Aihe: Tyhmääkin tyhmempi metalli
1 2 3 4 518 19 20 21 2237 38 39 40 41
velipesonen
12.12.2012 20:38:44

Miikss: No mistäs tiiät säilyykö sinun kuuntelemasi musiikki kiinnostava sen viissataa vuotta? Vai onko nyt niin, että pelkästään musiikki, joka on nyt 500 vuotta vanhaa, on hyvää?

Jos etsimme varmoja ja objektiivisia yleistajuisia mittareita niin kaikkein objektiivisin on kyky kestää aikaa. Tästä voi itse kukin tehdä omat johtopäätöksensä ja koettaa pohtia itse, mitkä seikat tekevät musiikista sellaista joka kestää aikaa.

Mutta pointti säilyy silti, että perinteisillä bändisoittimilla ei ole järkeä lähteä soittamaan klassiseen musiikkiin verrattavia teoksia.

Ei tämä pidä mitenkään paikkaansa.
Punk was born because of the false assumption that The Ramones could be imitated. - Arturo Vega
Miikss
12.12.2012 20:44:01 (muokattu 12.12.2012 20:46:07)
velipesonen: Jos etsimme varmoja ja objektiivisia yleistajuisia mittareita niin kaikkein objektiivisin on kyky kestää aikaa. Tästä voi itse kukin tehdä omat johtopäätöksensä ja koettaa pohtia itse, mitkä seikat tekevät musiikista sellaista joka kestää aikaa.

Toki näin, sitä nyt ei käy kieltäminen. Mutta ongelma on, että et sinäkään voi tietää mikä musiikki tulee kestämään aikaa tuon 500 vuotta.

Etsipä minulle pari hyvänkuuloista esimerkkiä siitä, miten sähkökitaralla, sähköbassolla ja rummuilla tehdään klassista musiikkia. En väitä etteikö voisi sellaista olla, mutta erittäin harvassa varmasti. Enkä itse ole koskaan onnistunut sellaiseen törmäämään.

Edit: Tokihan esimerkiksi Children of Bodomin pojat on soittanu covereina klassisen musiikin biisejä. Hauskaa on, että ne kuulostaa hyvin pitkälti samantyyliseltä kuin Bodomin omat biisit: https://www.youtube.com/watch?v=zZJq5MtnPUM

Olis kuitenkin mukava kuulla ihan alunperin noille instrumenteille sävellettyjä biisejä.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Vetehinen
12.12.2012 20:48:42
velipesonen: Ad hominem. En ole sitä paitsi kritisoinut toisteisuutta.

Ad hominem itsellesi. Minä en ole kritisoinut punkia. Sinä järkiperäistit omaa antipatiaasi black metalia kohtaan, ja ollakseen johdonmukainen, teesin pitäisi päteä myös muihin kohteisiin.

Musiikillisen energian olisi synnyttävä musiikin pohjimmaisista elementeistä itsestään ja nämä pohjimmaiset elementit ovat aika-arvo ja intervalli. Voimankäyttö ei ole musiikillista energiaa.

Kyllä rumpujakin on toisinaan tarkoituksenmukaista soittaa hiljaa. Crescendo, diminuendo... Voimankäyttö on tärkeä musiikillinen elementti.
a-wop-bop-a-loo-mop-a-wop-bam-boom
velipesonen
12.12.2012 21:09:31

Miikss: Toki näin, sitä nyt ei käy kieltäminen. Mutta ongelma on, että et sinäkään voi tietää mikä musiikki tulee kestämään aikaa tuon 500 vuotta.

En koe tätä ongelmaksi. Kannattaa kuunnella 500 vuotta tai kauemmin säilynyttä musiikkia ja pohtia miksi se on säilynyt.

Etsipä minulle pari hyvänkuuloista esimerkkiä siitä, miten sähkökitaralla, sähköbassolla ja rummuilla tehdään klassista musiikkia. En väitä etteikö voisi sellaista olla, mutta erittäin harvassa varmasti. Enkä itse ole koskaan onnistunut sellaiseen törmäämään.

Mikä on klassista musiikkia ja onko klassinen musiikki jokin tyyli? Eikö se ole monta tyyliä ja paljon erilaisia kansallisia kerrostumia? Mikä on klassiselle musiikille tunnusomaista?
Punk was born because of the false assumption that The Ramones could be imitated. - Arturo Vega
velipesonen
12.12.2012 21:10:18

beliel: Ad hominem itsellesi. Minä en ole kritisoinut punkia. Sinä järkiperäistit omaa antipatiaasi black metalia kohtaan, ja ollakseen johdonmukainen, teesin pitäisi päteä myös muihin kohteisiin.

Minkä teesin olen siis esittänyt?
Miikss
12.12.2012 21:18:56 (muokattu 12.12.2012 21:19:36)
velipesonen: Mikä on klassista musiikkia ja onko klassinen musiikki jokin tyyli? Eikö se ole monta tyyliä ja paljon erilaisia kansallisia kerrostumia? Mikä on klassiselle musiikille tunnusomaista?

No ongelma on siinä, että klassinen musiikki on yleensä nimenomaan akustisilla soittimilla soitettua. Hankala toki yhtä tiettyä tyyliä on määritellä, mutta sähköisillä soittimilla soitettuna esimerkiksi tuo aiemmin mainitsemani Children of Bodom on skaaloiltaan ja soitoltaan hyvinkin lähellä klassista musiikkia. Ja linkkaa nyt sellaista klassista mitä ite pidät klassisena, kunhan se on sävelletty alunperin sähköisille bändisoittimille.

500 vuotta vanhaa musiikkia on muutenkin aika turhaa verrata nykypäivän musiikkiin, koska tekniikka ja soittimet ovat kehittyneet aika paljon siitä ajasta. Jos nyt kuitenkin lähdetään vertaamaan yleisesti esimerkiksi Bachin musiikkiin (edit: Ei toki ole ihan 500 vuotta vanhaa, mutta ei tule nyt parempiakaan esimerkkejä mieleen) nykyistä, niin kyllä sanoisin melkein että tekninen metalli on lähimpänä klassista nykyisistä musiikkityyleistä.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
arc
12.12.2012 21:40:56 (muokattu 12.12.2012 21:44:56)
Välikevennyksenä haluan esittää teille itselleni mieleisimmät velipesosen teesit:

Todellisuudessa hevi tai metalli tai mitä se nyt onkin on tyhmääkin tyhmempää./
Toimittaja on antropologi, mikä pistää jo hälytyskellot soimaan./
hevi on yhteiskunnallinen ongelma tai ainakin osa sitä/
Musiikin pitää osata olla samaan aikaan sekä älykästä että tyhmää koska ne ovat elämän perusasioita/
Musiikillista älykkyyttä on kontakti tunnemaailman koko kokonaisuuteen/
On olemassa tällainen aivotoiminnan alalaji kuin luokittelu/
Jommankumman täytyy järjen ja logiikan mukaan olla lähempänä totuutta./
uskon erilaisuuden olevan perimmäistä, en samanlaisuuden/
Älykkyys ja älyllisyys ovat eri asioita/
Tyylitajua on myös tahdikkuus jonka vastakohta on moukkamaisuus./
Tyylitaju on sukua huumorintajulle/
humanismin toisaalta löysyyden ja toisaalta politisoituneisuuden vaikutukset ilmenevät ihmisen keskushermoston sisäpuolella, koska ne merkitsevät toisaalta rehellisyyden madaltumista ja toisaalta eräänlaisen älyllisen laiskuuden yleistymistä./
Yliopistopiirien relativismi hylkää perusarvot yhtä vakaasti kuin poliittinen ääriliberalismi tai äärisosialismi./
Perustelu ei ole kovin universaali./
Ajankuvan välittämisen hyvyys taasen merkitsee kulttuurihistoriallisen ja yhteiskunnallisen näkemyksen parahultaista oikeellisuutta/
Olemme hevimaa koska työkulttuurimme on onneton ja tekee meistä onnettomia/
Käytät silloin kuuloelintäsi vajaammin kuin näköelintäsi/
Toinen suomalainen ilmiö on motivaatiokyvyttömyys, joka on jo sairaus./
Tätä keskustelua voi pitää eräänalaisena testinä/

Henkilökohtainen lempparini:

Ad hominem & perusteeton oletus. Genren käsite on musiikissa tarpeeton./

Yllättävän paljon vedenpitävää faktatietoa yliopistosta, kaikenkäsittävästä "yliopistomaailmasta" ja siellä tapahtuvasta kultturitieteen käsittelystä. Täysin kiistämätöntä faktuaalista tietoa tuntuu löytyvän myös lääketieteestä, psykologista, kulttuuriantropologiasta, oikeastaan jokaisesta luonnontieteestä, pseudo- ja paratieteistä ja jokaisen humanistin tavasta käsitellä tietoa. Ennenkaikkea tietoa löytyy niistä ihmisistä, jotka ovat allekirjoittaneet sopimuksen kuulua yhteiskunnalliseen ongelmaan nimeltä hevi tai ovat pitäneet yli 43.2 sekuntia semmoista kitaraa sylissään, jossa on kulmia viisi tai enemmän tai nauhavälejä enemmän kuin 21.
Kävitkö insinööritutkintosi missä yliopistossa? Vai mistä moinen insight?

Ps. Saisinko latinakielen oppikirjasi lainaan? Uudenvuodenlupaukseni on korvata osa käyttämistäni perussanoista latinankielisillä versioilla.
AnonHero
12.12.2012 22:18:23
hewi medal sirious bisnes
jazzmies
12.12.2012 22:19:12
velipesonen: Mun käsittääkseni tässä keskustelussa esiin tulleet käsitteet ovat yleisiä musiikkitermejä eivätkä niinkään pelkästään musiikkitieteelle ominaisia.

Juuri näin. Yleistä musiikin termistöä ja termejä myös "kovien ihmistieteiden" saralta, kuten psykologiasta.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
jazzmies
12.12.2012 22:23:15
beliel: Tuosta osaajat vs. turistit vastakkainasettelusta tuli mieleen klassinen aforismi: Those who can, do; those who can't, teach; those who can't teach, criticize.

Joo joo, olen paska rumpali, kehno säveltäjä ja surkea pedagogi, ja siksi ajaudin musiikkitieteen pariin. Minua ei kannata noteerata millän tavalla. Olen esa.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
crestfall
12.12.2012 23:22:58

arc: Välikevennyksenä haluan esittää teille itselleni mieleisimmät velipesosen teesit

Hoho, en tiedä kevensikö tämä yhtään ketjun sisältöä tai täällä käytävän keskustelun sävyä, mutta viihdytti ainakin allekirjoittanutta plussan verran. :D
"Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru
Erska88
13.12.2012 00:16:59 (muokattu 13.12.2012 00:32:23)
Edit. Känniörvellys osa 2.
Lukottakaa tämä paska ketju. Aloittaja ansaitsee kaksi kovaa läpsyä persposkileen ja rangaistuksen. Oli aihe sitten yhteiskunnallinen eli ei...
Mollihan on duurin vastakohta!
arc
13.12.2012 00:36:29 (muokattu 13.12.2012 00:43:59)
Erska88: Lopettakaa jo tämä ketju pliis. Ei millään kiinostas pätkääkää lukee mutta pakko on silti kun tää paska ketju aina nousee ja nousee ja nousee ja nousee. Laittakaa vaikka jäähylle tai banni mutta tämä ketju on pelle ja tämän ketjun perustaja kaikkine tukijoineen on pellejä. piste. Tämä on vain pelkkää paskaa provoo koko kura joten menkään kuunteleen sitä paskaa jotain muuta kuin heviä ja laittakaa lukkoa niin saan sielunrauhan. paskaa joulua kiitos! Jos on muuta musatyylejä jota haluatte haukkua niin katsokaa keskusteluaiheet ja valitkaa joku muu musiikkityyli ja aloittakaa sama aihe uudestaan.

Tää ketju aiheuttaa oikeasti vähän paskan fiiliksen. Velikullan ja jaskamestarin mietteet pisti ainakin itseni miettimään, että mistähän vinkkelistä ihmiset ulkopuolelta katsoo toteutuksiani ja mihinköhän hiton ryhmään sitä aina tietämättään päätyy. Olen sitäpaitsi vähintäänkin ihan hyvä muusikko.

Silti samalla, tässä ketjussa on oikeasti vähän edes yritetty keskustella, joka on ehkä jopa harvinaistakin täällä.

E: jazzmiehen tiedän olevan varsin mainio rumpalmies. Salaa syntisenä toivon, että kuulen joskus vielä velipesosen omaa musiikkia ja se onkin vain taiteen nimissä tehtyä paskasti sävellettyä, soitettua, sovitettua ja tuotettua ribulia :-)
Erska88
13.12.2012 00:43:05 (muokattu 13.12.2012 01:09:38)
Silti samalla, tässä ketjussa on oikeasti vähän edes yritetty keskustella, joka on ehkä jopa harvinaistakin täällä.

Vihaan kun pellet haukkuu toisiaan pellemmiks (arc en tarkoita sinua). Mutta totta, onhan täällä ainakin sivistyssanoja jaeltu enemmän kuin normaalisti. Se ei vaan tee kenestäkään mun mittapuulla parempaa argumentoijaa, saati parempaa ihmistä. Ei pitäs mut pistää väkisinkin vituttaan.
Edit. Luodaan ketju missä SIVISTYSSANOILLA kehutaan niitä musiikkityylejä, joita ei kuuntele...
EDIT EDIT.. KEHUTAAN Isolla!
Vittuilua, provoilua tai haukkumista VP voi kokeilla vaikka Suomi24 -palstalla. Tänne se ei kuulu vaikka sen mihin raameihin hautaisi...
Mollihan on duurin vastakohta!
Apaas
13.12.2012 02:45:25

Vittuilua, provoilua tai haukkumista VP voi kokeilla vaikka Suomi24 -palstalla. Tänne se ei kuulu vaikka sen mihin raameihin hautaisi...

Tuo kitarakamapalsta on kanssa aika varteenotettava tohon.
WWW.UNHOPEDBAND.COM
seppo69
13.12.2012 08:12:40
arc: Salaa syntisenä toivon, että kuulen joskus vielä velipesosen omaa musiikkia ja se onkin vain taiteen nimissä tehtyä paskasti sävellettyä, soitettua, sovitettua ja tuotettua ribulia :-)

No tuollahan noita on miehen sivuilla.

Esim. tämähän on loistava kappale: http://maihinnousu.net/s/7727

Katsotaan kestääkö tämä sitä 500 vuotta.
Epämuusikko
13.12.2012 08:47:27
Erska88: Vihaan kun pellet haukkuu toisiaan pellemmiks (arc en tarkoita sinua). Mutta totta, onhan täällä ainakin sivistyssanoja jaeltu enemmän kuin normaalisti. Se ei vaan tee kenestäkään mun mittapuulla parempaa argumentoijaa, saati parempaa ihmistä. Ei pitäs mut pistää väkisinkin vituttaan.
Edit. Luodaan ketju missä SIVISTYSSANOILLA kehutaan niitä musiikkityylejä, joita ei kuuntele...
EDIT EDIT.. KEHUTAAN Isolla!

Ei tämmöiset auta.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
jazzmies
13.12.2012 08:49:46
seppo69: No tuollahan noita on miehen sivuilla.

Esim. tämähän on loistava kappale: http://maihinnousu.net/s/7727

Katsotaan kestääkö tämä sitä 500 vuotta.

Tämä 'Karhu' on ihan mahtava. Jälleen bändi isolla sillä, missä ei ole mitään itsetarkoituksellista soitinbrassailua, vaan yhdessä tekemissä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Metallimusiikissa on mielestäni vain kolme hyvää bändiä ollut, missä on kaikki turha jätetty taka-alalle. Paremmuusjärjestyksessä: Metallica, Black Sabbath ja Emperor.
Vetehinen
13.12.2012 09:26:52
jazzmies: Joo joo, olen paska rumpali, kehno säveltäjä ja surkea pedagogi, ja siksi ajaudin musiikkitieteen pariin. Minua ei kannata noteerata millän tavalla. Olen esa.

Äläpä ota itseesi. Sinuun en missään nimessä tarkoittanut tuolla viitata. Tällä tarkoitan: Jos ei osaa tehdä, opettaa tai kritisoida, aina voi rölöttää paskaa m.netissä.
a-wop-bop-a-loo-mop-a-wop-bam-boom
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)