Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kompressoreista
1 2
acwc
18.12.2012 19:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kompressoria voisitte suositella? Sen pitäisi olla todella efektoiva, selkeästi kovempia ääniä vaimentava ja hiljempia voimistava. Itselläni on Höfnerin Vintage Compressor, joka tekee juuri tuon, toimii hyvin puhtaalla, mutta säröllä vie jotain liikaa pois saundista. Kokeilin MXR Super Compia, joka ei sopinut ollenkaan. Miten Super Comp eroaa Dyna Compista, onko paljon eroa?
 
Eli lyhyesti, sellaista etsin, joka olisi selkeä efekti, mutta säilyttäisi saundin jotenkuten ennallaan.
 
Onko esim Bossin vehkeet millaisia verrattuna MXR:n vastaaviin?
 
McNulty
18.12.2012 19:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

acwc: Mitä kompressoria voisitte suositella? Sen pitäisi olla todella efektoiva, selkeästi kovempia ääniä vaimentava ja hiljempia voimistava. Itselläni on Höfnerin Vintage Compressor, joka tekee juuri tuon, toimii hyvin puhtaalla, mutta säröllä vie jotain liikaa pois saundista. Kokeilin MXR Super Compia, joka ei sopinut ollenkaan. Miten Super Comp eroaa Dyna Compista, onko paljon eroa?
 
Eli lyhyesti, sellaista etsin, joka olisi selkeä efekti, mutta säilyttäisi saundin jotenkuten ennallaan.
 
Onko esim Bossin vehkeet millaisia verrattuna MXR:n vastaaviin?

 
Haetko siis selkeää perkussiivista efektiä, ts. napsua siihen syttyvän soundin alkuun vai miten?
 
Itselläni on Jaskan tekemä bi-comp jossa on siis kaksi kompuraa samassa pedaalissa. Toinen puoli spedusta on Ross grey box, toinen puolisko sitten DA Orange Squeezer. Molemmat ovat omassa hommassaan legendoja.
 
Mä luulen ettet sä saa pelkällä kompuralla aikaiseksi tuota mitä etsit. Vaatii melkeinpä noise gatea kaveriksi toiseen päähän litistämään soundia.
 
For those who do not play along, there exists the danger of considering themselves better than others and misusing their critique of society as an ideology for their own private interest.
Dundee
18.12.2012 19:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa antaa kyl mitään vertailua muihin kompressoreihin. Toi Bossin CS-3 mulla on myynnissä ja on toistaseksi ainoa fyysinen kompressori minkä kanssa olen vähän pelaillut. Mun korvaani se ei liikaa soundia syö, mut mä en olekkaan siinä suhteessa mikään sanomaan mitään. Tosi vähän soundipuristin verta virtaa meikäläisen suonissa.
Ne vähät funkki nakutukset mitä oon tolla soitellut, niin mun mielestä ainakin antaa mukavan napsun, mut kuten sanoin, vertailukohtia ei mulla ole muutakuin tietokoneella käytettyihin kompressoriefekteihin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=NftOt-ZO2_o tuossa on jonkun väsäämä soundinäyte ko. pedaalista.
 
Meni nyt ehkä enempi mainostelun puolelle, joku kokenut tulee tänne antamaan järkevämpiä vastauksia varmaan jossain kohtaa. :)
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
acwc
18.12.2012 23:18:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, ehkä tuo "napsu" on se sana jota haen. Ei ole aikaisempaa kokemusta kompuroista ja koko kitaran suhteenkin olen melko aloittelija, niin ei ole termit vielä hallussa. Efektejä tykkään haalia, ja mieleinen kompura vielä puuttuis... Oli erikoista miten en MXR:stä saanut mitään irti (paitsi kohinaa) Bossi olisi tuolla musaliikkeessä jonka voisi kokeilla, muuten se olisi Thomannilta tilaus ja palautus -tyyliin... joten laitteita saa suositella :)
 
Laulava Kylätohtori
18.12.2012 23:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Haetko siis selkeää perkussiivista efektiä, ts. napsua siihen syttyvän soundin alkuun vai miten?
 
Mitä kompuraa suosittelisit tähän tarkoitukseen? Siis lisää napsua puhtaaseen soundiin chicken pickingiin? Ilman mitään gatejä...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
winstoni
18.12.2012 23:27:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Barber Tone Press oli kyllä hyväsoundinen ja monipuolinen. Parasta siinä oli Blend-namiska, jolla pystyy säätämään efektin tasoa puhtaaseen soundiin portaattomasti.
Pitää joskus hankkia uudelleen semmoinen.
 
"Pilvi ja kokkeli kyllä maistuis, mutta muusikoksi en helvetissä rupea." - LamaAjanElvis
hallu
18.12.2012 23:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

acwc: Mitä kompressoria voisitte suositella? Sen pitäisi olla todella efektoiva, selkeästi kovempia ääniä vaimentava ja hiljempia voimistava. Itselläni on Höfnerin Vintage Compressor, joka tekee juuri tuon, toimii hyvin puhtaalla, mutta säröllä vie jotain liikaa pois saundista. Kokeilin MXR Super Compia, joka ei sopinut ollenkaan. Miten Super Comp eroaa Dyna Compista, onko paljon eroa?
 
Eli lyhyesti, sellaista etsin, joka olisi selkeä efekti, mutta säilyttäisi saundin jotenkuten ennallaan.
 
Onko esim Bossin vehkeet millaisia verrattuna MXR:n vastaaviin?

 
No mun mielestä Bossin se peruskompura (mikä sen nimi nyt olikaan) ei lyhyessä kokeilussa vaikuttanut syövät tonea, mutta minusta sen kompressiokin oli aika maltillinen eikä ollut itselleni sopiva.
 
Itse päädyin Electroharmonix Whitefingeriin, joka teki jokseenkin sitä mitä hainkin eli sen sai jopa pumppaamaan soundia elikkäs kunnolla sitä napsua alkuun. Whitefinger toimii valovastuksella ja siinä voi valita haluaako kompression tavallisella lampulla vai ledillä. Ledi efektoi voimakkaammin, mutta mielestäni tavallisella lampulla tulee luonnollisempi sointi. Itse tykkään whitefingerissä myös siitä, että sillä voi boostata etuastetta lyttyyn, jolloin esimerkiksi särökanavaan saa enemmän kiukkua (esimerkiksi LesPaul ->whitefinger-> bluesdeville) saa melko uskottavaa ac-dc räimettä, vaikka ei fender marshall olekaan.
 
Whitefingerin huonopuoli (tai itseäni ei haittaa) on, että se kyllä syö sitä tonea myös ja mitä isommin kompuroi, niin sen enemmän yläpäätä leikkautuu.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Jucciz
19.12.2012 01:33:58 (muokattu 19.12.2012 01:34:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompuratyyppiin sinänsä puuttumatta on kyllä sanottava, että Jaska tekee aivan mielettömän hyväsoundisia ja laadukkaita pedaaleja mittatilaustyönä. Tämä meinaa siis sitä, että mikäli mielessä on joku aivan tietyn tyyppinen kompressori, Jaska aivan varmasti rakentaa sopivanlaisen tuotteen, kunhan vaan asiakas itse on selvillä siitä, mitä on vailla.
 
Molemmat peukut pystyyn täältä!
 
http://www.musicgarage.fi/
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jyrkalt
19.12.2012 06:24:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos ihan hyllykamaa haluaa kokeilla niin voisi suositella esim Rothwell Love Squeezea, Keeleyn kaksi potikkaista, Diamondin kompuraa ja oKKo coca comppia joka mulla tällä hetkellä on.
 
Yllä mainittu tone press on hyväsaundinen vaan melko kova kohisemaan. Ainakin tuo mun yksilö oli.
Kompressori on yks mun suosikkiefekteistä. Hienoja pelejä! :)
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Master Of The Universe
19.12.2012 07:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaksi parasta kompuraa mitä oon omistanu:
Mad Professor: Forest Green Compressor (se halvempi versio) ja
Diamond Compressor. Ei voi mennä mehtään noilla. Tosin Timantista ei mitään järjetöntä ruttausta saanu, jos joku jostain syystä moista haluu.
Strymon OB.1:n kompressori oli kans todella jees mutta se boosti-toiminto ei ollu mun makuun. Jonkun toisen mieleen voipi olla.
 
Kaikessa keskiverto tai paska.
McNulty
19.12.2012 08:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mitä kompuraa suosittelisit tähän tarkoitukseen? Siis lisää napsua puhtaaseen soundiin chicken pickingiin? Ilman mitään gatejä...
 
Kyllä mä lähtisin ihan tuollaisella Ross grey-box johdannaisella liikkeelle. Esim. Keeleyn kompura tahi MXR DynaComp. MXR:ltä tosin suosittelen sitä Custom Shopin "Script" versiota.
 
Keeley: http://www.robertkeeley.com/products/keeley-pedals/keeley-compressor/
(Huom! Tästä Keeleystä on olemassa myös 4-potikkainen versio. Itselläni on tuo 2-potikkainen versio aiheesta, siitä löytyy nuo pari lisäsäätöä sisältä, trimmereinä... enkä itse ole kokenut tarvetta niiden jatkuvalle ruuvailulle... sustain ja level riittää hienosti)
 
MXR Script DynaComp: http://www.jimdunlop.com/product/csp028-76-vintage-dyna-comp
 
Mielestäni tuo Dan Armstrongin Orange Squeezer on myös todella, todella perkussiivinen kompura, mutta se myös boostaa signaalia. Yksipotikkaisena ratkaisuna se ei siis välttämättä ole kaikkien makuun. Sillä saa jopa puhdasta signaalia ajettua hivenen ruttuun.
 
Yksi harkinnan arvoinen "yleiskäyttöön" sopiva kompura saattaisi olla tuo Strymonin OB-1. Se vaikutti todella hyvältä kun pikaisesti testasin. Oisin ehkä ostanutkin, jollei miulla olisi Jaskan duunaamaa mainiosaundista bi-compia (jossa siis tuo Ross grey ja DA OS). http://www.strymon.net/products/ob1/
 
Myös MI Audion kompuraa onpi muutamat tutut kehuneet. Testaamisen arvoinen siis sekin: http://www.mieffects.com/CP.htm
 
Emmä tiedä helpottiko tämä asiaa yhtään, mutta tuollaisia mie voisin lähteä suosittelemaan.
 
For those who do not play along, there exists the danger of considering themselves better than others and misusing their critique of society as an ideology for their own private interest.
rrroope
19.12.2012 10:29:45 (muokattu 19.12.2012 10:30:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun mielestä bossin cs-3 oli ainakin ihan liian tylsä ja huomaamattoman kuuloinen. oon tykästynyt sittemmin mxr dynacomppiin. toisaalta toi hörnerin vintage compressor on varmaan aika suora kopio dynacompista joten ei noilla hirveesti eroa sitten liene? testaa ihmeessä kuitenkin vielä dynacomp.
 
Arttu_Ace
19.12.2012 10:49:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

acwc: Kokeilin MXR Super Compia, joka ei sopinut ollenkaan. Miten Super Comp eroaa Dyna Compista, onko paljon eroa?
 
Eli lyhyesti, sellaista etsin, joka olisi selkeä efekti, mutta säilyttäisi saundin jotenkuten ennallaan.

 
Minä tein viiden kompressorin rinnakkainvertailun elokuussa, silloin listalla oli MXR Super Comp, MXR Dyna Comp, T-Rex Comp-Nova, Boss CS-3 ja Carl Martin Classic Opto-Comp.
 
Kaikki Dyna Comppia lukuunottamatta olivat aivan riittävästi säädettävissä huomaamattomasta räikeään ja kaikkeen sillä välillä. Dyna Comp oli hyvin efektimäinen, eikä siten sopinut käyttötarkoituksiini.
 
Boss CS-3 tuotti selkeästi eniten kohinaa. Siinä oli muuten varsin mielyttävä soundi ja kohtuullisen hyvät (joskin kapeahkot) säädöt, mutta kohina tiputti sen pois vertailusta.
 
Carl Martinin kompressorin ongelma oli poksuva switch. Samaa vikaa tuntuu olevan muutenkin tuossa Kalle-Martin halvimmassa sarjassa. Sinänsä säätäminen tuntui varsin helpolta ja chickenhead-potikat on aina kivat.
 
Comp-Nova ja Super Comp olivat mielestäni yhtälailla hyväsoundisia, erittäin laajasti säädettäviä ja laadukkaan oloisia laitteita. Super Compin ongelmana oli hieman liiankin herkät potikat, eli pieni liike tekee suuria eroja. Comp-Nova oli taas tuplasti kalliimpi.
 
Raha ratkaisi ja nykyisin tallaan MXR Super Compia.
 
En tiedä oliko tästä sinulle apua, mutta tuskin haittaakaan.
 
"Joten olin jälleen oikeassa, mikä ei nyt ole kaltaiselleni älykölle mikään yllätys." - Valtteri 17-v
acwc
20.12.2012 23:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No mun mielestä Bossin se peruskompura (mikä sen nimi nyt olikaan) ei lyhyessä kokeilussa vaikuttanut syövät tonea, mutta minusta sen kompressiokin oli aika maltillinen eikä ollut itselleni sopiva.
 
Itse päädyin Electroharmonix Whitefingeriin, joka teki jokseenkin sitä mitä hainkin eli sen sai jopa pumppaamaan soundia elikkäs kunnolla sitä napsua alkuun. Whitefinger toimii valovastuksella ja siinä voi valita haluaako kompression tavallisella lampulla vai ledillä. Ledi efektoi voimakkaammin, mutta mielestäni tavallisella lampulla tulee luonnollisempi sointi. Itse tykkään whitefingerissä myös siitä, että sillä voi boostata etuastetta lyttyyn, jolloin esimerkiksi särökanavaan saa enemmän kiukkua (esimerkiksi LesPaul ->whitefinger-> bluesdeville) saa melko uskottavaa ac-dc räimettä, vaikka ei fender marshall olekaan.
 
Whitefingerin huonopuoli (tai itseäni ei haittaa) on, että se kyllä syö sitä tonea myös ja mitä isommin kompuroi, niin sen enemmän yläpäätä leikkautuu.

 
Tuota voisi kokeilla. Paitsi tuo boostaus... Onko se potikoillaan säädettävissä pois?
 
hallu
21.12.2012 00:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

acwc: Tuota voisi kokeilla. Paitsi tuo boostaus... Onko se potikoillaan säädettävissä pois?
 
On joo. Siinä on tason säädöt sekä tulevalle että lähtevälle signaalille eikä se normaalitilassa boostaa, mutta sen voi halutessaan ajaa överiksi jolloin se lyttää koko etusen nätisti ruttuun. Tuohon mainitsemaani tonen syöntiin vaikuttaa sekin mihin kohtaa signaalitietä sen laittaa. Omasta mielestäni se on värittömämpi efektiluupissa kuin etusen edessä, mutta silloin sillä ei voi boostata. Kokeile ihmeessä, tiedä vaikka tykkäisit. Ainakin Uraltonella (jossa noita myydään) pystyy soittohuoneessa kokeilemaan sitä ennen ostopäätöstä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
21.12.2012 11:41:50 (muokattu 21.12.2012 11:45:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kaikille minun puolestani, tulipa mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Tuo McNultyn Orange Squeezer voisi olla todella hyvä. Todella vähän säätöjä ja boostaus samassa. Enhän nytkään käytä clean boostia juuri muuhun kuin puhtaalle soundille tuomaan jonkinlaista napakkuutta...
 
Täytyypä tutkia asiaa jossain kohtaa, nyt ei aika eikä raha riitä mihinkään suurempiin kompuratutkimuksiin...
 
edit. no voi hel***"#¤%tti. Oli jäänyt tuo Strymon linkki katsomatta ja katsomatta se olisi saanut jäädäkin... Tuo vaikuttaa todella mielenkiintoiselta... No, onneksi tuossa taitaa olla hintaa sen verran, ettei tarvitse sitä nyt sen enempää miettiä...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Hi-Power
21.12.2012 12:01:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ei vetässy oranssia korttia eli DOD FX80B..release malli
Tämähän on se "kuuluisa" Pulliaskompura . Kai tuo soveltuu muuhunkin musiikkiin kuin kyseisen kaverin aikaansaannoksiin...
 
juki
21.12.2012 12:39:07 (muokattu 21.12.2012 12:40:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mad Proffan Forest Green ja Wamplerin Ego. Proffassa on käyttökelposet sust/comp moodit, ensimmäisen toimiessa hienosti rokemmissa soinneissa ilman transiettien jyräytymistä. Ja Wamplerissa taas säädettävät blend ja attack eli säädöt kompuroinnin määrän ja napsun asetteluun.
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Todd
21.12.2012 16:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Forest Greenille tulitukea myös täältä!
 
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
ancci
04.01.2013 11:16:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tuommoiset kompressori/sustainerit käyttäytyvät esim jossain higain sooloiluissa? En löytänytänyt googlailemalla tai juutubesta mitään pätevää klippiä. Vai onko nuo tarkoitettu käytettäväksi vain clean meiningeissä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «