Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Edullista mikseriä monipuoliseen käyttöön
1
McLeach
03.12.2012 22:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus hommata uudelle bändille mikseri keikka, reenis ja pieneen nauhoituskäyttöön. Kaksi laulua, kitara, basso, rummut: eli vanha minimikseri ei riitä. Budjetti about 300-400e. Mieluiten vieläpä uutena!? Nyt tarvitsen siis neuvoja mitä ottaa huomioon, vanha Behkun xenyx ollut muuten ihan ok mutta nauhoituksissa huomannut että etuasteet ovat aikas heikot. Muutama aux-kanava olisi passeli että saisi monitorit plus ehkä ulkoisen efektin masteriin. Olen kallistumassa Yamahan MG166:een mutta haluaisin tietää onko sille hyviä kilpailijoita samassa hintaluokassa. Kalliimpi CX malli sisältää sisäänrakennetut efektit mutta ovat lukeman perusteella aika kuraa? Kannattaako mielummin heittää esim talosta löytyvä TC helicon kaikumultsari vaan auxiin kiinni ja ottaa sieltä kaiut lauluille? Tässä mallistossa plussaa myös kanavakohtaiset kompurat. Nyt siis apua, suurin käyttökohde on keikat mutta reenistä ja nauhoitteluja ei sovi unohtaa.
 
SteveHarris
03.12.2012 23:14:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ton mg:n "kompurat" oli ainakin omasta mielestäni aivan kuraa .
Lisäilrn jotain jahka jaksan miettiä enempi
 
http://www.studiomjau.com/
lasal
04.12.2012 10:39:48 (muokattu 07.12.2012 04:31:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basistimme kertoi kummallisia kuulumisia: toisella bändillään vaihdettiin mikseri Yamahasta Behringeriin (jokin 2400 taisi olla) ja ääneen tuli huikeasti ilmavuutta! Siis PARANI Behringerillä!
 
edit: onkohan tässä taikasana "xenyx" eli Englannista aikanaan lisensioitu etuvahvistin.
 
Niq
04.12.2012 11:25:44 (muokattu 04.12.2012 11:26:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon hintaan unohtaisin uudet kokonaan. Torilta löytyy monia laatumerkkejä, joista löytyy haluamasi ominaisuudet tuohon hintaluokkaan tai allekin. Soundcraft, Mackie tms. Yamahan MG-sarjan kanavakohtaiset kompurat on ihan jees lisä karaoke- tai trubaduurihommaan, mutta ei niistä bändikäytössä ole hirveästi iloa. Korkeintaan niitä voi käyttää laulukanavissa pikkuisen tasoittamassa piikkejä. Nuo halvempien miksereiden omat kaikuprosessorit sun muut on aina vähän kysymysmerkkejä. Säädöt on pienet tai todella pienet ja mä en ainakaan haluaisi miksata enää yhtään rokkikeikkaa ilman delayta, jossa on tap tempo.
 
Mitä minä tekisin sinun sijassasi? Laittaisin vähän lisää roposia ja hommaisin Yamaha 01v:n. Joka kanavalle kompurat/gatet ja 4-alueinen täysparametrinen EQ, pari melko hyvää efektiprossua, 4 auxia jne. 01v on melkoinen sveitsinlinkkari, ei oikeastaan ihan loistava missään mielessä, mutta mahdollisuudet kuitenkin on hoitaa isompikin rokkibändi(ADAT-lisäkortin ja muuntimen kautta tarvittaessa 8 lisäkanavaa ulos ja sisään). Sen verran laadukasta tekoa kuitenkin, että hyvät saundit ei kyllä tästä jää kiinni.
 
Lisäksi itse itseään miksaavalle bändille on näppärää että saat ladattua vaikka edellisen keikan setupin suoraan muistista ja täten alkusäätäminen jää vähemmälle, kun se soundcheck on muutenkin vaikeaa ja hidasta sieltä lavalta käsin hoitaa. Helkutin helppokäyttöinen laite ja käytännössä ei itsellä ole tullut vastaan minkäänlaisia ongelmia sen kanssa. Ominaisuuksiinsa nähden ovat vielä todella halpoja, esmes https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=700364
 
McLeach
04.12.2012 13:35:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä ovat esim Soundcraftilla tai mackiella kelpomalleja tässä hintaluokassa?
 
lasal
04.12.2012 13:57:23 (muokattu 04.12.2012 13:59:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

analogisissa pysyen tori on hyvä ostospaikka (sieltä 31.10 itse ostin...)
 
digitaalisissa on jotenkin uusi vaihe tulossa, kannatta vilkaista seiskasivua ketjussa
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=183031&o=120
 
Niq
04.12.2012 14:13:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen mulla oli pitkään, varmaan 50-60 keikkaa miksasin eikä vastaan tullut yhtään ongelmia. Hyvät liitännät eikä etuasteissa omasta mielestä ollut moittimista. Miinusta vähän vanhanaikaisista liittimistä (outputit plugeilla, eikä XLR:llä). Halpa, mutta vastaavan kokoisia behringereitä monta kertaa parempi:
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=700803
 
Kaverilla oli joskus tästä pienempi versio, oli vielä kertaluokkaa paremmankuuloiset etuset kuin tuossa Spiritissä: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=699306
 
Tää pienellä varauksella. Olen lukenut monesta lähteestä, että nämä vanha eurodeskit olisivat ihan hyvää kampetta(olisiko jopa euroopan puolella vielä koottujakin). Mutta testaisin ennenkuin ostaisin. Tässä kyllä saisit melkoisesti enemmän kanavia ja muuta vrt. noihin muihin: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=697844
 
Tästä ei kokemuksia, mutta tähän asti kaikki Soundcraftit, joihin olen törmännyt, ovat olleet mainioita, toimivia työkaluja. Samaa sarjaan tuon ensimmäisen kanssa, mutta isompi: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=693574
 
Vanhempi malli, mutta se ei välttämättä tarkoita että olisi huono. Ainakin kanavia piisaisi, samoin tuo EQ näyttää näppärältä kahdella puoliparametrisellä, jos en ihan väärin näe. https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=692889
 
Mackieta nyt ei montaa löytynyt, mutta tässä hyvä vaihtoehto. Omat kokemukset samanlaisia kuin Soundcrafteistakin, vähintään hyvää keskitasoa olleet kaikki mun näpräämäni mallit. https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=691222
 
Tossa jotain. Suosittelisin harkitsemaan sitä Yamahaakin vielä. En tiedä miten enää tulisin toimeen ilman täysparametristä EQ:ta ja säätömahdollisuuksia aux-lähdöissä (halvatkin monitorit soimaan kunnolla, uskaltaa nykyisin jopa ajaa bassoa rumpalin monitoriin, kun saa bassoleikkurilla pahimmat alapäät pois) tai monia muita näppäriä ominaisuuksia, mitä tuollainen digipöytä tuo tullessaan. :)
 
sepisti
04.12.2012 15:09:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=690065
 
Tuosta lähtisi m.net-hyväksytty mikseri.
 
McLeach
04.12.2012 22:18:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Tällainen mulla oli pitkään, varmaan 50-60 keikkaa miksasin eikä vastaan tullut yhtään ongelmia. Hyvät liitännät eikä etuasteissa omasta mielestä ollut moittimista. Miinusta vähän vanhanaikaisista liittimistä (outputit plugeilla, eikä XLR:llä). Halpa, mutta vastaavan kokoisia behringereitä monta kertaa parempi:
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=700803

 
tuo olisi varmaan paras vaihtoehto. Mielellään pysyttäisiin analogisessa ja kooltaankin melko pienessä, kanaviakaan tuskin tulee yli 8 livenä käytettyä
 
McLeach
04.12.2012 22:24:37 (muokattu 04.12.2012 22:25:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vielä kysymys näin tietämättömänä: miten toimitaan jos ei ole kanavakohtasia kompuroita mutta sellaista halutaan tunkea esim basarille ja lauluille, ja samalla jo kaksi aux-kanavaa menee monitorointiin ja yksi reverbille.
 
oksatboys
04.12.2012 22:30:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AUXin lisäks voi kompuran tms. laittaa inserttiin tai grouppiin.
 
"Tää on nyt nykyaikaa nääs eikä näissä hommissa pärjää enää poljettavan urkuharmoonin ja itsetehdyn lipputankoon ripustetun torvikaiuttimen yhdistelmällä." -LHU
art-turku
04.12.2012 22:31:09 (muokattu 04.12.2012 22:31:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: vielä kysymys näin tietämättömänä: miten toimitaan jos ei ole kanavakohtasia kompuroita mutta sellaista halutaan tunkea esim basarille ja lauluille, ja samalla jo kaksi aux-kanavaa menee monitorointiin ja yksi reverbille.
 
Jos kanavasta löytyy Insert-liitäntä, tökkäät siihen piuhan, joka haarautuu toisesta päästään kahdeksi, vaikkapa juuri kompuran in- ja out-liitäntöihin. Signaali kiertää sitten kokonaan tätä kautta kompuran läpi. E: hidas
 
sinä kuunnella musiikki hyvä
Niq
04.12.2012 23:23:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: tuo olisi varmaan paras vaihtoehto. Mielellään pysyttäisiin analogisessa ja kooltaankin melko pienessä, kanaviakaan tuskin tulee yli 8 livenä käytettyä
 
Niin mäkin ajattelin kun tuon hommasin. Nykyään tuppaa menemään 8 kanavaa pelkkiin rumpuihin. Mutta pätevä pöytä eikä hinnalla pilattu. Kannattaa vaihtaa alkuperäinen virtaliitin johonkin jämäkämpään, jos ei ole jo vaihdettu. Ei tartte edes avata koko mikseriä, toinen kylki auki ja liitin on heti siinä. Se alkuperäinen muovinen liitin ei ole mikään kestävin mahdollinen...
 
Einherjar
05.12.2012 00:27:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: tuo olisi varmaan paras vaihtoehto. Mielellään pysyttäisiin analogisessa ja kooltaankin melko pienessä, kanaviakaan tuskin tulee yli 8 livenä käytettyä
 
Jos tarve on kahdeksalle mikkikanavalle, niin hommatkaa suoraan vähintään pari kanavaa yli sen. Sitten ei tarvitse olla heti säätämässä, jos tulee joku ylimääräinen soitin, laulaja, tjsp.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
05.12.2012 07:07:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Jos tarve on kahdeksalle mikkikanavalle, niin hommatkaa suoraan vähintään pari kanavaa yli sen. Sitten ei tarvitse olla heti säätämässä, jos tulee joku ylimääräinen soitin, laulaja, tjsp.
 
Komppia kovasti tälle. Mielummin aina pari "turhaa" kanavaa kuin yksi liian vähän.
 
Mun viissenttiseni kysymykseesi on se harrastehumppaajan näkäkanta.
Se sanoo, et noi Jammun MG- sarjalaiset on hintaluokassaan ihan päteviä laitteita. Harvan harrastebändin saundit tommoisella pilaa, useimmin käy päinvastoin.
Sisäänleivotut kompressorit oan varmasti maailman helppokäyttöisimmät ja ihan yhtä helposti ne voi jättää käyttämättä.
 
Noit Spirittejä mulla on kans pari kappaletta ja niis on noiden Jammujen kans yks yhteinen ominaisuus. Ne toimii. Se tuppaa olemaan ominaisuus, joka on tervetullut. Ainakaan mä en viitti keikalle raahata ensimmäistäkään vehjettä, joka eilen vielä toimi.
 
Mä olen niin laiska, et mä en muutenkaan viitti "raahata". Ketjussa mainittu Behkun iso tiski on kooltaan jo "raahausluokkaa" ja keikkakäytön vaatima roudalaatikko maksaa kolme kertaa enemmän kuin pöydästä pyydetty hinta, joten semmoinen ei o meikäläisen ensisijainen valinta, vaik saisi ilmaiseksi.
 
Sisäänleivotusta efektilaitteesta en olis halukas kovin paljoa maksamaan niinkauan ko musanetin torilta löytyy käytettynä vaik TC:n M350:ä satasella.
 
Mut sensijaan toi ketjussa mainittu Allun miksaustaikuri viiteensataan olis vehje jota kattelisin, enkä kovin pitkään tyytyisi vain katselemaan.
 
One kind of music only - the good kind
lasal
05.12.2012 09:05:16 (muokattu 05.12.2012 09:11:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nykyinen analoginen (MX3282A) on 1015 mm leveä, kuljetuskotelon sain sadalla eurolla.
Yllämainittu Behringer XENYX XL2400 on 705 mm leveä ja uuden digitaalisen X 32:n leveys on 900 mm
 
McLeach
05.12.2012 18:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Komppia kovasti tälle. Mielummin aina pari "turhaa" kanavaa kuin yksi liian vähän.
 
Mun viissenttiseni kysymykseesi on se harrastehumppaajan näkäkanta.
Se sanoo, et noi Jammun MG- sarjalaiset on hintaluokassaan ihan päteviä laitteita. Harvan harrastebändin saundit tommoisella pilaa, useimmin käy päinvastoin.
Sisäänleivotut kompressorit oan varmasti maailman helppokäyttöisimmät ja ihan yhtä helposti ne voi jättää käyttämättä.
 
Noit Spirittejä mulla on kans pari kappaletta ja niis on noiden Jammujen kans yks yhteinen ominaisuus. Ne toimii. Se tuppaa olemaan ominaisuus, joka on tervetullut. Ainakaan mä en viitti keikalle raahata ensimmäistäkään vehjettä, joka eilen vielä toimi.
 
Mä olen niin laiska, et mä en muutenkaan viitti "raahata". Ketjussa mainittu Behkun iso tiski on kooltaan jo "raahausluokkaa" ja keikkakäytön vaatima roudalaatikko maksaa kolme kertaa enemmän kuin pöydästä pyydetty hinta, joten semmoinen ei o meikäläisen ensisijainen valinta, vaik saisi ilmaiseksi.
 
Sisäänleivotusta efektilaitteesta en olis halukas kovin paljoa maksamaan niinkauan ko musanetin torilta löytyy käytettynä vaik TC:n M350:ä satasella.
 
Mut sensijaan toi ketjussa mainittu Allun miksaustaikuri viiteensataan olis vehje jota kattelisin, enkä kovin pitkään tyytyisi vain katselemaan.

 
Juu siis takotus hommata tollanen 10-12 mikkisisääntulolla varustettu mikseri jossa siis useempi ylimääränen. Mutta esim 24 kanavainen on kaikin puolin yliammuttu.
 
Pauli Lappalainen
05.12.2012 18:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Juu siis takotus hommata tollanen 10-12 mikkisisääntulolla varustettu mikseri jossa siis useempi ylimääränen. Mutta esim 24 kanavainen on kaikin puolin yliammuttu.
 
Ei välttämättä, riippuu siitä millaisia apusisäänmenoja vekottimessa on.
Äkkiä kanavatarve kasvaa, taustamusa 2, pari efektiä 4, jne.
 
sepisti
05.12.2012 20:45:10 (muokattu 05.12.2012 20:46:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Juu siis takotus hommata tollanen 10-12 mikkisisääntulolla varustettu mikseri jossa siis useempi ylimääränen. Mutta esim 24 kanavainen on kaikin puolin yliammuttu.
 
Silloin tuo A&H 16:2 käytettynä on hyvä valinta. Siinä on myös 6 auxia, joita ei tuon hinta- ja kokoluokan miksereissä aina ole noin montaa.
 
lasal
05.12.2012 22:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen:... Äkkiä kanavatarve kasvaa, taustamusa 2, pari efektiä 4, jne.
 
just tänä iltana loppuivat mikkikanavat (24 kpl) kesken, tuli vieraileva keyboard ja videon äänikin olisi DI-boksitse pitänyt saada sisään
 
(langattomien lähettimistä saan linjatasoa, pitää ottaa ne kanavastrippeihin 25 ja 26. Joissa ei ole inserttiä joten kaukokaapelista ensin kompuroille ja sitten noihin linjastrippeihin)
 
btw: lähimenneissä viesteissä mainitusta A&H mixWizardista tykkäsin kun pari vuotta käytin. Suosittelen
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «