Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kevyt keikkakalusto
1 2 3 4 5
Montezuma
14.12.2012 23:13:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monenlaisista jutuista ja asiantuntijoista on tätä palstaa lukiessa vuosien varrella saanut nauttia, joten ajattelinpa itsekin kerrankin osallistua. Kysyisinkin teiltä arvoisat kollegat seuraavaa asiaa:
 
Olen huomannut (enimmäkseen) pienempiä keikkoja tehdessä, että nuppi + 4x10 yhdistelmä on välillä hiukan turhaa roudailtavaa kun tuntuu että pienemmälläkin pärjäisi. Kaveribändin kautta saisin käsiini ampegin svt-15:n mukavasti alle markkinahinnan, mutta silti epäiyttää että onko investointi turha.
 
Onko kokemusta tuosta yksinään, soveltuuko tuo keikoille vai onko saundi ihan suttua? Torillakin noita näkyy silloin tällöin (nytkin muutama), joten onkohan erityissyitä miksi vaihtavat omistajaa. Tietysti se tuo 4x10 kanssa myös tukevuutta, mutta etsin juuri sitä riisutumpaa kalua pikkukeikoille. Oliskos teillä mielessä jotain vastaavia, jotka olette huomanneet kunnon peleiksi?
 
Millaisia variaatioita teillä muuten on keikkakalustoissanne? Kuskaatteko aina tilanteesta riippumatta täyden paketin keikalle ihan vaan muiden kiusaksi?
 
Paljon kysyttävää, mutta paljon myös viisautta.
 
J.Hollström
15.12.2012 00:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus on ollut noita kevytlevitteitä keikkakalusteina, mutta loppupelistä en nähnyt niiden omistamisessa ideaa kun keikkoja ei oo joka viikko ja voluumipotikkakin vahvistimissa on keksitty. Noi kevyet kamat on ripuriranteille jotka on muutenkin löysää jengiä eikä jaksa kantaa muuta kuin hattaraa ja sitäkin jos ei oo huono keli. Mielummin vedän hyvällä soundilla ja botnella kun alan roudauslaiskuuden takia hankkimaan jotain ripulirannekamaa.
 
Ts. tällähetkellä roudaan baarikeikoille joissa ei oo talon kalustoa useimmin puolikkaan nipun, eli nupin + 4 x 10" komeron. Treeneissä ja stadioneilla vedetään sitten koko kalustolla.
 
BTW: edellisellä keikalla oli pakko joidenkin desibelisäädöksien takia vetää talon combolla joka oli joku umpisurkee Warwickin alitehoinen paska joka piti ruuvata täysille että siitä olis ollut edes monitoriksi itselle. Kyllä vitutti soittaa, kun on tottunut treeneissä siihen että basso KUULUU.
 
Dropped C
15.12.2012 01:28:57 (muokattu 15.12.2012 01:45:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SVT-15E toimii mun mielestä keikoilla kun junan vessa. Saundi on omaan korvaan todella hyvä. Keikoilla on aina myös muille basisteille kelvannut ilman mitään rutinoita. Tosin tää on ollu kaverilla jo 1,5 vuotta lainassa. Vetänyt keikkoja rapiat kymmenen ja kaikkee sillä. Vedän itte tolla mun Mesan kaapilla, mikä sekin on helvetin hyvä.
 
Mulla kajari tosin vaihdettu tollaseen kirppusirkus-kajariin, mutta omasta mielestä oli tosi hyvät soundit alkuperäselläkin ämyrillä.
 
Tosin en tiedä millaista soundia haetaan.
 
Dropped C
15.12.2012 01:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Mielummin vedän hyvällä soundilla ja botnella kun alan roudauslaiskuuden takia hankkimaan jotain ripulirannekamaa.
 
Kyse ei ole laiskuudesta, vaan autokaluston tilakapasiteetistä. Niin, ja tollasesta 1x15:sta lähtee enemmän botnea, kuin 4x10:stä. Suuntaakin vähemmän. Mökkälä on myös aina riittänyt.
 
hollstro
15.12.2012 02:02:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Kyse ei ole laiskuudesta, vaan autokaluston tilakapasiteetistä. Niin, ja tollasesta 1x15:sta lähtee enemmän botnea, kuin 4x10:stä. Suuntaakin vähemmän. Mökkälä on myös aina riittänyt.
 
Ei lähde. 1x15" on lähes puolet 4x10" kaiutinpinta-alasta. 2x12", siinäkin on enemmän botnea kuin 1x15" ämyrissä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Dropped C
15.12.2012 02:10:14 (muokattu 15.12.2012 02:21:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien empiiristen kokemusten mukaan lähtee. Vaikka siinä toki onkin vain reilut puolet 4x10:n ämyripinta-alasta.Toki voi olla sellasia 4x10 mistä lähtee paljon botnee.
 
Eikä mulla oo mitään 4x10, 2x12, 2x15 tai 8x10 kaappeja vastaan. Ite oon vaan todennut, että en tarvitse moisia komootteja. Kun yhdellä 1x15:llakin pärjää just eikä melkein. Ite soitan doomia C-vireestä ja tässä hevin lajissa basson pitää todellakin kuulua.
 
Eli palstan puristien viesti on että 1x15 -> Paska saundi, ei riitä äänenpaine. Mä taas tähän sanon, että paskat. Varmasti riittää, jos on kunnon kaappi. Ja saundi on 10" amyrit vs. 15" ämyri mielipidekysymys.
 
Niin, ja siis joku Maken tai Gallen Kallelan 4x10" ei paina paskaakaan ja ovat suht pieniä. Ite myös pidän tollasen 1x15:n saundia parempana, kun 4x10:n.
 
trippe
15.12.2012 04:31:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu pitkälti siitä, mitä hakee. Itse tykkään enemmän 15" soundista kuin 10", olipa niitä sitten 1x tai 4x. Silti isommilla lavoilla soitan marsun rantiksella. Pienemmät taasen menee prosonuksen etusella suoraan pa:han, ja hyvä monitorointi vain itselle. Makuasioita, joista voi vain tottumusten pohjalta kiistellä..munsta.
 
Ùp ò òwñ
absqua
15.12.2012 07:53:10 (muokattu 15.12.2012 07:53:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen soittanut paljon keikkoja juurikin yhdellä tuollaisella ampegin svt1x15"-kaapilla. Mun makuuni soundi on aivan mahtava, eikä volakaan ole kesken loppunut. Eihän toi mikään universumin kovaäänisin komero varmaan ole, mutta omissa puuhissa on kapasiteetti riittänyt hyvin. Roudauksen kannalta toi on mukavan köykäinen kaappi esim saman mallisarjan 4x10:iin verrattuna.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sirdickyj
15.12.2012 08:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aguilr Tonehammer 500 ja 2kpl saman valmistajan SL112 komeroita.
 
Sitten on Hartken 4x10 komero ja saman valmistajan LH100 mupppi. Toimii.
 
Kas tommosta 1x12 kaappia liikuttaa ilmaa kivasti omiin tarpeisiin.
 
It's the singer, not the song.
hollstro
15.12.2012 09:28:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Omien empiiristen kokemusten mukaan lähtee. Vaikka siinä toki onkin vain reilut puolet 4x10:n ämyripinta-alasta.Toki voi olla sellasia 4x10 mistä lähtee paljon botnee.
 
Eikä mulla oo mitään 4x10, 2x12, 2x15 tai 8x10 kaappeja vastaan. Ite oon vaan todennut, että en tarvitse moisia komootteja. Kun yhdellä 1x15:llakin pärjää just eikä melkein. Ite soitan doomia C-vireestä ja tässä hevin lajissa basson pitää todellakin kuulua.
 
Eli palstan puristien viesti on että 1x15 -> Paska saundi, ei riitä äänenpaine. Mä taas tähän sanon, että paskat. Varmasti riittää, jos on kunnon kaappi. Ja saundi on 10" amyrit vs. 15" ämyri mielipidekysymys.
 
Niin, ja siis joku Maken tai Gallen Kallelan 4x10" ei paina paskaakaan ja ovat suht pieniä. Ite myös pidän tollasen 1x15:n saundia parempana, kun 4x10:n.

 
Äläs nyt yksinkertaista. Väitteesi että 1x15" lähtee enemmän botnea kuin 4x10" kaapista on väärin yleisellä tasolla. Jos nimeät tietyt kaapit niin se voi pitää paikkansakin. Voi sen 4x10" niinkin huonosti tehdä, samoin 1x15". Pannana liian pieneen koteloon tai huonot kaiuttimet.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
piivei
15.12.2012 13:30:44 (muokattu 15.12.2012 13:34:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pitäisi valita kaappi keikkakäyttöön ja 4x10 olis poissuljettu vaihtoehto niin ottaisin varmaan juurikin noita A:n svt15-kaappeja pari kappaletta. Juuri sen verran on kokemusta että ne soundaa todella hyvälle, ei mitään valittamista. Pikkupitseriaan yksi kappale nostettuna hiukan ylös lattiasta ja isommalle stagelle sitten molemmat.
 
osmonen
15.12.2012 14:10:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen viime aikoina useimmat keikat ja treenit soittanut EBS:n 1X12 -kauttimella. Varalla keikkakäyttöön on tarvittaessa myös 2X12 -kaiutin. 1X12 riittää pikkupaikkoihin hyvin ja isompiinkin, kun laitetaan basso linjaan DI-lähdöstä ja komero on vaan monitorina.
 
Tänä vuonna on kuukausittain ja usein viikottain pitänyt siirrellä kalustoa kahden treeniksen sekä keikkapaikkojen väliä. Ehkä on laiskuutta, että ei jaksa isoja kamoja siirrellä näin tiuhaan. Asiaan vaikuttaa myös se, etten omista autoa. En ole vielä millään treeniksellä oikeasti tarvinnut isompaa kalustoa ja suurin osa keikoista on pikkupaikoissa. Isommilla lavoilla on ollut järjestäjän tarjoama backline ja on myös silloin tällöin käytössä tuo 2X12.
 
Jokainen arvioi oman tarpeensa ja on hyvä jos on vaihtoehtoja. Basson soundi on täyteläisempi isommilla seteillä ja on tietty hauska kun lahkeet lepattaa mutta omassa tilanteessa myös käytännöllisyys ja logistiset näkökulmat painavat aika paljon.
 
Dropped C
15.12.2012 14:35:39 (muokattu 15.12.2012 14:36:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy vielä tosin tunnustaa, että omissa kaapeissa on kummassakin Eminence Kappalite 3015 inessä. Minkä herkkyys on 101 desibeliä. Mikä on 3 debbaa enemmän, kun SVT-15E:n normiherkkyys. Eli mökkälää saa ulos huomattavasti enemmän. Ja kaappi kevenee...
 
Omasta mielestä vielä saundi parani kummassakin, mikä toki voi olla psykoakustiikkaa, kun ämyrit makso tollaset 150 kappale.
 
omarklah
15.12.2012 14:39:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Coverbändissä mulla kulkee mukana Carvinin 10" (200W) kombo ja sille useimmiten lisänä itse tehty 10" subbari.
Hyvin ole pärjännyt tehon ja soundin puolesta. Mutta mää olenkin aika vähään tyytyväinen. Kun basso tulee PA:sta, riittää että lavalla on joku pömpeli mistä basson kuulee.
Pitserian nurkat on sitten eri asia, siellä pitää hiukan katsoa jo sen soundinkin perään, kun useimmiten bassoa ei ajeta silloin PA:sta. Mutta kyllä tuo Carvisen potku riittää niihin ihan loistavasti.
Tanssibändin kanssa sitten toimii Roland Cube 100. Basso tulee saliin PA:sta ja Cube on vaan lavamonitorina.
 
Semmonev vanha kitara, jonka haljennutta kantta on koitettu tökeröstik korjatak kiiltävällä ja rämisevällä pellimpalalla, or ropro...
AcLAc
15.12.2012 23:04:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omarklah: Kun basso tulee PA:sta, riittää että lavalla on joku pömpeli mistä basson kuulee.
 
Nyyh, tää taitaa olla yleistymään päin. Olen itsekin soittanut monta keikkaa todellakin juuri niin paskoilla järjestäjän lavasoundeilla ympäri suomea, että... fiilikset oli juurikin kuvaamani soundin mukainen. Ei tämäkään oikein palvele ketään, kun fiiliksien kustannuksella joutuu vetämään. Toisaalta, olen onneksi tosin muutama vedon saanut vetää omilla 1x15 + 4 x 12 komeroilla. Kyllä tulee setään hymyä ja herää sisäinen 70- luku, kun leveät lahkeet saa lepattaa musan tahtiin... lavalla. Kyllä taitava miksaaja osaa hyödyntää kunnon bassosoundin PA- pauhun sekaan.
 
Ehkäpä ei pitäisi aina olla niin vieraskorea ja tyytyä siihen vähään, vaan roudata vaan se oma tuttu setti. BTW. Nykyisin enimmäkseen soittelenkin niin tärykaikuisassa salissa ja sähkörumpujen kanssa, että olen alistettu käyttämään 6" comboa... JEE!
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Vessajono
16.12.2012 21:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Kyllä taitava miksaaja osaa hyödyntää kunnon bassosoundin PA- pauhun sekaan.
 
Osaa joo, jos sitä bassosoundia tulee sieltä lavalta sopivasti. Yleensä vaan siinä vaiheessa kun sinne lavalle alkaa ilmestymään jotain soittajaa korkeampia läjiä, se tarkottaa sitä että se basso tulee sieltä lavalta aivan vitun liian lujaa ja siellä sit pitää vaan yrittää irvistellä etupäässä, kun siitä lavavolan tiputtamisesta neuvotteleminen on yhtä miellyttävää kuin työntää päänsä rasvakeittimeen.
 
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
jazbaz
17.12.2012 07:59:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omarklah: Kun basso tulee PA:sta, riittää että lavalla on joku pömpeli mistä basson kuulee.
Basso tulee saliin PA:sta ja Cube on vaan lavamonitorina.

 
Juurikin näin, itse ainakin kyllästyin roudaamaan full stäkkiä lavalle, kun miksaajat ruikutti aina että basso tulee liikaa läpi, ruuvaa pienemmälle. Yksi 10 tai 12 tuumainen ajaa asiansa. Kallen Kruukerissani on niin hyväksi kehuttu linjatason lähtö, että kelpaa sellaisenaan mikseriin ilman purnukoita.
 
"Bass sings Bles-sings"
Johannes_t
17.12.2012 10:20:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut jonkun aikaa käytössä tommonen: http://www.thomann.de/gb/tc_electronic_combo_450.htm
 
ja siihen alle tommonen: http://www.thomann.de/gb/tc_electronic_rs_212.htm
 
Ei nää Hollströmeille kelpaa, mutta muuten harjaa hiton hyvin. Tolla kombolla pärjää klubit tarvittaessa itsekseenkin, mutta 2x12 on must jos haluaa lahkeen lepattavan. Nuppihan tuosta kombosta lähtee tarvittaessa irti.
 
Santukka
17.12.2012 11:07:17 (muokattu 17.12.2012 11:59:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on taas tämmönen http://www.thomann.de/fi/aguilar_tone_hammer_sc500.htm
 
Ja tämmönen http://www.genzbenz.com/?fa=detail&mid=1436&sid=426&cid=96
 
Nääkin kuuluu tähän niin sanottuun kirppusirkus-sarjaan, mutta kylläpä noilla on joka reiveissä pärjätty. Oppinu kummasti tykkäämään noista kevytlevitteistä, kun noitakin joutuu muutaman kerran viikossa kanniskeleen ees taas.
 
E. Enkä siis ole tehnyt omasta mielestäni kompromissia saundin suhteen, kun nuo olen hommannut.
 
hollstro
17.12.2012 11:31:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Mulla on ollut jonkun aikaa käytössä tommonen: http://www.thomann.de/gb/tc_electronic_combo_450.htm
 
ja siihen alle tommonen: http://www.thomann.de/gb/tc_electronic_rs_212.htm
 
Ei nää Hollströmeille kelpaa, mutta muuten harjaa hiton hyvin. Tolla kombolla pärjää klubit tarvittaessa itsekseenkin, mutta 2x12 on must jos haluaa lahkeen lepattavan. Nuppihan tuosta kombosta lähtee tarvittaessa irti.

 
Ei niin, sen verran harvoin on keikkaa, että pienin roudattava setti on Aguilarin 2x12" komero ja Hiwatt DR103 tai DR201. Niillä pärjää kaikissa tilanteissa ja lavasaundi on parasta mahdollista.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «