Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittanut pitkään selloa, toiseksi soittimeksi mandoliini
1
Kahvisti
07.10.2012 23:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tälläinen aihe on ollut jo olemassa niin voi poistaakin tämän, mutta en alkanut itse selaamaan 11 täyttä sivua haku tuloksia, että oliko tälläistä aihetta :)
 
Elikkä olen soittanut jotain kymmenisen vuotta selloa. Mietin vain, että olisi kiva opetella toisena soittimena soittamaan jotain pientä "matka"-soitinta, jolla voisi myös hiukan säestää laulua kavereiden kanssa illan istujaisissa, jotenpa päädyin mandoliiniin. Mandoliinin viritys on melkein sama kuin sellossa, sen puolesta helpompi opetella soittamaan.
 
Joten soittimen osto olisi kyseessä. Aluksi en mitään hirmu hintavaa lähde hommaamaan. Joku mandoliini, jolla olisi hyvä hinta-laatu suhde. Eli jos täällä on mandoliinin soittajia, niin kysyisin mitä suosittelisitte ensimmäiseksi mandoliiniksi? Mielellään klassisen tyylinen mandoliini, en itse pidä nyky-härpäkkeistä.
 
Ja jos on muita vinkkejä mandoliinin soittoon liittyen niin voi antaa niitä, ken haluaa. Tai jos on mandoliinin soittoon liittyvä aihe erikseen olemassa, joku voisi johdattaa minut sinne, haku toiminto oli niin puuduttava - tai sitten en osaa käyttää sitä oikein?
 
rattledad
09.10.2012 13:10:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahvisti: Jos tälläinen aihe on ollut jo olemassa niin voi poistaakin tämän, mutta en alkanut itse selaamaan 11 täyttä sivua haku tuloksia, että oliko tälläistä aihetta :)
 
Elikkä olen soittanut jotain kymmenisen vuotta selloa. Mietin vain, että olisi kiva opetella toisena soittimena soittamaan jotain pientä "matka"-soitinta, jolla voisi myös hiukan säestää laulua kavereiden kanssa illan istujaisissa, jotenpa päädyin mandoliiniin. Mandoliinin viritys on melkein sama kuin sellossa, sen puolesta helpompi opetella soittamaan.
 
Joten soittimen osto olisi kyseessä. Aluksi en mitään hirmu hintavaa lähde hommaamaan. Joku mandoliini, jolla olisi hyvä hinta-laatu suhde. Eli jos täällä on mandoliinin soittajia, niin kysyisin mitä suosittelisitte ensimmäiseksi mandoliiniksi? Mielellään klassisen tyylinen mandoliini, en itse pidä nyky-härpäkkeistä.
 
Ja jos on muita vinkkejä mandoliinin soittoon liittyen niin voi antaa niitä, ken haluaa. Tai jos on mandoliinin soittoon liittyvä aihe erikseen olemassa, joku voisi johdattaa minut sinne, haku toiminto oli niin puuduttava - tai sitten en osaa käyttää sitä oikein?

 
Ukulele on halvempi ja sopii laulun säestykseen ehkä paremmin kuin maniska. Vaikka vire on erilainen soinnut on aika helppo oppia.
 
Kentucky, eastman ja gold tone voisi olla ok mandoliinimerkkejä, klassisia kupupohjaisia eivät tosin taida tehdä. Sointuja ja muuta infoa löytyy ainakin tuolta: http://www.mandolincafe.com/
 
P.P.King
10.10.2012 12:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Kentucky, eastman ja gold tone voisi olla ok mandoliinimerkkejä
 
Kentuckyn mandoliineja en suosittele kenellekään.
 
Itse erehdyin hankkimaan ensimmäiseksi mandoliinikseni Kentuckyn A-mallisen KM-505. Pari viikkoa ostotapahtuman jälkeen soittimen virityskoneisto alkoi hiljalleen vääntymään irti lavasta. Soitin meni takuuhuoltoon, jossa paljastui, että virityskoneiston rei'ät oli porattu väärin jo valmistusvaiheessa tehtaalla. Odottelun jälkeen sain tilalle F-mallisen KM-630, jonka kaula oli kovera kuin veneen pohja. Soitin ei soinut kunnolla nauhojen ottaessa kiinni kieliin, joten odotan parhaillaan uutta KM-630.
 
Kumpikin omistamistani Kentuckyn mandoliineista on ollut soundiltaan ja soitettavuudeltaan mitä erinomaisin, mutta valtettavasti rakennusjälki on ollut todella heikkoa.
 
Kahvisti
11.10.2012 21:28:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukulelea en kuitenkaan ajatellut, jotenkin itse pidän sitä "liian uutena" soittimena omaan makuun, ei pahalla ukulelen soittajat. Vaikka se ukulele olisikin säestykseen sopivampi, mutta saa sitä sellollakin sointuja niin miksei maniskalla :) Ukkini ainakin säesti joululauluja mandoliinilla jouluisin, kun joskus jouluja heillä vietettiin. Isoukkini ja ukkini ovat molemmat olleet mandoliinin soitajia, mandoliinin soitto kai kulkee suvussa.
 
Pitää kyllä laittaa korvan taakse, etten osta Kentuctya.
 
Zarmo
12.10.2012 19:52:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kyllä pidän kovasti Kentakistani.
Mutta mandoliinejahan saa ihan muutamalla kympillä huuto.netistä, jos haluaa vain jonkun, jolla vähän kokeilla, että innostaako soittaminen.
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Kahvisti
13.10.2012 20:47:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zarmo: Itse kyllä pidän kovasti Kentakistani.
Mutta mandoliinejahan saa ihan muutamalla kympillä huuto.netistä, jos haluaa vain jonkun, jolla vähän kokeilla, että innostaako soittaminen.

 
Mikä Kentaken malli sinulla on? Jos olet kokenut hyväksi voisin itsekin harkita samaa mallia.
 
Olen kokeillut mandoliinin soittoa, eli en kuitenkaan mitään testi soitinta halua, kohtuu hintaisen ja soitettavan mandoliinin ensimmäiseksi omaksi soittimeksi.
 
Zarmo
14.10.2012 13:42:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahvisti: Mikä Kentaken malli sinulla on? Jos olet kokenut hyväksi voisin itsekin harkita samaa mallia.
 
Olen kokeillut mandoliinin soittoa, eli en kuitenkaan mitään testi soitinta halua, kohtuu hintaisen ja soitettavan mandoliinin ensimmäiseksi omaksi soittimeksi.

 
KM-174
Olen kyllä tykännyt.
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Kahvisti
15.12.2012 18:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille soitinvinkeistä. Nyt olen hommannut soittimen ja päädyinkin mandoliinin sijasta mandolaan, hiukan matalampi äänisempi viihdytti enemmän itseäni. Gewan pyöreäpohjaisen mandolan tulin ostaneeksi. Hiukan piti trimmailla tallan kanssa, mutta muuten tosi hyvä soitin, kaunis soinniltaan tehdasvalmisteiseksi sarjasoittimeksi ja vielä hienon näköinenkin :) Hinta-laatu suhde hyvä.
 
Nyt kysyisin hiukan vinkkejä oikean käden tekniikkaan. Vasemman käden tekniikka on hallussa aikaisemman soittelun vuoksi, mutta oikean käden käyttely on ihan erilaista selloon verrattuna. Yritin hiukan etsiskellä netistä hyviä oikean käden tekniikoita, mutta niitä oli niin monia, etten oikeastaan tiedä mikä nyt olisi aloittelijalle paras aluksi opetella. Jonkun soinnutteluun sopivan tekniikan ainakin aluksi haluaisin opetella.
 
rattledad
16.12.2012 18:11:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahvisti: Nyt kysyisin hiukan vinkkejä oikean käden tekniikkaan. Vasemman käden tekniikka on hallussa aikaisemman soittelun vuoksi, mutta oikean käden käyttely on ihan erilaista selloon verrattuna. Yritin hiukan etsiskellä netistä hyviä oikean käden tekniikoita, mutta niitä oli niin monia, etten oikeastaan tiedä mikä nyt olisi aloittelijalle paras aluksi opetella. Jonkun soinnutteluun sopivan tekniikan ainakin aluksi haluaisin opetella.
 
Olisiko tuosta apua?
http://archive.mandolinsessions.com/jun07/Eschliman.html
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «