Aihe: Master bus kompressointi
1 2 3 4 5
jannu
04.12.2012 19:19:21
darkus: Miksaan kompressoria vasten koska se pakottaa tekemään muutokset EQ:lla eikä gainia/feideriä nysväämällä.

Pystytkö avaamaan tätä ajatusta hieman lisää?
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Exhausted
05.12.2012 12:20:11

Tai sitä ajatusta, että miksataan kompressorin kanssa, ja kun miksaus on valmis, kompressori otetaan pois signaaliketjusta.
kivi
05.12.2012 14:45:43
Exhausted: Tai sitä ajatusta, että miksataan kompressorin kanssa, ja kun miksaus on valmis, kompressori otetaan pois signaaliketjusta.

Tän mä ymmärrän. Periytyy ajalta jolloin masteroinnissa oli paremmat laitteet kuin kenelläkään ikinä kotona ...tai edes studioissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Exhausted
05.12.2012 14:49:50

kivi: Tän mä ymmärrän. Periytyy ajalta jolloin masteroinnissa oli paremmat laitteet kuin kenelläkään ikinä kotona ...tai edes studioissa.

Eikö siitä saundista kannattaisi tehdä mahdollisimman hyvä ilman masterbus-kompressoria, jos sitä ei aio edes jättää lopulliseen miksaukseen? Balanssithan voi heittää häränpyllyä sitten kun se kompura otetaan pois?
Niq
05.12.2012 15:00:53 (muokattu 05.12.2012 15:02:33)

Exhausted: Eikö siitä saundista kannattaisi tehdä mahdollisimman hyvä ilman masterbus-kompressoria, jos sitä ei aio edes jättää lopulliseen miksaukseen? Balanssithan voi heittää häränpyllyä sitten kun se kompura otetaan pois?

Ei, vaan balassit heittää sitten kun se masteroija alkaa kompuroimaan sitä materiaalia. Esim. laulu hyppää liian pintaan tms. Mä oon tehnyt omia kyhäelmiä silleen, että masterissa on koko ajan pari kompuraa peräkkäin lievästi tasoittamassa ja välillä tarkistan ilman, ettei se balanssi mee ihan miten sattuu. Masteroijalle sitten kompuroimaton versio, että voi lyttäillä paremmilla taidoillaan ja vehkeillään. Tai mikä estää laittamasta molempia. :)

Munsta on vaan kökköä miksata ilman että masterissa olisi jotain yhteenliimausta. Ei kai tuolla loppujen lopuksi niin väliä ole, kunhan lopputulos toimii. :)
virtalahde
05.12.2012 15:29:18 (muokattu 05.12.2012 15:29:59)

Juuei, jos miksaatte kompuraa vasten, ei ikinä sitä kompuraa lopulta pois. Eihän se ole enää sitten se miksaus. Sitten täällä päässä pitää arvata, miten se oli kompuroitu ja millainen balanssi oli.

EDIT: Tai sitten laitatte molemmat versiot.
Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
kivi
05.12.2012 16:23:23
virtalahde:

Näin ilman muuta. Myös ennen vanhaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
maza
05.12.2012 19:45:32

virtalahde: Juuei, jos miksaatte kompuraa vasten, ei ikinä sitä kompuraa lopulta pois. Eihän se ole enää sitten se miksaus. Sitten täällä päässä pitää arvata, miten se oli kompuroitu ja millainen balanssi oli.

Mä luulen, että masteroijat kuuluvat tässä vähän eri koulukuntiin. Svante masteroi yhden mun miksaaman jutun reilu vuosi sitten ja hemmetti, tajusin vasta sen jälkeen, että pellit olivat ihan liian kovalla master-EQ:n jälkeen. Juttelin tästä asiasta myöhemmin herran kanssa ja ymmärsin niin, että Svanten mielestä on ihan jees "varautua" masteroinnissa tapahtuviin asioihin. Olinkin jo vähän aiemmin itse hiffannut, että kantsii kuunnella referenssilevyltä taajuusbalanssia ja laittaa kompuran perään myös EQ.

Nyttemmin olen myös ennen lopullista balanssien kohdalleen lukitsemista käyttänyt myös perstuntumalla limitteriä, eli käytännössä pienessä mittakaavassa simuloinut masteroinnissa tapahtuvia asioita. Lopputulokset ovat mielestäni olleet parempia, tosin sulle ei ole näistä vielä tainnut tulla mitään. Varoituksena: huomenna toivottavasti lähes loppuun miksattava levy mahdollisesti tulee (tai se on ainakin mun suositus tilaajalle) :)
virtalahde
05.12.2012 22:08:46 (muokattu 05.12.2012 22:12:50)

Mun mielestä taas tulee helposti vahinkoa sillä, jos yrittää liikaa miettiä, mitä masteroija mahdollisesti tekee, tyyliin "miksasin virvelin isolle kun painat sitä kuitenkin alas". Itse ainakin yritän olla sorkkimatta balanssia liikoja. Kokeilu tietty kannattaa, mutta täällä päässä asiat eivät ole koskaan niin yksinkertaisia kuin pelkkä limitointi.

Hyvä nyrkkisääntö on mielestäni se, että miksaus toimii ja tuntuu juurikin hyvältä kun kääntää kuunteluvolan isolle, ja ehkä jää hiljaa kuunneltuna vähän vaisuksi. Siitä on hyvä lähteä liikkeille.
Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
darkus
07.12.2012 11:43:50
jannu: Pystytkö avaamaan tätä ajatusta hieman lisää?

Pystyn.

Jos joku ei kuulu tarpeeksi miksauksessa, eli not too audible, pelkkä feiderin/gainin lisääminen on väärä tapa saada se esiin. Jos virveli ei leikkaa läpi niin joku muu soitin/soittimet peittää sen alleen. Jos miksaat kompressoria vasten ja nostat jotain feideriä niin se näkyy suoraan kompressorissa niin että gain reduction muuttuu ja miksaus alkaa monesti kuulostamaan pahalta.

Esimerkiksi, basarin alapää ei tunnu potkivan tarpeeksi. Tsänssit on, että basson alakerta blokkaa sitä. Sidechain kompressoria basson alakertaan, ja eq:lla leijeröintiä, niin hommasta pääsee yli.

Kun lisään kitaroita miksaukseen niin huomaan että monasti nää broadband saturaatiota joka helvetin taajuudella soittavat raidat (ns. high gain kitarat) peittää kaiken alleen heti kun tuntuvat olevan tarpeeksi äänekkäitä. pellit katoaa, virvelistä ja basarista kuuluu monasti pelkkä napsu yms....Toisin sanoen kitaroiden lähtösoundi on just siellä missä pitääkin, yksistään iso muttei istu miksaukseen ollenkaan. Tästä on hyvä lähteä kaivamaan eq:lla kitaroihin reikiä niin että muille soittimille saadaan tilaa.

Ylipäätänsä kompressoria vasten toimiminen saa kaikki muutokset näkymään radikaalimmin. Ainakin mua se helpottaa tosi paljon oikean balanssin löytymisessä.

Pointti on vähän sama kuin jotkut (allekirjoittanut) ei tykkää boostata eq:lla ennen kompressointia. Musta siinä ei vaan ole mitään järkeä. Boosatut taajuudet kompressoituu ensin, mitä hyötyä oli boostata mitään jos se kompressoidaan pois?
Ite käytän lähes aina leikkaavaa eq:ta.

Jos lähettäisin omat tuotokseni muualle masteroitavaksi niin ehkä ottaisin sen masterbus kompuran bypassille. Masteroijilla monasti on vähän parempia työkaluja kompressointiin kun wavesin Rcomp.....lol.....itse kuitenkin masteroin omat juttuni niin korvaan wavesin rcompressorin Slate FG-X:llä-

https://dl.dropbox.com/u/23190863/prodtrack.mp3
Attack Attack, Were back again baby!
Exhausted
07.12.2012 12:34:23

Kai kompressoreista voi säätää thresholdin kuntoon, jos kompressori ei toimi halutulla tavalla muiden muutosten johdosta?
dewil
07.12.2012 12:38:26

Mä pyrin miksaamaan aina niin valmista soundia kun mahdollista, jotta masteroinnissa
tarvis tehdä niin vähän kuin mahdollista. Ideaali on nada.
Eikä sillä, ettenkö luottais masteroijiin, vaan se on miksaajana mun duunini!
Sitäpaitti siitä saa kovimmat kiksit, kun hra masteroimismies kertoo materiaalin olevan täydellistä :D

Kompuraa vasten en ole oppinut miksaamaan oikein koskaan. Kaikki mikä vääristää soundia masterissa, rupeaa tökkimään siinä vaiheessa, kun pitäisi tehdä niille yksittäisille raidoille jotain. Sitten valmiiseen matskuun voi kokeilla kikkoja, jos toisiakin.

Tää on taas mun 2cm. Kaikki millä pääsee maaliin, on oikein.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
darkus
07.12.2012 13:03:06
Exhausted: Kai kompressoreista voi säätää thresholdin kuntoon, jos kompressori ei toimi halutulla tavalla muiden muutosten johdosta?

Joo tietenkin voi mut pointtina on pitää se samana.
Attack Attack, Were back again baby!
sami_sumea
07.12.2012 16:50:40

Kompuraa vasten en ole oppinut miksaamaan oikein koskaan. Kaikki mikä vääristää soundia masterissa, rupeaa tökkimään siinä vaiheessa, kun pitäisi tehdä niille yksittäisille raidoille jotain. Sitten valmiiseen matskuun voi kokeilla kikkoja, jos toisiakin.

Mä säätelen kans yksittäisten raitojen soundit about kuntoon ennenkuin törkkään masteriin kompuran, mut balansseja säätäessä mulla on melkeinpä aina masterbussissa joku (yleensä rauta)kompura. Eipä tolla muuten niin merkitystä o, mutta pysyy biisi yleensä vähän paremmin läjässä, ja balanssit räjähtää helposti jos sen ottaa masterbussista pois.

...
http://www.soundreel.com
Spedemix
07.12.2012 23:44:53
darkus: Pointti on vähän sama kuin jotkut (allekirjoittanut) ei tykkää boostata eq:lla ennen kompressointia. Musta siinä ei vaan ole mitään järkeä. Boosatut taajuudet kompressoituu ensin, mitä hyötyä oli boostata mitään jos se kompressoidaan pois?

saastara: Sun logiikassa on nyt se virhe, että perinteinen kompressori (oletan, että et puhu multibandeista) reagoi vaan signaalin tasoon, ei taajuuteen. Buustaamalla / leikkaamalla jotain, sä muutat sitä, miten se kompura reagoi. Vaikka sulla olisi +25db kolmessa kilossa, se koko signaali kompressoituu samalla tavalla.

Veikkaan, että darkus hakee sitä, että boostatut taajuudet painaa kompuraa alas muun musan kanssa, mikä voisi olla ongelmallista etenkin jos on sattunut boostaamaan "epäsuotuisia" taajuuksia. Tavallaan eräänlainen kirjoitusvirhe.

Kompuraa vasten EQ:ttaminen on mun mielestä oikein mainio juttu juuri siksi, koska vaikkapa resonansseja poistamalla saadaan kompurointi paremman kuuloiseksi koska resonanssit ei (luonnollisesti) enää paina musaa alas.
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Mikael
07.12.2012 23:52:56 (muokattu 08.12.2012 00:00:50)

Spedemix: Kompuraa vasten EQ:ttaminen on mun mielestä oikein mainio juttu juuri siksi, koska vaikkapa resonansseja poistamalla saadaan kompurointi paremman kuuloiseksi koska resonanssit ei (luonnollisesti) enää paina musaa alas.

Täähän ei nyt enää liity paljoakaan Master Bussiin, mut mä aika usein teen eq:lla leikkaukset ensin, sitten kompressoin ja sen jälkeen teen korostustukset eq:lla. Hyvin usein esim lauluraidoilla tarkalla parametrisellä ensin pahimmat resonanssit ja komotukset sun muut honotukset pois, sitten kompuralla jos toisellakin laulu länään ja sit jollain lenseämmällä (esim. UAD-Pultec) eq:lla korostelen tarpeen mukaan.

Ja tosiaan mäkin otan masteriin kompuran messiin vasta kun kaikki yksittäiset raidat on puuhasteltu kertaalleen läpi ja siirrytään balanssihommiin ja erikoistilannepeliin.

Siinä mä en koe oikeen mitään järkeä että ensin miksataan jotain kompuraa vasten koko biisi ja sit otetaan se pois ja lähetetään masteroijalle ja toivotaan että se osais arvata millanen kompura siinä oli ja tekis sen sit jotenkin paremmin. Kaikki kompurat kuitenkin käyttäytyy eri tavoin... Brickwall-limitteriä vasten testaaminen on sit ihan eri asia.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Ze Kink
08.12.2012 19:32:01 (muokattu 08.12.2012 19:37:07)
Aika poikkeuksetta tulee heitettyä heti kättelyssä kompura masteriin, ja miksailtua sitä vasten. Ensin toki jotkut raa'at mutta järkevät balanssit, joiden avulla tsekkailla miten se kompura siellä masterissa käyttäytyy. Lähes poikkeuksetta käytän Cytomicin The Glueta; se on tähän asti selkeästi paras kuulemani SSL -juttuun perustuva plugarikompura, ja oikeastaan ehkä paras kuulemani plugarikompura ylipäätään. Ratio on lähes poikkeuksetta mulla 4:1, attack 30ms ja release autolla, mutta joskus myös 300ms - Gluessa siis 200 tai 400ms - ja toisinaan olen vedellyt myös 2:1 ratiolla, 10ms attackilla ja 100ms releasella, mikä tuntuu olevan jotenkin iisimmässä musassa mukavan kuuloinen. Johtuneeko sitten tuosta 2:1 ration pehmeämmästä knee -arvosta, tiedä häntä. Tuo 4:1, 30ms attack ja auto release tuntuu kuitenkin olevan se "maaginen" asento, varsinkin niissä säröisissä ja pörisevissä musatyyleissä, minkä parissa itse puuhastelen.

Mulla oli aina ennen ongelmia laulujen ja "muun" matskun balanssin kanssa, mutta tuo masterkompura on jotenkin jeesannut siinä erityisesti. Automaation kanssa heiluessa se ikään kuin pehmentää niitä retardeja ja "synteettisiä" hiirellä duunattuja faderliikkeitä. Muutenkin balanssisäätöni tuntuvat ylipäätään nojaavan tuohon masterkompuran kiusoitteluun, ja sen iskeminen bypassille saa yleensä koko miksauksen leviämään ikävän kuuloisesti käsiin. Samasta syystä en missään nimessä laittaisi sitä pois päältä lähettäessäni matskua masteroitavaksi.

Yksi juttu mikä mulla tuntuu tässä nyt viime aikoina kehittyneen tavaksi, on että kompuroin enemmän jo instrumenttikohtaisten bussien tasolla, mikä osaltaan vähän keventää tuon masterkompuran "kuormaa". Ennen mulla yleensä heilui neula jossain ~4db paikkeilla, nykyään se tuntuu pyörivän siinä n. 2dB tienoilla, käyden välillä ihan nollassakin.

Tiedä sitten onko se ihan vammainen juttu sanoa, mutta musta jotenkin tuntuu "enemmän analogilta" miksata masterkompuran kanssa :D lisäksi mulla on vielä Slaten VCC joka kanavassa, joka tekee summaukselle jotain aika miellyttävää.

Spedemix: Yleensä oma buskompurointi on about 1-2 dB:n luokkaa mutta viime aikoina olen tehnyt experimenttejä, joissa buskompurointia on yli 8 dB:tä. Silloin tosin yksittäisiä raitoja ei tule kompuroitua niin paljon ja myös sen parallel-rumpukompuran voi unohtaa siinä vaiheessa. Andy Wallacen miksauksethan perustuvat lähes yksinomaan tuohon SSL:n auto-releasen tanssittamiseen.

Kokeilin jossain vaiheessa itsekin tätä Andy Wallace -henkistä meininkiä; ronskisti ajelin tuota masterkompuraa vasten niin kovaa, että gain reduction pyöri juurikin siellä 8dB:n tienoilla ja jopa siitä ylöspäin. Mulla kuitenkin tuli heti sellainen fiilis, että nyt tarvitsisi ihan oikeasti sitä automaatiota ja mielellään vähän enemmän, eikä käsittääkseni Wallacen miksauksissa juuri staattisia fadereita näykään. Näin täysin ITB:nä ilman mitään motorisoitua kontrolleria, se hiirellä kuminauhojen venyttely ei yksinkertaisesti jaksa innostaa kuin juuri sen verran mitä on pakko, joten ko. kokeilu jäi omalta osaltani aika lyhyeksi... Sen verran mitä sitä kuitenkin kuuntelin, niin lopputulos oli aika yllättävän positiivinen. Sanoisinko peräti rok?

Mikael: Täähän ei nyt enää liity paljoakaan Master Bussiin, mut mä aika usein teen eq:lla leikkaukset ensin, sitten kompressoin ja sen jälkeen teen korostustukset eq:lla. Hyvin usein esim lauluraidoilla tarkalla parametrisellä ensin pahimmat resonanssit ja komotukset sun muut honotukset pois, sitten kompuralla jos toisellakin laulu länään ja sit jollain lenseämmällä (esim. UAD-Pultec) eq:lla korostelen tarpeen mukaan.

Olen huomannut tekeväni itsekin pääosan ajasta näin, varsinkin juuri laulun kanssa. Oikeastaan lähinnä rummuissa huomaan useammin myös boostailevani ennen kompuraa. Tai no, snarea en välttämättä edes kompressoi, mutta se nyt ei liity tähän aiheeseen enää.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
mattim
08.12.2012 22:43:15

Mikael: Brickwall-limitteriä vasten testaaminen on sit ihan eri asia.

Brickwall-limitteriä vasten testaaminen on mikä asia ?
Exhausted
09.12.2012 14:45:36 (muokattu 09.12.2012 14:46:04)

mattim: Brickwall-limitteriä vasten testaaminen on mikä asia ?

Laitetaan master-bussiin brickwall-limitteri ja kuunnellaan, mitä miksaukselle tapahtuu. Ikään kuin simuloidaan limitointia, joka tulisi tapahtumaan masteroinnissa. Tokihan masterointi on muutakin kuin limitointia, mutta lienee ihan paikallaan välillä kokeilla, miten balanssit suhtautuu kovempaan limitointiin, etenkin jos on todennäköistä, että sellaista tullaan tekemään masteroinnissa. Jotkut myös nostavat tasoja limitterillä lähemmäs kaupallisia äänitteitä, kun annetaan bändille versioita koekuunteluun.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)