Aihe: kitaralla "heleempi" soundi | 1 |
---|
|
Moro! Miten saadaan kitaralla heleempiä soundeja? eli varmastikin vähentämällä soitettavia kieliä tai capolla/barrella, mutta miten muodostat ite sormilla? Perusasiat hanskassa, mutta uusia soittotyylejä kaivattaisiin. Yks kaveri sano, että soita kolmella kielellä kauniisti, mitähän tämä mahtoi tarkoittaa? | |
Hyvä kysymys mutta jätti reilusti tulkinnan varaa. Ootko varma että riittää soittotatsin vaihto? Otelautaan vaahteraa tai eebeniä, yksikelaiset mikit jne. a-wop-bop-a-loo-mop-a-wop-bam-boom | |
Kiitos tästä :D Tarkoitin oikeastaan soitannollisia asioita (esim. voimasoinnun/kvinttisoinnun muodostamista). Esim. mitä "brittipopparit" käyttää kitaravalleissa? ja tämä: Yks kaveri sano, että soita kolmella kielellä kauniisti, mitähän tämä mahtoi tarkoittaa? | kimurantti1 05.12.2012 16:53:26 (muokattu 05.12.2012 18:05:15) | |
|
Yksikelaiset mikit. Kyllä humppareistakin lähtee, kunhan ei ole liian tehokkaat. Tallamikki ja väliasennot parhaita, kaulamikki yksistään ei ole ihan optimaalisin tähän. Plektralla voi pikata läheltä tallaa, ja plektran kulmaa voi kääntää vähän isommaksi, niin attackiin tulee enemmän kihinää. Myöskin voit käyttää paljon rest-strokeja plektralla, varsinkin jos pitää raapata soimaan pitkään soiva yksittäinen sointu. Vahvistimesta voi vääntää yläpäätä ja vähentää alapäätä, bändisoitossa yllättävänkin paljon. Sitten viimeisenä, ei vähäisimpänä mutta sitäkin aliarvioidumpana on sointuhajotukset. Kannattaa käyttää mahdollisimman paljon vapaita kieliä. Kaikissa sointuhajotuksissa on myöskin vähän erilainen sävy, joissakin heleämpi kuin toisissa. Kannattaa välttää pieniä intervalleja matalassa rekisterissä, lähinnä E- ja A-kielillä. Vertaa esim. G-duurisointu:
1) 2) 3) 3 3 3 3 0 3 0 0 0 0 0 0 2 x x 3 3 3
Ensimmäisessä vaihtoehdossa on soinnun terssi, eli E-kielen G-ääni ja A-kielen B-ääni todella matalla. Se ei mun mielestäni soi kovin hyvin, vaan soundaa tumpulta. Toisessa vaihtoehdossa A-kieli on dempattu ja B-sijoitettu vapaalle kielelle oktaavia korkeammalle. Soinnun soundi on kevyempi, ei aivan yhtä tukeva, mutta siitä tumppuudesta päästiin eroon. Kolmosvaihtoehdossa ei ole terssiä ollenkaan, vaan B-kieleltä soitetaan D, joka on soinnun kvintti. Soundi on musta tukevampi kuin kakkosessa, mutta ehkä vähän tylsä, koska soinnussa ei ole muuta kuin perusääntä ja kvinttiä, eli G:tä ja D:tä. Ylipäänsä mä en diggaile paljoakaan sointuhajotuksista, joissa käytetään kaikkia kuutta kieltä, ne soundaa sellaisilta kömpelöiltä klönteiltä usein. Eri lisäsävelet tuo sointuun myös erilaisia sävyjä. Useimpien mielestä sus- ja add-äänet tuovat soundiin heleyttä. Vertaa esim.
C Cadd9 Cadd9 (toinen mahd. hajotus) 0 3 0 1 3 3 0 0 0 2 2 x 3 3 3 x x x
Mun korvaani hajotukset on tuossa tummimmasta heleimpään. Tässä toinen esimerkki:
A Aadd9 Aadd9 (toinen mahd. hajotus) 0 0 0 2 2 0 2 4 6 2 2 7 0 0 0 x x x
Sama homma, tummimmasta heleimpään. Viimeisessä hajotuksessa heleyttä vielä korostaa se, että soinnussa on noi kaksi vapaata kieltä yläpäässä. E: Brittipopissa on usein kahden tai useamman kitaran "kudelmia". Kitarat on sovitettu niin, ettei kumpikaan soita liian tuhteja tai isoja (monen kielen) sointuhajotuksia. Kun kitaraosuudet ympätään yhteen, saadaan suht. heleän mutta ison kuuloinen sointumatto. Myöskin erilaisten kaikujen ja delay-efektien käyttö toimii, esim. U2 ja Edge. Myös kitarakamoilla on väliä, valitettavasti. Vahvistimeksi jotain Fenderiä tai Voxin AC-sarjaa, alkaa ylintä yläpäätä löytyä aivan eri tavalla kuin esim. Marshalleista. | |
Tos oli hyviä pointteja, miten tuota Cadd9 demppaat D-kieleltä? Vieläkin olis hakusessa vastaus tuohon yhteen kysymykseen, yritän ite valottaa sitä parhaani mukaan: Eli miten soitat barreesoiton tavoin sointuja, ilman että tarvitsee kaikkia kieliä soittaa? Yks tuttu mainitsi siitä kerran ohimennen, että kolmea kieltä soittamalla, mutta tarkempaa se ei siitä silloin sanonut. Kuitenkaan ei ole pohjasointu-kvintti-oktaavi sointu ilmeisesti kyseessä.. Tähän ja tämän tapaisia juttuja omaan soittooni kaipaisin. | Juzpe 05.12.2012 17:54:08 (muokattu 05.12.2012 17:56:14) | |
|
että kolmea kieltä soittamalla Tästä kuunneltavana esimerkkinä vaikka Eddie Van Halenin pianoa imitoiva komppaustapa lukemattomissa biiseissä. Tai vaikka right now:n säkeistön pianoriffi kitaralle sovitettuna. Näin muuten asiaa valottakseni, ymmärtäisin soittotavan sellaiseksi, jossa soinnut soitetaan pääasiassa kielillä 1-4. Esimerkkisointuja ko. menetelmällä (perussävel suluissa): -(5)------(5)---(5)-------------- --5---5----5-----8------9-----8-- --6---6----5-----6-----(9)---(9)-- -----(7)----------------9-----9-- ----------------------------------- ----------------------------------- Soinnut ovat siis A-duuri (2 ensimmäistä) A-molli (seuraava) A7 (järjestyksessä neljäs) ja loput kaksi E-duuri ja E-molli. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa | jra 06.12.2012 00:14:14 (muokattu 06.12.2012 00:16:26) | |
|
Tätä avaisi melkoisen paljon jos laittaisit esim. Youtube-linkin jossa on hakemaasi soundia ja tyyliä. Äänenlaadullisten juttujen kuvaileminen sanoilla on usein yhtä yksikäsitteistä ja selkeää kuin se perinteinen arkkitehtuurin tanssiminen. Mutta kyllähän tuossa melkoisen hyviä ja seikkaperäisiä vastauksia yllä tuli, joten ehkä kuvailu avautui muille paremmin. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - | |
Joo mäkin pidän pienenä ihmeenä jos näillä ohjeilla joku osuu just oikean kolmen nuotin ryppään ehdottamaan kaikista mahdollisista kitaralla soitettavista soinnuista | Gafa 06.12.2012 12:52:19 (muokattu 06.12.2012 12:55:22) | |
|
eiköhän täs nyt ole saundin hakemisesta ennemmäkin kyse kuin siitä mitä soittaa. yks-kelasta mikkiä (P90?), gainia pois, aavistus hilavitkutinta, lintuote plekusta ja sit soittaa kauniisti :) (vähemmän niitä bassokieliä ja toisinaan avointa sekaan, ehkä.) vahvarista korostaisin pari piirua middle unt treble ja vähentäisin bassoa jonnin verran. kitarasta kokeilisin vola ja tone säätöjä. noin mie mieltäsin äänen heleyttä. hilavitkutin, lintuote ja kauniisti jää lukijan ja kuulijan aistien tuomittavaksi. | |
jupetupe: Tos oli hyviä pointteja, miten tuota Cadd9 demppaat D-kieleltä? Vieläkin olis hakusessa vastaus tuohon yhteen kysymykseen, yritän ite valottaa sitä parhaani mukaan: Eli miten soitat barreesoiton tavoin sointuja, ilman että tarvitsee kaikkia kieliä soittaa? Yks tuttu mainitsi siitä kerran ohimennen, että kolmea kieltä soittamalla, mutta tarkempaa se ei siitä silloin sanonut. Kuitenkaan ei ole pohjasointu-kvintti-oktaavi sointu ilmeisesti kyseessä.. Tähän ja tämän tapaisia juttuja omaan soittooni kaipaisin. Yksi vaihtoehto muiden ehdotusten sekaan, voisi olla kolmisointujen hajalliset asettelut. Tästä löytyikin tiivis paketti alkuun: http://www.guitarworld.com/wild-str … ordal-vocabulary-open-voiced-triads Noissa muodoissa kolmisoinnun sävelet on levitetty hieman laajemmalle alalle, demppaa sitten ne kielet, jotka ei soi. Ja kun Eric Johnsonin artikkeli sattui olemaan kyseessä, niin voihan noita muotoja käyttää soolosoitossakin. Kannattaa myös pitää mielessä mikä kolmisoinnun ääni on missäkin kohtaa mitäkin sointuotetta. | |
Videoita en varmaan heti tästä löytäis, mut kokeillaan kuvalla, ehkä silloin ymmärtäisitte mitä tarkoitan :D A ja vaikka C x x x x x x 7 10 7 10 5 8 miten muuten saisit soitettua nää? A-duuri tulis kakkoskieleltä muuttaessa 7->4 ja mollissa taasen 5->3, mut on kai noita vielä muitakin???.. olisiko joku sellainen kuudestoistaosarämpytys jossa nopeesti soittaessa kuulostais paremmalle kuin tuo yllä oleva esimerkki. | |
jupetupe: Videoita en varmaan heti tästä löytäis, mut kokeillaan kuvalla, ehkä silloin ymmärtäisitte mitä tarkoitan :D A ja vaikka C x x x x x x 7 10 7 10 5 8 miten muuten saisit soitettua nää? A-duuri tulis kakkoskieleltä muuttaessa 7->4 ja mollissa taasen 5->3, mut on kai noita vielä muitakin???.. olisiko joku sellainen kuudestoistaosarämpytys jossa nopeesti soittaessa kuulostais paremmalle kuin tuo yllä oleva esimerkki. No ihan alkuun vois sanoa, että kokeile samat äänet eri kielillä. Jos sointujen muodostus on vähän vielä hämärän peitossa, niin käytä jotain online-vehjestä kuten http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html Tuolta valkkaat soinnun, niin se näyttää sävelet otelaudalla. Sitten kokeilet mistä tykkäät. JarnoH:n linkissä on oikein käyttistä settiä. Nuo hajalliset asettelut soi särölläkin kivasti kun terssin pitää kaukana. x x 6 x 7 5 | |
Kumma kysymyksen asettelu. Putkivahvistin, yksikelaiset mikit kaula/väliasentoon, cleani kanava... "Ootko avaruusolio?
-En.
No mee sit lääkäriin." | |
jupetupe: Vieläkin olis hakusessa vastaus tuohon yhteen kysymykseen, yritän ite valottaa sitä parhaani mukaan: Eli miten soitat barreesoiton tavoin sointuja, ilman että tarvitsee kaikkia kieliä soittaa? Yks tuttu mainitsi siitä kerran ohimennen, että kolmea kieltä soittamalla, mutta tarkempaa se ei siitä silloin sanonut. Kuitenkaan ei ole pohjasointu-kvintti-oktaavi sointu ilmeisesti kyseessä.. Tähän ja tämän tapaisia juttuja omaan soittooni kaipaisin. Ota kolmisoinnut ja niiden käännökset haltuun. 1, 2, 3 ja 2, 3, 4 seteillä saa tavattoman paljon käyttökelpoista tavaraa aikaiseksi. Perusääni, jompikumpi terssi ja joku kolmesta kvinttivaihtoehdosta tuottaa: Duuri, molli, vähennetty ja ylinouseva, jokaisesta soinnusta per kielisetti kolme käännöstä. Lisää palikoita syntyy kun hajoitat soinnun vaikka 1, 2 ja 4 kielille. Itse komppaan paljonkin kolmen äänen soinnuilla, myös kolmisointuja laajemmat soinnut. Pitää vaan pudottaa "tarpeettomia" ääniä pois (perusääni, muuntamaton kvintti...) White men can't Monk | Juzpe 07.12.2012 14:51:13 (muokattu 07.12.2012 14:51:43) | |
|
Ota kolmisoinnut ja niiden käännökset haltuun. 1, 2, 3 ja 2, 3, 4 seteillä saa tavattoman paljon käyttökelpoista tavaraa aikaiseksi. Olen tämän kirjoituksen kanssa täysin samoilla linjoilla. Kunnioitan basisteja sen verran (varsinkin kun viime aikoina on saanut soittaa hyvien basistien kanssa), että jätän suosiolla tuon alapään hiplaamisen heidän tontilleen. Lisäksi em. menetelmällä voi yhditää pieniä melodialinjan tyyppisiä juttuja fillaukseksi komppaamisen sekaan varsin pienellä vaivalla. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa | Alfons Åberg 07.12.2012 15:46:36 (muokattu 07.12.2012 15:47:43) | |
|
Kukaan ei ole sitä huomioinut että monesti heleempää soundia saadaan silläkin että toinen komppiraita soitetaan akustisella? Tosin, tuossa on vain se riski, että miksauksessa akkarista kuuluu vain plektraääni, ellei sitten käytetä 12-kielistä tai jotain Nashville-virettä. Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti:
Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r | |
Juzpe: ...Lisäksi em. menetelmällä voi yhditää pieniä melodialinjan tyyppisiä juttuja fillaukseksi komppaamisen sekaan varsin pienellä vaivalla. Ka, näinpä hyvinnii. Itse tykkään soittaa väliin simppeleitä pillisektiota matkivia fillejä. Bändissä kun on kaksi kitaraa ja kiipparit, niin on syytä vähän funtsata rooleja. White men can't Monk | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|