Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Eri muotoiset" otelaudan nauhat? Vaikea selittää. Katso kuva!
1 2
Antroid
12.12.2012 17:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ancci: Hmm kyllä mä luulen että voi kuullostaa tietynlaiset jutut epävireisiltä. Jos kitarat soittavat stemmoja oktaaveina. Pelkistettynä tyyliin:
 
e -------------------------
B -------------------------
G --9-9-9-9---------------
D -------------------------
A --7-7-7-7---------------
E -------------------------
 
Ja toinnen kitara samalla tyylillä stemmat tohon päälle ja jos siinä toisessa kitarassa vielä intonaatio vähän kusahtaa niin luulen että vois olla jopa korvin kuultava ero? Spekulaatiota vain. Ambitusta odotellessa..?

 
No yksinkertaiset stemmajutut on helppo korjata aivan pienellä venytyksellä ja näin tuleekin melkein aina vaistomaisesti tehtyä. Jos on useampi kielisoitin, niin yleensä siinä hakeutuu jonkinlainen keskivire. Mä uskon myös tohon mitä vireisempää, sen vireisempää -juttuun, sillä siinä pääsee tavallaan lähemmäksi valmiiksi ja sitten tarvinnee korjata vähemmän. Kyllähän sen eron kuulee jos huolimattomasti soittaa vaikka just hyvässä vireessä olevan pianon kanssa. Ei sitä pianon temperointia kannata lähtee sen takia muuttamaan. Analoginen juttu kitaran kanssa, TT:t kaikille vaan.
 
moikki
12.12.2012 18:24:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Popedan costilla on jossain kitarassa tollaset ja samoin petanderin markku niitä on kehunut hyväksi.
 
http://www.mikseri.net/artists/croowed.99773.php
Murgo
12.12.2012 18:31:08 (muokattu 12.12.2012 18:32:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaa olla työläät tehdä? Nauhaurat täytynee jyrsiä tms. sahaamisen sijaan ja sitten vielä nauhojen taivuttelu sopivaan muotoon...
 
Vai tehdäänköhän nuo jollain CNC-koneella tms? Nauhoille toki voi sarjatuotannossa tehdä muotit joiden välissä prässätään mutkille.
 
Toimvatko nuo muuten kaikissa sävellajeissa vai onko vireisyys optimoitu tiettyyn sävellajiin eli joka sävellajille pitäisi sitten olla oma kitara?
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Juutas
12.12.2012 19:26:35 (muokattu 12.12.2012 19:27:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Toimvatko nuo muuten kaikissa sävellajeissa vai onko vireisyys optimoitu tiettyyn sävellajiin eli joka sävellajille pitäisi sitten olla oma kitara?
 
Ampukaa jos olen väärässä, mutta eiköhän tuo ole pianon (ja peruskitaran) tavoin tasavireiseksi tehty, jolloin juuri kaikkien sävellajien pitäisi soida samalla tavalla...
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Gabe
12.12.2012 20:06:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Joissain soinnuissa sen kyllä huomasi, tosin en päässyt siten testaamaan että ois ollut normiskeba ja TT-nauhainen samanaikaisesti soimassa. Mutta sen kun vuorotellen kokeili niin kyllä nuo TT-nauhat varsinkin tuolla nauhaväleillä 1-5 vaikuttaa avoimen ja barre-soinnun vireisyyteen.
 
Ok, kiitti. Pitää hakeutua ihan testaamaan joskus.
 
www.kitaramaailma.com
Antroid
12.12.2012 20:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Ampukaa jos olen väärässä, mutta eiköhän tuo ole pianon (ja peruskitaran) tavoin tasavireiseksi tehty, jolloin juuri kaikkien sävellajien pitäisi soida samalla tavalla...
 
Sehän riippuu minkä kaavan mukaan on temperoitu. Kitara siis yrittää olla tasavireinen jo valmiiksi, mutta vaatii avoimien kielien viritykseltä tarkkuutta: http://paraglider.hubpages.com/hub/Equal-Temperament-Guitar-Tuning
http://www.noyceguitars.com/Technotes/Articles/T4.html
 
Jostain syystä tasavireisistäkin soittimista bongaa yleensä heti mitä sävellajia soitetaan, joten jotain väriä sinne jäänee silti käytännössä.
 
McNulty
13.12.2012 10:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Mahtaa olla työläät tehdä? Nauhaurat täytynee jyrsiä tms. sahaamisen sijaan ja sitten vielä nauhojen taivuttelu sopivaan muotoon...
 
Vai tehdäänköhän nuo jollain CNC-koneella tms? Nauhoille toki voi sarjatuotannossa tehdä muotit joiden välissä prässätään mutkille.

 
Käsittääkseni TT myy otelautoja ja kauloja valmiina. Nauhat valetaan muotteihin, tästä syystä esim. teräsnauhoja ei ole saatavilla TT-formaatissa.
 
Ja kai sitä joku on jo jonkinlaiset jigit noiden TT-kaavojen nauhaslottien sahaamiselle toteuttanut :)
 
For those who do not play along, there exists the danger of considering themselves better than others and misusing their critique of society as an ideology for their own private interest.
Räkkipeli
13.12.2012 10:47:45 (muokattu 13.12.2012 10:49:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulo siitä, että TT-nauhaisen kitaran täsmällisyys aiheuttaisi bändin kokonaisvireen ristiriitaisen soinnin, on aivan turha. Monesti kitara on solistin osassa, ja kompatessakin varsin esillä, joten ihmisen korva ei rekisteröi sitä vire-eroa vaikkapa basson kanssa, vaan basso "sulautuu" kitaran vireeseen heittämällä (jos siis basso on vireessä). Näiden asioiden johdosta myös hyvät blueskitaristit kuulostavat hyviltä, vaikka soittaisivatkin epävireisillä kitaroilla verrattuna vaikka TT-kitaraan, koska äänet on musiikki-kontekstissa, jossa kokonaisuus on se, minkä korva rekisteröi. Sama juttu, jos bändissä on kiippari. Kiippari antaa sen vireen lopullisen korrektiuden, jota muut kielisoittimet "seuraa".
Kyse on niin pienistä eroista näiden TT-nauhojen ja tavallisten nauhojen välillä, että voidaan puhua siitä, että TT-nauhat vain "selkeyttää" sointia.
Ja kyllä olen testannut sellaista. Juurikin tätä Ambituksen kitaraa.
 
Antti1
13.12.2012 13:29:43 (muokattu 13.12.2012 13:29:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väittäisin myös, ettei kitara ole edes noillakaan nauhoilla ikinä lähelläkään täydellistä virettä. Siihen kun vaikuttaa virityksen tarkkuus, kitaran muut säädöt, kielen painamisen voimakkuus, mahdollinen pieni tarkoitukseton bendaaminen, näppäilyn tai plektran käytön voimakkuus jne.
 
Imo mitä parempaan vireeseen yksikin osa-alue bändistä pääsee sitä lähempänä parempaa virettä kokonaisuutena ollaan.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «