kallepeltopelle 10.12.2012 19:52:33 | |
---|
LaMotta: Loistava provo. Missä popcornit ja cokis? Montako jäähyä tullaan jakamaan? Ihanaa. Nyt se alkaa... vihdoinkin. Tulee pitkä yö... :) |
kallepeltopelle 10.12.2012 20:06:42 (muokattu 10.12.2012 20:08:54) | |
---|
hallu: Tämä on vähän kaluttu aihe jo, mutta tulenpa nyt sanomaan mielipiteeni tännekin. Minusta mikään tekninen ratkaisu ei aateloi yhtään mitään. Jokaisessa teknisessä ratkaisussa on puolensa enkä itse suostu tunnustamaan putkivahvistinten paremmuutta sillä perusteella että niissä on putket. En usko edes tunnistavani putkivahvistinta pelkästä soundista tai soittotuntumasta. Minulla on itselläni kaksi putkivahvistinta ja yksi putkietuvahvistin ja ne ovat kaikki erisoundisia, mutta omalla tavallaan hyvältä kuulostavia. Kieltäydyn kuitenkin päättelemästä että ne kuulostaisivat hyvältä putkiensa takia, koska koirani ei edelleenkään ole kissa. Putkiuskovaisuudessa ei sinällään ole mitään pahaa, mutta se pitäisi tunnistaa sellaiseksi..... siis uskonnoksi. Itseäni olen pitänyt putkiuskovaisena, paras täysputkinuppini Orange AD30. Mielenhäiriössä menin Kemperin hankkimaan jota laadukkaiden FRFR monitorien kautta käytän. Ja nyt on tilanne sellainen etten enään tiedä; molemmat maailmat ihan perhanan hyviä. Mutta erillaisia. Mallintavaan täytyy asennoitua eri tavalla, soundi on mikitetty soundi, soundi jonka kuulijat useinmiten kuulevat livenä tai levyltä. Molempi parempi ! E: onkohan tuossa Orangessa jotain vikaa kun se ei mitenkään haise eikä maistukkaan... |
jra 10.12.2012 20:08:42 | |
---|
LaMotta: Loistava provo. Missä popcornit ja cokis? Montako jäähyä tullaan jakamaan? Eihän tuossa ollut mitään provokatiivista, mitään ei ehdottomasti väitetty, eikä oikeastaan otettu kantaa puoleen eikä toiseen. Käsitin että putket sinällään eivät tee autuaaksi, mikä on tietysti totta, ja että kaikilla tekniikoilla on puolensa, jossa on ainakin osatotuus. Jos tuossa provon näkee, niin ehkä se viimeinen lause sitten oli totta. Kannattaa varmaan jättää popcornit kaappiin, tai sitten napsia ne illan Bondin parissa. Mutta miltähän soundaa ne parin vuoden päästä perinteiset lämmönhukkaputket EU-tason lakimuutoksen myötä korvaavat energiansäästöputket, ja myöhemmin led-putket? - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
LaMotta 10.12.2012 20:17:48 (muokattu 10.12.2012 20:18:02) | |
---|
jra: Kannattaa varmaan jättää popcornit kaappiin, tai sitten napsia ne illan Bondin parissa. Hö? Pettymys on suuri. Bondia varten on varattu Fazer Present. Näsäviisaus päivässä pitää mielen keveänä. |
kallepeltopelle 10.12.2012 20:23:12 | |
---|
LaMotta: Hö? Pettymys on suuri. Bondia varten on varattu Fazer Present. Älkää nyt sitä Bondia kattoko. Samaan aikaan alkaa Teemalta toiseksi viimeinen osa Metal Evolution sarjasta. Tällä kertaa aiheena Power Metalli ja kanadalainen toimittaja vierailee Suomessakin ja haastattelee jotain suomalaista bändiä. Olisko Stratovarius ? Sehän kohta selkiää. |
LaMotta 10.12.2012 20:30:18 (muokattu 10.12.2012 20:30:55) | |
---|
kallepeltopelle: Älkää nyt sitä Bondia kattoko. Samaan aikaan alkaa Teemalta toiseksi viimeinen osa Metal Evolution sarjasta. Nyt kyllä repesi :) Tästä nimittäin tuli välitön assosiaatio kuuluisaan Tyhmääkin tyhmempi metalli-ketjuun. Näsäviisaus päivässä pitää mielen keveänä. |
Jucciz 10.12.2012 20:32:50 | |
---|
jhlamm: 3) Digivermeet on kauttalinjan kevyempiä kannettavia Paljonko Kemper, hyvä kaappi ja tarvittavat välipiuhat painavat yhdessä? Viime keikan heitin 1x10"-kokoisella Fender Princetonilla, joka painaa 10 kiloa. Ei se mun makuun ainakaan ole liian painava, kun miettii, että kyseessä on kuitenkin koko paketti: etuaste, pääteaste ja kaiutin - ja soundi on mainio itsessään ja lisäksi kelpo alusta hyvin monenlaiselle musiikille. Toki esim. alaviremetallitouhuihin en voi varauksetta suositella, mutta aika moneen muuhun kyllä, etenkin jos pedaaleja tyrkkää eteen - ja vaikka ei heti tyrkkäisikään. Mallintaville on paikkansa: jos roudaaminen ärsyttää (ja ketäpä ei), ymmärrän hyvin, että semmoinen voi tulla kysymykseen. Toisaalta hyväsoundinen pikkuputkicombokaan ei ole mahdoton roudattava ja ainakin ittelleni tulee semmoisella soittamisesta aika eri fiilis kuin kitaran kytkemisestä "tietokoneeseen". Paljolti fiilisjuttu, mutta varmasti vähän muutakin. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
jhlamm 10.12.2012 21:01:50 | |
---|
Jucciz: Paljonko Kemper, hyvä kaappi ja tarvittavat välipiuhat painavat yhdessä? Viime keikan heitin 1x10"-kokoisella Fender Princetonilla, joka painaa 10 kiloa. Ei se mun makuun ainakaan ole liian painava, kun miettii, että kyseessä on kuitenkin koko paketti: etuaste, pääteaste ja kaiutin - ja soundi on mainio itsessään ja lisäksi kelpo alusta hyvin monenlaiselle musiikille. Toki esim. alaviremetallitouhuihin en voi varauksetta suositella, mutta aika moneen muuhun kyllä, etenkin jos pedaaleja tyrkkää eteen - ja vaikka ei heti tyrkkäisikään. Mallintaville on paikkansa: jos roudaaminen ärsyttää (ja ketäpä ei), ymmärrän hyvin, että semmoinen voi tulla kysymykseen. Toisaalta hyväsoundinen pikkuputkicombokaan ei ole mahdoton roudattava ja ainakin ittelleni tulee semmoisella soittamisesta aika eri fiilis kuin kitaran kytkemisestä "tietokoneeseen". Paljolti fiilisjuttu, mutta varmasti vähän muutakin. Tuon saa suoraan vaan linjaan ilman mitään kaappia tai päätettä välissä ja kaappimallinnos suoraan kemperistä itsestään. Buenolta saundaa. Silloin painoa on alle 10 kg, mutta eipähän tuo sunkaan laitos paljoa paina. Kemperiä kyllä suosittelisin mihin tahansa tyyliin ja siinä kun on muutama pedaali sisään mallinnettuna (ei ehkä mitään maailmaamullistavaa mutta kelvollista ja asiansa hyvin hoitavaa kylläkin). Mutta tuon fiilisjutun kyllä ymmärtää, vaikka itsellä se edustaakin tuota peniksen jatkamista full stackilla ja mesalla... Mutta soitellessa kyllä tuohon tottuu ja siitä tulee se oma juttu - ainakin toistaiseksi. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
Jucciz 10.12.2012 21:08:15 (muokattu 10.12.2012 21:08:50) | |
---|
jhlamm: Tuon saa suoraan vaan linjaan ilman mitään kaappia tai päätettä välissä ja kaappimallinnos suoraan kemperistä itsestään. Buenolta saundaa. Silloin painoa on alle 10 kg, mutta eipähän tuo sunkaan laitos paljoa paina. Kemperiä kyllä suosittelisin mihin tahansa tyyliin ja siinä kun on muutama pedaali sisään mallinnettuna (ei ehkä mitään maailmaamullistavaa mutta kelvollista ja asiansa hyvin hoitavaa kylläkin). Mutta tuon fiilisjutun kyllä ymmärtää, vaikka itsellä se edustaakin tuota peniksen jatkamista full stackilla ja mesalla... Mutta soitellessa kyllä tuohon tottuu ja siitä tulee se oma juttu - ainakin toistaiseksi. Juu. Mää vaan ajoin takaa sitä, että kyllähän Kemperinkin kanssa kumminkin tarvitsee jonkin mööpelin, josta se ääni tulee ulos soittajalle itselleen. Oli se sitten pääte+kitarakaappi, aktiivimonitori tai mikä hyvänsä, tarvitaan itse Kemperin lisäksi vielä joitain muita kantamuksia, jotta lavalla kuulee itsensä Mutta fiksu laitos se on. Ois itse asiassa kiva profiloida muutama oma vahvistin sellaiseen ja testata, miten kivasti se toimii keikkatilanteessa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
jra 10.12.2012 21:08:20 | |
---|
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Jucciz 10.12.2012 21:16:55 | |
---|
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
jhlamm 10.12.2012 21:23:58 | |
---|
Komean näköiset kaksi settiä. Mäkun olen aina luullut että nuo on aina semmonen pahvilevykasa jonka on tarkoitus vaan näyttää hyvältä. Tosiaan tuollainen Kemperin oskilloskoopin näköinen laitos nyt näyttää lähinnä huvittavalla tuossa kahdenkin kaapin rinnalla :D "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
Jucciz 10.12.2012 21:31:13 | |
---|
jhlamm: Komean näköiset kaksi settiä. Mäkun olen aina luullut että nuo on aina semmonen pahvilevykasa jonka on tarkoitus vaan näyttää hyvältä. Tosiaan tuollainen Kemperin oskilloskoopin näköinen laitos nyt näyttää lähinnä huvittavalla tuossa kahdenkin kaapin rinnalla :D Eipä noi varsinaisesti oo kaksi settiä, vaan kuus ihan erillistä nuppia, joista kahdelle mahtui kaappi samaan kuvaan. ;) Pitäis kyllä piipahtaa treenikämpällä sen verran, että ottais kuudesta Marshall-setistä kuvan. Se ois teknisesti mahdollista nyt... järkeäkö? No ei. Eikä se kumminkaan näkyis kuuhun asti. Ehkä Pirkkalaan hyvällä kelillä. :D Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Guildfinger 10.12.2012 21:53:14 | |
---|
mun skobe on mun monitori lavalla. Vähän lisää muualta, jos sattuu tarvimaan. Stadioneille mua ei oo huolittu vielä. Keikan alkaessa lavalle näkee tulla Marshallin (putki) punaisen, hehkuvan silmän loisteessa. Fyysinen kunto pysyy yllä, kun raahaa stygejä paikasta toiseen. |
Gabe 10.12.2012 22:34:57 | |
---|
Jucciz: Eipä noi varsinaisesti oo kaksi settiä, vaan kuus ihan erillistä nuppia, joista kahdelle mahtui kaappi samaan kuvaan. ;) Pitäis kyllä piipahtaa treenikämpällä sen verran, että ottais kuudesta Marshall-setistä kuvan. Se ois teknisesti mahdollista nyt... järkeäkö? No ei. Eikä se kumminkaan näkyis kuuhun asti. Ehkä Pirkkalaan hyvällä kelillä. :D Sulla on kyllä komea kattaus :) Veikkaan että tuossa on ihan oma hohtonsa kun noita käyttää.. sitä ei oikein pysty mallintamaan. :) jra: Käsitin että putket sinällään eivät tee autuaaksi, mikä on tietysti totta, ja että kaikilla tekniikoilla on puolensa Jep, eihän se putki automaattisesti hyvää tarkoita. Heikkolaatuisia malleja löytyy varmasti joka ryhmästä. Kun vertailee niin olisi hyvä vertailla suunnilleen samantasoisia laitteita. www.kitaramaailma.com |
Laulava Kylätohtori 10.12.2012 22:38:26 | |
---|
Ziggy Bubba: Iso ero on usein käyttöliittymässä. Perinnehenkisessä putkivahvarissa ei monasti ole montaakaan nappulaa tai säädintä, kun taas mallintavat ovat yhä leimallisesti insinöörihenkisiä "valikkohelvettejä", jos vähän saa kärjistää. Vaan minkäs teet, kun samaan laitteeseen täytyy tunkea ne 99 vahvistinmallia ja efektit sun muut päälle. Sitä toimivaa soundia voi sitten joutua hakemaan oikein ajan kanssa. Hyvän putkivahvarin taas saa soimaan järkevästi laittamalla equt klo 12 nurkille ja volyymit maun mukaan. Omassa käytössä se järjetön valintojen määrä ei auta itse asiaa, vaikka on sinänsä hienoa kun niitä on pirusti. Muutamalla hyvällä kanavalla pääsee pitkälle - ja niissäkin voi olla ihmeen pitkäksi aikaa opittavaa. E: Veikkaan, että vaikkapa viiden vuoden päästä ei enää niin paljoa verrata rinnakkain soundipätkiä, vaan laitteen käyttökokemusta. Varmasti silloin on mallintajissakin menty tällä saralla reippaasti eteenpäin. Erittäin hyvin sanottu. Itseä tympii mallintavissa juuri se valikkohelvetti. Olipa sitten putki tai ei, niin itse arvostan säätämisen vähyyttä. Eikö tämä vastakkainasettelu ole muutenkin vähän väkisin väännetty. Toiset ne vaan tykkää maksaa nettipankissa ja toiset pankkikirjalla tiskillä. Missäs se mun pankkikirja taas olikaan.... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Gabe 10.12.2012 23:41:26 (muokattu 10.12.2012 23:41:55) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Erittäin hyvin sanottu. Itseä tympii mallintavissa juuri se valikkohelvetti. Olipa sitten putki tai ei, niin itse arvostan säätämisen vähyyttä. Eikö tämä vastakkainasettelu ole muutenkin vähän väkisin väännetty. Toiset ne vaan tykkää maksaa nettipankissa ja toiset pankkikirjalla tiskillä. Missäs se mun pankkikirja taas olikaan.... Ihan mielenkiintoista juttuahan täällä on tullut :) Monesti kun kaksi asiaa laittaa vastakkain alkaa näkemään asioista ihan uusia puolia, tämä tietysti jos on avoimin mielin. Näin kävi minulle mm. relikoitujen kitaroiden kanssa. :) Riitaa tässä ei ole kuitenkaan tarkoitus saada aikaan, ja hyvässä hengessä on onneksi tähän asti mennytkin. www.kitaramaailma.com |
Laulava Kylätohtori:Toiset ne vaan tykkää maksaa nettipankissa ja toiset pankkikirjalla tiskillä. Jos verrataan trankkuja putkipeleihin ja unohdetaan mallintavat niin kyse ei olekaan enää mielipiteestä vaan selkeästä erosta. Ja minun mielestä reilusti putkivahvistinten suuntaan... olisivat saanet jättää transistorit keksimättä. Mallintavat ja putkivaffarit on äänensä puolesta aika tasoissa mutta tuo vladin mainitsema käyttöikä taitaapi mennä vielä helposti putkien eduksi. Tulevaisuus on selkeästi putkivahvistinten ja mallintavien varassa, transistorivahvistimet tuskin kauaa pyristelee näiden rinnalla. |
jhlamm 11.12.2012 07:38:36 | |
---|
kimmmmo: Jos verrataan trankkuja putkipeleihin ja unohdetaan mallintavat niin kyse ei olekaan enää mielipiteestä vaan selkeästä erosta. Ja minun mielestä reilusti putkivahvistinten suuntaan... olisivat saanet jättää transistorit keksimättä. Mallintavat ja putkivaffarit on äänensä puolesta aika tasoissa mutta tuo vladin mainitsema käyttöikä taitaapi mennä vielä helposti putkien eduksi. Tulevaisuus on selkeästi putkivahvistinten ja mallintavien varassa, transistorivahvistimet tuskin kauaa pyristelee näiden rinnalla. Trankuissa on silti hyviä ensi ja harjoitusvahvareita. Samoin, jos miettii koulun käyttämiä musiikkilaitteita, niin ensimmäisenä antaisi 7 luokkalaisen Päivi-Anteron soitettavaksi putkipeliä - monesti jo ihan hintansa puolesta. Kämppikselläni on ollut trankku marshall about 10v ja soittelee sillä vieläkin. Tosin omasta mielestäni soundi on pedaalienkin kanssa täyttä kuraa :D "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
jniska 11.12.2012 07:51:40 | |
---|
Jucciz: Eipä noi varsinaisesti oo kaksi settiä, vaan kuus ihan erillistä nuppia, joista kahdelle mahtui kaappi samaan kuvaan. ;) Pitäis kyllä piipahtaa treenikämpällä sen verran, että ottais kuudesta Marshall-setistä kuvan. Se ois teknisesti mahdollista nyt... järkeäkö? No ei. Eikä se kumminkaan näkyis kuuhun asti. Ehkä Pirkkalaan hyvällä kelillä. :D Oli, nyt nupeista 1/6 osa on Laukaassa testissä :-D. Saa nähdä pitääkö se kotiuttaa väkivalloin isolla rahalla. Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !! |