Aihe: Master bus kompressointi
1 2 3 4 5
Mikael
09.12.2012 18:41:30

mattim: Brickwall-limitteriä vasten testaaminen on mikä asia ?

Exhaustedhan sen jo tuossa havaiinollisesti selitti.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
darkus
10.12.2012 13:37:42 (muokattu 10.12.2012 13:40:21)
saastara:
Sivukysymys: Katotko sä paljon spektrianalyysaattoreita miksatessasi?

En koskaan. Masterin ruttaamisen jälkeen saatan tsekata kuinka kovalla matalat taajuudet on, koska mulla ei ole luotettavaa kuuntelua 80hz alapuolelle.

Itse kenties koittaisin vaan suoraan äänittää soundin joka toimii miksauksessa.

Koita vaan. Niin mäkin teen. Harvemmin se vaan istuu suoraan ilman minkäänlaista prosessointia.
Itseasiassa, reampatessani kitaroita kuuntelen monona. En ikinä äänitä vahvistinta suoraan, Pod Farmin kanssa träkätään ja myöhemmin sitten reamppaillaan.....i like my shit this way.

Sun logiikassa on nyt se virhe, että perinteinen kompressori (oletan, että et puhu multibandeista) reagoi vaan signaalin tasoon, ei taajuuteen. Buustaamalla / leikkaamalla jotain, sä muutat sitä, miten se kompura reagoi. Vaikka sulla olisi +25db kolmessa kilossa, se koko signaali kompressoituu samalla tavalla.

En tarkoittanut multiband kompressoria. Kiitos korjauksesta, luulin tosiaan asian olevan näin, eniveis...luulin kyllä että +25db buusti, oli se sitten millä tahansa taajuudella, noistaisi signaalitasoa johon tää sun kompressori reagoi....lol

Jos tarkoitat nyt vain ennen kompuraa, niin sitten ymmärrän. Jos puhut yleisesti niin sitten kummastelen suuresti.

Leikkaan eq:lla jotta saan aikaan soundin jonka haluan. Boostaan eq:lla, jos raita ei kuulu tarpeeksi miksauksessa.

En oo kuullut tota pätkääs......

Ehkä kannattais. Saisit ainakin käsityksen siitä vörkkiikö mun paasaamat metodit edes mun käytössä, lol. Mielestäni toimii, mitä olet mieltä?

....mutta ekana ihmetyttää, että miksi alunperinkään sä et pidä tota Fg-X:ää, siellä masterissa, jos tiedät, että tuut ite sen kuitenkin ruttaamaan? Sillon voisit jo alunperin rutata paskaksi biisin ja tehdä miksauspäätöksiä siltä pohjalta? Joka varmasti johtaisi parempaan lopputulokseen?

Ihan puhtaasti siitä syystä että Slate FG-X ei toimi mulla 64-bittisenä. Mulla on yleensä niin paljon plugareita sessiossa (ja raitoja lol) että semi painava FG-X on yleensä ollut vähän liikaa.

Jos masteroijaa ei ole, niin mielummin mä miksaan suoraan "kaupalliselle" tasolle. Tulee paljon vähemmän damagea, kuin siinä, että mä exporttaan session uuteen, kaivan limitterit esille ja päätän olevani nyt masteroija miksaajan sijaan.. Miksi en kyllä nimittäisi itseäni muutenkaan kyllä.

En mä ole ikinä päättänyt olevani masteroija, miksauksen valmistuttua päätän vetää biisin niin lujalle kuin ikinä (halleluja loudness war) ja call it a day.
Attack Attack, Were back again baby!
Exhausted
10.12.2012 14:37:08

darkus:
En tarkoittanut multiband kompressoria. Kiitos korjauksesta, luulin tosiaan asian olevan näin, eniveis...luulin kyllä että +25db buusti, oli se sitten millä tahansa taajuudella, noistaisi signaalitasoa johon tää sun kompressori reagoi....lol

Mutta eq:lla saavutettu taajuusmuutos säilyisi silti. Jos buustataan se 25 dB kolmesta kilosta ja sen jälkeen kompressoidaan 25 dB gain reductionilla niin signaali hiljenee tasaisesti koko taajuusalueelta, ja se kolme kiloa kuulostaa edelleen 25 dB kovemmalta kuin muut. (Ainakin näin puupalikkateoreettisesti, voi toki olla että eri taajuudet toimivat eri dynamiikka-alueilla, mutta pääpiirteittäin näin). Edelleen olen sitä mieltä, että kompressorien threshold-potikoihin saa koskea. Jos on tarpeellista buustata eq:lla ennen kompuraa niin noussutta signaalitasoa voi tasoittaa kompuran thresholdista tai eq:n master-levelistä.
saastara
11.12.2012 17:45:35 (muokattu 11.12.2012 18:13:32)
darkus: En koskaan. Masterin ruttaamisen jälkeen saatan tsekata kuinka kovalla matalat taajuudet on, koska mulla ei ole luotettavaa kuuntelua 80hz alapuolelle.

Tämä nyt oli lähinnä turha kuitti multa.. Muistelin aiemmista topiceista jotain sun puheitä silmämääräisestä gridiin vedosta ja ajattelin ohimennen kysäistä.

Koita vaan. Niin mäkin teen. Harvemmin se vaan istuu suoraa ilman minkäänlaista prosessointia.
Itseasiassa, reampatessani kitaroita kuuntelen monona.

Sä sanot heti seuraavassa lauseessa, että sä et ikinä äänitä mitään suoraan?

En ikinä äänitä vahvistinta suoraan, Pod Farmin kanssa träkätään ja myöhemmin sitten reamppaillaan.....i like my shit this way.

Totta kai kannattaa käyttää just semmoisia metodeja jotka itseltä luonnistuu parhaiten..

Tarkotin lähinnä sitä, että kitaristina mun soittoon vaikuttaa soundi vähintään yhtä paljon kuin kitara. Melko suuri siitä, mitä soittaja tuo pöytään, menetetään sillä, että träkätään jollain random soundilla ja arvotaan sitten myöhemmin miltä sen pitää kuulostaa. Näin kärjistäen siis..

Toki jos vedellään tahti kerrallaan ineen, ainoana kiintopisteenä se, että ääniaallot ja gridiviivat on nätisti tasan, voi ton mun äskösen lauseen jättää noteeramatta suoralta kädeltä.

Toinen asia on sitten kans se, miten ne ennestään äänitetyt soundit ohjaa sun päätöksiä äänittäessä.. Ihan varmasti sitä on hukassa äänitettyjen soundien kanssa jos koko prosessi lopputuloksesta perustuu fix it in the mix-mentaliteettiin.

Jos sä pyrit äänittämään valmista, kaikkia sun päätöksiä ohjaa se, että 'sopiiko tää soundi tähän biisiin, mitenkä tää soundi istuu näihin muihin elementteihin'. Henkilökohtaisesti uskon vakaasti tän tuottavan lähes poikkeuksetta parempia lopputuloksia, kuin päätösten lykkääminen miksausvaiheeseen.

Varmasti nostaisi. Tosin mun luottokompurassa on yksi liuku vain eikä GUI:tä lain, joten mitään lukuja en sulle osaa sanoa.

Leikkaan eq:lla jotta saan aikaan soundin jonka haluan. Boostaan eq:lla, jos raita ei kuulu tarpeeksi miksauksessa.

Kuten tuossa jo aiemmin sanoin, jos joku raita ei kuulu, sen nostaminen olisi musta ehkä se luonnollisin ja nopein vaihtoehto. Paikka stereokuvassa ja myös ennen kaikkea sovituksessa tulisi varmaan funtsittua kans ennen equun kajoamista. Oisko vasemmalla, keskellä vai oikealla paras mesta? Tarviiko tän edes kuulua selkeästi vrt joku toinen elementti?

Myös jos mulla on soundi, joka kaipaisi vähän yläpäätä, alapään ja keskarin kastroiminen tuntuu vähän turhalta kun vois vaan vääntää lisää yläpäätä..?

Mutta tää on tietysti turhaa saivartelua mun osalta, koska varmasti itsekin kokeilet noita myös aina.

Ehkä kannattais. Saisit ainakin käsityksen siitä vörkkiikö mun paasaamat metodit edes mun käytössä, lol. Mielestäni toimii, mitä olet mieltä?

Ei sillä nyt varsinaisesti ole mitään väliä, mitä mieltä mä olen sun tuotannoista. Koska selkeästi kuitenkin koet metodis järkeviksi ja pidät lopputuloksista, ei muulla musta ole väliä.

Se, mihin mä enemmänkin puutuin, oli se logiikka siellä takana. Mun mielestä se MIKSI sä teet asioita, on lähes aina tärkeämpää kuin se, mitä sä teet..

Henkilökohtaisesti, näiden erittäin vähäisten näyttöjen perusteella, mitä oot tänne postaillut, niin toi sun tuotantotyyli edustaa aikalailla kaikkea mitä mä vihaan, ja on omiaan poistamaan musiikista aika lailla kaiken sen, mikä musta voisi olla musiikillisesti kiinnostavaa, tai tunteita herättävää.

Mutta objektiivisesti noi sun hommat kuulostaa juuri siltä miltä tommoisen kaman pitääkin kuulostaa. Eli ihan selkeästi sulla on korvaa, taitoa ja estetiikan tajua. Se vaan ei ole lainkaan sellaisella suunnalla mistä mä tykkään. Eikä sem todellakaan tarvitse olla.

Ihan puhtaasti siitä syystä että Slate FG-X ei toimi mulla 64-bittisenä. Mulla on yleensä niin paljon plugareita sessiossa (ja raitoja lol) että semi painava FG-X on yleensä ollut vähän liikaa.

Ok.

En mä ole ikinä päättänyt olevani masteroija, miksauksen valmistuttua päätän vetää biisin niin lujalle kuin ikinä (halleluja loudness war) ja call it a day.

Can't beat 'em. Join 'em.

E: Mainitsin mä sentään yhdessä lauseessa kompuran. Ei onneksi mennyt siis off topic.
Hitler used Telefunkens.
Exhausted
11.12.2012 19:04:34 (muokattu 11.12.2012 19:04:58)

Jos darkus duunailee vain omaa bändiään tai vastaavia, niin tuotantometodit taitaa olla alalla jonkinlaisia standardeja, ja niillä päästään luultavasti haluttuihin lopputuloksiin. Eri asia sitten kun puhutaan yleisemmin, vaikka nyt sitten master bus -kompressoinnista.

EQ:n käytöstä tuli vielä mieleen, että itse ajattelen eq:n käytön käänteisesti - jos leikkaan, niin buustaan kaikkea muuta, ja jos buustaan niin sitten kaikki muu kuuluu vähemmän. Muutenkin yleensä säädän eq:n master-levelit sellaisiksi, että eq ei vaikuta voimakkuustasoon.
studio
12.12.2012 12:37:47
Tästä asiasta on aivan turha kiistellä, kukin tekee niin kuin parhaakseen näkee. Itse käytän masterissa (enkä muutoinkaan juuri käytä plukari kompuroita) SSL:n omaa kompuraa hitaalla atakilla ja ainoastaan n 2db:n kompressoinnilla loput saa masterointi firma hoitaa. Onneksi masterointi firmat nykyisin osaa ainakin pyynnöstä jättää miksauksiin myös dynamiikkaa. Nänä nykyiset tappiin puristetut levyt on aika rasittavavia kuuneltavia. Potkua saa kun kääntää kotona stereoista volumea ja antaa musan potkia dynaamisesti ja jos ei potki niin käynti kaiutinkaupassa auttaa. Tuntuu siltä että osa kirjoittajista on suoraan tulleet alalle jonkin koulun penkiltä ja pitää ainoastaan kirjoista lukemiaan asioita oikeana. Tekemällä ja kokeilemalla vasta oppii ja nekin aina tapaus kohtaisesti, jokainen duuni on erillainen ja tarvitsee erillaiset metodit ja sen oppimiseen menee hyvinkin 20 vuotta. Ja noilla huippulaitteilla joita joillakin on makuuhuonestudiossa niin pitäisi kyllä saada myös huippu soundisia levyjä aikaan joten kannatta alkaa miettimään pitäsikö myös biisin tekoa ja sovitusta myös harjoitella. Jos biisi on hyvä niin soundeillakaan ei ole niin paljon merkitystä.
mhelin
12.12.2012 12:51:30
studio: Tästä asiasta on aivan turha kiistellä, kukin tekee niin kuin parhaakseen näkee. Itse käytän masterissa (enkä muutoinkaan juuri käytä plukari kompuroita) SSL:n omaa kompuraa hitaalla atakilla ja ainoastaan n 2db:n kompressoinnilla loput saa masterointi firma hoitaa. Onneksi masterointi firmat nykyisin osaa ainakin pyynnöstä jättää miksauksiin myös dynamiikkaa. Nänä nykyiset tappiin puristetut levyt on aika rasittavavia kuuneltavia.

Dynamiikasta puheenollen olisko tuollaisesta Dynamic Range Meter plugarista käytännössä mitään apua liian lyttäämisen välttämiseksi (mikä on liikaa riippuu varmaan tapauksesta):
http://www.pleasurizemusic.com/es/es/download

Master bus kompurat on siitä hankalia että pitäisi heti alussa osata valita sopiva presetti tai asetukset, varsinkin monialuekompuroiden kanssa kun jälkeenpäin alkaa muuttamaan säätöjä koko miksaus menee helposti uusiksi. Tai sitten pitäisi käyttää vain sellaista plugaria joissa ei ole liikaa säädettävää - tosin monet käyttöliittymältään yksinkertaiset plugarit tyyliin PSP Vintage Warmer saattavatkin sitten konepellin alla tehdä vaikka mitä ihmeempiä asioita mikä sekään ei ole hyvä asia. Tuollainen FXPansion DCOM FreeComp tapainen kompura voisi olla tuohon tarkoitukseen aika pätevä vai mitäs olette mieltä:
http://www.fxpansion.com/index.php?page=185
darkus
14.12.2012 18:00:38 (muokattu 14.12.2012 18:14:10)
Exhausted: Jos darkus duunailee vain omaa bändiään tai vastaavia, niin tuotantometodit taitaa olla alalla jonkinlaisia standardeja, ja niillä päästään luultavasti haluttuihin lopputuloksiin. Eri asia sitten kun puhutaan yleisemmin, vaikka nyt sitten master bus -kompressoinnista.

EQ:n käytöstä tuli vielä mieleen, että itse ajattelen eq:n käytön käänteisesti - jos leikkaan, niin buustaan kaikkea muuta, ja jos buustaan niin sitten kaikki muu kuuluu vähemmän. Muutenkin yleensä säädän eq:n master-levelit sellaisiksi, että eq ei vaikuta voimakkuustasoon.

Duunailen ihan kaikenlaista ja en oo niin nirso kuin miltä vaikutan....Osaan mä tehdä laiskankin kuuloista kamaa, tai pitää soittajien otot peukaloimatta jos ne vaan soittaa hyvin ja jos mun peikalointi tappaa fiiliksen niin en tietenkään sitä tee. Tälläsessä hevimusassa toi editointi ja kaikenmoinen peukalointi yleensä on vaan se soundi, mitä ite haluan tehdä.

Saastaralle vielä, sori jäbä, piis än laav, ei ollu todellakaan tarkoitus olla noin kärkäs tai hyökkäävä! =)

Tosiaan tarkoitin juu etten yleensä äänitä kitaroita vahvistimen kanssa suoraan....podilla sisään ja useimmiten reamppaan kitarat mun omien kamojen läpi (Maxon OD808, Peavey 6505, Mesa 4x12 OS)

Tää ihan siks koska en oikein uskalla tehdä alotteita, joista en pääse takaisin. On kivempaa äänittää koko paska täysin raakana, koska mä saan siitä sitten 666 erilaista miksausta riippuen ihan siitä mitä bändi haluaa. Yleensä aloitan aina miksaamisen rummuista. Reampatessa on helppo kuunnella rumpumiksausta monona samalla kun siirtelee mikkiä yms....tottakai koko tän proseduurin vois hoitaa alun perinkin kotiin päättämällä materiaalin soundin etukäteen mutta monta kertaa mulla ei ole hajuakaan miltä bändin biisi kuulostaa kun kaikki raidat on äänitetty, tai ylipäätänsä että millainen koko biisi on!

Pari kertaa on jäänyt aika kesken ja oon jättäny miksaukseen pod farmin....eikä kukaan oo ikinä huomannut mitään.
Attack Attack, Were back again baby!
saastara
14.12.2012 18:10:26
darkus: Saastaralle vielä, sori jäbä, piis än laav, ei ollu todellakaan tarkoitus olla noin kärkäs tai hyökkäävä! =)

En kyllä kokenut missään välissä tulleeni hyökätyksi, tai vastaavasti yrittäneeni sitä, mutta rauhaa ja rakkautta myös sinne. Loppujen lopuksi kaikkihan sitä haluaa vain tehdä jotain millä on merkitystä.
Hitler used Telefunkens.
lemonsquash
17.12.2012 13:52:26 (muokattu 17.12.2012 14:03:44)
ennen käytin mitä oli, kahta api 527:aa.

Nykyisin Xpressor 500

ja vst-puolelta täytyy suositella Stillwell Audion Bombardieria ryhmäkompurointiin.

studio: Onneksi masterointifirmat nykyisin osaa ainakin pyynnöstä jättää miksauksiin myös dynamiikkaa.

Sanos muuta. Ei parhaimpia tartte ees pyytää :)
MPC 60 mk 1 | E-mu SP1200 | Vestax PDX3000 (x2) | Vestax PMC 05 Pro III | Vestax Handy Trax USB | Intel I7 930 @ 2.83 | GA-X58A-UD3R, X58 LGA1366 | Corsair 12 GB, DDR3 1600MHz CL9 | ASUS EAH 5450 | 530W RX-5300 | OCZ Agility 4 128 GB | OCZ Vertex 2 50 & 6
Triskal
18.12.2012 06:41:53 (muokattu 18.12.2012 06:43:30)

Mulla ei ollut viimeisessä levyprojektissa enää masterikanavassa mitään, kun en halunnut mitään ruttuun väännettyä kamaa, vaan ilmavaa ja ehjää. Koko levyn idea oli olla anti loudness war, ja siitä jäi niin hyvä fiilis ja tuli niin hyvää palautetta, että paluuta ei ole.

Ryhmäkanavia kompressoin eri tavoilla. Rumpuryhmässä on ReaComp, asetuksena sen kummemmin säätämättä presettivalikosta NY Drum Buss ja wet/dry 50%, jolloin se on ikään kuin rinnakkaiskompressointia. Kitararyhmään huipuksi osoittautui Wavesin RenAxx, jonka idea on pitää kitaravallin yleismölä suht vakiona. Se tiputtaa suhteellista volumea kun kitaroita tulee lisää ja toisin päin. Ei tarvitse automatisoida. Mitä bassoon tulee, saattaa olla etten kompressoinut lainkaan. Syntsat ja orkestraatiot oli kaikki tapauskohtaisia, joitakin kompressoin erikseen dynamiikan tappamiseksi ja toisia en lainkaan, enkä koskaan mitään ryhmässä. Taustalaulut ajoin yhtenä myttynä niin lanaan kuin suinkin Modern Lost Angelilla ja sitten Wavesin Vocal Riderilla vielä enemmän lanaan. Sama päälaululle.

Nähdäkseni kompressoin suhteellisen vähän.
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
Johnson D
18.12.2012 08:36:51
Kun tuo luonto nyt on sellainen, että päätösten teko on yhtä tuskaa ja kokemusta erilaisista kompuroista ei juurikaan ole, niin kysynpä viisaammilta.

Lähinnä biisi-demojen väsäämiseen tarvis jotain kohtuuhintaista "yleis"kompuraa. VintageWarmeria olen käyttänyt tähän asti ja siihen olen ollut aika tyytyväinen. Nyt pitäisi hankkia 64-bit -versio ja mietin olisiko muita vaihtoehtoja. The Glue jäi kummittelemaan takaraivoon, kun joku sitä tässä aikaisemmin kehui. Softana on NTrack, musa on paljolti akustista, countrya ja heveimmillään jotain Ganes/Dr Feelgood -osastoa.
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
hape
18.12.2012 09:17:20 (muokattu 18.12.2012 12:04:49)

Johnson D: Lähinnä biisi-demojen väsäämiseen tarvis jotain kohtuuhintaista "yleis"kompuraa.

No ilmainenhan on varsin kohtuuhintainen :D Nappaa nämä kaks, niillä pärjää vallan mainiosti:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5 (sieltä Blockfish)

http://www.acoustica.com/plugins/vst-directx.htm (Kjaerhus Classic)

edit: ainii, täshän oli vissiin kyse nimenomaan masterkompurasta... No se Glue on kyllä mainio siihen hommaan. Siitä on demoversio saatavana, kokeile ihmeessä.
http://www.thespyro.com
saastara
18.12.2012 12:14:14 (muokattu 18.12.2012 12:27:25)
Triskal: Nähdäkseni kompressoin suhteellisen vähän.

Tää on aika hauska lause kun oot edellisessä lauseessa just sanonut, että länäsit kasaan niin paljon kuin mahdollista ja Vocal riderilla vielä lisää päälle.

Jos asiakas oli tyytyväinen niin allesgut ja silleen, sehän se tärkeintä on.. Oma logiikka kyllä sanoo juurikin, että jos haluaa "ilmavaa ja anti loudness waria" soundia, mä lähtisin nimenomaan master kompurasta liikkeelle. Maltillisilla asetuksilla höyläämään muutamaa deppaa ja sitten pelaa automaatiolla jos tuntuu tulevan 'liian ilmavaa'. Mutta kaikki, luonnollisesti, tavallaan..

E: Johnson D, jos. AUt skulaa, suosittelen tsekkaamaan Airwindowsin Buttercompin.
Hitler used Telefunkens.
anapena
18.12.2012 13:32:30
Johnson D:Lähinnä biisi-demojen väsäämiseen tarvis jotain kohtuuhintaista "yleis"kompuraa. VintageWarmeria olen käyttänyt tähän asti ja siihen olen ollut aika tyytyväinen. Nyt pitäisi hankkia 64-bit -versio ja mietin olisiko muita vaihtoehtoja. The Glue jäi kummittelemaan takaraivoon, kun joku sitä tässä aikaisemmin kehui. Softana on NTrack, musa on paljolti akustista, countrya ja heveimmillään jotain Ganes/Dr Feelgood -osastoa.

Itse pidän kovasti LA-2-imitaatioista. Kokemuksia on Motun Levelerista, Focusriten Liquid Mixistä ja nyttemmin Wavesin CLAsta. 64-bittisiä ovat Motu ja Waves. Motun saa DPn mukana tai sitten Masterworks-paketissa. Waves ei ole pahan hintainen, mutta niillä taitaa jatkossa tulla jotkin vuosilisenssimaksut, mikä oli mulle yllätys. Saas nähä paljonko pyytävät? On todnäk edelleen hintansa väärti, ainakin mulle.

Onko kukaan kokeillu Wavesin Oneknob-kikkareita? Itse latasin Louderin, mutta en ole jaksanut kokeilla...
Istu ja pala!
Johnson D
19.12.2012 10:58:31
Gluen trial-versio ladattu ja nopeasti kokeiltu. Vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta ja on sopivan hintainenkin. Kiitoksia ehdotuksista.
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
Triskal
19.12.2012 12:02:44 (muokattu 19.12.2012 12:03:19)

saastara: Tää on aika hauska lause kun oot edellisessä lauseessa just sanonut, että länäsit kasaan niin paljon kuin mahdollista ja Vocal riderilla vielä lisää päälle.

Viittasin instassien määrään. Vaikka kuin monella tuntuu olevan joka kanavassa joku kompressori. Ja laulu on mulla oikeastaan ainut joka saa kyytiä tuolla tavalla.

Jos asiakas oli tyytyväinen niin allesgut ja silleen, sehän se tärkeintä on.. Oma logiikka kyllä sanoo juurikin, että jos haluaa "ilmavaa ja anti loudness waria" soundia, mä lähtisin nimenomaan master kompurasta liikkeelle. Maltillisilla asetuksilla höyläämään muutamaa deppaa ja sitten pelaa automaatiolla jos tuntuu tulevan 'liian ilmavaa'. Mutta kaikki, luonnollisesti, tavallaan..

Sori, mutta mun logiikkani sanoo päinvastaista.
saastara
19.12.2012 12:05:31
Triskal: Sori, mutta mun logiikkani sanoo päinvastaista.

Jees, äidit ja tyttäret jne.
Hitler used Telefunkens.
Triskal
19.12.2012 14:20:01 (muokattu 19.12.2012 14:20:24)

Onko tämä muuten sellainen ketju, joka saa Herra Virtalähteen repimään tukan päästään? Hän ohjeistaa jättämään masterista kaiken pois.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)