Aihe: Kauas on pitkä matka - keikkamuusikollakin.
1 2 3
vanhami
28.04.2004 08:20:08
No en ala tässä keikkaliksojani / jamme mainostelemaan, mutta noin niinkuin yleisellä tasolla vielä joitain vuosia sitten olin ihan tyytyväinen jos sai 600mk kouraan illasta, oli keikka sitten Helsingissä Tampereella vaiko Jyväskylässä. Jos ei ole muuta keikkaa, lähtisin tänäänkin bändin kanssa siihen hommaan.

Välillä ärsyttääkin, kun bändi tottuu liian hyvälle, niin halvat keikat ja liian pitkät keikkamatkat ja ylimääräinen duuni ei kelpaa vaan alkaa narinaa. Joskus on tehtävä halvempiakin vetoja, tärkeämpi on saada keikkaa, kuin olla ilman keikkaa.

Työtä tämä homma on ja raskasta työtä. Tämä on kutsumusammatti, tänne ei hankkiuduta tänne ajaudutaan. Sen verran pitää saada liksaa, että kannattaa lähteä keikalle ja siitä jää jotain kouraan, loppu on pröystäilyä

Mika
poppamies
28.04.2004 08:37:02

Noin 500 km yhteen suuntaan. Eihän se ole mitään itsessään mutta suhteutettuna soittoaikaan on. Meillä nimittäin viime vuosituhannella oli tuollainen "juhlabändi" jonka kanssa kiersimme ja soitimme keskimäärin puolentusinaa kappaletta/keikka. Korvaus ruhtinaallinen. Tekisin sen uudelleen milloin vaan...
"G-strings are for strippers"
baron
28.04.2004 08:54:25

Noin 500 km yhteen suuntaan. Eihän se ole mitään itsessään mutta suhteutettuna soittoaikaan on. Meillä nimittäin viime vuosituhannella oli tuollainen "juhlabändi" jonka kanssa kiersimme ja soitimme keskimäärin puolentusinaa kappaletta/keikka. Korvaus ruhtinaallinen. Tekisin sen uudelleen milloin vaan...

Tässä tulee esiin esiintyvän soittajan ja "humppamuusikon" ero. Kun jonnekin vääntäytyy, kasaa kamat, tekee sound checkit ja vihdoin pääsee soittamaan, niin ainakin minä soitan mielelläni kauan ja pitkään, esim hääkeikalla pari kolme tuntia taustoja ja sen päälle neljä settiä huttua ja koko ajan on kivaa.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Martso
28.04.2004 09:03:28
Tässä tulee esiin esiintyvän soittajan ja "humppamuusikon" ero. Kun jonnekin vääntäytyy, kasaa kamat, tekee sound checkit ja vihdoin pääsee soittamaan, niin ainakin minä soitan mielelläni kauan ja pitkään, esim hääkeikalla pari kolme tuntia taustoja ja sen päälle neljä settiä huttua ja koko ajan on kivaa.

En nyt tekis Baron hyvä noin karkeeta vastakkainasettelua. Pitää muistaa, että sulla on kuitenki se "oikea" duuni. Jos tällä hommalla aikoo elää, niin ne keikat on tehtävä mitä eteen tulee. Tietysti aivan persehommia pitää välttää. Silti niitäki pitää sillon tällön tehä: ne on kuites aina käyntikortteja, eli kaikki mahdolliset työt kun tekee mahd. hyvin, niin saattaa olla, että saa joskus myöhemminkin työtilaisuuksia siltä suunnalta ja sillä kertaa ne saattaa olla ihan asiallisia hommia. Toisekseen, vähän "huonomman" keikan jälkeen osaa taas arvostaa paljon enemmän sitä normikeikkaa tai niitä pahuksen hyviä keikkoja :)

Kun ajattelee, kuinka paljon hyviä soittajia ja minkä verran keikkaa on kehäkolmosen sisällä, niin yhtälö on mahdoton. Se on hyvä, jos se sinulla toimii ja sinä siitä nautit.

Tuosta Vanhamin kirjoituksesta sen verran, että vaikka tämä joku hiton kutsumisammatti onki, niin ei tätä tarvi/saa tehdä millään riistopalkalla (koko aikaa) - ihmisiähän tässä meki ollaan. En minä ainakaan jaksais olla koko aikaa taskulaskimen kanssa kaupassa.
...kerran meinas onnistua...
baron
28.04.2004 09:13:22

En nyt tekis Baron hyvä noin karkeeta vastakkainasettelua. Pitää muistaa, että sulla on kuitenki se "oikea" duuni. Jos tällä hommalla aikoo elää, niin ne keikat on tehtävä mitä eteen tulee.

Mä kyllä tykkään niin paljon "esiintymisestä", että "mikään inhimillinen" ei ole vierasta eli otan kaiken lajiset vastaan mitä eteen tulee, mutta kun se kuitenkin on "huvi", niin kehä III on jonkinlainen raja, sen ylittämisen jälkeen alkaa muistuttaa duunia.
U.Honey
28.04.2004 09:44:51
Mä soittelin joskus vähän aikaa erään tankokuninkaallisen bändissä ja sitten tuli pistokeikka Helsingistä Rovaniemelle. Sanoin että en muuten lähde ellei mennä lentämällä. Pitkän kinastelun päätteeksi päästiin sopimukseen jossa muut menisivät autolla ja mun keikkaliksasta vähennetään lentolipun hinta. Ei tainnut jäädä juuri mitään käteen siitä keikasta, muuta pääsinpähän kerrankin kuittaamaan kunnolla: Olin tunnin paluulennon jälkeen juuri päässyt himaan kun puhelin soi ja rumpali kertoi että täällä körötellään Oulun pohjoispuolella, ja kelikin on huono. Sanoin: "No voi voi... Niin, mä olen muuten jo himassa, keitin tossa just kahvit. Vieläkin pakottaa perslihaksia, on ne sen verran epämukavia noi finskin penkit!"
My name is Baron, U.Honey Baron.
Fuzzy Boner
28.04.2004 09:59:22
Mulla kans to-su kilometrejä muutama tuhat. Liksaa en mainitse.
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
baron
28.04.2004 10:10:22

Mulla kans to-su kilometrejä muutama tuhat. Liksaa en mainitse.

Vapun viettoon?
Fuzzy Boner
28.04.2004 10:12:29
Vapun viettoon?

ei siinä ehdi vietellä paljon mitään eikä ketään
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
baron
28.04.2004 10:14:18

ei siinä ehdi vietellä paljon mitään eikä ketään

Hukkareissu!
poppamies
28.04.2004 10:28:49

Pitkän kinastelun päätteeksi päästiin sopimukseen jossa muut menisivät autolla ja mun keikkaliksasta vähennetään lentolipun hinta...

Tuon asian voi kyllä ratkaista siististikin jos bändissä on hyvä tahto. Minun pojan bändille tuli joku kesä sitten yllättäen juhannuksena pistokeikka Osloon. Minun pojalla oli työpäivä torstaina ja keikka oli Oslossa perjantai-iltana. Loput bändistä lähti ajoissa köröttelemään autolla. Poika lähti perjantaiaamuna lentokoneella rumpupalikat kainalossa. Edestakainen lento maksettiin bändin rahoilla...
vanhami
28.04.2004 11:14:06 (muokattu 28.04.2004 11:19:27)
Tuosta Vanhamin kirjoituksesta sen verran, että vaikka tämä joku hiton kutsumisammatti onki, niin ei tätä tarvi/saa tehdä millään riistopalkalla (koko aikaa) - ihmisiähän tässä meki ollaan. En minä ainakaan jaksais olla koko aikaa taskulaskimen kanssa kaupassa.

Kyseessä onkin, että jengi ei haluaisi lähteä kehä III ulkopuolelle lainkaan, ellei siitä saa tuplaliksaa normaaliin hyvään liksaan verrattuna. Aikä aina silloinkaan. Minusta, pitäisi jonkin veran olla kiinnostusta johonkin. Toisaalta, yritän kyllä järjestää hommat siten, etä ei välttämättä tarvitsisi lähteä sinne kehän ulkopuolelle. Täälläkin sitä keikkaa on. Mutta jos esim viikolla tulisi pistokeikka tampereelle järkevällä liksalla, sanotaan nyt 200 eur / turpa / verolla voisi olla vielä sellainen, että bändin kanssa sen voisi heittää.

Mika
poppamies
28.04.2004 11:29:35

Toisaalta, yritän kyllä järjestää hommat siten, etä ei välttämättä tarvitsisi lähteä sinne kehän ulkopuolelle. ...

Minusta kannatta mielummin järjestää asioita niin ettei tartte lähteä sinne kehän sisäpuolelle ollenkaan.
Kun oikein tarkasti miettii asioita suunnalta ja toiselta niin onhan se Helsinki vähän sivussa. Sitä ei voi kieltää...
baron
28.04.2004 11:35:35

. Mutta jos esim viikolla tulisi pistokeikka tampereelle järkevällä liksalla, sanotaan nyt 200 eur / turpa / verolla voisi olla vielä sellainen, että bändin kanssa sen voisi heittää.

Mika

Sitähän mä yritin selittää, että liksa joka tuntuu kohtuulliselta kehä III sisällä ei välttämättä enää ole sitä jonkun Jyväskylän tai mitä niitä siellä nyt on keikalta.
Martso
28.04.2004 11:36:06 (muokattu 28.04.2004 11:38:14)
Kyseessä onkin, että jengi ei haluaisi lähteä kehä III ulkopuolelle lainkaan, ellei siitä saa tuplaliksaa normaaliin hyvään liksaan verrattuna.

Sillon varmaan kannattaa pysyä poissa sieltä ulkopuolelta :) Eli täysin amatööripohjalta? (tuo kysymys ei ollu vittuilua)

pistokeikka tampereelle

Helsingistä keikka Tampereelle ei ole mikään pisto :) Meiän bändin tukikohtaki on Tampereella, eli yleensä menen eka sinne ja sieltä sitte bussilla etiäpäin (paitsi, jos keikka stadissa tai turussa, kymeen suunnalle menen Lahden kautta). Ja 200e on jo monissa ympyröissä semmonen liksa, että lähetään jo aika kauaski tekemään.
...kerran meinas onnistua...
vanhami
28.04.2004 14:11:34
Sillon varmaan kannattaa pysyä poissa sieltä ulkopuolelta :) Eli täysin amatööripohjalta? (tuo kysymys ei ollu vittuilua)

No amatööripohjalta ja amatööripohjalta, sitä minä mainostan, että ollaan amatööripohjalta soittavia jannuja, mutta hoidamme hommamme ammattimaisesti, sen voi käsittää itse kukakin miten haluaa. Mikä on ammattilaisen ja amatöörin ero? (aloitampa uuden threadin)

Itse ainakin pyöritän keikkamyynnin toiminimeni kautta ja pyrin tekemään niin paljon kuin saan. Valitettavasti kapitalistinen yhteiskunta vaatii elämiseen huomattavasti enemmän rahavarantoja, kuin keikkaaminen tuo, joudun kärvistelemään päivittäisessä palkkatyössä. Siinä on etunsa. Ei tarvi säestää jotain viiva-riittaa, takahikiän kyky -96 kisan kakkosta, vain sen takia, että olisi keikkaa tai mennä nilkkukokoonpanolla kälviän pub häppäriin minimiliksalla. Voidaan tehdä hommaa itse päättämillämme kokoonpanolla / kokoonpanoilla ja soittaa suunnillen sitä mitä halutaan edes puolet siitä. Itse nostan hattua Isollejussille päätöksestään lähteä tästä välimaastosta kaidalle tielle toivottavasti joskus rahkeet riittää itselläkin vastaavanlaiseen.

Helsingistä keikka Tampereelle ei ole mikään pisto :) Meiän bändin tukikohtaki on Tampereella, eli yleensä menen eka sinne ja sieltä sitte bussilla etiäpäin (paitsi, jos keikka stadissa tai turussa, kymeen suunnalle menen Lahden kautta). Ja 200e on jo monissa ympyröissä semmonen liksa, että lähetään jo aika kauaski tekemään.

Niin, tätä juuri tarkoitin, kaikki rahasummat on suhteellisia. Kuten aikaisemmin tuumasinkin, 100 egellä / turpa ajettiin 700 kilometriäkin mutkin. Tämä pääkaupunkiseutu on siitä vittumainen paikka, että tämä on syrjässä. Hämeeseen en suostuisi muuttamaan pelkästään siitä syystä, että siellä ei ole merta. Turku on nyt muutenkin perseestä, joten lienee toistaiseksi soveliainta pysyä täällä kehä III sisäpuolella myrkyttämässä vesakkoja.

amatööri

Mika
isojussi
28.04.2004 14:45:49 (muokattu 28.04.2004 14:46:23)
...Itse nostan hattua Isollejussille päätöksestään lähteä tästä välimaastosta kaidalle tielle...

Kiitos Mika!

Myönnettävä on, että nykyään on huomattavasti huvikkaampaa lähteä keikalle till Helsingfors eller Åbo, kun ei olle ennen eikä jälkeen työpäiviä häiritsemässä.

Tai no miten sen nyt ottaa, jos viime torstaina olin Vantaalla keikalla ja perjantaina T-Talolla. No, lauantain keikalle oli onneks vaan reilut 15 km. Tosin se loppuikin jo hyvissä ajoin ennen klo 22:ta.

Tottahan toki tykkäsin kyllä. Kolme ihan erilaista keikkaa ja kaikki oli ihan yhtä kivoja.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
mr.muzak
29.04.2004 19:56:26
Ihan kivasti meni kaikki n.900km lentokoneella, vähä bissee ja aurinkoa. Huomenna rinteeseen, eikä vituta yhtään että tarvi lähtee kehä 3:sta kauemmas!:)
toyopet
06.05.2004 10:42:03
Kannattaa ottaa jo hinnoittelussa huomioon se matka. Meillä tehdään niin, että ilmoitetaan hinta kvartetille ja sitten matkat päälle 0.20?/km. Saa sitten olla vaikka 1000 km, jos maksuhaluja löytyy.

Tuli tuossa Lappeenrannassa käytyä ja tällä kertaa kohtuuhintaan, kun jäi puhtaasti käteen 150?. Mutta noitahan ei normaalisti tule.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)