Aihe: Orange Rockerverb
1 2 3 4 5 6 7 8
Nacher
28.10.2012 13:36:44
En usko että 100w ja 50w versioiden välillä on liiemmin eroa hiljaisella soitettuna. Tai siis siinä, että 100w ei toimisi makkarivolalla mutta 50w toimii. Eiköhän se tuossa volumessa ole niin etuasteosastoa, ettei suurta eroa löydy. Itsellä kokemusta vain 50w:stä, joten paha varmaksi sanoa, mutta esim oma ENGL SE:ni soi kotivolumellakin _paremmin_ 100w moodissa kuin tehon puolittavassa 50w moodissa.

Tuo Rockerverb 50w on kuitenkin omasta mielestäni aika hiljainen tehoihinsa nähden. Nykyään hommaisin mielummin 100w version, jos käyttötarkoituksena on soittaa kovaäänisessä bändissä. Ainakin jos isolla gainilla vetää, niin hardrock/metal bändivolumeilla vahvarissa oli mielestäni jo liikaa pääteruttua ja soundista katosi erottelukyky. Toisinsanoen soundi puuroutui, ja tuntui, ettei volumessa ollut enää yhtään pelivaraa ylöspäin. Cleanikanavakin oli käytännössä noilla volumeilla crunch. Jos tarkoitus taas on hakea hieman maltillisemmalla volumella ja gainilla enemmän sellaista pääterososoundia, niin sitten 50w voipi olla parempi valinta. Olettaen siis, että rumpalina ei toimi King Kong.
Lebowski
28.10.2012 17:47:36
Jep, kiitti vastauksista. Samaa oon lukenu tuosta 50W, että on hiljaisemmasta päästä. Täytynee vielä käydä testaamassa tuo satanenkin omalla kitaralla ja tehä sitten päätös kumpi saundaa paremmalta. Tuo 50W kuulosti ainakin hiton hyvältä ja kun pikkasen lämpeni niin senku parani. Upean massiivinen särökanava, aijjai.
"Is this darkness in you too" -TM
Lebowski
13.12.2012 15:33:02 (muokattu 13.12.2012 15:38:14)
Rockerverb MKII 50 vai 100W, jahkaus jatkuu...
Mutta nyt on tehtävä päätöksiä! Tullut tässä tutustuttua erinäisiin merkkeihin ja malleihin sillä lopputuloksella, että kyllä se Orangen säröpää vaan eniten on meikäläisen korvaan.

Tönäskää nyt vielä jompaan kumpaan suuntaan. Onkos täällä monella tuota 100W mallia? 50 kun tuntuu olevan huomattavasti suositumpi. Hintaeroa se vaivaset 140€.

Bändisoittoon vahvari tulee ja raskaaseen alavireiseen vääntöön. Jotenkin tuntuu että tuolla 100W olisi turvallisimmilla vesillä, mutta saundaako se yhtä hyvältä kuin 50W, joka vakuuttanut kyllä liiketestailuitten perusteella iha kybällä.

Pakko päästä tästä tuskasta pian :)
Nacher
13.12.2012 15:52:02
Lebowski: Rockerverb MKII 50 vai 100W, jahkaus jatkuu...
Mutta nyt on tehtävä päätöksiä! Tullut tässä tutustuttua erinäisiin merkkeihin ja malleihin sillä lopputuloksella, että kyllä se Orangen säröpää vaan eniten on meikäläisen korvaan.

Tönäskää nyt vielä jompaan kumpaan suuntaan. Onkos täällä monella tuota 100W mallia? 50 kun tuntuu olevan huomattavasti suositumpi. Hintaeroa se vaivaset 140€.

Bändisoittoon vahvari tulee ja raskaaseen alavireiseen vääntöön. Jotenkin tuntuu että tuolla 100W olisi turvallisimmilla vesillä, mutta saundaako se yhtä hyvältä kuin 50W, joka vakuuttanut kyllä liiketestailuitten perusteella iha kybällä.

Pakko päästä tästä tuskasta pian :)

Juuri pistin oman 50w vermeen torille myyntiin. Sieltä vaan hakemaan jos innostaa ;).

Mutta niin, en itse näe sinänsä mitään syytä olla ottamatta 100w jos se todellakin tulee tuollaiseen käyttöön. En nyt usko että nuo 50w ja 100w kovin erilaisia olisivat soundiltaan, ja tuo vahvarihan ei paljoa volumea tarvitse soundatakseen hyvältä. Etenkin raskaassa alaviremätössä olisi kai suotavaa pitää soundi kohtalaisen selkeänä, joka onnistuu tuolla 100w mallilla tod näk helpommin. 50w lienee se turvallisempi valinta silloin jos soitetaan vähän hiljaisemman bändin kanssa ja pienemmällä säröllä, johon halutaan tuota pääteruttua enemmän mukaan. Sellaisessa touhussa tuo 100w voinee soundata vähän liian hifiltä/kuivakalta. Kovaäänisissä metallihommissa kyllä suosin 100w:tä ihan vahvarin merkistä riippumatta.
Lebowski
13.12.2012 16:07:29
Nacher: Juuri pistin oman 50w vermeen torille myyntiin. Sieltä vaan hakemaan jos innostaa ;).

Mutta niin, en itse näe sinänsä mitään syytä olla ottamatta 100w jos se todellakin tulee tuollaiseen käyttöön. En nyt usko että nuo 50w ja 100w kovin erilaisia olisivat soundiltaan, ja tuo vahvarihan ei paljoa volumea tarvitse soundatakseen hyvältä. Etenkin raskaassa alaviremätössä olisi kai suotavaa pitää soundi kohtalaisen selkeänä, joka onnistuu tuolla 100w mallilla tod näk helpommin. 50w lienee se turvallisempi valinta silloin jos soitetaan vähän hiljaisemman bändin kanssa ja pienemmällä säröllä, johon halutaan tuota pääteruttua enemmän mukaan. Sellaisessa touhussa tuo 100w voinee soundata vähän liian hifiltä/kuivakalta. Kovaäänisissä metallihommissa kyllä suosin 100w:tä ihan vahvarin merkistä riippumatta.

Juu osuki silimään torilla tuo sun MK1.
Kyllä tässä vaaka koko ajan ollu kallistelemassa tuonne 100W puolelle ja sinne se tod.näk jääkin. Perussaundi kuitenkin luulisi olevan sama kuin tuossa 50W vehkeessä ja jääpähän sitä tuuttausvaraa satasessa muutamia pykäliä enemmän. Cheers
julkke
13.12.2012 16:14:49

Lebowski: Juu osuki silimään torilla tuo sun MK1.
Kyllä tässä vaaka koko ajan ollu kallistelemassa tuonne 100W puolelle ja sinne se tod.näk jääkin. Perussaundi kuitenkin luulisi olevan sama kuin tuossa 50W vehkeessä ja jääpähän sitä tuuttausvaraa satasessa muutamia pykäliä enemmän. Cheers

Sä et tarvi sitä tuuttausvaraa :D
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Juntunen
14.12.2012 09:53:28

Nacher: Juuri pistin oman 50w vermeen torille myyntiin. Sieltä vaan hakemaan jos innostaa ;).

Ai saakeli, pitikö varanuppi laittaa. :D Eikö niillä kovilla jätkillä notku aina kaks nuppia stäkissä.
Nacher
14.12.2012 13:00:45
Kovienkin jätkien pitää syödä :(
Muovinen
20.12.2012 20:33:38

Mitäs etuasteputkia tyypit on lykänneet omiin Rockerverbeihinsä (50W mk I) ja millaisilla tuloksilla? Mulla on päättärit aika tuoreet, mutta etareiden iästä ei ole tarkkaa tietoa, enkä nyt pääse tsekkaamaan niiden merkkiäkään. Soundi on hyvä, mutta varasatsi täytyy olla ja äänityksetkin ois tulossa.

Sivukymysys: onko biasointi vaikia opetella tekemään ihte jos hommaa vehkeet ja vaikka sähkötekninen osaaminen on nolla?
-General Petrovsky
julkke
20.12.2012 20:37:48 (muokattu 20.12.2012 20:41:30)

Ei biasointi ole vaikeaa, uraltonelta löytyy loistava ohje. Tarvitset yleismittarin, laskimen, ruuvarin ja tiedon siitä että siellä sisällä on tappavia jänniteitä. Eli älä koske näpeillä MIHINKÄÄN.
Ziggy Bubba
20.12.2012 21:23:38

Tung Solia ostin aikoinaan oman Mk I:n särökanavan etusiksi. Hyvältä soundaavat, mutta niin taisi myös ne orkkikset. Ehkä jotain ihan hilppasta parannusta tuli, mutta ei kyllä isoa.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
juki
21.12.2012 17:25:11
s8na: Mulla ihan samat tuntemukset MKII:sen kanssa orkkisputkista ja Tung Soleista. JJ:tä kokeilin just tänään särölle etuseen ja ei kyllä toiminu. Lussu ja tunkkainen soundi. Nuo onkin aika erilaiset putket useimpiin muihin verrattuna soundiltaan.

RV:n kohdalla JJ:n ECC803S toimii toneltaan ECC83S:ta paremmin. ECC83S on about tummasoundisin kaikista, joten tummasoundiseen RV kaverina tulos on tuo.
Ja vaikka 803:sen hiukan vintagempi vahvistus ei olisikaan mieleen niin ne toimii hyvin vaiheenkääntäjinä triodien vahvistuksien ollessa keskenään paremmin balanssissa.

Kokeilin aikoinaan valtamerkit läpi RV:ssa (EH, JJ, Sovtek, Tungsol, EI, GT...) ja Tungsoleista yksinään en niin välitä oikein missään vehkeessä vaikka osana 'reseptiä' toimivatkin ihan ok. Paras mix tuli merkeiltä RCA, Philips, Mazda, Valvo; tosin eivät ole enää uustuotantoa.
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Ziggy Bubba
21.12.2012 17:54:55

juki: RV:n kohdalla JJ:n ECC803S toimii toneltaan ECC83S:ta paremmin. ECC83S on about tummasoundisin kaikista, joten tummasoundiseen RV kaverina tulos on tuo.
Ja vaikka 803:sen hiukan vintagempi vahvistus ei olisikaan mieleen niin ne toimii hyvin vaiheenkääntäjinä triodien vahvistuksien ollessa keskenään paremmin balanssissa.

Mä ostin jokunen vuosi sitten RV:n puhtaalle kanavalle myös uuden putken, juuri tommosen ECC83S:n. Tota kun suosittelivat Uraltonella. Vaan enpä ole saanut asennettua. Voispa melkein laittaa kiinni ja tehä ihan ennen & jälkeen pätkät samoin tein.

Kokeilin aikoinaan valtamerkit läpi RV:ssa (EH, JJ, Sovtek, Tungsol, EI, GT...) ja Tungsoleista yksinään en niin välitä oikein missään vehkeessä vaikka osana 'reseptiä' toimivatkin ihan ok. Paras mix tuli merkeiltä RCA, Philips, Mazda, Valvo; tosin eivät ole enää uustuotantoa.

Itellä on putkitestit jääny tohon. Erot on lopulta niin pieniä, että vaikka kitaraa vaihtamalla tai Equa kääntelemällä pääsee paljon selkeemmin erilaisiin tuloksiin. Toisessa nupissa (Suhr Badger) on mulla yhä originaaliputket, joiden alkuperää en tunne. Vois kyllä tsekata, että on edes about passelia kamaa.
kallepeltopelle
21.12.2012 21:19:47
julkke: Ei biasointi ole vaikeaa, uraltonelta löytyy loistava ohje. Tarvitset yleismittarin, laskimen, ruuvarin ja tiedon siitä että siellä sisällä on tappavia jänniteitä. Eli älä koske näpeillä MIHINKÄÄN.

Toisaalta pakkohan se on johonkin koskea jossain vaiheessa. Julkken ohje on erittäin ok.
Itse olen muutaman kerran tehnyt ko. operaation Marsulle ( JCM2000). Pidin mittauksen aikana oikeassa kädessä hyvänlaatuista kumihanskaa joka ylettyi pitkälle käsivarteen.
Yleismittariin olin jo vaihtanut erittäin pienikokoiset hauenleuat (Kleps) joten kytkentä oli jo osittain tehty jännitteettömänä. Ruuvimensseli jolla sitä pientä trimmeripotikkaa säätelin, oli eristetty koko matkaltaan.

Tärkein asia on että pidetään se TOINEN KÄSI kaukana selän puolella eikä kosketella sillä mihinkään.

Näin se saattaa onnistuakin.
julkke
21.12.2012 21:46:13 (muokattu 21.12.2012 21:46:26)

kallepeltopelle: Toisaalta pakkohan se on johonkin koskea jossain vaiheessa. Julkken ohje on erittäin ok.
Itse olen muutaman kerran tehnyt ko. operaation Marsulle ( JCM2000). Pidin mittauksen aikana oikeassa kädessä hyvänlaatuista kumihanskaa joka ylettyi pitkälle käsivarteen.
Yleismittariin olin jo vaihtanut erittäin pienikokoiset hauenleuat (Kleps) joten kytkentä oli jo osittain tehty jännitteettömänä. Ruuvimensseli jolla sitä pientä trimmeripotikkaa säätelin, oli eristetty koko matkaltaan.

Tärkein asia on että pidetään se TOINEN KÄSI kaukana selän puolella eikä kosketella sillä mihinkään.

Näin se saattaa onnistuakin.

Jees, niinkuin viittasin NÄPEILLÄ ei pidä koskea mihinkään VAHVISTIMESSA. Ruuvariin kylläkin. Kyllä siitä maalaisjärjellä selviää, tosiaan toinen käsi taskuun ja kumisaappaat jalkaan kaiken varalta.
kallepeltopelle
21.12.2012 21:53:19 (muokattu 21.12.2012 21:53:43)
julkke: Jees, niinkuin viittasin NÄPEILLÄ ei pidä koskea mihinkään VAHVISTIMESSA. Ruuvariin kylläkin. Kyllä siitä maalaisjärjellä selviää, tosiaan toinen käsi taskuun ja kumisaappaat jalkaan kaiken varalta.

Jes. Sinä olet ymmärtänyt asian laidan. Toi kumisaapas oli hyvä lisäys, itse asiassa mullakin oli jalassa mittaushetkellä.

Miksi kommentoin oli se että kaikilla ei ole tietoa siitä että mitä esim. purkautumaton konkka saattaa jännitettä aikaansaada.
Mieluummin suosittelisin ammattilaisen käytöä biasointiin.
juki
21.12.2012 22:58:02
Ziggy Bubba:
Itellä on putkitestit jääny tohon. Erot on lopulta niin pieniä, että vaikka kitaraa vaihtamalla tai Equa kääntelemällä pääsee paljon selkeemmin erilaisiin tuloksiin.

Totta, pieniä siinä missä piuha, mikit tai vaikka pleku moneen muuhun asiaan verrattuna, mutta osatekijöiden summa koko homman nimi on anyway. Se minkä verran kukin summan desimaaleista on kiinnostunut vaihtelee, mutta hyvän ja perustuubin eron kyllä kuulee - NOS tuubeissa mielsin eron tonen ja vasteen tasaisuuden ohella harmonisissa kerrannaisissa, joka sai aikaan vaikutelman rikkaammasta ja eläväisemmästä soinnista.

Toisessa nupissa (Suhr Badger) on mulla yhä originaaliputket, joiden alkuperää en tunne. Vois kyllä tsekata, että on edes about passelia kamaa.
Mikäli kyseessä on Badger 30 niin TGP foorumilla itse Mr John Suhr on kommentoinut putkista seuraavaa (jonka sittemmin todensin pitävän kutinsa myös oman yksilöni kohdalla) "They are JJ EL34, 1 JJ 12AX7 and Chinese 12AX7's for the rest with a matched phase inverter."
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Ziggy Bubba
21.12.2012 23:28:41 (muokattu 21.12.2012 23:31:01)

juki: Totta, pieniä siinä missä piuha, mikit tai vaikka pleku moneen muuhun asiaan verrattuna, mutta osatekijöiden summa koko homman nimi on anyway. Se minkä verran kukin summan desimaaleista on kiinnostunut vaihtelee, mutta hyvän ja perustuubin eron kyllä kuulee - NOS tuubeissa mielsin eron tonen ja vasteen tasaisuuden ohella harmonisissa kerrannaisissa, joka sai aikaan vaikutelman rikkaammasta ja eläväisemmästä soinnista.

Ite olen suorastaan epäileväinen tämän asian suhteen, mutta en ylläty jos joku eroa löytää. Tai toisaalta, ehkä mua ei vaan ne desimaalit kiinnosta tarpeeksi.

Mikäli kyseessä on Badger 30 niin TGP foorumilla itse Mr John Suhr on kommentoinut putkista seuraavaa (jonka sittemmin todensin pitävän kutinsa myös oman yksilöni kohdalla) "They are JJ EL34, 1 JJ 12AX7 and Chinese 12AX7's for the rest with a matched phase inverter."

Mun Badger on tämä 18-wattinen, eli noi EL34-jutut ei tähän suoraan sovi. Tässä on Vox-henkisesti EL84-päättärit. Se on parhaimmillaan just pikku-murossa ja kliinissä.
Corto
04.03.2016 11:11:49
Vanha ketju, mutta Rockerverb on sen sortin huippuvaffari että nekrotaan.

Ostin muutama viikko sitten pitkäaikaisena unelmanani Orange Rockerverbin. Torilla oli muutamia vaihtoehtoja, joista päädyin lopulta RV 50 mkI:seen. En ole katunut valintaani, RV50 on aika lailla nappi vahvistin omaan makuuni. Säröpedaalit voi unohtaa saman tien, niille ei vain ole tämän kanssa enää tarvetta. Orangen oma etuasteroso riittää.

Tosin huomasin, että kaapin suhteen Orangella ja mulla on vähän eri visio. Olin jo paljon aiemmin ostanut Orange PPC212:n (suljettu versio, normi Celestion V30:t). Dual Terrorilla se oli kuulostanut oikein hyvältä yhdistelmältä. Mutta luukutellessani Rockerverbillä 70- ja 90-luvun rokkimatskua PPC212:n kautta soundi olikin nyt omaan makuuni yllättäen kumea, suuntaava, jopa vähän liiankin bassovoittoinen. Piti jarrutella vahvistimesta matalia taajuuksia. Sitten hankin Eminence Private Jackin ja asensin sen 1x12 open back -kaappiin. A vot! Instant rokkenroll. Dirty-kanavan EQ-skaalakin oli nyt käyttökelpoisempi. Kaiuttimella on varmasti merkitystä, mutta uskon että kaapin avonaisuus oli kuitenkin se suurin tekijä muutoksessa. Pakko kai se on uskoa: minä en vain ole "Vintage30 suljetussa kaapissa"-miehiä, vaikka vuosia olen yrittänyt. Liian hevihkö juttu mulle. Pysyttelen avonaisissa kaapeissa jatkossa.

Saas nyt nähdä mitä teen tuolle PPC212:lle. Pitää joko modata se (puoli)avonaiseksi tai laittaa myyntiin.
En ole brändirasisti: minulle kelpaa niin Gibson kuin Fenderkin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)