Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bändin jäsenen erottaminen
1 2 3 4
Jallumiäs
17.12.2012 22:20:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko koskaan joutunut siihen tilanteeseen, että jonkun bändin jäsenen kohdalla homma ei toimi ja tästä syystä on pakko päivittää kokoonpanoa? Miten tilanteessa on toimittu ja miten hän on asiaan suhtautunut?
 
GiovanniDiRondo
17.12.2012 22:34:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jallumiäs: Oletko koskaan joutunut siihen tilanteeseen, että jonkun bändin jäsenen kohdalla homma ei toimi ja tästä syystä on pakko päivittää kokoonpanoa? Miten tilanteessa on toimittu ja miten hän on asiaan suhtautunut?
 
Juu kaksi kertaa olen kyseisen toimenpiteen suorittanut, mutta tuo "homma ei toimi" ei ole riittänyt perusteeksi, vaan isommat syyt.
 
Soittamalla olen hoitanut asiat. Joskus pidettiin vakavahenkinen palaveri viihtyisässä ravintolassa koskien asioiden järjestelyä, ja päätin sitten lopettaa yhteistyön sen jälkeen. Pahalta tuntui ja myös erotetusta osapuolesta, mutta toisella kertaa ei ollut kaveri moksiskaan, vaan halusikin erota. Olen sitä mieltä että täytyy olla painavat syyt ennen kuin jonkun erottaa bändistä.
 
Kyllä musta aina aika ajoin pitää järjestää keskustelu siitä, mikä on toiminnan tavoitteet ja sovitaan miten tavoitteisiin pyritään. Jos joku ei halua tai pysty pitämään niistä kiinni, niin sitten pidetään uusi palaveri ja sovitaan uudet tavoitteet tai lähdetään eri teille.
 
Epi
18.12.2012 08:52:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Kyllä musta aina aika ajoin pitää järjestää keskustelu siitä, mikä on toiminnan tavoitteet ja sovitaan miten tavoitteisiin pyritään. Jos joku ei halua tai pysty pitämään niistä kiinni, niin sitten pidetään uusi palaveri ja sovitaan uudet tavoitteet tai lähdetään eri teille.
 
Tämä on juuri näin!
 
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
Objectif Lune
18.12.2012 10:48:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran on näin käynyt. Kyse oli siitä, että bändi oli motivoitunut treenaamaan säännöllisesti ja suuntaaman kovaa kyytiä eteenpäin, mutta eräällä bändin jäsenellä ei vastaavaa motivaatiota ollut ja treeneihin tuleminen oli hieman satunnaista. Kerran sitten asiasta keskusteltiin ja tyyppi lupasi petrata, mutta kun sama meno jatkui niin sitten jouduimme erottamaan. Kun oli muutenkin vaikea saada häntä kiinni niin laitoimme perustellun ja oikein ystävällisen sähköpostiviestin asiasta. Lupasimme toki keskustella, jos hän olisi halunnut. Ei halunnut vaan ilmeisesti ymmärsi hyvin tilanteen.
 
Olen samaa mieltä, että kevyin syin ei kannata ketään lähteä erottamaan. Bändin toimintaan kuuluu se, että välillä joku jäsen ärsyttää etenkin, jos toiminta on tiivistä ja jäsenet tunteella mukana. Jos jonkun jäsenen toiminta on este bändin edistymiselle, on syytä keskustella jatkosta. Musta ei kuitenkaan ole kovin reilua erottaa antamatta mahdollisuutta parantaa tavat.
 
Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
nisumaka
18.12.2012 10:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä pointteja tässä edellä. Että asiallisesti keskustelemalla homma pitää hoitaa, eikä polttaa siltoja mihinkään suuntaan. Muutoin mullakin on nämä hommat menneet ihan ok, ainoa kerta mitä pidin huonosti hoidettuna oli tällainen.
 
Bändin liideri, jonka sävellyksiä ja levytyksiä soitimme keikoilla puhui usein keikkamatkoilla poissaolevista, että se ja se ei kuulu enää bändiin. Sitten kuitenkin tuuraajina näitä soittajia oli, ja esiinnyimme tosi usein vaihtelevalla kokoonpanolla. Treenasimme biisit levyiltä valmiiksi, tässä bändissä oli tämä mahdollista, eli tiesimme tasan tarkkaan, mitkä 25 biisiä muodostivat bändin ohjelmiston.
 
Toi soutaa-huopaa johti siihen, että multa itseltä alkoi kadota motiivit, ja tämä huomattiin. En halunnut lähteä enää pienillle keikoille (olematon palkkio) tai pitkille matkoille (vähäinen palkkio suhteutettuna vaivaan). Niinpä nykyisin käyn kyseisen kokoonpanon kanssa kahdesta neljään keikkaan vuodessa, harjoituksia ei käytännössä ole koskaan :(
 
hola gibson
04.03.2013 12:57:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäpä eroaminen bändistä? Olen lopulta päässyt soittamaan bändiin ja pari keikkaakin on takana. Miehistö ja naisisto on aika ajoin muuttunut, lähinnä kuitenkin muiden kuin musiikillisten erimielisyyksien tai "homman toimimattomuuden" takia.
 
Tulevaisuutta suunniteltiin ja musikillista suuntaa ollaan viemässä aivan eri suuntaan kuin omat mielenkiintoni tai taitoni sitä tahtoisivat viedä. Olenkin tässä nyt ns. "kovan paikan" edessä: Lähtisinkö bändistä vai soittelisinko vaan mukana vaikkei kiinnostakkaan. Muutakaan orkesteria kun ei ole tarjolla ja halu kehittyä soittajana on kova.
 
Numb
04.03.2013 13:22:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Olenkin tässä nyt ns. "kovan paikan" edessä: Lähtisinkö bändistä vai soittelisinko vaan mukana vaikkei kiinnostakkaan.
 
Minä lähtisin, jos ei po. orkesterissa mukana oleminen toisi esim. rahaa.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Kefiiri
04.03.2013 14:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Minä lähtisin, jos ei po. orkesterissa mukana oleminen toisi esim. rahaa.
 
Minä jäisin, jos muita soittokavereita ei olisi. Soittaminen on paskimmillaankin parasta.
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
Antti1
04.03.2013 20:42:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Minä jäisin, jos muita soittokavereita ei olisi. Soittaminen on paskimmillaankin parasta.
 
No ei se kyllä oo, jos ei kertakaikkiaan kiinnosta ko. tyyli. Mä nostaisin ensitöikseni asian tapetille ja sanoisin miten hommat on. Ei niinkään vaatien jotain muuta suuntaa, vaan ihan rehdisti: "Tää ei motivoi mua jatkamaan, mitä mieltä te ootte asiasta jne." Voi olla, että yhdessä kuitenkin porukka päätyy siihen, jotta on parempi jatkaa eri teille, tai sitten löydetään joku miellyttävä kompromissi.
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
hola gibson
05.03.2013 08:14:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: No ei se kyllä oo, jos ei kertakaikkiaan kiinnosta ko. tyyli. Mä nostaisin ensitöikseni asian tapetille ja sanoisin miten hommat on. Ei niinkään vaatien jotain muuta suuntaa, vaan ihan rehdisti: "Tää ei motivoi mua jatkamaan, mitä mieltä te ootte asiasta jne." Voi olla, että yhdessä kuitenkin porukka päätyy siihen, jotta on parempi jatkaa eri teille, tai sitten löydetään joku miellyttävä kompromissi.
 
Hyvin ja osuvasti sanottu, mutta hyviä näkökulmia myös nuo aikaisemmat... Eri teille jatkaminen vaan tarkoittaa kohdallani sitä että soittelen sitten taas makuuhuoneessani yksikseni. Ts. "palaan musiikillisille juurilleni". No, kukaan muu ei päätä puolestani tätä, mutta Mnet on hyvä paikka avautua.
 
Numb
05.03.2013 09:54:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Hyvin ja osuvasti sanottu, mutta hyviä näkökulmia myös nuo aikaisemmat... Eri teille jatkaminen vaan tarkoittaa kohdallani sitä että soittelen sitten taas makuuhuoneessani yksikseni.
 
Voithan aina kasata yhtyeen, jonka suunta on haluamasi. Näin minä toimin taannoin, kun yksi yhtye meni ei-toivomaani suuntaan ja samaan aikaan mulla oli pöytälaatikossa biisejä, jotka eivät oleet mielestäni huonoja. Hommasin treenikämpän ja aloin kasaamaan yhtyettä. Yhtyeen neljästä jäsenestä yhden tunsin varsinaisesti aiemmin, yhden m.netin keskusteluista ja yksi tuli mukaan ihan raakiledemojen ja suusanallisten suunnankuvausten perusteella.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Kefiiri
05.03.2013 13:02:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Voithan aina kasata yhtyeen, jonka suunta on haluamasi.
 
Joo siis ehdottomasti näin, jos muitakin soittokavereita, kuin se ainoa bändi, suinkin löytyy. Otin vaan annettuna sen, että muita soittajia ei löydy mistään.
 
Ja löytyyhän niitä, jos tosissaan hakee, eikä aseta rimaa kohtuuttoman korkealle.
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
Hetu
08.03.2013 11:23:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Hyvin ja osuvasti sanottu, mutta hyviä näkökulmia myös nuo aikaisemmat... Eri teille jatkaminen vaan tarkoittaa kohdallani sitä että soittelen sitten taas makuuhuoneessani yksikseni. Ts. "palaan musiikillisille juurilleni". No, kukaan muu ei päätä puolestani tätä, mutta Mnet on hyvä paikka avautua.
 
pistä jotain sivuprokkista pystyyn. Kasaile kappaleita ja ala ettimään samanhenkisiä ihmisiä. Ennemmin tai myöhemmin kun homma alkaa natsailemaan ni lähe vanhasta orkesterista vekeen.
 
Toisaalta parissa erilaisessa bändissä soittaminen voi olla terapeuttista, ei pääse kyllästymään.
GiovanniDiRondo
08.03.2013 12:30:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetu: pistä jotain sivuprokkista pystyyn. Kasaile kappaleita ja ala ettimään samanhenkisiä ihmisiä. Ennemmin tai myöhemmin kun homma alkaa natsailemaan ni lähe vanhasta orkesterista vekeen.
 
Toisaalta parissa erilaisessa bändissä soittaminen voi olla terapeuttista, ei pääse kyllästymään.

 
Näin miekin tein. Menin siekailematta pariin muuhun bändiin kattelemaan meininkejä, ja nyt alkaa toimia siihen malliin että vois alkaa hallitusti irrotautumaan.
 
Toisaalta kun yhdessä ei hommat toimi on aina tilaisuus siellä toisessa. Mukavalta sekin tuntuu, saati että on kaikki yhden kortin varassa.
 
Melkoista avopokeria on kyllä kalenterinvarausten kanssa, mutta useimmiten joku ratkaisu syntyy.
 
Hetu
08.03.2013 14:55:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Näin miekin tein. Menin siekailematta pariin muuhun bändiin kattelemaan meininkejä, ja nyt alkaa toimia siihen malliin että vois alkaa hallitusti irrotautumaan.
 
Toisaalta kun yhdessä ei hommat toimi on aina tilaisuus siellä toisessa. Mukavalta sekin tuntuu, saati että on kaikki yhden kortin varassa.
 
Melkoista avopokeria on kyllä kalenterinvarausten kanssa, mutta useimmiten joku ratkaisu syntyy.

 
joo, ajanhukkaa duunailla sellasta asiaa mistä ei oo pitäny pitkään aikaa. Etenkä jos siitä ei töikseen tee.
 
joo toi hallittu irtautuminen on hyvä, siinä näkee samalla et millasia ihmisiä ne muut bändin jäsenet loppupeleissä on. Miulla homma meni että alko kauhee kitinä ja valitus että "no ethän sinä kai muiden kanssa voi soittaa? mitä vikaa meissä on? mistä me korvaaja hommataan?"... olin ilmottanu jo kuukausia takaperin että tää ei oikee toimi miun kohalla. Tuli myös opittua että 30-40vuotiaat miehet voi olla pahempia kitisiöitä kun pikkulapset. Ja tää oli kuitenkin vaa coverbändi jolla ei edes ole mitään keikkaa. :D
hola gibson
11.03.2013 10:14:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hallittu irtautuminen saattaakin ola se vaihtoehto jota tulen kokeilemaan. On selvää että nykyinen bändi soittaa ja tulee aina soittamaan materiaalia joka ei ole minun juttu. Tälle asialle ei ole tehtävissä mitään koska olen yksin muita vastaan. Tämä johtuu varmaankin siitä, että kaikki soittajat ovat niitä 30-40 vuotiaita miehiä, eli pahimpia kitisijöitä, itse mukaan lukien...:)
 
Motivaatio ei vaan ole kohdallaan kun soitellaan musiikki joka ei kinnosta. Tapahtuuko silloin sitten kehittymistäkään?
 
Folkson
11.03.2013 10:25:39 (muokattu 11.03.2013 10:28:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: Motivaatio ei vaan ole kohdallaan kun soitellaan musiikki joka ei kinnosta. Tapahtuuko silloin sitten kehittymistäkään?
 
Itellä aikoinaan oli sama tilanne, joka sitten päättyi niinkin onnettomasti, että myin kaikki soittokamppeet pois ja haistatin vitut kaikelle soittamiselle.
 
Omana vinkkinä sanoisin, että ala vaan kasailemaan bändiä, mikä sitten rullaa sun ehdoilla. Soittele nykysessä bändissä niin pitkään ku jaksat kulkea treeneissä ja katella muita soittajia. Samalla voi vinkata sille bändille omista suunnitelmista, että osaavat kans varautua ja alkaa kattelee toista tyyppiä sua paikkaamaan. Mikään ei oo vittumaisempaa kuin se, että yht'äkkiä soittajia ilmoittaa eroamisestaan eikä paikalle oo tulossa ketään. Etenkin keikkojen alla nousee paniikki hyvinkin nopeasti.
 
E: Lueskelin viestiketjua ja pelkoni toteutui: en tuonut mitään uutta keskusteluun.
E2: No mitä vittua, tää oliki yks sivunen. Nyt laiskottaa.
 
Miten ne sanat meni?
Thothmes
13.03.2013 20:39:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on itsellä ihan sama tilanne kuin edellämainitu(i)lla eli olen pari vuotta soitellut bändissä joka oli aluksi ihan hauskaa mutta ei enää hetkeen. Meinasin itse suorittaa ns. tyylikkään poistumisen eli ilmoittaa seuraavan keikan jälkeen että hommasta on kadonnut meikäläisen osalta into enkä usko sen palaavan ja voisi ruveta miettimään mistä saadaan korvaaja. Sillä välin soitan sovitut keikat ja treenaan niin ettei keikkoja tarvitse esim. perua tämän vuoksi. Mahdollisimman vähän siis ongelmaa muille soittajille. Lisäksi aion tehdä selväksi jäsenille että ongelma ei ole henkilökemiaan liittyvä eikä oikeastaan edes soittotaitoon. Tosin koetan välttää etten joudu kovin tarkkaan erittelemään mikä kaikki mielestäni on pielessä, en usko sen johtavan mihinkään positiiviseen.
 
Onneksi on olemassa myös toinen bändi jonka kanssa tavoitteet ja linjaukset ovat hyvin, hyvin pitkälti mieluisia. Tämä toinen vain ei ole yhtään sitä mistä musiikissa pidän. Ei ole kokeilua, ei yhteistä löytöretkeilyä musiikin maailmassa, ei fiilistä. Treeneissä opetellaan soittamaan ennalta määrätyt jutut ennalta määrätyllä tavalla läpi ja mitään omaa sovitusta, fiilistelyä, jammailua tai yllätyksellisyyttä ei katsota hyvällä. Biisit eivät ole tarinoita, tunteita tai kommunikointia vaan peräkkäin soitettuja sointuja ja melodianpätkiä. Ei vaan jaksa kiinnostaa kun on nähnyt parempaakin. Surullisintahan tässä on se, että bändin keulahahmo on erittäin motivoitunut ja koettaa ihan tosissaan saada hommaa vietyä eteenpäinkin. Tavallaan toivon kaikkea hyvää, mutta kun minusta musiikistakin kuulee läpi ettei siinä ole sielua eikä tunnetta mukana eivätkä soittajat aina itsekään pidä siitä mitä soitetaan vaan soittavat sitä mitä käsketään, en halua itse olla mukana.
 
hola gibson
08.04.2013 23:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naurattaa ja itkettää. Vituttaa ja huvittaa. Kyrpii ja on hauskaa. Homma menee kohdallani nyt hiukan likaiseksikin. Suostuin opettelemaan ja soittamaan kappaleita, jotka ovat vastoin musiikillista näkemystäni. Nielin ylpeyteni ja vääntäydyin treeneihin ja annoin periksi, kun muut eivät tulleet vastaan milliäkään. Saatiin aikaiseksi muutama demo, joissa soitan kahdessa tahdissa yhden soinnun. Ehdotuksilleni naureskellaan ja edustamalleni musiikkityylille vittuillaan avoimesti.
 
Kuinka moni jatkasi vielä?
 
No, ajattelin jatkaa vielä hetken. Ainoastaan siksi, että saan kaipaamaani soittokokemusta, kun sitä en muullakaan tavalla nyt saa. Jos pari kokemusta vielä keikalta saan niin sitten nousee kytkin.
 
Kefiiri
09.04.2013 08:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hola gibson: ... Kuinka moni jatkasi vielä? ...
 
Vaikka aiemmin olinkin sitä mieltä että kannattaa jatkaa, niin täytyy myöntää että aika karulta kuulostaa. Panostaisin uuden ryhmän kasaamiseen. Ehkä ajattelen bändin kokoamisen helpommaksi kuin mitä se joissakin tapauksissa on. Jos rima on korkealla soittotaidon suhteen, tai treenipaikka puuttuu, niin voihan se ollakin haasteellista.
 
Omat bändit on aina kasattu hyvistä kavereista, jotka on laitettu soittamaan jotakin instrumenttia ja rakennettu sitten ohjelmisto soittotaitojen puitteissa. Parhaiten tunnetusti kehittyy soittamalla itseään parempien kanssa, mutta kaikki bändissä eivät millään pääse nauttimaan tästä edusta... ainakin äkkiseltään moinen tilanne kuulostaisi paradoksaaliselta.
 
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «