Aihe: Uutta vahvistinta pop/rockiin - vaihtoehdot vähissä!
1 2 3
_Petri_
15.12.2012 11:44:15

Ziggy Bubba: Mites toinen vahvari kliineille tohon rinnalle? Fenderin Deluxe Reverb saletisti ainakin toimisi. Mahtuis ehkä jopa budjettiin.

E: Siihen vaan yks simppeli boksi vaihtajaksi.

Mitäm :D Aloittaja hakee pienikokoista ja -tehoista vahvistinta hintaluokassa 600-900e, ja sä tuputat kahta yli tonnin konetta. Aivo meni just solmuun.
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT
kallepeltopelle
15.12.2012 11:44:33 (muokattu 15.12.2012 11:49:09)
Kyllä sen onkin Blackface sillä bändikaverilla... joku Fenkku !

:D
sickboy
15.12.2012 11:48:44 (muokattu 15.12.2012 11:51:36)

_Petri_: Mitäm :D Aloittaja hakee pienikokoista ja -tehoista vahvistinta hintaluokassa 600-900e, ja sä tuputat kahta yli tonnin konetta. Aivo meni just solmuun.

http://www.thomann.de/fi/fender_65_deluxe_reverb.htm

Kyllä toi 22w on mun käsittääkseni vielä pienitehoinen. Alottaja taisi muuten mainita budjetin venyvän 1500€ asti. Siihen toi osuu aivan mallikkaasti.

Edit: Ok, toi budjetin venyminen olikin kysymysmerkki. Budjettia tosin kannattaa venyttää, jos sillä saa vahvistimen mihin voi olla tyytyväinen pidempäänkin.
Vetehinen
15.12.2012 11:51:45
sickboy: Juu, niin lukee. Sinä kuitenkin korjasit ja väitit sen olevan Blackstar. Sitä ihmettelin, että mistä tiedät ettei se ole Blackheart? Vai oletko itse tuo bändikaveri? Blackheart on myös vahvistinmerkki, jos et sattunut tietämään. Laitoin oikein linkin valmistajan sivuille tuohon viestiini.

Krice taisi tarkoittaa, että hän itse ehdotti Blackstaria, ei Blackheartia.
a-wop-bop-a-loo-mop-a-wop-bam-boom
_Petri_
15.12.2012 11:58:46

sickboy: http://www.thomann.de/fi/fender_65_deluxe_reverb.htm

Kyllä toi 22w on mun käsittääkseni vielä pienitehoinen.

Just. Yks ehto täyttyy. Voitit pelin.

Alottaja taisi muuten mainita budjetin venyvän 1500€ asti. Siihen toi osuu aivan mallikkaasti.

Deluxe Reverb + Rockerverb 50 = 2732 euroa T-kaupan hinnoilla. Ja ei oo ihan pienikokoinen yhdistelmä enää.

Budjettia tosin kannattaa venyttää, jos sillä saa vahvistimen mihin voi olla tyytyväinen pidempäänkin.

Samaa mieltä.
Gabe
15.12.2012 12:09:23
sickboy: Alvivähennyksiä voi tehdä, jos kerää alvia valtiolle. Opetushommat, miksaushommat ja studiopalvelut on esim. tällaista toimintaa, jossa laskuttaessa pitää laskuun lisätä alv. Nämä arvolisäverot siis tilitetään verottajalle. Jos tekee omaan yritystoimintaan liittyviä hankintoja, voi näiden alv osuuden vähentää verottajalle tilittäessä.

" Veroa ei voi vähentää tavaroista ja palveluista, jotka on ostettu yrityksen omistajien tai henkilökun_nan yksityiskäyttöön tai jotka kuuluvat vähennysoikeuden rajoitusten piiriin. Erikseen on rajoitettu esimerkiksi edustusmenojen ja eräiden ajoneuvojen vähennysoikeutta."

Ok, kiitos. Muistelinkin että siinä oli rajoitteita jos tulee yksityiskäyttöön. Vaan mitä jos vahvistimen ostaa henkilökunnan virkistysmenona? :)

Mutta olen samaa mieltä että ei tuon vähennysoikeuden vuoksi kannata rajata käytettyjä pois laskuista.
www.kitaramaailma.com
Fonisoul_
15.12.2012 13:22:58
No niin riita poikki, eli kyseessä oli minun typo ja bändikaverin vahvistin on Blackstar HT5.

ALV-vähennysoikeuttani en jaksa tässä perustella, eikä varmaan ole tarpeenkaan? Oleellista tässä oli, että sen myötä voin kertoa kaupan hinnan 0,81:llä (Kun tätä kuitenkin joku kohta ihmettelee, niin Hinta x 0,81 = Hinta / 1,23, eli peruskaava jolla lasketaan ALVin osuus pois), ja tällöin uuden ostaminen on usein parempi diili kuin vanhan, jossa kaupan hinta kerrotaan esim 0,7:llä. Toki käytetyissäkin hyvä diili on hyvä diili, joten ei sekään pois suljettua ole!

Ja sitten niihin vahvistimiin. Paljon on tullut mielenkiintoisia ideoita, kiitos niistä!

Ootko kokeillu tollasta ??

Meinaan..onhan tossa säätimet, mun mielest ei oo 'liian hevi' kunhan vaan ei käännä niit nappuloi sinne hevi -osastolle.
Ja poweria / headroomia / kliiniäkin todellakin piisaa..mulla keikoilla volanapula siinä n klo 09 -10 maisemissa, enempää ei tarvii avata hanaa.

En ole Thunderia vielä kokeillut, käsitys perustuu pelkästään lukemiini arvioihin ja Youtube-klippeihin joissa soitetaan pelkkiä metalliriffejä. Olisikin mielenkiintoista testata millainen se gain-potikan alkupää on ja varmaan putkia vaihtamalla pystyisi särön määrään vaikuttamaan. Tuossa olisi tosi hyvää myös tehontiputusmahdollisuus aina 7W asti, joka vastaisi nykyistä Tiny Terroriani.

Hughes & Kettner Tubemeister 18 tai Statesman Dual EL34?

Tubemeister vaikutti paperilla täydelliseltä, mutta en tykännyt vehkeestä sit kuitenkaan. Oli sellainen fiilis että jos vaihdan tuohon, niin se minkä ominaisuuksissa voitan, soundeissa häviän. Sai jäädä kauppaan. Statesman taas on täysin tuntematon mulle, jäänyt vissiin huomaamatta kun Thomannilta ei löydy. Pikaisen tubettelun perusteella ihan lupaava vehjes. Onkohan noita Suomessa myynnissä? Isokokoihenhan tuo on, mutta muut toiveet täyttäisi aika hyvin. Hinta näköjään briteissä vähän 800€ päälle.

http://www.youtube.com/watch?v=iIZvBQabUdw

Egnater Renegadekin vaikuttaa myös kyllä mielenkiintoiselta, niinkuin muutkin Egnaterit. Tää kans näyttää paperilla tosi hyvälle.

Bogner Alchemist on kyllä mainio hintalauokassaan

Vierastan vähän tuota Line6:n mukanaoloa tuossa. Lisäksi rinnakkaisluuppi tekee elämän turhan vaikeaksi.

Kauppaan pitäisi mennä tsekkaamaan siis ainakin nämä:
- Egnater Renegade
- Laney Lionheart
- H&K Statesman Dual EL34

Se kokovaatimus ei näissä kyllä täyty, ei taida noita pieniä putkareita kauheesti sitten kuitenkaan olla...
Joensuulaista Indietä: No Cue.
kimurantti1
15.12.2012 15:13:15 (muokattu 15.12.2012 15:30:23)
Fonisoul_: Se kokovaatimus ei näissä kyllä täyty, ei taida noita pieniä putkareita kauheesti sitten kuitenkaan olla...

Tarvitko sä ääntä ulos kaapista ollenkaan keikalla, vai vedättekö kaikki in-earilla? Mä tein yhden kiertueen tosi isolla bändillä, jossa oli jousia, puhaltimia ja monta laulajaa. Lavavolume piti saada täydellisesti kuriin. Kuuntelu päätettiin tehdä sähköiselle bändillle nappeihin. Mulla oli pelkästään Mesan Mark V -nuppi, josta otettiin Palmerin PDI-03:lla kaappimallinnettu signaali suoraan linjaan. Toisen kitaristin AC30 laitettiin huutamaan lavan alle. Toimii todella hyvin, joskin sellainen kitara/vahvistin-yhteispeli ja luonnollinen feedback jää aina näissä puuttumaan. Toisaalta puuttumaanhan se jää silloinkin, kun vahvistin pitää olla todella hiljaisella. Mutta niin, jos kaikkien kuuntelu on napeissa eikä kitarakaapista tarvi saada ääntä ulos, niin otat treenikselle nuppikaapin. Keikalle nuppi ja PDI-03. Kevyt ja käytännöllinen yhdistelmä, etupää kiittää myös. Eikä soundaa miltään viritykseltä tai ponnettomalta digidigiltä (ei tossa kyllä mitään digitaalista olekaan), vaan törkeän hyvältä.

Se Palmerin laitos on siis tämä: http://www.thomann.de/fi/palmer_pdi03.htm

Palmerissa on 100w kestävä dummy load. Voit kytkeä Palmerin speaker thru-lähtöön tohon kaapin jos haluat, ääni tulee täysin muuttumattomana kaapista ulos. Jos haluat kaiken hiljaiseksi, nappaat vaain piuhan tosta thru-lähdöstä veks ja Palmerista kytkeytyy automaattisesti päälle keinokuorma.

Jos sulla on vahvistin mikitettynä ja ajettuna in-eariin, etkä saa puhdasta soundia kuulumaan toisen kitaristin säröiltä, niin mä heittäisin aivan näkemättäkuulematta arvion, että ongelma ei ole tehossa, vaan soundissa itsesään. Enemmän precenceä ja yläkeskiääntä, vähemmän bassoa ja alakeskiäänimuhjua. Mulla on Xoticin RC Booster melkein koko ajan nykyään päällä. Teen sillä puhtaaseen soundiin sellaisen hienostuneen yläpään ja todella kevyn muron, se leikkaa läpi aivan mistä vaan.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ziggy Bubba
15.12.2012 15:30:29

_Petri_:Deluxe Reverb + Rockerverb 50 = 2732 euroa T-kaupan hinnoilla. Ja ei oo ihan pienikokoinen yhdistelmä enää.

Hyvää päivää taas. Kuka sanoi, että pitää ostaa molemmat? Kuulemma vanhassa oli säröosasto mieleen, eli uus vaan rinnalle.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
kimurantti1
15.12.2012 15:33:52
Ziggy Bubba: Hyvää päivää taas. Kuka sanoi, että pitää ostaa molemmat? Kuulemma vanhassa oli säröosasto mieleen, eli uus vaan rinnalle.

Vaikka kahta erilaista konetta käyttämällä eittämättä saakin enemmän valinnanvaraa, niin laitteiston koon ollessa olennainen kriteeri, mä silti lähestyisin hommaa yhdellä enkä kahdella vahvistimella. :-)
Ziggy Bubba
15.12.2012 15:40:08

kimurantti1: Vaikka kahta erilaista konetta käyttämällä eittämättä saakin enemmän valinnanvaraa, niin laitteiston koon ollessa olennainen kriteeri, mä silti lähestyisin hommaa yhdellä enkä kahdella vahvistimella. :-)

Aivan, joo. Mulla meni toi pienen koon toive ohi. Mutta muuten tuo on kyllä huippupeli kliinien kannalta. Melkeinpä itellä tommonen olisi, jos siis tila ei olisi ongelma.
kimurantti1
15.12.2012 15:41:53
Ziggy Bubba: Aivan, joo. Mulla meni toi pienen koon toive ohi. Mutta muuten tuo on kyllä huippupeli kliinien kannalta. Melkeinpä itellä tommonen olisi, jos siis tila ei olisi ongelma.

Äijällä on kuitenkin Badger. Eihän se mikään DR-klooni ole, mutta eikö siinä ole kanssa aika timanttia toi puhdas/pikkusäröosasto (miksei isompikin)?
Ziggy Bubba
15.12.2012 15:44:48

kimurantti1: Äijällä on kuitenkin Badger. Eihän se mikään DR-klooni ole, mutta eikö siinä ole kanssa aika timanttia toi puhdas/pikkusäröosasto (miksei isompikin)?

No juu, on kyllä. Eihän tolle siis mitään suoranaista tarvetta ole, mutta oishan tommosessa combossa jo oma soundinsa verrattuna isoon suljettuun skobeen. Mutta eipä tolle sitä tilaa ole tällä hetkellä.
_Petri_
15.12.2012 18:19:14

Ziggy Bubba: Hyvää päivää taas. Kuka sanoi, että pitää ostaa molemmat? Kuulemma vanhassa oli säröosasto mieleen, eli uus vaan rinnalle.

Päivää taloon. Ymmärsinpäs hullusti väärin, sori vaan :) Siltikin menee yli budjettirajoitteen ja kokotoiveen toi kahen vahvarin systeemi, joten itse lähtisin etsimään jotain mieleistä nuppia. Kai noita alle 900 euron on kelpo valikoima kuitenkin.
Vetehinen
16.12.2012 10:37:52 (muokattu 16.12.2012 10:47:08)
Fonisoul_:
Tubemeister vaikutti paperilla täydelliseltä, mutta en tykännyt vehkeestä sit kuitenkaan. Oli sellainen fiilis että jos vaihdan tuohon, niin se minkä ominaisuuksissa voitan, soundeissa häviän. Sai jäädä kauppaan. Statesman taas on täysin tuntematon mulle, jäänyt vissiin huomaamatta kun Thomannilta ei löydy. Pikaisen tubettelun perusteella ihan lupaava vehjes. Onkohan noita Suomessa myynnissä? Isokokoihenhan tuo on, mutta muut toiveet täyttäisi aika hyvin. Hinta näköjään briteissä vähän 800€ päälle.

F-musiikkiin sitä saa (vai saako enää?) tilauksesta mutta Saksasta löytyy poistohinnalla:
http://www.musicstore.de/fi_FI/FIM/ … R-Head-Brown-50W/art-GIT0011859-000
Siitä en tiedä miten palautuskuvio Musicstorelle toimii, jos ei miellytäkään. Siis varmasti onnistuu mutta jääkö postikulut asiakkaan maksettavaksi..?
Toisaalta jos ilman alvia tuo maksaa 450€ niin sen saa takaisin käytettynä myydessä minä päivänä tahansa.
a-wop-bop-a-loo-mop-a-wop-bam-boom
Fonisoul_
16.12.2012 20:51:16
kimurantti1: Keikalle nuppi ja PDI-03. Kevyt ja käytännöllinen yhdistelmä, etupää kiittää myös. Eikä soundaa miltään viritykseltä tai ponnettomalta digidigiltä (ei tossa kyllä mitään digitaalista olekaan), vaan törkeän hyvältä.

Tää on ihan hyvä pointti ja kivempi tollasta olisi kanniskella tai kuljettaa autossa, kuin 2x12" kaappia. Ei kuitenkaan vastaa nykyiseen ongelmaan, eli kaksikanavaisen nupin puutteeseen.

Jos sulla on vahvistin mikitettynä ja ajettuna in-eariin, etkä saa puhdasta soundia kuulumaan toisen kitaristin säröiltä, niin mä heittäisin aivan näkemättäkuulematta arvion, että ongelma ei ole tehossa, vaan soundissa itsesään. Enemmän precenceä ja yläkeskiääntä, vähemmän bassoa ja alakeskiäänimuhjua. Mulla on Xoticin RC Booster melkein koko ajan nykyään päällä. Teen sillä puhtaaseen soundiin sellaisen hienostuneen yläpään ja todella kevyn muron, se leikkaa läpi aivan mistä vaan.

Joo ei ole yhtään poissuljettua että en vaan osaa... =) Toisaalta Tiny Terrorissa ei noin vaan eq:ta säädetä, siinä on pelkkä tone. Eli sävy joko toimii, tai sitten ei.
Fonisoul_
16.12.2012 20:52:49 (muokattu 16.12.2012 20:54:32)
sickboy: Mitäs sanot tästä?

http://www.custom-sounds.com/koch-studiotone-combo-p-1342.html

Koch Studiotone, efektiluuppi, 3 kanavaa, 20w, paino 15kg, power soak, ulostuloja piisaa.

Hinnan saa varmaan tingattua budjettiin.

Tosiaan, tätä olen joskus kokeillutkin. Pitäisi käydä taas palauttelemassa mieleen millainen vehjes on kyseessä. Lähikaupasta löytyisi ainakin komboversiota suoraan hyllystä. Powersoak ja XLR ulos on tässä kivoja.

Hughes & Kettner Tubemeister 18 tai Statesman Dual EL34?

Nettiselailu kertoi, että tuo Statesman olisi aika äänekäs peli. Onko porukalla tästä kokemuksia? Itse toivoisin nimenomaan että vahvistin soisi hyvin jo pienellä voimakkuudella.
kimurantti1
16.12.2012 22:28:58 (muokattu 16.12.2012 23:09:34)
Fonisoul_: Tää on ihan hyvä pointti ja kivempi tollasta olisi kanniskella tai kuljettaa autossa, kuin 2x12" kaappia. Ei kuitenkaan vastaa nykyiseen ongelmaan, eli kaksikanavaisen nupin puutteeseen.

Tavallaan ei ja tavallaan vastaa. Palmerin kaverina voi kuljettaa vähän isompaakin nuppia, ja silti päästään helpommalla kuin millään nuppikaappi-yhdistelmällä. Saat aika paljon vaihtoehtoja lisää, jos muutkin kuin lunchbox-malliset ja semi-pienet laitteet kelpaa. Plus tietty muut edut, joita ylempänä listasin.

Joo ei ole yhtään poissuljettua että en vaan osaa... =) Toisaalta Tiny Terrorissa ei noin vaan eq:ta säädetä, siinä on pelkkä tone. Eli sävy joko toimii, tai sitten ei.

Noi ominaisuuksiltaan riisutut yksikanavaiset on välillä kyllä haastavia saada kuulostamaan tosi hyvältä sekä säröllä että puhtaalla. Niissä on monesti se yksi toimiva soundi. Toisaalta 2+ kanavaisissa joudutaan tekemään kompromisseja niissäkin. Välillä myös kuulee, kun monikanavaisen vahvistimen kanavat on väännetty soundaamaan niin erilaiselta, että miksaus ei vaan toimi. Usein puhtaassa soundissa on aivan tolkuttomasti bassoa, niin että se saadaan "mukamas kuulostamaan" pehmeältä. Sitten polkaistaan särökanavalle, bassovoittoinen kitarasoundi katoaa ja bändimiksaus/kokonaisbalanssi on päin arsetta. Omat vahvuutensa ja ongelmansa kaikissa. Sori jos kyselen aivan tyhmiä, mutta oot varmaan kokeillut vääntää vahvarista tonea isommalle ja vastaavasti kompensoida särösoundia ruuvaamalla pedaalin tonea pienemmälle? Mutta voi hyvin olla, että tarvit vaan erilaisen koneen, jossa kaikkinensa on vähän enemmän purentaa soundissa. Varsinkin humppareilla noi pienitehoiset laitteet ei ole ihan parasta ikinä, mun mielestä. Alapää ei vaan pysy kasassa, mikä puolestaan aiheuttaa sen, että soundista tulee helposti muhjua joka hukkuu miksauksessa.

Jos pienikokoinen nuppi on ainoa vaihtoehto, niin tää voisi olla ihan harkinnan arvoinen. En ole kokeillut, mutta pikkulinnut kertoo että puhdas kanava on paljon edeltäjiään parempi, ja soundimaailma vähän vähemmän hevi:

http://www.thomann.de/fi/evh_5150_iii_50_watt_head_bk.htm

(Disclaimer: YouTuben laitedemot on kaikki aivan skeidaa, kantsii käydä kokeilemass laite itse)
kimurantti1
16.12.2012 22:28:58 (muokattu 16.12.2012 22:29:16)
E. Oho, ekat tuplat ikinä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)