Aihe: Miten saan tämän saundin?
1 2 3 4
mpekkanen
16.12.2012 12:18:09
mikä on siis hukassa?vaikka hommaa täysin samat vehkeet kielien paksuuksia myöten kuin omalla kitarasankarilla niin koskaan se soundi ei tule olemaan sama.soittovolume ja äänitys vaikuttaa ja meillä jokaisella on oma sormientatsi plus vielä lukemattomat muut jutut.miksi siis yrittää kuullostaa joltain muulta,eikö olisi tärkeäämpää kehittää omaa soittoa niin että siitä voisi sitten joskus joku tunnistaa että hei tämä on se heppu.kaikki hyvät soittajat on hyviä sen takia että niiden soitossa on jotain omaperäistä ja tunnistettavaa.hyvä kitaristi voi olla myös niinkin että ei soita miljoonaa nuottia aina kun vain kerkiää...
vilpor79
16.12.2012 12:40:50 (muokattu 16.12.2012 12:48:37)
mpekkanen: mikä on siis hukassa?vaikka hommaa täysin samat vehkeet kielien paksuuksia myöten kuin omalla kitarasankarilla niin koskaan se soundi ei tule olemaan sama.soittovolume ja äänitys vaikuttaa ja meillä jokaisella on oma sormientatsi plus vielä lukemattomat muut jutut.miksi siis yrittää kuullostaa joltain muulta,eikö olisi tärkeäämpää kehittää omaa soittoa niin että siitä voisi sitten joskus joku tunnistaa että hei tämä on se heppu.kaikki hyvät soittajat on hyviä sen takia että niiden soitossa on jotain omaperäistä ja tunnistettavaa.hyvä kitaristi voi olla myös niinkin että ei soita miljoonaa nuottia aina kun vain kerkiää...

Aamen tälle. Ja jahka se "oma" soundi löytyy niin huomaa että sillä voi soittaa mitä tahansa pienellä nuppien ruuvaamisella. Ja kaikkein varmin tapa yleensäkin mennä metsään on juuri tuo kun aletaan liian tarkkaan kopioimaan jonkun muun kamoja ja kieliä yms. On melkoisen epätodennäköistä että jonkun muun itselleen sopivin setuppi olisi sitä kenellekään muulle. On joskus jännä kuunnella kun esim. joku kaveri soittaa mun kamoilla samoilla asetuksilla jotain samaa biisiä ja kuinka erilaiselta se kuulostaakaan...
-HP-
16.12.2012 14:43:12
vilpor79: On joskus jännä kuunnella kun esim. joku kaveri soittaa mun kamoilla samoilla asetuksilla jotain samaa biisiä ja kuinka erilaiselta se kuulostaakaan...

Tämä. Joskus tuli pyydettyä kaveria soittamaan kitaraa kun minä ruuvaan nuppeja, eihän siitä tullu mitään. Etenkin kun ite soitan enemmän AC/DC meiningillä menemään, alkuaikoina eräässä bändiskabassa Kärtsy sano että ilahduttavaa nähdä että kitaraa kohdellan kuin sitä kuuluukin: lyömäsoittimena.

Suurin ero saadaan veikkaan just soittotatsilla ja reunasäröllä. Putkinuppi, vähemmän kuumat mikit = mallintavilla kovilla säröillä soittelevat ei saa soundia laulamaan millään.
Immature asshole
Dropped C
16.12.2012 14:52:27 (muokattu 16.12.2012 14:52:57)
Toi Naitwissi vetäsyn saundi kuulostaa just siltä kun laittaa mun POD 2:sta Treadplate - mallinnoksen päälle, eli suomeksi paskalta.
jra
16.12.2012 17:17:49 (muokattu 16.12.2012 17:20:08)
Itse en ymmärrä miksi jonkin tietyn soundin hakeminen tai jopa kopioiminen harjoittelumielessä olisi mitenkään huono juttu. Jos homman tekee ajatuksella, siinä oppii omista kamoista ja samalla yleisemminkin asiaan vaikuttavista lainalaisuuksista enemmän kuin jos heti aluksi hirttäytyy vain ns. omaan soundiin.

Esimerkiksi kuvataiteiden puolella koulutukseen kuuluu aina runsaasti kopiointia ja värioppia, jonka voi nähdä täysin vastaavana kuin kitarapuolella sen miten ja mistä elementeistä mikäkin soundi muodostuu. Värioppi ja tässä "soundioppi" on vain yksi työkalu, ei jotain minkä pitäisi pelätä pilaavan jotain alkuperäistä taiteilijassa tai soittajassa.

Mitä olen tunnetuista kitaristeista lueskellut, niin lähes jokainen on ensin kopioinut omien esikuviensa soittotyylejä ja soundeja, ja varsinkin rockin alkuaikoina puutteellisista kamoista ym. seikoista johtuen "epäonnistunut" ja päätynyt lopulta siihen omaan soundiinsa. Missään en ole näiden herrojen pitäneen huonona sitä että ovat aloittaneet kopioinnin kautta, harva, tuskin kukaan on päätynyt suoraan siihen "omaan soundiin".

Vai onko niin, että vain vintage-vehkeitä omistavilla cover-bändien kitaristeilla on oikeus soundien jäljittelyyn ja muiden on sitten tyytyminen siihen että vetää tusinavehkeille sitä omaa soundia?
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
TheMusiikkmies
16.12.2012 17:33:12
Tietenkin omalla soittotaidolla ja statsilla on valtava merkitys siihen miltä lopputulos kuulostaa, eikä 14 wannabee Laiho soita niinkuin Laiho, vaikka se pääsisi suoraan käsiksi samoihin laitteisiin mitä herra Aleksi käyttää. En itsekkään näe mitään haittaa omien idolien matkinnasta sillä harva nyt lähtee koko elämänsä matkimaan sitä omaa suosikkiaan, vaan melkein automaattisesti jossain vaiheessa lähtee se oman saundin ja tekniikan haku. Jos ei niin siinäpä sitten onnellisena kopio toista mikäpäs siinä.

Mutta jos ei osaa nyt esimerkiksi tehdä hienoa solo Wah soundia, niin eipä siinä paljon "Älä matki muita vaan keksi oma juttusi" huutelut auta. Et soita Kirkin wahhahaha sooloja kitaralla jossa ei ole wah soundia ja sitten se wah soundi pitää löytää ja jos ei osaa itse tehdä voi kysyä.

Niin no..
"Pistä se Wah päälle ja säädä mieleiseksi" :D
Laiskaksi haukkuvat, vaikka mitään en ole tehnyt.
mpekkanen
16.12.2012 18:05:17
jra: Itse en ymmärrä miksi jonkin tietyn soundin hakeminen tai jopa kopioiminen harjoittelumielessä olisi mitenkään huono juttu. Jos homman tekee ajatuksella, siinä oppii omista kamoista ja samalla yleisemminkin asiaan vaikuttavista lainalaisuuksista enemmän kuin jos heti aluksi hirttäytyy vain ns. omaan soundiin.

Esimerkiksi kuvataiteiden puolella koulutukseen kuuluu aina runsaasti kopiointia ja värioppia, jonka voi nähdä täysin vastaavana kuin kitarapuolella sen miten ja mistä elementeistä mikäkin soundi muodostuu. Värioppi ja tässä "soundioppi" on vain yksi työkalu, ei jotain minkä pitäisi pelätä pilaavan jotain alkuperäistä taiteilijassa tai soittajassa.

Mitä olen tunnetuista kitaristeista lueskellut, niin lähes jokainen on ensin kopioinut omien esikuviensa soittotyylejä ja soundeja, ja varsinkin rockin alkuaikoina puutteellisista kamoista ym. seikoista johtuen "epäonnistunut" ja päätynyt lopulta siihen omaan soundiinsa. Missään en ole näiden herrojen pitäneen huonona sitä että ovat aloittaneet kopioinnin kautta, harva, tuskin kukaan on päätynyt suoraan siihen "omaan soundiin".

Vai onko niin, että vain vintage-vehkeitä omistavilla cover-bändien kitaristeilla on oikeus soundien jäljittelyyn ja muiden on sitten tyytyminen siihen että vetää tusinavehkeille sitä omaa soundia?

miksi täytyy hommata sellaiset soittokamat joita ei osata käyttää?kun vertaat soittamista kuvataiteeseen niin minäkin tunnistan ja tiedän paljon värejä mutta en ole mikään maalari eikä musta tule myöskään sellaista.kitaran soittokin kun voi olla niin monenlaista jollekin riittää se että opettelee tabulatuureista kappaleita ja ei sitten osaa muuten yhtään mitään.minusta pitäisi kuitenkin keskittyä siihen olennaiseen eli soittamiseen ja oman musiikin tekemiseen.kyllä hyvä piirtäjä osaa tehdä yhdellä kynällä hienoa jälkeä ja niin sen pitäisi olla musiikissakin.jos ei osaa soittaa niin miksi tuhlata tuhansia kaikenlaisiin custom kitaroihin ja muihin hökötyksiin joita ei edes osaa käyttää.on järkevää hommata ensin ihan kelvolliset perus vehkeet ja sitten vasta lisää rojua jos sitä tosiaan tarvitsee,kuin toisinpäin.
TheMusiikkmies
16.12.2012 18:10:45
Mutta eihän tässä ole kyse ylimääräsen ammattilais custom rojun ostamisesta, vaan halvan efektipedaalin säätämisestä.
jra
16.12.2012 18:10:47
mpekkanen: miksi täytyy hommata sellaiset soittokamat joita ei osata käyttää?kun vertaat soittamista kuvataiteeseen niin minäkin tunnistan ja tiedän paljon värejä mutta en ole mikään maalari eikä musta tule myöskään sellaista.kitaran soittokin kun voi olla niin monenlaista jollekin riittää se että opettelee tabulatuureista kappaleita ja ei sitten osaa muuten yhtään mitään.minusta pitäisi kuitenkin keskittyä siihen olennaiseen eli soittamiseen ja oman musiikin tekemiseen.kyllä hyvä piirtäjä osaa tehdä yhdellä kynällä hienoa jälkeä ja niin sen pitäisi olla musiikissakin.jos ei osaa soittaa niin miksi tuhlata tuhansia kaikenlaisiin custom kitaroihin ja muihin hökötyksiin joita ei edes osaa käyttää.on järkevää hommata ensin ihan kelvolliset perus vehkeet ja sitten vasta lisää rojua jos sitä tosiaan tarvitsee,kuin toisinpäin.

Jotenkin on nyt tunne että et ymmärtänyt lainkaan mitä tuossa yllä kirjoitin. Mutta ei se mitään, tunne on molemminpuolinen ;)
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Exhausted
16.12.2012 18:26:06

TheMusiikkmies: Mutta eihän tässä ole kyse ylimääräsen ammattilais custom rojun ostamisesta, vaan halvan efektipedaalin säätämisestä.

Aivan, eikä tässä ollut kyse myöskään kenenkään starbakitaristin saundin matkimista, vaan kohteena oli YouTubeen Pod X3:lla soittanut kitaristi, ja kysyjällä oli kotona sama laite. Itse laitetta miltei kymmenen vuotta ruuvanneena voin kertoa, että kun niitä mahdollisia saundiyhdistelmiä on tuhansia, niin ei ole helppo löytää niitä käyttökelpoisia.
mpekkanen
16.12.2012 18:39:39
TheMusiikkmies: Mutta eihän tässä ole kyse ylimääräsen ammattilais custom rojun ostamisesta, vaan halvan efektipedaalin säätämisestä.

niin onkin,mutta juttu menee niin että seuraavaksi sitten vaihdetaan vaikka mikit kitaraan että se suosikkikepittäjän soundi saataisiin.kun sekään ei auta vaihdetaan vahvaria ja kaappeja niihin ehkäpä vielä oikeanlaiset elementit.sitten huomataankin että kitara ei ole sittenkään ihan niin hyvä...kierre jatkuu ja jatkuu.olen itse soittanut 30 vuotta ja rahaa on palanut paljon kaikenlaiseen kun sitä hyvää soundia on haettu ja soittimia on vaihdeltu kun musamieltymyksetkin ovat vaihtuneet.haluaisin vain opastaa ettei sitä rahaa palaisi turhuuteen.aika perusvehkeillä voi soittaa,jos osaa,monenlaista musaa.on siis tärkeää opetella soittamaan eikä opiskella toisten soittajien kamoja ja niiden asetuksia.tarkoitan soittamisen opettelulla sitä että opettelee erillaisia skaaloja ja improvisointia.se kehittää muusikkona ja on minusta omaa musiikintekoakin ajatellen paljon tärkeämpää kuin se että opettelee yksyhteen jonkun muun soittoa.
TheMusiikkmies
16.12.2012 18:58:45 (muokattu 16.12.2012 19:04:43)
Minä jos kuka tiedän ettei kamoista ole kaikki kiinni. Ajatelkaas tätä. Olen soittanut 6 vuotta ja mulla on vieläkin se sama aloittelijan sähkökitara paketti jonka joskus jouluahkasi sain vuonna nakki ja makkara. Kaiken lisäksi kitara on rikki, kun siinä on kosketushäiriö. Ei tässä kamoilla ainakaan voi kehuskella. Tosin hieman laadukkaampi puoliakustinen Ibanez löytyy sekä naylonkielinen akustinen kitara. Pitäs nyt kyllä seuraavana synttäreinä vihdoin ja viimein investoida "tasolleni" sopivaan sähkökeppiin.

Mutta joo tietääkö kukaan miten tuo Gearbox oikein toimii, kun latasin nuo ekan sivun patchit, mutta en tajua miten niillä sitten voi soittaa. Sanoo että hae Gearbox tonesta? Tai kun jotenkin sain tallennettua ne patchit, että ne näkyy siinä Tone kohalla kun painaa siitä pitkästä liuskasta ylhäällä, mutta kun painaa vaikka Patch 1 niin se ei tule sinne valituksi, vaan avautuu uusi valikko: Amp Set Ups, FX set ups ja tones.
iec
16.12.2012 20:05:09

TheMusiikkmies: Minä jos kuka tiedän ettei kamoista ole kaikki kiinni. Ajatelkaas tätä. Olen soittanut 6 vuotta ja mulla on vieläkin se sama aloittelijan sähkökitara paketti jonka joskus jouluahkasi sain vuonna nakki ja makkara. Kaiken lisäksi kitara on rikki, kun siinä on kosketushäiriö. Ei tässä kamoilla ainakaan voi kehuskella. Tosin hieman laadukkaampi puoliakustinen Ibanez löytyy sekä naylonkielinen akustinen kitara. Pitäs nyt kyllä seuraavana synttäreinä vihdoin ja viimein investoida "tasolleni" sopivaan sähkökeppiin.

Mutta joo tietääkö kukaan miten tuo Gearbox oikein toimii, kun latasin nuo ekan sivun patchit, mutta en tajua miten niillä sitten voi soittaa. Sanoo että hae Gearbox tonesta? Tai kun jotenkin sain tallennettua ne patchit, että ne näkyy siinä Tone kohalla kun painaa siitä pitkästä liuskasta ylhäällä, mutta kun painaa vaikka Patch 1 niin se ei tule sinne valituksi, vaan avautuu uusi valikko: Amp Set Ups, FX set ups ja tones.

Vähän offtopiccia, mutta eiköhän sulle saada neuvottua miten korjaat tuosta kitarastasi kosketushäiriön, kunhan laitat vähän kuvausta miten vika ilmenee. Jos huushollista löytyy ruuvimeisselisarja ja jonkinlaiset pihdit niin sillä pääsee alkuun. Piuhojen juottamiseen tarvii sitten jo kolvin ja juotostinalankaa. (toisaalta ei se varmaan aivan hirveitä tule maksamaan jos vie kitarakorjaajalle, mikäli omat taidot arveluttaa). Jos vika on jakissa, potikoissa tai switchissä, niin eipä ne mitään kalliita yleensä ole.

-iec
Laulava Kylätohtori
17.12.2012 10:26:42
vilpor79: Mä oon huomannut tossa soundin hakemisessa sellasen jutun, että kun haetaan noita "artistien soundeja", niin aika harva kuitenkaan sitten oikeasti haluaa sellaisen soundin kuin jollain oikeasti on. Ainakin omalla kohdalla huomaan että jos haen hyvää saundia esim. Zeppelinien soittamiseen, se saundi on aika kaukana siitä miltä Jimmy Page "oikeasti" kuulostaa. Jos onnistuisin löytämään sen oikea Jimmy saundin se todennäköisesti kuulostaisi aivan paskalta omaan korvaan itse soitettuna.

Toinen asia minkä olen huomannut, on se, että vaikka kamat vaihtuvat tiuhaan, kaivan aina suunnilleen suunnilleen saman soundin vahvarista kuin vahvarista. Ihan sama onko kallis vai halpa, putki vai trankku, saundi on aina suunnilleen sama. Oikeastaan vaan särön määrä muuttuu sen mukaan mitä tulee soitettua ja oikeastaan sitäkin kontrolloin kitaran volalla.

Mulla on laudassa 6 särö-/od-pedaalia ja huomasin joskus että erot niiden saundien välillä on loppupeleissä melko pienet. Eli olin alitajuisesti ruuvaillut varsin erityyppisistä polkimista kutakuinkin saman saundin.

Erittäin hyvin sanottu, olen miettinyt samaa. Itselle, omaan soittoon ja makuun, toimii kuitenkin parhaiten se oma soundi, joka saattaa kuitenkin olla kaukana omien esikuvien soundista.

Itse olen soitellut Deep Purplesta, Zeppelinistä ja ZZ Toppista aina Stevie Rayhin ja Hendrixiin asti lähes samalla soundilla. Kuten sanottu, särön määrä ja mikkikytkimen asento vain muuttuu...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Exhausted
17.12.2012 10:30:21

TheMusiikkmies:

En muista enää yksityiskohtia, kun oma X3-sarjalainen on jo myyty pois, mutta periaate on, että kytket Podisi usb-piuhalla tietokoneeseen, avaat saunditiedostot GearBoxilla, ja lähetät ne sitten Gearboxilla Podiin. Ajurit pitää olla myös asennettuna.
TheMusiikkmies
13.01.2013 18:22:58
Hermot menee. Mulla on yksi hyvä itse tekemä patchi, joka kuulostaa ihan hyvältä soittaessa, mutta sitten, kun nauhoittaa niin se on aika kuraa. Tai siis se ääni niinkuin leviää.. Sit kansa latailin custom tonesta noita settejä ja kaikki kuulosti perseeltä minun kamoilla.

Ja sitten esimerkiksi tämä http://www.youtube.com/watch?v=z9MUkw_3Um0 vaikkei tässä mikään paras mahdollinen saundi ole, niin kun latasin sen niin se kuulosti ennemmin tältä, kuin ekan videon saundilta. http://youtu.be/fqhGaKewUDI?t=28s

Ehkä se on kamoista kiinni? Ahistaa, kun ei ole intoa alkaa nauhotella omia kappaleita, kun soitto kuulostaa nauhottaessa paskalta, vaikka onkin ihan mukiinmenevää livenä.
Exhausted
13.01.2013 18:25:32 (muokattu 13.01.2013 18:26:15)

Kuulostaako se hyvältä soitettaessa vahvarilla, mutta sitten suoraan äänitettynä ei toimi? Tarkoitatko, että se ei sovi rumpujen ja basson sekaan?

Podissahan on myös se joku output mode -valikko, josta valitaan onko laite kytkettynä vahvariin vai suoraan äänityslaitteeseen. Tällä on isokin merkitys saundin perusluonteelle.
TheMusiikkmies
13.01.2013 18:44:56
Exhausted: Kuulostaako se hyvältä soitettaessa vahvarilla, mutta sitten suoraan äänitettynä ei toimi? Tarkoitatko, että se ei sovi rumpujen ja basson sekaan?

Podissahan on myös se joku output mode -valikko, josta valitaan onko laite kytkettynä vahvariin vai suoraan äänityslaitteeseen. Tällä on isokin merkitys saundin perusluonteelle.

Ihan raakana, kun nauhoittaa niin ei vaan nappaa se soundi. Siis ilman mitään muita soittimia. Vertaa just nuo 2 linkkiä mitä äsken pistin. Pitäs kuulostaa ekalta, mutta itse nauhottaessani se kuulostaa ennemmin tokalta. Alkaa tuntua, että koko homma on kitaran vika, sillä tämä on stagg merkkinin halpis sähkis surkeilla mikeillä. Koitin tuota ouput säätöä, mutta en huomannut merkittävää eroa, mutta se saattaa myös johtua siitä, etten osannut käyttää.
Exhausted
13.01.2013 18:45:49

Soitatko Podia kitaravahvistimen, kuulokkeiden, studiokaiuttimien vai minkä kautta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)