Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Eri muotoiset" otelaudan nauhat? Vaikea selittää. Katso kuva!
1 2
ancci
12.12.2012 13:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.ruokangas.com/wp/wp-content/gallery/hellcat-artist/6475.jpg
 
Elikkä tollaseen törmäsin. Mitä tollasilla nauhoilla saavutetaan ja onko löytyykö tuon tyylisille nauhoille joku oma terminsä?
 
Fan frets tarkoittaa ilmeisesti tätä ilmiötä:
 
http://www.coda-music.com/images/f25c-fan.jpg
 
Onko kenelläkään kokemuksia? Poikkeaako soittotuntuma jotenkin merkittävästi? Ihan mielenkiinnosta vain kyselen.
 
Laulava Kylätohtori
12.12.2012 13:47:29 (muokattu 12.12.2012 13:48:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen joskus ennenkin pohtinut, että miten nuo mahtavat venytyksissä käyttäytyä?
 
edit. siis eikös noiden tarkoitus ole saavuttaa optimaallinen viritys...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Jeszse
12.12.2012 13:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ancci: http://www.ruokangas.com/wp/wp-content/gallery/hellcat-artist/6475.jpg
 
Elikkä tollaseen törmäsin. Mitä tollasilla nauhoilla saavutetaan ja onko löytyykö tuon tyylisille nauhoille joku oma terminsä?

 
Täähän oli se True Temperament -systeemi. http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=4&sgo=0
 
RekoS: Ihan normaali mnettiläinen varustettuna keskimääräistä mnettiläistä huomattavasti paremman näköisellä tyttöystävälläm.
GiovanniDiRondo
12.12.2012 13:50:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ancci: http://www.ruokangas.com/wp/wp-content/gallery/hellcat-artist/6475.jpg
 
Elikkä tollaseen törmäsin. Mitä tollasilla nauhoilla saavutetaan ja onko löytyykö tuon tyylisille nauhoille joku oma terminsä?

 
Kyseessä on True Temperaments-nauhat, joiden tarkoitus on parantaa kitaran vireisyyttä yksilöidysti jokaisella nauhalla.
 

 
Fan frets tarkoittaa ilmeisesti tätä ilmiötä:
 
http://www.coda-music.com/images/f25c-fan.jpg
 
Onko kenelläkään kokemuksia? Poikkeaako soittotuntuma jotenkin merkittävästi? Ihan mielenkiinnosta vain kyselen.

 
Fan frets nauhojen tarkoitus on osittain ergonominen, mutta myös nimemomaan parantaa sointia yhdistämällä pidemmän (bassopuolen kielet) ja lyhyemmän mensuurin (diskantti) hyvät puolet.
 
En ole kokeillut kumpaakaan.
 
Gabe
12.12.2012 14:02:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostavaa, vaikuttaa fiksulta. Varmaan tuota on testatu soitonkin kannalta.
 
www.kitaramaailma.com
Numb
12.12.2012 14:07:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kiinnostavaa, vaikuttaa fiksulta. Varmaan tuota on testatu soitonkin kannalta.
 
Joku m.netin jäsenistä joku aika sitten raportoi moisilla nauhoilla varustettua kitaraa testanneensa. Vallan luontevalta taisi todeta tuntuneen.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Decadetroll
12.12.2012 14:24:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Joku m.netin jäsenistä joku aika sitten raportoi moisilla nauhoilla varustettua kitaraa testanneensa. Vallan luontevalta taisi todeta tuntuneen.
 
Ambituksellahan lienee true temperamentit ruokankaassaan?
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
reverend
12.12.2012 14:34:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Ambituksellahan lienee true temperamentit ruokankaassaan?
 
Eikös tuo ensimmäisen viestin kitara ole juuri tämä samainen kitara?
 
McNulty
12.12.2012 14:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Joku m.netin jäsenistä joku aika sitten raportoi moisilla nauhoilla varustettua kitaraa testanneensa. Vallan luontevalta taisi todeta tuntuneen.
 
Minä ainakin testasin jokunen aika takaperin. Olin yllättynyt siitä että TT-nauhat eivät poikenneet soittotuntumalta käytännössä lainkaan norminauhoista. Ainoa ehkä se, että piti katsoa barre-otteissa että painaa kieltä nauhaa vasten riittävän läheltä nauhaa, muutoin ei kummempia.
 
Bendailuissa se ei tuonut muutosta soittotyyliin tai -tatsiin myöskään. Eli vaikka voisi kuvitella bendien aiheuttavan ongelmia niin ihan normaalisti sitä kieltä bendataan ja mutkitteleva nauha pitää huolen siitä että sävelkorkeus muuttuu juuri sopivan verran, sen mukaan kuin normaalistikin bendaillessa.
 
Mua mietityttää vaan se, että jos bändistä yhdellä jäsenellä on TT-nauhoilla varustettu, puhtaampivireinen soitin, kuin muulla bändillä... niin tuleeko ärsyttäviä vireheittoja? Kannattaako siis olla "pikkasen poskellaan" koko bändin kanssa, vai pitäisikö hankkia koko orkesterille kielisoittimiin moiset otelaudat/nauhat?
 
For those who do not play along, there exists the danger of considering themselves better than others and misusing their critique of society as an ideology for their own private interest.
Numb
12.12.2012 14:53:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty:
 
Juu, sun juttuas muistelin mitä ilmeisimmin. Että siinä se on, suoraan hevosen suusta. Kuvaanollisesti toki. En siis väitä, että jäsen McNulty olisi kavioeläin.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Gabe
12.12.2012 14:56:41 (muokattu 12.12.2012 14:56:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Mua mietityttää vaan se, että jos bändistä yhdellä jäsenellä on TT-nauhoilla varustettu, puhtaampivireinen soitin, kuin muulla bändillä... niin tuleeko ärsyttäviä vireheittoja? Kannattaako siis olla "pikkasen poskellaan" koko bändin kanssa, vai pitäisikö hankkia koko orkesterille kielisoittimiin moiset otelaudat/nauhat?
 
Kuinka selkeä ero noissa oli kun kokeilit? Äkkiseltään ajattelisin itse että ero ei ole niin suuri että häiritsisi tuossa mittakaavassa.
 
www.kitaramaailma.com
GiovanniDiRondo
12.12.2012 15:03:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kuinka selkeä ero noissa oli kun kokeilit? Äkkiseltään ajattelisin itse että ero ei ole niin suuri että häiritsisi tuossa mittakaavassa.
 
Eikös se ole nuo (päällystämättömän) g-kielen alimmat nauhat kun tuottaa eniten niitä vireily-kysymyksiä? Olen nähnyt sellaisenkin kitaran, missä oli vain pari kolme mutka-nauhaa ja muuten sitten suoria. Luulisi että sellainen olisi hyvä kompromissi kaiken kaikkiaan.
 
Kyllähän tuossa nimittäin hintaa tulee kitaralle, kun räätälöinti menee tämmöiselle tasolle.
 
McNulty
12.12.2012 15:21:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kuinka selkeä ero noissa oli kun kokeilit? Äkkiseltään ajattelisin itse että ero ei ole niin suuri että häiritsisi tuossa mittakaavassa.
 
Joissain soinnuissa sen kyllä huomasi, tosin en päässyt siten testaamaan että ois ollut normiskeba ja TT-nauhainen samanaikaisesti soimassa. Mutta sen kun vuorotellen kokeili niin kyllä nuo TT-nauhat varsinkin tuolla nauhaväleillä 1-5 vaikuttaa avoimen ja barre-soinnun vireisyyteen.
 
For those who do not play along, there exists the danger of considering themselves better than others and misusing their critique of society as an ideology for their own private interest.
McNulty
12.12.2012 15:24:22 (muokattu 12.12.2012 15:25:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Eikös se ole nuo (päällystämättömän) g-kielen alimmat nauhat kun tuottaa eniten niitä vireily-kysymyksiä? Olen nähnyt sellaisenkin kitaran, missä oli vain pari kolme mutka-nauhaa ja muuten sitten suoria. Luulisi että sellainen olisi hyvä kompromissi kaiken kaikkiaan.
 
Kyllähän tuossa nimittäin hintaa tulee kitaralle, kun räätälöinti menee tämmöiselle tasolle.

 
Näitä True Temperament nauhaprofiileja on erilaisia, ts. ne kompensaatiot voidaan laskea erilaisin matemaattisin kaavoin. Lisätietoja saa esim. täältä:
http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=4&sgo=0#A3
http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=8&sgo=2
 
Ilmeisesti tuo Thidell Formula 1 on kuitenkin se yleisin "kaava".
 
For those who do not play along, there exists the danger of considering themselves better than others and misusing their critique of society as an ideology for their own private interest.
Vladi
12.12.2012 15:25:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Mua mietityttää vaan se, että jos bändistä yhdellä jäsenellä on TT-nauhoilla varustettu, puhtaampivireinen soitin, kuin muulla bändillä... niin tuleeko ärsyttäviä vireheittoja? Kannattaako siis olla "pikkasen poskellaan" koko bändin kanssa, vai pitäisikö hankkia koko orkesterille kielisoittimiin moiset otelaudat/nauhat?
 
Tää on kyllä hyvä kysymys. Jos puhutaan kahdella kitaralla varustetusta rockbändistä, niin ehkä koko TT-touhu voi olla hieman tarpeetonta. Toisaalta monesti itseä ärsyttää, jos soittaa esim. pianistin kanssa ja tuntuu, että se oma kitara soi aina epävireisesti, ihan sama, paljonko sitä kitaraa virittäisi tai säätäisi intonaatiota.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Victor Helldriver
12.12.2012 15:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus voi vissiin vastaialla tähän kyssäriin...
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
ReBeat
12.12.2012 15:44:30 (muokattu 12.12.2012 15:45:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä veikkaan että tossa "monta kitaraa joista yksi TT-nauhoilla" tulee sellainen juttu vastaan kokonaisvireisyydessä, että more is more. Mitä enemmän vireessä, sitä enemmän vireessä. Eli jos esim. soolo tulee TT-nauhaisella kitaralla niiden paskavireisten päälle, niin se ei kuulosta siltä että kylläpä nyt on ristiriitaa ilmassa... vaan siltä että kylläpä nyt soikin nätin kuuloisesti taustan päälle tuo yksi. Eroavaisuus ei lisää huonoutta, vaan yksi parempi siellä parantaa kokonaisuutta. Yhden soittimen sointi kuullaan ikäänkuin omana kokonaisuutenaan ja tunnistetaan sen suloinen sointi.
 
ancci
12.12.2012 15:51:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Täähän oli se True Temperament -systeemi. http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=4&sgo=0
 
Ahaa kiitos! Yritin kyllä googlailla ties millä twisted fret termeillä enkä löytänyt mitään mutta tätä juuri hainkin.
 
ancci
12.12.2012 16:01:13 (muokattu 12.12.2012 16:08:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua mietityttää vaan se, että jos bändistä yhdellä jäsenellä on TT-nauhoilla varustettu, puhtaampivireinen soitin, kuin muulla bändillä... niin tuleeko ärsyttäviä vireheittoja? Kannattaako siis olla "pikkasen poskellaan" koko bändin kanssa, vai pitäisikö hankkia koko orkesterille kielisoittimiin moiset otelaudat/nauhat?
 
Hmm kyllä mä luulen että voi kuullostaa tietynlaiset jutut epävireisiltä. Jos kitarat soittavat stemmoja oktaaveina. Pelkistettynä tyyliin:
 
e -------------------------
B -------------------------
G --9-9-9-9---------------
D -------------------------
A --7-7-7-7---------------
E -------------------------
 
Ja toinnen kitara samalla tyylillä stemmat tohon päälle ja jos siinä toisessa kitarassa vielä intonaatio vähän kusahtaa niin luulen että vois olla jopa korvin kuultava ero? Spekulaatiota vain. Ambitusta odotellessa..?
 
Midrange
12.12.2012 17:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäis saada oman suosikkikitaran kaula jokaisella eri TT-metodilla nauhoitettuna ja testata niistä eniten omaa korvaa miellyttävä vaihtoehto ja pysyä siinä.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «