Aihe: AKG Perception 120
1
TheDj
15.12.2012 12:14:24
Morskista vaan!

Elikkä otsikon mikrofonista kokemuksia kenelläkään? Erityisen kiinnostunut olen kitaraäänityksistä saatuihin tuloksiin, mutta myös vokaalit ja akkarin äänitys kiinnostavat. Tekeekö sillä mitään vai ostanko suoraan shuren 57:n?

Muutoin voisi tuon 57:n hommatakkin, mutten oikein koskaan ole sen saundista tykännyt ja aina on joutunut säätämään miksatessa. Hyvä mikkihän se on, mutta ei aivan täysin minun makuuni.

Toiseksi, jos kenelläkään on kokemusta tai parempaa tietämystä, onko MIELESTÄNNE kitarastyrkkarin eteen laitettava isokalvoinen konkkamikki, vai pienikalvoinen dynaaminen? Tai toistepäin, isokalvoinen dynaaminen tai pienikalvoinen konkka? Ja ennenkuin tulee se "laita vaikka molemmat" tai "kokeilemalla selviää" vastaus, niin kyse on arvon keskustelijat teidän mielipiteestänne!

Musatyyli = metalli

Tompan linkki:

http://www.thomann.de/fi/akg_perception_120.htm
Spike
15.12.2012 14:33:43
Mikäs siinä 57:ssa nyppii?
Antti1
15.12.2012 15:54:18
TheDj: Musatyyli = metalli

Tämä ja säröskebat, niin 57 on mun eka valintani. Se ei aina oo paras, mutta sillä lähden ensin hahmottelemaan. Se on tuttu ja sopii särösoundeille yleensä hyvin, joskaan ei oo kaikkein helpoin mikki roiskasta kohdilleen. Jos se jättää jotain poimimatta, tai korostaa jotain liikaa, niin sitten laajakalvokonkka voi olla hyvä vaihtoehto.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Krice
15.12.2012 17:30:57

Perception 170 on toiminut ihan hyvin. Konkassa on se etu, että ei tarvitse soittaa 120db että saa nauhalle jotakin.
Arttu_Ace
19.12.2012 13:38:14

Krice: Konkassa on se etu, että ei tarvitse soittaa 120db että saa nauhalle jotakin.

Sääh.

Kyllähän tämä on ihan täysin etuasteesta kiinni, eikä mikistä.

Unohtamatta nyt sitä, että se elementti (ja kaappi) toimii ja soundaa aivan eri tavalla silloin kun siihen tulee isompaa liikettä. Onko se sitten parempi soundi, riippuu kuuntelijan korvasta.
"Joten olin jälleen oikeassa, mikä ei nyt ole kaltaiselleni älykölle mikään yllätys." - Valtteri 17-v
Antti1
19.12.2012 13:45:40
Arttu_Ace: Nauhamikit ovat myös kovasti suosiossa styrkkareiden, erityisesti (minulle tuntemattomasta syystä) combojen äänitykseen. Usein näkee studiossa esimerkiksi Vox AC30:n edessä viisseiskan ja Royerin ribbonin täydentämässä toisiaan.

Royerin R-121 olis kyllä yksi niistä mikeistä, jonka itselleni ehdottomasti hankkisin, jos budjetti sallisi. Aivan armottoman hyvä ja smooth soundi. Voi tunkea keskelle kartiota ja ei varmasti tuu sirisurinaa, poimii alapään erinomaisesti. Toisaalta sit taas se voi kaivata kaverikseen tummasoundisella vahvarilla jotain kirkassoundista mikkiä tasapainottamaan meininkiä.

Nauhamikeissä toi äänenpaine ja ilman liike on paljon vaarallisempi ilmiö, kuin konkkamikeillä. Ellei mikissä itsessään ole erityisen hyvää filtteriä grillirakenteessa mä suosittelisin laittamaan sen ja vahvarin väliin aina kovaa luukuttaessa pop-filtterin. Samaten nämä vaativat usein myös enemmän äänityskaluston etuasteelta, kun ovat verrattain epäherkkiä ja pohjakohina saattaa olla mikissä herkkää konkkaa suurempi.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Arttu_Ace
19.12.2012 13:50:34

Antti1: Royerin R-121 olis kyllä yksi niistä mikeistä, jonka itselleni ehdottomasti hankkisin, jos budjetti sallisi. Aivan armottoman hyvä ja smooth soundi. Voi tunkea keskelle kartiota ja ei varmasti tuu sirisurinaa, poimii alapään erinomaisesti. Toisaalta sit taas se voi kaivata kaverikseen tummasoundisella vahvarilla jotain kirkassoundista mikkiä tasapainottamaan meininkiä.

Nauhamikeissä toi äänenpaine ja ilman liike on paljon vaarallisempi ilmiö, kuin konkkamikeillä. Ellei mikissä itsessään ole erityisen hyvää filtteriä grillirakenteessa mä suosittelisin laittamaan sen ja vahvarin väliin aina kovaa luukuttaessa pop-filtterin. Samaten nämä vaativat usein myös enemmän äänityskaluston etuasteelta, kun ovat verrattain epäherkkiä ja pohjakohina saattaa olla mikissä herkkää konkkaa suurempi.

Royerin 121 on aivan erinomainen mikki. Nauhamikeillä tosiaan tuo rikkimenemisen todennäköisyys varsinkin isolla äänenpaineella luukuttaessa on merkittävästi suurempi kuin muilla mikeillä, samoin se nauha saattaa ajan mittaa löystyä jos sitä jatkuvasti ajetaan maxitäpöllä.
"Joten olin jälleen oikeassa, mikä ei nyt ole kaltaiselleni älykölle mikään yllätys." - Valtteri 17-v
varakeef
19.12.2012 14:31:16
Kukkupuhetta. Nauhamikit kestävät tyypillisesti oikein hyvin äänenpainetta, mutta eivät äkillistä ilman liikettä, siis puhallusta, tuulta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)