Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektrakäden etusormi "tunnoton"
1
altec
09.12.2012 09:40:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon soitellu sellanen kolme vuotta kitaraa, välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt on ollu taas sellainen soittokuume et oon rämpytelly menemään oikeen kunnolla. Viimeiset nelisen viikkoa olen siis soitellu vähintään sen puoltoista tuntia päivä (paljo mulle). Tällä viikolla alotin sit ihan uusien juttujen treenamisen, lähinnä yritin vähän treenata jonkinlaista nopeutta eri jutuilla mitä esim. ultimate-guitarista löysin.
 
Toissapäivänä soitin sit semmonen 2h putkeen, jonka aikana plektrakäden etusormi välillä "oireili", ei suoranaisesti sattunut, mutta tuntui koko sormi oudolta. Vaihdoin plektran keskisormen ja peukalon väliin ja jatkoin kunnes etusormi oli taas "normi" (ehkä ei ois kannattanu"). Illalla sit samana päivänä soittelin viel n. 1h verran ja sormi "kipeni" taas, lisäks tuntui jonkinlaista lihaskipua plektrakäden ranne-kyynärpää akselin välissä. Olin siis rasittanu kättä aika lailla, en ole ennen pahemmin ton tyyppistä juttua treenaillu.
 
No eilen ku heräsin niin plektrakäden etusormi ihan päästä puutunu.. oli koko päivän, ihan sama mitä teki. Tänään sama homma, puutunu ja oudon tuntunen.. Tuntoaistia on, mut tuntuu oudolta ja siis pinnalta puutunut, vaikea selittää..
 
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin onko muilla vastaavia kokemuksia? ja mikä vois auttaa?
 
Krice
09.12.2012 10:40:56 (muokattu 09.12.2012 10:41:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lääkärissä käynti voisi olla hyvä idea. Mutta mutuna sanoisin, että hermosto on vähän tukossa. Jos soittaa paljon niin pitäisi huoltaa lihaksia, venytellä, lämmitellä ennen soittoa jne. Eri asia sitten että mitä täsmällisillä tuntimääräisillä harjoituksilla yritetään saavuttaa. Tärkeämpää olisi yrittää opetella soittamaan jokin tietty juttu ja sehän voi onnistua hyvinkin nopealla aikataululla.
 
altec
09.12.2012 11:26:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri asia sitten että mitä täsmällisillä tuntimääräisillä harjoituksilla yritetään saavuttaa.
 
Ei ole mitää täsmällisiä tuntimääräisiä harjotuksia? kunhan vaan mainitsin soittomäärän viime aikoina.. Ihan mututuntumalla tässä oon soitellu, mut viime aikoina vaan soitellu normia enemmän.
 
Checy
09.12.2012 14:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla itseasiassa vähän samankaltaisia oireita syntynyt joskus. Se johtui ihan siitä että asento ei ollut se kaikista rennoin, meni siis myös koko oikea käsi suht tukkoon hartiaa myöten. Eipä siinnä muuta kuin asentoa muuttamalla ja kunnon venytykset + alkulämmittelyt. Itsellä ainakin toimi. Mut käy ihmeessä lekurilla tai fysarilla jos ei loppua näy parin päivän sisään!
 
Vladi
09.12.2012 16:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aikoinaan vähän samanlaisia oireita. Oikean käden etusormessa ja vielä enemmän peukalossa esiintyi puutumista ja semmoista ihme turtumista. Homma korjautui oikeastaan itsestään, kun opin rentouttamaan koko soittoani plektran puristamisesta ja rennosta ranneliikkeestä lähtien.
 
Kokeile soiton välissä pitää vaikka minuutin taukoja, nouse ylös ja rentouta kädet sekä hartiat. Pidempiä treenipätkiä tehdessä rentous on äärimmäisen tärkeää, muuten alkaa mennä paikat lukkoon hyvin nopeasti ja tulee erilaisia oireita.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
13.12.2012 09:54:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Mulla oli aikoinaan vähän samanlaisia oireita. Oikean käden etusormessa ja vielä enemmän peukalossa esiintyi puutumista ja semmoista ihme turtumista. Homma korjautui oikeastaan itsestään, kun opin rentouttamaan koko soittoani plektran puristamisesta ja rennosta ranneliikkeestä lähtien.
 
Samaa mieltä, rentous ja soittoergonomia on asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota muutenkin jos harjoittelu/soittoaika on pitkä.
 
Kokeile soiton välissä pitää vaikka minuutin taukoja, nouse ylös ja rentouta kädet sekä hartiat. Pidempiä treenipätkiä tehdessä rentous on äärimmäisen tärkeää, muuten alkaa mennä paikat lukkoon hyvin nopeasti ja tulee erilaisia oireita.
 
Ja semmoinen väli venyttely ja verryttely on myös fiksua. Minulla menee hartiat ihan jumiin jos soitan pitkiä aikoja ilman kunnollisia venyttelyjä/verryttelyjä.
 
www.kitaramaailma.com
Räkkipeli
13.12.2012 10:35:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syy voi hyvinkin olla hartianseudulla, sillä jos on hartiat jumissa, se aiheuttaa juuri tuota puutumista monilla. Se ääreisverenkierto lähtee aika ylhäältä, joten kannattaa pitää huoli ettei mene jumiin.
 
altec
13.12.2012 23:18:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro moro kaikki taas, tosiaan sormi oli aika tunnoton tossa viel alkuviikosta. Alkanu kuitenki tulee enemmän ja enemmän tuntoa sormeen, oon venytelly paljon niskoja, hartioita, ranteita ym ym... Helpottanu paljon, joku hermo oli kait jumissa, ku välillä tunto palaa täysiin, sit välillä menee enää vaan vähän tunnotomaks :D Mut siis joo pahin ohi, ja oon nyt tosiaan pidempiä settejä soitellessa pidelly välillä "reippailu"-taukoja :D Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!
 
JaaGeRMaisTeR
15.12.2012 12:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voinee auttaa ettei purista niin pirusti plektraa... se on vaan viaton muovi lätkä :D niin ja en kyllä tiedä miten pidätte plekua mutta itellä ei ainakaan ole ilmentyny moista kun sillon kun pitää sormenpäiden välissä ja painaa pirusti joten vaihdoin asennon takas siihen että etusormen nivelen kohtaan painaa pleku... ja käpälät ihan rentona paitti sillon kun lähtee sahaaminen...
 
En kyllä mistään mitään tiedä mutta oli kiva jotain kirjoittaa :D
 
baron
15.12.2012 14:25:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

altec:
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin onko muilla vastaavia kokemuksia? ja mikä vois auttaa?

 
Rannekanavaoireyhtymän eka oire.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
soderman650
18.12.2012 15:35:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Rannekanavaoireyhtymän eka oire.
 
Näin on. Rannekanavaoireyhtymästä on kirjoitettu paljonkin muilla palstoilla, mutta lyhyesti se johtuu siitä että keskihermo on puristuksissa ranteen kohdalla. Se voi taas johtua monesta eri syystä; geneettinen, diabetes, ylipaino etc. Keskihermo voi olla jumissa myös niskan/hartioiden seudulla, jolloin se säteilee käsiin ja samanlaiset oireet ilmaantuvat.
 
Lääkärissä käynti on suositeltavaa. Konservatiivinen hoito on lepo ja mahdollisesti yölasta käteen, että käsi pysyy suorana ja hermo levollisena. Hermoratatutkimuksella voidaan mitata hermojen toimintaa. Jos hermoratatutkimus (ENMG) antaa osviittaa hermovaurioista niin leikkaus voi tulla kyseeseen. Leikkaus on melko nopea tomenpide, tehdään yleensä päiväpoliklinikalla. Hoitoennuste on hyvä.
 
Lepo ennen kaikkea.
 
Joonas.H
18.12.2012 17:35:03 (muokattu 18.12.2012 17:35:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=1XsLRQFV7rY
 
Yllä olevassa linkissä Petrucci näyttää hyödyllisiä venytysliikkeitä, mitkä ainaki ittellä auttanu paikkojen jumiutumiseen, särkyihin jne.
 
ankkiz
24.12.2012 23:31:19 (muokattu 25.12.2012 00:51:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitatko muljuttelemalla etusormea ja peukaloa?
Tekee ainakin itsellä etusormen aivan helvetin kipeäksi.
Koska etusormen päässä ei ole palloniveltä, on se suunniteltu lähinnä vain koukistumaan ja ojentumaan, muttei taipumaan sivusuunnassa, jota se huomattavasti voimakkaamman peukalon dominoinnin alla joutuu tekemään.
 
Etusormi ja peukalo pidettävä paikallaan ("jäykkänä", muttei yhtään ylimääräistä pusertamista) ja liike ranteesta.
 
EDIT:
Etenkin downpickatessa tulee todella usein huomaamattaan "huijattua" tuolla muljuttelulla. Joskus pitää pariminuuttia hakea tuota oikeaa plektraliikettä vaikka sahailemalla voimasointuja alternatepikkaamalla ja sitten pikkuhiljaa jättämällä ylöslyönnit pois -> nopeuttaen downpikkaukset samaan nopeuteen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «