Aihe: Hammer on ja pull off | |
---|
|
Mikä v***u siinä on niin vaikeeta!! En saa kunnolla poweria tuohon hammer oniin ja pull offi on yhtä räpeltämistä. Ihme on jos pull offissa soi vain yksi kieli. Ei vaan soi kieli kunnolla jos ei näppää plektralla menemään. Olis kiva luritella sooloissa skaaloja ylös alas ilman että jokainen kieli pitää näpätä. Kyllä: Harjoitusta, harjoitusta vaan. Mut ei kellää mittää hyvii vinkkei oo? "Onko niin että vain Heinz ketsuppi, Lipton ja Madonna selviävät vuosikymmenestä toiseen?" nimim. Vihdoinkin, IL |
toxic 15.12.2012 16:32:14 (muokattu 15.12.2012 16:33:41) | |
|
Sjömanni: Mikä v***u siinä on niin vaikeeta!! En saa kunnolla poweria tuohon hammer oniin ja pull offi on yhtä räpeltämistä. Ihme on jos pull offissa soi vain yksi kieli. Ei vaan soi kieli kunnolla jos ei näppää plektralla menemään. Olis kiva luritella sooloissa skaaloja ylös alas ilman että jokainen kieli pitää näpätä. Kyllä: Harjoitusta, harjoitusta vaan. Mut ei kellää mittää hyvii vinkkei oo? https://www.youtube.com/watch?featu … yer_detailpage&v=o9ExM-N394I#t=252s Tuo on melko hyvä reeni. Puhti loppuu todella nopeasti :) Toinen hyvä konsti on se, että alat vain soittaa lähes kaiken vasara-päälle/veto-pois tekniikalla. Dave Murrayn sooloja vaikka :) |
|
Kulkee myös nimellä legato. Sillä hakusanalla luulis löytyvän aikamoinen läjä lessoneita youtubesta. https://www.youtube.com/watch?v=hTl9GOSb_Fo Tästä oon omat harjoitukseni ottanut. Mihinkään Murrayn legatosooloiluun ei ole kyl vielä asiaa, jos koskaan. "Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja." |
|
Toi on niitä tekniikoita joihin auttaa myös oikeanlainen soundi. Jos on aivan tumppu soundi, on aika vaikea vetää sulavasti legatoa. "Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM |
|
Dundee: Kulkee myös nimellä legato. http://www.youtube.com/watch?v=LMkPTP87148 http://www.truthinshredding.com |
|
Kontiak: http://www.youtube.com/watch?v=LMkPTP87148 Kiitoksia tarkennuksesta. :) Mut useastihan legatosta puhuttaessa se painottuu juurikin hammer-on ja pull-off osastoon. Tokihan nyt tappingit ja pikkaamattomat sweepitkin olisin laskenut samaan kastiin, mut nehän on tavallaan sovelluksia edellämainituista. Ajattelin, että jeesais alottajaa paremmin löytämään lessoneita kun on yhdistävä termi noille molemmille. 5 vuotta sitten kun itse alottelin soittamista niin oli tosi vaikeaa pelkästään koittaa muistaa kaikkia termejä ja tajuta mikä tarkoittaa mitäkin(eikä ne näköjään vieläkään ihan hanskassa ole). "Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja." |
hevikukko 16.12.2012 01:47:47 (muokattu 16.12.2012 01:58:48) | |
|
Sjömanni: Mikä v***u siinä on niin vaikeeta!! En saa kunnolla poweria tuohon hammer oniin ja pull offi on yhtä räpeltämistä. Ihme on jos pull offissa soi vain yksi kieli. Ei vaan soi kieli kunnolla jos ei näppää plektralla menemään. Olis kiva luritella sooloissa skaaloja ylös alas ilman että jokainen kieli pitää näpätä. Kyllä: Harjoitusta, harjoitusta vaan. Mut ei kellää mittää hyvii vinkkei oo? Laitas joku melko simppeli video vaikka 20 sekuntii sormiesi käytöstä Hammerilla ja Pulloffilla tonne http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=240, mitä haluat treenata? Tästä videosta sais parhaiten selkoa ja fiiliksen missä mennään nyt. Uskon että tulee vastauksia paremmin ja vielä todella asiallisesti. Tämä oli vain idea ja ei tod. pakollista...mutta vois auttaa kummasti asiassa. Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa |
|
Itse opin joskus villissä nuoruudessani hammerit ja pulloffit kun reenasin troopperia. Jos ongelma on niinkin perustavanlaatuinen, ettei kyseisellä tekniikalla yksinkertaisesti saa soitinta soimaan, niin siinä voisi olla iha cool treeniriffi (tietysti tarkoitan sitä a-osan lead -tilua 8) ). |
Dundee 16.12.2012 19:01:15 (muokattu 16.12.2012 19:03:10) | |
|
Mr. M: Itse opin joskus villissä nuoruudessani hammerit ja pulloffit kun reenasin troopperia. Jos ongelma on niinkin perustavanlaatuinen, ettei kyseisellä tekniikalla yksinkertaisesti saa soitinta soimaan, niin siinä voisi olla iha cool treeniriffi (tietysti tarkoitan sitä a-osan lead -tilua 8) ). Täst tuli mieleen, et hyvää reeniä on koittaa soveltaa hammereita ja pull-offeja juttuihin mitkä jo osaa hyvin. Joka väliin vaan missä mahdollista niin pikkaamisen sijaan koitat saada sen jutun kuulumaan pelkästään pull-offilla tai hammer-onilla. Itte oon soveltanu tätä tapaa juurikin toisinpäin. Eli koittanut vaan opetella pikkaamaan kaiken mitä ei välttämättä pitäiskään. Tuntuu että pikkaus tulee tällä hetkellä eniten perässä.. "Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja." |
|
1234sia vaan tuntikaupalla eli treeniä treeniä. Legato on kuitenkin periaatteessa helpompi juttu oppia kuin vaikkapa plektralla soittaminen. |
|
Sergei Fallinen: 1234sia vaan tuntikaupalla eli treeniä treeniä. Näin juuri. Mitäpä sitä suotta treenaamaan oikealla musiikilla, jonka avulla sama asia tulisi hoidettua kuntoon ja kuulostaisi samalla kertaa hyvältä, jos homma hoituu myös aivottomilla ja paskan kuuloisilla motoriikkaharjoituksilla? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Näin juuri. Mitäpä sitä suotta treenaamaan oikealla musiikilla, jonka avulla sama asia tulisi hoidettua kuntoon ja kuulostaisi samalla kertaa hyvältä, jos homma hoituu myös aivottomilla ja paskan kuuloisilla motoriikkaharjoituksilla? Apropos, Allan Holdsworthilla on aivottoman paska motoriikkaharjoitus jossa ei käytetä pull offeja ollenkaan vaan alaspäin mennessä kaikki äänet soitetaan hammer on:eina. Eli 4-3-2-1 -tyyppisessä aivottomanpaskassamotoriikkaharjoituksessa ensin pikkurillillä soitetaan hammeron-> pikkurilli nostetaan kieleltä -> nimettömällä soiteaan hammeron -> jne. Ja jekku on siinä että treenisarjassa/aivottomanpaskassamotoriikkaharjoituksessa aksentoidaan vuorotellen kaikkia ääniä. Tuolla tavalla saa kontrollia voimaan -- tosin Holdsworthin plekutatsi on aika kevyt ja se tasaa pikatun äänen, HO:n ja PO:n tasoeroja. "Just swimming in the sea of rubato" |
|
Jucciz: Näin juuri. Mitäpä sitä suotta treenaamaan oikealla musiikilla, jonka avulla sama asia tulisi hoidettua kuntoon ja kuulostaisi samalla kertaa hyvältä, jos homma hoituu myös aivottomilla ja paskan kuuloisilla motoriikkaharjoituksilla? Tässä on mun mielestä ideaa. En oo itekkään noita 1-2-3-4-reenejä juuri vetänyt kun ei niillä ole mitään käytännön paikkaa. Ennemmin soittaa vaikka likkejä mitä voi hyödyntää biiseissä tai improvisoinnissa. Niin tais toi Gilberttikin tuumailla että reenailee soittamalla juttuja mitä voisi käyttää musiikissaan. "Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM |
|
Jucciz: Näin juuri. Mitäpä sitä suotta treenaamaan oikealla musiikilla, jonka avulla sama asia tulisi hoidettua kuntoon ja kuulostaisi samalla kertaa hyvältä, jos homma hoituu myös aivottomilla ja paskan kuuloisilla motoriikkaharjoituksilla? Allekirjoitan tämän täysillä. Jos ei kuulosta hyvältä, niin ei sitä kannata reenata ollenkaan. Ja noita vasaroita / vetoja tarvitsee myös kieleltä toiselle. Ei pelkästään 1234 juttuina ja samalla kielellä. Kun samaan harjoitukseen yhdistää sekä pikattavia nuotteja että hammereita / pulloffeja ja vaikka kolmella kielellä sitä harjoitusta kelailee, niin johan kuulostaa musiikille. Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !! |
|
ADEHD: Tässä on mun mielestä ideaa. En oo itekkään noita 1-2-3-4-reenejä juuri vetänyt kun ei niillä ole mitään käytännön paikkaa. Ennemmin soittaa vaikka likkejä mitä voi hyödyntää biiseissä tai improvisoinnissa. Niin tais toi Gilberttikin tuumailla että reenailee soittamalla juttuja mitä voisi käyttää musiikissaan. Mun mielestä on ainakin kahdenlaista treenaamista; yleisen musikaalisuuden ym. treenaaminen ja sitten mekaanisten ongelmakohtien treenaaminen. Ja aloittajalla on aivan selkeä mekaaninen ongelma jossa sormen lihakset ei suostu tekemään tiettyä asiaa. "Soita taustanauhan kanssa jazzbluesia" ei ratkaise aloittajan ongelmaa, ainakaan lyhyellä juoksulla, vaikka se olisi minunkin mielestä paljon kivempaa. Ja veikkaisin että aloittajan ongelma on melko nopeasti ratkaistu jos *just* sen ongelman eteen tekee duunia, vaikkei sillä treenausmatskulla olisikaan muuta käyttöä. Mutta sen myönnän että päättömästi ei kannata mitään treenata! "Just swimming in the sea of rubato" |
|
1-2-3-4 -harjoitukset tabulatuureista on huonoja, mutta tämä on hyvä: http://www.chromatic-staff.com/images/ChromaticRunUnconverted.png |
|
Kun minä legato-tekniikkaa treenailin (huom. on erotettava tekniikan nimi legato=hammer on/off ja soittotapa legato) klassisella niin käytin seuraavaa menetelmää. ---------67-----...---85------ --------5--8----...---76----- ---------67-----...---85----- --------5--8----...---76------- ---------67-----...---85------ --------5--8----...---76------ esimerkiksi ylöspäin mentäessä hammer on ja alaspäin tultaessa -off. Ja sama kaikilla sormipareilla. Kuten aina - ensiksi hitaasti. |
|
Varmasti kaikki onnistuu ihan musiikkia treenaamallakin, mutta itse näkisin että jos on tietty tekniikan osa-alue, jossa on selkeä puute, siihen voi joskus olla helpompi keskittyä kun ottaa sen ihan vain sellaisena, tekniikkaharjoituksena. Ehkä aivotonta, mutta jotenkin aloitusviestin perusteella tuntui että jos ongelma vain soittamalla ratkeaisi, se olisi jo ratkennut. Voi niitä 1234sia vetää vaikka asteikkojenkin mukaan jos haluaa yhdistää vähän jotain käytännön sovellusta siihen. Kaikilla aika-arvoilla ja pikkaus-legato-yhdistelmillä väsää erilaisia juoksutuksia ylös-alas asteikkoja. Olennaistahan loppupeleissä on lähinnä toistojen määrä ja se että keskittyy nimenomaan siihen mitä on harjoittelemassa. Se juuri oikea määrä voimaa hammeroniin ja oikeanlainen nyhtäisy pulloffiin on vaikea kenenkään sanoilla selittää. |
Jucciz 18.12.2012 02:51:54 (muokattu 18.12.2012 02:54:32) | |
|
Kyllä! Voima- ja tekniikkaharjoittelua ja mahdollisimman paljon juuri oikeanlaiseen motoriikkaan keskittymistä.
Ja sit jos jotakuta harvaa oikeasti kiinnostaa, kuunnelkaa myös lopputulosta. Onko se musiikkia vai motorisesti virheetöntä suorittamista? Nämähän eivät sinänsä sulje toisiaan pois, mutta jälkimmäistä ilman ensimmäistä on aivan helkkaristi liikaa - ainakin YouTubessa, ja pelkään, että myös Muusikoiden.netissä. Toki kärjistän, mutta aina kun näen puhuttavan "toistojen määrästä" ja "oikeasta määrästä voimaa", tulee ensimmäisenä mieleen kuntosali eikä kitaransoitto. Anteeksi vain. :( Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Ite myös kyllästyin hiljattain vähän niinjanäin-sujuvaan legatotekniikaan. Tilannetta analysoidessani huomasin että suurin ongelamani legatossa oli se kohta jossa pikkurilli nostetaan nimettömän tieltä pois jotta nimetön sytyttää seuraavan äänen. Olin aiemmin tehnyt asian niin, että pikkurilli soittaa äänen jolloin nimetön on jo myös asemassaan painamassa nuottia ja nimettömän sormen äänen tuottaa pitkälti se pikkurillin nykäisy kun "pyyhkäisen" sen kieleltä pois. Tämähän aiheutti vaikeuksia timen kanssa ja tietysti se pikkurilli sohii muitakin kieliä samalla. Korjaan tilannetta parasta aikaa totuttamalla aivoja siihen että: -yksi sormi painaa yhtä nuottia kerrallaan, sen hetken muut sormet lepäävät. -pull-offeja treenatessa unohtaa nuo nykäisyt ja pyyhkäisyt ja keskittyy siihen, että JUURI sillä sekunnin murto-osalla jolloin vaikka se pikkurilli nousee, niin nimetön iskee seuraavan äänen soimaan. Tätä nyt kirjoittaessa tulin ajatelleeksi että onkohan tämänkaltainen legato-tekniikka sitten pelkkää hammer-onia eikä yhtään pull-offia? "Ootko avaruusolio?
-En.
No mee sit lääkäriin." |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|