Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peavey Classic 30 kaiutinpäivitys
1 2
iec
11.12.2012 20:57:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisen threadin innoittamana (ja bändikaverin Rivera R30 soundin innoittamana) ajattelin päivittää Classic 30-kombon kaiutinelementin. Yritin etsiä Mnetistä tietoa aiheesta, mutta laihoin tuloksin. Ulkomaisilla foorumeilla on hehkutettu ties vaikka mitä elementtiä aina Eminencen Red Fangiin saakka, mutta tällä hetkellä vaaka näyttäisi kallistuvan Celestion V30:stä hieman epätavalliseen elementtiin, eli WGS veteran 30 -malliin. Onko kellään Mnetissä kokemusta Classic 30:stä varustettuna WGS Veteran 30:llä? Periaatteessa myös Laney VC30:ssä käytetty Celestion seventy 80 vaikuttaisi aika passelilta (Laney kuulosti hyvältä yhdessä italialaisessa vertailussa). Joku oli päivittänyt Riveran combonkin tuolla WGS veteran 30:llä, joten se varmaan on kohtuullisen hyvä valinta.
 
Tähän samaan threadiin olisi mukava saada kokemuksia muistakin elementeistä Classic 30:n kanssa (vaikka hieman kuvailua mikä parani verrattuna alkuperäiseen Blue Marvel-elementtiin). Eritoten linkit ääninäytteisiin olisivat kiinnostavia varmaan muidenkin mielestä.
 
Tässä on nyt näitä videonpätkiä millä perusteella itse olen tällä hetkellä vahvasti tuon WGS:n kaiuttimen kannalla:
 
http://www.youtube.com/watch?v=pPzYZaNcNi0
http://www.youtube.com/watch?v=UW2n8Uv3rDc
http://www.youtube.com/watch?v=Y0AXpagfVRI
http://www.youtube.com/watch?v=TMYnuC2kUjQ
 
Tässä cleanillä vertailua eri vahvareiden välillä (Laney kuulosti ehkä hieman Classic 30:ä tasapainoisemmalta tuolla seventy 80-kajarilla):
http://www.youtube.com/watch?v=dP4Lz8jzJR0
Tottahan tietysti muutkin asiat vahvistimessa vaikuttavat lopulliseen soundiin kaiuttimen lisäksi, mutta näiden alla olevien soundiklippien perusteella kaiutinelementeissä on todella suuria eroja:
 
http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI
http://www.youtube.com/watch?v=JPPMiZeYMVo
 
-iec
 
midprice
12.12.2012 08:43:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en saanut mieluista särösoundia irti Classic 30:stä sillä originaalilla Blue Marvelilla, joten elementti vaihtoon. Googlailun tuloksena päädyin Celestion V30:een.
 
Hakusessa oli tiukempi/tarkempi särö ja sen kyllä tuo V30 tuohon Piiviiseen toi. Aiemmin en saanut itseä miellyttävää särösoundia ilman säröpurkkeja ja huonosti niiden kanssakin. Aina jäi jotenkin löysäksi ja erottelevuus puuttui.
Nyt V30:n kanssa useasti riittää pelkkä vahvistimen särö ja tarvittaessa pikku boosti Bossin Sd-1:stä. Ääninäytteitä mulla ei valitettavasti ole.
Niin ja mitään übermetallisäröä en ollut hakemassa, vaan lähinnä tuota kasarihevi-osastoa.
 
Tällaisia aatoksia täältäpäin.
 
iec
12.12.2012 09:32:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

midprice: Mä en saanut mieluista särösoundia irti Classic 30:stä sillä originaalilla Blue Marvelilla, joten elementti vaihtoon. Googlailun tuloksena päädyin Celestion V30:een.
 
Hakusessa oli tiukempi/tarkempi särö ja sen kyllä tuo V30 tuohon Piiviiseen toi. Aiemmin en saanut itseä miellyttävää särösoundia ilman säröpurkkeja ja huonosti niiden kanssakin. Aina jäi jotenkin löysäksi ja erottelevuus puuttui.
Nyt V30:n kanssa useasti riittää pelkkä vahvistimen särö ja tarvittaessa pikku boosti Bossin Sd-1:stä. Ääninäytteitä mulla ei valitettavasti ole.
Niin ja mitään übermetallisäröä en ollut hakemassa, vaan lähinnä tuota kasarihevi-osastoa.
 
Tällaisia aatoksia täältäpäin.

 
Juu eipä tuota Classic 30-vahvaria örinäheviin hankitakaan, eli itellä kasarihevisäröt on enemmän kuin riittävät. 70-80 -luvun rock ja bluesrock on ehkä tuon vahvarin ominta aluetta. CCR ja Thin Lizzy irtoaa komeasti. Samaa Celestionin v30-kajaria mietin kyllä todella pitkään itsekin ja sitä myös ulkomaisilla foorumeilla suositeltiin aika monessa kirjoituksessa.
 
Jossakin väitettiin, että Blue Marvel vastaisi suunnilleen Eminence Legend 1258-elementtiä, mutta on Peaveylle kustomoitu 16 ohmin versio samasta peruskonseptista. En nyt vain löydä sitä linkkiä missä aiheesta oli keskusteltu. Tuossa kuitenkin linkki siihen:
http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Legend_1258
 
Aika lailla voisi kuvitella että tuollainen se toistovaste on Blue Marvelissa, kuin mitä Eminencen sivuilta löytyy, eli ei aivan maailman tasapainoisin.
 
-iec
 
iec
12.12.2012 19:07:53 (muokattu 13.12.2012 17:45:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Juu eipä tuota Classic 30-vahvaria örinäheviin hankitakaan, eli itellä kasarihevisäröt on enemmän kuin riittävät. 70-80 -luvun rock ja bluesrock on ehkä tuon vahvarin ominta aluetta. CCR ja Thin Lizzy irtoaa komeasti. Samaa Celestionin v30-kajaria mietin kyllä todella pitkään itsekin ja sitä myös ulkomaisilla foorumeilla suositeltiin aika monessa kirjoituksessa.
 
Jossakin väitettiin, että Blue Marvel vastaisi suunnilleen Eminence Legend 1258-elementtiä, mutta on Peaveylle kustomoitu 16 ohmin versio samasta peruskonseptista. En nyt vain löydä sitä linkkiä missä aiheesta oli keskusteltu. Tuossa kuitenkin linkki siihen:
http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Legend_1258
 
Aika lailla voisi kuvitella että tuollainen se toistovaste on Blue Marvelissa, kuin mitä Eminencen sivuilta löytyy, eli ei aivan maailman tasapainoisin.
 
-iec

 
EDIT: Nyt tuli laitettua tilaukseen WGS Veteran 30-kaiutin:
https://wgs4.com/content/vet30
Jännityksellä odottelen milloin saapuu Suomen kamaralle ja pääsen testailemaan.
-iec
 
EDIT 2: Ai niin ja täältä sen tilasin:
http://www.proguitar.de/ProGuitar.de/proguitar.de.html
Hieman kyllä jänskätti tilata, kun tuonne liikkeeseen ei visamaksu kelpaa, vaan ainoastaan sepa-tilisiirto. Nyt jo on kajari matkalla tänne pohjoiseen. Nopeaa toimintaa ja tuo putiikin omistaja vastaa melko ripeästi sähköposteihin.
 
-iec
 
iec
20.12.2012 11:04:11 (muokattu 20.12.2012 22:48:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on WGS Veteran 30 kaiutin kiinni Classic 30:ssä. Pikaisella testillä hiljaisella volyymillä (ei viitsinyt kovin lujaa soitella puolen yön maissa muun perheen nukkuessa) tuo vaikuttaisi vähemmän räikeältä kuin Blue Marvel. Bassopuolelle tuli selvästi tukevampi soundi ja jotenkin keskialueella tuntuisi olevan lämpimämpi ja tasaisempi kuin Blue Marvel. WGS on selvästi enemmän Rock :)
 
Otin jotain soundisämppeleitä tuosta vanhasta Blue Marvelista erittäin heikkotasoisella tallennussysteemillä ja nyt myöhemmin täytyy tehdä sama tuolle WGS:lle täsmälleen samoilla asetuksilla. Voi olla että meni nämä tallennukset häneksi, mutta saas nähdä saanko jotain laitettua jakoon muillekin. Kaverilta saan ehkä myöhemmin lainaan ammattitason kamppeet, joilla voi sitten jo tehdä aivan toisenlaisella laadulla soundiklippejä tuosta WGS-elementistä. En vain millään malttanut odottaa, vaan piti heti asentaa tuo uusi kajari;) Jospa tänään ehtisi soitella jo isommilla volyymeillä, jotta tietää miltä tuo oikeasti kuulostaa.
 
EDIT: Täälltä löytyy soundiklippejä. Laatu on kyllä surkea ja soitto sitäkin surkeampaa. Jospa noista nyt olisi hyötyä muillekin. Linkissä on tarkempi kuvaus käytetyistä kamppeista yms. englanniksi
 
https://soundcloud.com/iec-northern … ic-30-blue-marvel-vs-wgs_veteran-30
 
-iec
 
iec
04.02.2013 21:34:06 (muokattu 06.02.2013 08:32:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on WGS Veteran 30 kokenut tulikasteen ja pitkän tauon jälkeen tuli testattua uusi kajari vihdoin bänditreeneissä. Hyvältähän se kuulosti reippailla voimakkuuksillakin. Middleä löytyy ja potkua myös, mutta ei liiallisesti annosteltuna. Soundillisesti sopi yhteen ykköskitaristin Rivera R30:n kanssa, eli Classic 30 + WGS veteran30 on aavistuksen riveraa tummempi ja middlekkäämpi. Alkuperäinen kaiutin (Peavey Blue Marvel) oli ainakin tuohon Riveraan verrattuna ohuempi ja ehkä hieman ylikirkas, mutta nyt on soundi aika hyvin kohdallaan. Leadit kuulostivat myös hyviltä, eli leikkasi läpi paremmin kuin ennen (tuohon tietysti voi vaikuttaa se, että vaihdoin Boss SD-1 overdriven EHX LPB-1:een boostauksessa, mikä kuulostaa ainakin mun korvaan paremmalta kun sama särösoundi pysyy taajuusvasteeltaan tasaisempana boostauksen aikana)
 
Onnistunut kaiuttimenvaihto kaiken kaikkiaan ja nyt Peavey Classic 30 kuulostaa paljon kalliimman luokan vahvarilta - ainakin mun korviin :)
 
EDIT: Täytyypä tässä vielä mainita, että kaiuttimen vaihtaminen vaikuttaa kyllä kaikkein radikaaleimmalla tavalla combon äänensävyyn. Kannattaa kokeilla, jos oma vahvari on muuten monipuolinen ja sopiva, mutta jotain on balanssissa pielessä. Monesti nuo alkuperäiset kajarit on tehty paljon halvemmalla kuin hyllytavara ja sen kyllä kuulee äänessä. Fenderistä ei tietenkään saa Marshallia tai toisinpäin kaiutinta vaihtamalla, eli vahvistinkytkennän ominaissoundia tuolla ei muuteta :)
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
tourunen
04.02.2013 22:23:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moropi vaan,en ole lukenut koko ketjua mutta tuolla varastossa on Peavey Classic 30 Celestion G12h30w elementillä.Siinä on V1Sovtek 12AX7,V2JJ83S,V3JJ83S.Päätteessä JJ84.Sitä et sen paremmaks saa,osta pois.Ei oo kallis 400,00 _
 
Thats it
VIPMetal
03.06.2016 21:59:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Itellä nyt vähän syyhyttäis tehdä omaan Classic 30:seen kaiutinpäivitys.
 
Sain vastikään kyseisen combon ja innostuin kyllä erittäin kivasta soundista. Combo tuli paikkaamaan pienemmän kaluston tarvetta iskelmäbändiin. Periaatteessa Blue Marvel -kajari on ihan ok, varsinkin kun moni on vaihtanut sen liian kirkkaan diskantin takia pois. Itseäni ei tuo kirkkaus haittaa, vaan sehän sopii tommoseen tanssimeininkiin loistavasti. Soundin teen pelkän puhtaan kanavan päälle pedaaleilla ja ehkä nuo blues/rock -osaston soundit voisi olla parempiakin eri kaiuttimella.
 
Olisko jotain kajarisuositusta, kun hakusessa tommonen fendertyylinen puhdas ja kirkas soundi? Onko kukaan liikkunut samoilla ajatuksilla elementin vaihdon suhteen?
 
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
naavanka_
03.06.2016 23:09:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eminencen Texas Heat.
 
Moni on Classiceihin ja Fenkkuihin moisen vaihtanut, enkä yhtään ihmettele miksi.
 
Erittäin hyvä tuutti musaan kun musaan.
 
Omaan Classiciin semmoisen laitoin myös aikanaan ja kyllä kannatti.
 
VIPMetal
04.06.2016 18:59:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaanpas korvan taakse tuo Texas Heat. Tuttu nimi on kyllä. Pitää tutustua tarkemmin tuohon!
 
Onko WGS:llä jokin hyvin tuohon comboon soveltuva vaihtoehto?
 
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
bussoli
04.06.2016 22:38:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaan classiciin tulossa emin wizard, mielenkiintoista kuulla miten toimii. Suosittelen myös kokeilemaan 12AY7 putkea V1 paikalle, mielestäni toi classicciin lisää puhdasta headroomia ja pehmeyttä cleaniin.
 
VIPMetal
05.06.2016 00:16:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bussoli: Omaan classiciin tulossa emin wizard, mielenkiintoista kuulla miten toimii. Suosittelen myös kokeilemaan 12AY7 putkea V1 paikalle, mielestäni toi classicciin lisää puhdasta headroomia ja pehmeyttä cleaniin.
 
Ite laitoinki jo Mullard CV4024 (ECC81) -putken V1- paikalle. Parani heti paljon, samoin V3- paikalle laitoin JAN Philips 12AT7 -putken sekä uudet pääteputket. On kyllä maukkaan kuulonen orkkiskajarillakin. Mut pitää koittaa vielä elementti vaihtaa ku löytyy sopiva...
 
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
Gabe
05.06.2016 08:23:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos WGS:ää tekee mieli niin mitenkäs G12A tai Reaper mahtaisi toimia?
 
Ruokangas Guitars & Mesa Boogie Amps.
VIPMetal
05.06.2016 10:24:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain ulkomaan keskustelussa väläyteltiin WGS G12C kaiutinta. Vanhan fenderin tyylinen kuulemma, ainakin kuvaus uppoaa täällä...
 
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
Gabe
05.06.2016 11:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Jossain ulkomaan keskustelussa väläyteltiin WGS G12C kaiutinta. Vanhan fenderin tyylinen kuulemma, ainakin kuvaus uppoaa täällä...
 
Joo, semmoinen se on. Tuo G12A on sama mutta Alnico magneetilla, vähän kirkkaampi. Hyviä varmasti.
 
Ruokangas Guitars & Mesa Boogie Amps.
VIPMetal
05.06.2016 17:26:14 (muokattu 05.06.2016 17:29:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa pitääpäs perehtyä tuohon magneettiasiaan, en oo aiemmin vaihdellut kajareita kaappeihin...
 
Jahas, hinta pompsahtaa vähän liikaa... Verrattuna keraamiseen.. =/
 
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
iec
05.06.2016 19:58:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WGS Veteranin 30 tai WGS Retro voisivat olla hyviä vaihtoehtoja. Retro on ehkä parempi valinta jos haluat Fenderin cleanejä, eli Retro on Vetrania aavistuksen kirkkaampi soundiltaan. Mulla on Retro kiinni Fenderissä (Deluxe Reverbiin pohjautuva Super Sonic 22) tällä hetkellä ja edellisessä Peavey Classic 30:ssä oli tosiaankin se Veteran.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Laulava Kylätohtori
07.06.2016 11:40:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Eminencen Texas Heat.
 
Moni on Classiceihin ja Fenkkuihin moisen vaihtanut, enkä yhtään ihmettele miksi.
 
Erittäin hyvä tuutti musaan kun musaan.
 
Omaan Classiciin semmoisen laitoin myös aikanaan ja kyllä kannatti.

 
Mulla olisi tällainen myynnissä (8 ohm), niin en uskaltanut alkaa suositella, mutta nyt kun pistit tämän näin, niin olen samaa mieltä.
 
Ja jos haluaa aavistuksen kirkkaampaa ja alnicon suuntaan kallellaan olevaa soundia, niin saman firman neodymium-magneettinen Lil' Texas voisi myös olla vallan verraton vaihtoehto. Plussana vielä, ettei tuo paina mitään..
 
http://www.uraltone.com/eminence-li … mium-magnet-12-8ohm-125w-101db.html
 
Mulla oon kaapissa Texas Heat + Lil' Texas ja toimii yhteen todella hyvin...
 
They pass too much electricity. -SRV
Metalkallo
08.07.2016 23:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtelin itse tuon Celestionin G12M-65 creambackin classic 30 comboon ja ihan kivahan se on. Hendrix taipuu tuon kajarin kanssa aikas mukavasti, mutta ei ihme kun sehän noita greenejä käytti, ja kermaisia. Tää classic 30 combo on muutenkin erittäin hyvä valinta jos haluaa soitella Hendrixiä, tai sen tyylistä.

Alunperin tuossa mun classic 30:ssä oli tuo celestion G12T-75 ja sekin toimii erittäin hyvin tuossa, joillain tavoilla jopa paremmin kuin tuo G12M-65. Soundi ei ole 75:n kanssa ohut ja riipivä kuten joidenkin vahvareiden kanssa tuo 75 saattaa olla vaan soundissa piisaa keskialuetta, bassoa ja kirkkautta mun mielestä just sopivasti. Tämäkin taas osoitti, että tietyt kajarit toimii paremmin toisissa laitteissa kuin toisissa.
 
Mikäs kaiutin olisi paras tuomaan sellaiset Fender:mäiset puhtaat?
 
Stratossa pitää olla ISO LAPA!
hallu
09.07.2016 12:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Vaihtelin itse tuon Celestionin G12M-65 creambackin classic 30 comboon ja ihan kivahan se on. Hendrix taipuu tuon kajarin kanssa aikas mukavasti, mutta ei ihme kun sehän noita greenejä käytti, ja kermaisia. Tää classic 30 combo on muutenkin erittäin hyvä valinta jos haluaa soitella Hendrixiä, tai sen tyylistä.

Alunperin tuossa mun classic 30:ssä oli tuo celestion G12T-75 ja sekin toimii erittäin hyvin tuossa, joillain tavoilla jopa paremmin kuin tuo G12M-65. Soundi ei ole 75:n kanssa ohut ja riipivä kuten joidenkin vahvareiden kanssa tuo 75 saattaa olla vaan soundissa piisaa keskialuetta, bassoa ja kirkkautta mun mielestä just sopivasti. Tämäkin taas osoitti, että tietyt kajarit toimii paremmin toisissa laitteissa kuin toisissa.
 
Mikäs kaiutin olisi paras tuomaan sellaiset Fender:mäiset puhtaat?

 
Celestionin G12H-100 on mukavan fendermäisen middlekuoppainen tuossa mun Sessionissa. Mutta ehkä sitten joku Eminensen kajari voisi toimia koska Fender käyttää vissiin paljon niitä.... kuten myös Koch, jossa on herkullisin kliini mitä olen aikoihin (ehkä koskaan) tavannut. Celestionihan on vissiin etenkin Marshallin suosima ja pidetään niiden rouheiden leadien taustavaikuttajana.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «