Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvamonitori / oman äänen kuuleminen treeniksellä
1
randombeats
01.10.2012 11:49:07 (muokattu 01.10.2012 12:57:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkin verran olen jo pläräillyt täältäkin aiheesta. Ongelmana siis treenikämpällä oman äänen kuuleminen. Mietin, että miten laulun+soiton vois hoitaa ilman, että laulu menee kaiken aikaa hitusen epävireenä.. Olen tottunut kotona laulamaan aina kuulokkeiden kautta. Jostakin syystä sellainen erottelevuus omaan lauluääneen häviää kokonaan siinä treeniksen äänenpaineessa.
 
Soitan siis sähkökitaraa ja laulan (lead vocals) samaan aikaan. Nyt ei ole vakkaritreenikämppää, joten sekin vielä lisää paineita. Yhdessä mestassa jossa ollaan käyty ovat laulu PA:t sijainneet rumpalin takana molemmin puolin ja itse olen suoraan kohti rumpalia ja laulan siihen suuntaan siis. Kitaravahvistin sijaitsee itseeni nähden vasemmalla takana, jonka kuulen suhteellisen erottuneena.
 
Käytän Alpinen korvatulppia (vaihdettavia filttereitä).
 
Mietin sellaista komboa, että josko ostaisin Shuren SE215-CL kuulokkeet. Varaa ei ole investoida langattomiin systeemeihin. Mutta onko kokemusta, että miten piuhojen kanssa menee? Mietin, että josko laittaisi laulu PA:n mikseristä tulemaan pitkällä piuhalla Shuren avulla. Mutta mietin sitten taas sitä, että jos ne suojaavat kuuloa ilmoitetun 37 db verran, niin tällöinhän en ilmeisesti sitten taas kuulisi ikäänkuin livenä rumpuja ja kitaravahvistintani?
 
TÄRKEIN KYSYMYS: Olisiko siis mitään pointtia käyttää toisessa korvassa Shure nappia ja toisessa tuota Alpinen korvatulppaa? Eli Alpinen kautta ikäänkuin välittyisi se huonetilassa jylläävät kitaravahvistin ja rummut. Vai sotkeeko jotenkin virettä vielä enemmän tollanen?
 
National Acrobat
randombeats
03.10.2012 11:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaanpas nyt omaan viestiini. Ostin SE215 kuulokkeet ja hieman vielä totuttelua.
 
Seuraavaksi pitäisi päästä vuokratreenikselle testaamaan in action! :)
 
National Acrobat
randombeats
16.10.2012 13:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, eilen tuli testattua.
 
KYSYMYS: kuinka kovalla yleensä pidätte in-ear kuulokkeisiin tulevaa ääntä? Nimittäin itelle tuli ainakin sellainen fiilis, että sitä volaa piti tunkea yllättävänkin kovalle, jotta oman äänensä kuuli toisesta korvasta. Tavallaan että ylittäisi sen vallitsevan metelin sen verran, että oma ääni kuuluisi kirkkaammin. Sen nuo kuulokkeet onneksi teki, että toimi ympäristön äänet blokkaavana kuten korvatulpat.
 
Puhutaanko nyt siis, että volumetaso joka tulee monitorointityyppisesti korviin on reilusti suurempi kuin jos normaalisti kuuntelisi biisejä peruskuulokkeilla jostakin soittimesta? Vai meneekö kuulo? :)
 
National Acrobat
villeh
17.10.2012 17:51:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi.
 
Vaaranahan on se että niistä tuuttaa musaa liian lujaa, varsinkin kun käyttää vain toista kuuloketta. Lisäksi jos musa tulee lian lujaa on vire taas metsässä. Jos kuuntelee vain toisella kannattaa laittaa kummatkin päähän ja kuunnella miten lujaa tulee, sellanen sopiva puhetasoa kovempi voluumi on jees, nii että kuluu muttei ns lujaa, sitten nappaat toisen napin pois. Et olisi ensimmäinen muusikko joka pilaa toisen korvansa sillä että sieltä tulee tulee tavaraa liian lujaa, kun on vain yksi nappi käytös, näitä esimerkkejä löytyy.
 
Jos ette saa koko bändin miksua kaikkien korviin niin kannattaa pitää se volatso niin että muut soittimet kuuluu niiden tulppien läpi ja miksata siihen lauluvola sopivaksi.
 
www.hautaluoma.com
Cornflake
18.10.2012 09:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen säätänyt monitoroinnin treeneihin niin, että rumpalilla ja laulajalla on suljetut luurit (muistaaksni Beyerdynamic DT-770 M) johon ajetaan maun mukaan laulu, skeba, ambienssi - mikki kannuista ja basari. Basso tuntuu vuotavan kummiskin, eh.
 
Tuntuu toimivan hyvin. Varsinkin toi ambienssi pelittää hyvin ja vuotaa toki kaikkea muutakin sopivasti.
 
Pointti siis se, että tolleen on saanut laulun tuleen mukavasti. Laulussa sopivasti kompressoria tasaamassa. Ei tartte säätää kierron sun muun kanssa. Tuntuvat olevan tyytyväisiä.
 
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
randombeats
18.10.2012 11:52:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tota just pelkään että toinen korva kuuroutuis, jos vaan toisessa aina...
 
Tosiaan kaiken muun kuulisin tulppien kanssa eroteltuna, mutta en laulua. Ja siksi ajattelin, että pelkkä laulu olis mukava saada toistumaan korvassa, koska se tuntuu jotenkin tutulta kotona luurien kanssa laulelun seuraamuksena.
 
Vai onko toi tuhoon tuomittu lopputulos ollut joka kerta, että monitoroi pienessä tilassa vaan laulun?
 
National Acrobat
villeh
19.10.2012 11:51:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos muut tuntuu tulevan hyvin tulpista läpi, niin koita ajaa laulua siihen korvamonitoreista sit vähän kaveriksi. Mun mielestä se toimii paremmin niin että kummastakin monitorista tulee laulua pikkasen kuin se että toisesta ei yhtään ja toisesta lujaa.
Loppumuistutuksena että laulu olis hyvä olla latenssiton eli analogi kuuntelu, sillä jokainen ad/da muunnos lisää latenssia signaaliin ja siitä tulee resonoivan pään sisällä chorus soundi josta vaikee erottaa laulun virettä. Sen takia kaikilla isoilla ja kovilla tyypeillä on analog kuuntelu laulus.
 
Mulla meni about puolivuotta oppia laulamaan korvamonitorien kans, ja välillä tuntuu ettei vieläkään ole oikeen sinut, varsikin kun koko tavara tulee korviin ihan kuivana.
Meillä siis koko bändin kuuntelu napeilla.
 
www.hautaluoma.com
Anselm
04.12.2012 09:06:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinen alkaa olla luovuttanu tämän suhtee kun ei edes akkari treeneissä kuule omaa laulua...
 
www.myspace.com/wastedpuppets
Niq
04.12.2012 13:29:23 (muokattu 04.12.2012 13:32:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anselm: Meikäläinen alkaa olla luovuttanu tämän suhtee kun ei edes akkari treeneissä kuule omaa laulua...
 
Ei kannata luovuttaa. Mä kuulen oman ääneni rokkibändin treeneissä vaikka ilman mikkiäkin. Kovemman voluumin voi opetella, ei ole edes yksilöstä tai fysiikasta kiinni.. TJEU: Complete Vocal Technique.
 
EDIT: Itseasiassa melko useinkin ongelma on yksinkertaisesti siinä, ettei laulajasta lähde tarpeeksi ääntä. Ei rokkibändissä voi hönkiä tai mutista sinne mikkiin. Se ei tule kuulumaan millään välineillä ikinä, koska ääni ei leikkaa läpi yläkeskialueella. Leikkaavamman äänen saa käyttämällä enemmän twangia äänessä. Mikä on twang? Sen saat selville kun googletat tuon CVT:n. :)
 
OPJ1974
04.12.2012 22:13:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Ei kannata luovuttaa. Mä kuulen oman ääneni rokkibändin treeneissä vaikka ilman mikkiäkin. Kovemman voluumin voi opetella, ei ole edes yksilöstä tai fysiikasta kiinni.. TJEU: Complete Vocal Technique.
 
EDIT: Itseasiassa melko useinkin ongelma on yksinkertaisesti siinä, ettei laulajasta lähde tarpeeksi ääntä. Ei rokkibändissä voi hönkiä tai mutista sinne mikkiin. Se ei tule kuulumaan millään välineillä ikinä, koska ääni ei leikkaa läpi yläkeskialueella. Leikkaavamman äänen saa käyttämällä enemmän twangia äänessä. Mikä on twang? Sen saat selville kun googletat tuon CVT:n. :)

 
Mulla on kanssa CVT-kirja ja muu oppimateriaali. Oli tarkoitus mennä jo tunneillekin, mutta sen asemesta aloin opetella ensin klassista laulua. Nimittäin pieni varoituksen sana ammattilaulajilta tuli, että sen kanssa rikkoo kokematon äänensä. CVT-tekniikkaa suositellaan siis niille, joilla on jo siis laulutekniikka muutoin jotenkuten hallussa.
 
En tiedä, onko perää, mutta näin klassisessakin lauluopissa olen 10 laulutunnin aikana oppinut ihan hitosti.
Niq
05.12.2012 11:00:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Mulla on kanssa CVT-kirja ja muu oppimateriaali. Oli tarkoitus mennä jo tunneillekin, mutta sen asemesta aloin opetella ensin klassista laulua. Nimittäin pieni varoituksen sana ammattilaulajilta tuli, että sen kanssa rikkoo kokematon äänensä. CVT-tekniikkaa suositellaan siis niille, joilla on jo siis laulutekniikka muutoin jotenkuten hallussa.
 
En tiedä, onko perää, mutta näin klassisessakin lauluopissa olen 10 laulutunnin aikana oppinut ihan hitosti.

 
No, mulle CVT:tä opettanut ainakin alleviivaa koko ajan että eihän vaan satu tai tunnu pahalta. Mä sain lauluääneen nimenomaan voimaa ja kuuluvuutta tuosta ja samalla paremman olon. Ei ala yskittämään eikä satu kurkkuun enää vaikka kuinka kailottaa menemään. Kunhan vaan muistaa keskittyä että asento on hyvä ja tuottaa ääntä oikein. Mä löysin nämä siis jo yhden peruskurssin aikana, en tiiä sit mitä kaikkea vielä kerkeää oppimaan kunhan ehtii mennä ottamaan lisätunteja. :)
 
PS. Puhun suurimman osan työpäivästäni asiakkaiden kanssa ja huomasin tekeväni sitäkin väärin, ilmankos ääni väsyy niin helposti työpäivän aikana ja viideltä iltapäivällä jo tuntuu tuskalliselta käyttää edes ääntään. Koko keho väsyy kun yrittää puhua neutraalilla 7 tuntia tuntia putkeen ilman tukea.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «