Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Säröpedaalin buustaminen
1 2
yanera
05.12.2012 18:05:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen innostunut soittamaan vahvaria säröpurkkien läpi ja haluaisin tietää kuinka buustata säröä kun kun soittaa sooloa pitääkö ostaa erillinen boosteri vai jokin muu?
Esim overdrivepedaali buustamaan??
 
Olen aina soitellut vahvarin omalla säröllä ja alan vasta nyt tehdä tuttavuutta säröpurkkien kanssa, kaun siihen on aikaa vierähtänytkin.
 
Särönä ajattelin käyttää digitechhin hardwire tl2 metal distortionia

http://www.thomann.de/fi/digitech_hardwire_hw_tl2metaldistortion.htm
 
Vahvarina toimii ZT lunchbox.
 
Toki tuohon voisi liittää vielä jonkun reverb efektin.
 
Kyseisesä vahvarissa ei ole fx-looppia.
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
McNulty
05.12.2012 18:54:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä tavalla haluat boostata?
Haluatko...
a) lisätä gainia/säröä?
b) nostaa volume-tasoa?
c) muuttaa soundin tonaalisuutta?
 
Ottamatta kantaa sen enempää kuinka hyvin tuollaiset hevisäristimet ottavat A-tapauksen boostereita vastaan (tai kuinka järkevää se enää on), niin tyypillisesti gainia/säröä lähdetään ryydittämään jonkin sortin overdrive-speduilla. Esim. Ibanez Tube Screamer ja sen johdannaiset ovat hyvin suosittuja ja yleisiä.
 
Tapauksessa B, ehkäpä helpoin tapa lähestyä volume-boostia on hankkia sellainen volumepedaali jolla voidaan asettaa signaalin minimi volume. Tällöin voit käyttää pedaalia ns. 0-asennossa perusvolumella (esim. kompatessa) ja sitten polkaista pedaalin maksimiin, eli toiseen ääriasentoon, halutessasi nostaa volumea, kuitenkaan lisäämättä särön määrää tai muuttamalla soundin luonnetta.
 
Tapauksessa C tarkoituksena on muuttaa soundin sävyjä eli vaikuttaa tonaalisiin arvoihin. Tämä tehdään yleensä EQ-pedaaleilla, esim. korostetaan keskialuetta jotta kitara kuuluu selkeämmin bändisoiton seasta jne.
 
Eli, millä tavoin olet boostaamassa?
 
I'm rather a person who cannot think clearly... instead of being a person who clearly cannot think.
yanera
05.12.2012 19:07:00 (muokattu 05.12.2012 19:09:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs boostamisella haen volymen nostamista. Kun soolo osuu kohdalle, niin volaa pitää nostaa reippaasti. Omistan Boss:in graafisen eq:n ja olen käyttänyt sitä useasti buustamiseen (volyymen nostamisen), mutta fx-loopin kautta.
 
Eli volaa olen lisää hakemassa, että soolo erottuu muun soiton läpi.
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Noll_a
05.12.2012 20:07:18 (muokattu 05.12.2012 20:07:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNultyn vaihtoehto B tuossa tapauksessa. Pedaaliksi esim. tuollainen http://www.thomann.de/fi/roland_ev5_expression.htm
 
"Rock 'n Roll: The most brutal, ugly, desperate, vicious form of expression it has been my misfortune to hear." -Frank Sinatra
McNulty
05.12.2012 20:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noll_a: McNultyn vaihtoehto B tuossa tapauksessa. Pedaaliksi esim. tuollainen http://www.thomann.de/fi/roland_ev5_expression.htm
 
Mä suosittelen tätä... http://www.thomann.de/fi/boss_fv500h.htm
 
Tuo EV-5 on expressio-pedaali ja siinä on valmis kiinteä johto. Se ei siis oikein kitarakäyttöön sovellu, kiippareille kylläkin.
 
Tuossa FV-500 on myös minimi-volumen säätömahdollisuus ja sen kanssa voi käyttää haluamansa mittaista kitarajohtoa.
 
Threadin aloittaja laittaa siis komponentit seuraavaan järjestykseen:
Kitara - Säristin - Volumepedaali - Vahvistin
 
Vahvistimesta volumet sille tasolle kun halutaan volumepedaalin ollessa täysillä. Sitten vaan tuolla pedaalin min.vol.potikalla asettaa "komppivolumen" kohdalleen. Voilá!
 
I'm rather a person who cannot think clearly... instead of being a person who clearly cannot think.
Noll_a
05.12.2012 20:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, hyvä että korjasit. Tuikkasin sitten just kiipparivolumespedun. Ilmeisesti "guitar volume" oli väärä hakusana Thomannin hakuun, kun ensimmäisen sieltä nappasin.
 
"Rock 'n Roll: The most brutal, ugly, desperate, vicious form of expression it has been my misfortune to hear." -Frank Sinatra
Arkka
05.12.2012 21:23:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Elikkäs boostamisella haen volymen nostamista. Kun soolo osuu kohdalle, niin volaa pitää nostaa reippaasti. Omistan Boss:in graafisen eq:n ja olen käyttänyt sitä useasti buustamiseen (volyymen nostamisen), mutta fx-loopin kautta.
 
No mites se eq-pedaali säröpurkin perässä?
 
warlock
05.12.2012 21:52:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen käyttämyt ihan vaan behringerin boost pedaalia ja on kyllä ajanu asiansa ihan hyvin. Joskus kyseisen värkin ostin 8 eurolla käytettynä ja on maksanu hintansa kevyesti takas.
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_pb100.htm
 
yanera
05.12.2012 22:12:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: Mä olen käyttämyt ihan vaan behringerin boost pedaalia ja on kyllä ajanu asiansa ihan hyvin. Joskus kyseisen värkin ostin 8 eurolla käytettynä ja on maksanu hintansa kevyesti takas.
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_pb100.htm

 
Joo toi voisi toimia. Oletko saanut sillä lisää hönkää juuri siten, että se on ollut boostaamassa säröpurkkia??
 
Ajattelin vielä jonkun reverb ja tai echo pedaalin tuohon kyytipojaksi ostaa. Menee melkein multiefekti puolelle. Mutta kyllä silti itse tykkään noista pienistä purkeista.
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Arkka
05.12.2012 22:16:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Joo toi voisi toimia. Oletko saanut sillä lisää hönkää juuri siten, että se on ollut boostaamassa säröpurkkia??
 
Et saa volaa lisää boostaamalla säröä vaan särön jälkeen.
 
Ziggy Bubba
05.12.2012 22:18:14 (muokattu 05.12.2012 22:20:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Elikkäs boostamisella haen volymen nostamista. Kun soolo osuu kohdalle, niin volaa pitää nostaa reippaasti. Omistan Boss:in graafisen eq:n ja olen käyttänyt sitä useasti buustamiseen (volyymen nostamisen), mutta fx-loopin kautta.
 
Eli volaa olen lisää hakemassa, että soolo erottuu muun soiton läpi.

 
Eikös tuo eq muka nosta volyymiä efektiloopissa? Jos ei, niin pääte on säröllä. Musta tommoseen simppeliin hommaan ei tartte kaasupoljinta.
 
Ennen fx-looppia tommosella boostaaminen tosiaan nostaa vaan särön määrää. Loopissa pitäis olla eri.
 
E: Ja reverbistä/echosta... Delay-purkit toimii ainakin mun mielestä usein paremmin tilaa tuomaan just liideihin kuin reverbit. Bongaat jonkun budjettiin sopivan laitteen ja lykkäät sinne EQ:n kaveriksi looppiin.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
warlock
05.12.2012 22:31:24 (muokattu 05.12.2012 22:55:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Joo toi voisi toimia. Oletko saanut sillä lisää hönkää juuri siten, että se on ollut boostaamassa säröpurkkia??
 
Ajattelin vielä jonkun reverb ja tai echo pedaalin tuohon kyytipojaksi ostaa. Menee melkein multiefekti puolelle. Mutta kyllä silti itse tykkään noista pienistä purkeista.

 
Ei se niinkään säröpurkkia itessään boostaa vaan nostaa leveliä niin että soolot tulee selkeästi esille. Mulla on toi boosti ollut niin kytkettynä että kitarasta katottuna on viimeinen pedaali. Hyvin on toiminu muuttamatta mitään saundista. Pelkästään tuonu tarvittavat boostit niinku pitääkin. Jos purkkeja ja saundeja alkaa oleen steppailuun asti ni sitte mukaan tuollainen. Ite olen kovasti harkinnu moista
 
http://www.verkkotukku.fi/tuotteet.html?id=44/152
 
Edit: Sama kytkentä järjestys on toiminu myös efektiloopin kautta
 
LaMotta
05.12.2012 22:49:54 (muokattu 05.12.2012 22:50:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tiedossa sellaista säröä, joka toimii soolojen boostaamiseen efektiloopissa?
 
Santa Claus = Satan Lucas
Antti1
05.12.2012 23:05:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Onko tiedossa sellaista säröä, joka toimii soolojen boostaamiseen efektiloopissa?
 
Saako kysyä, että miksi juuri säröä? Aika harva suristin on suunniteltu myöskään linjatason signaalille, joten se voi aiheuttaa melkoisia yllätyksiä soundillisesti.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Ziggy Bubba
05.12.2012 23:33:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Saako kysyä, että miksi juuri säröä? Aika harva suristin on suunniteltu myöskään linjatason signaalille, joten se voi aiheuttaa melkoisia yllätyksiä soundillisesti.
 
Jep. Tossa välissä pitäisi olla periaatteessa väritön purkki, siis semmoinen jota ei ole tehty etuasteen eteen - kuten about kaikki boosterit. En nyt ihan hoksaa mitä tässä haetaan.
 
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Tsugu Way
06.12.2012 09:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös aloittajalla ole Bossin Eq? Kyllähän sillä saa nostettua sooloihin volaa vaikkaa kuinka paljon? Itselläni on myös sama. Signaaliketjun viimeiseksi laitettuna toimii vallan hyvin. Itsellänikään ei ns. ykkösvahvarissa ole looppia. Säröt ja muut muljutukset otin multiefektistä ja sen perään laitoin eq:n. Ja siis vahvarin puhtaan kanavan päälle soittelin. Toimii!
 
Mutta se, jos haluaa pelata esim kahdella säröpurkilla, on ainakin itselleni ollut hankalampi homma. En ole vielä löytänyt tai osannut etsiä toisiinsa sopivia overdriveja. Jonkin aikaa olen halunnut luopua multsarista (ja eq:sta) ja laittaa vahvarin eteen kaksi säröpurkkia. Vahvistimesta clean tai pieni pohjaroso, eka purkilla tömäkät komppisäröt ja toinen päälle sitten sooloihin tuomaan volaa ja sustainia. Mutta kunpa jaksais/ehtis etsiä tähän sopivat purkit. Ja se, että kummin päin tässä tapauksessa: boostina käytetty purkki ennen komppisäröpurkkia - vai toisinpäin?
 
Blues is allright!
Ilelee
06.12.2012 09:29:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto tähän olisi tietysti jokin kaksikanavainen säröpurkki, kuten Blackstarin HT-Dual tai HT-Metal. Eli toinen kanava säädetään komppia varten ja toinen sooloihin.
 
yanera
06.12.2012 10:33:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkäs juuri tässä vahvistimessa ZT lunchboxissa ei ole fx-loopia. Siksi juuri ajattelin laittaa jonkun spedun särön jälkeen, että saan soolot kuuluville.
 
Mulla on kokemusta siitä graafisesta eq:sta efektiluupin kautta ja se on toiminut kuin unelma. Mutta tämän uuden vahvarin kanssa sama juttu ei onnistu.
 
Mitä tulee särön boostamiseen (tarkoitan volyymen nostoon), niin musa tyylini on 98% särökamaa.
 
http://www.crissoliva.net/
 
Tuossa eräs idolini näyttää soitelleen ennen taivaalliseenorkesteriin littymistään 2 samanlaisella peräkkäin kytketyllä säröpurkilla.
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Stone
06.12.2012 11:55:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilelee: Yksi vaihtoehto tähän olisi tietysti jokin kaksikanavainen säröpurkki, kuten Blackstarin HT-Dual tai HT-Metal. Eli toinen kanava säädetään komppia varten ja toinen sooloihin.
 
Tossa myös jokunen esim. kaksikanavaisista säristimistä (parempiakin voi löytyä). Käytettynä saa noidenkin hintaa hinattua huomattavasti alaspäin.
 
www.thomann.de/fi/fulltone_fulldrive_mosfet.htm (tuollaisesta vastaavasta vanhemmasta fulldrive 2:sta minulla hieman kokemusta ja siinä boostin polkaisu lisäsi enemmänkin särön määrää kuin huomattavaa volumen nostoa).
 
www.thomann.de/fi/trex_mudhoney_ii.htm
 
www.thomann.de/fi/visual_sound_v2rt66.htm
 
www.thomann.de/fi/seymour_duncan_sfx03_twin_tube_classic.htm (tämä voisi jopa toimiakkin?)
 
"If you want heavy metal, talk to John Lee Hooker...that's heavy metal. That's armour!" -Keith Richards
Arkka
06.12.2012 12:07:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Joo elikkäs juuri tässä vahvistimessa ZT lunchboxissa ei ole fx-loopia. Siksi juuri ajattelin laittaa jonkun spedun särön jälkeen, että saan soolot kuuluville.
 
Mulla on kokemusta siitä graafisesta eq:sta efektiluupin kautta ja se on toiminut kuin unelma. Mutta tämän uuden vahvarin kanssa sama juttu ei onnistu.

 
Nii ei luupissa, mutta jos otat särön kokonaan pedaalista ja vahvari on puhtaalla, niin tuo Tsugu Wayn mainitsema metodi pitäisi kyllä toimia. Sit jos sulla on vahvarikin rutussa, niin ei se volume nouse millään muullakaan. Menee vaan vahvarin etuaste enempi särölle.
 
EQ:ssa olis sekin hyvä puoli, että voit tarvittaessa esim. nostaa keskiääniä tai poistaa mutaa liidisaundia varten. Ja toki voi kokeilla myös niin päin, että tekee sillä sen komppisaundin.
 
Tosin mulla ei tosta kyseisestä EQ-pedaalista kyllä ole kokemusta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «