wallet's fat and so is my head
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)