Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Telen kaulamikki "vinossa" ja tumma soundi - mikä avuksi?
1
Juutas
01.12.2012 12:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä tarina lyhykäisyydessään: ostin suuresta tuntemastamme saksalaisesta nettikaupasta Fenderin FSR Telen, josta kyselin tuossa toisessa ketjussa. Peli on ollut vajaan viikon kätösissä ja vastaa muuten täysin odotuksia ja on tuntumaltaan hyvin samanlainen kuin toinen Teleni MUTTA..
 
Ihmettelin pitkään kaulamikin hiljaista volyymiä ja tummaa soundia verrattuna toiseen hyvinkin samanlaiseen Teleeni. Kaula ja tallamikin välillä oli tuntuva ero niin kirkkaudessa kuin äänenvoimakkuudessakin. Soundin tummuuden suhteen ajattelin pintakäsittelyllä (natural mattalakka tms.) olevan jotain tekoa, mutta tuskinpa näin paljon.
 
Tänään päädyin kokeilemaan mikin nostoa, mutta vaikka nostin mikin niin korkealle kuin kehtasin, niin volyymi suhteessa tallamikkiin pysyi "kohtuullisena" ja soundi tummempana kuin mitä odotin. Tässä vaiheessa kiinnitin ensimmäistä kertaa kunnolla huomioa siihen, että kaulamikki on selvästi kallellaan niin että kaulan puoleinen reuna on alempana kuin tallan puoleinen. Koitin varovasti painaa mikkiä kaulan puolelta niin että se suoristuisi ja kokeeksi samalla näppäsin yhtä vapaata kieltä.. Kas kummaa tutun kuuloinen soundi. Renklasin näitä asentoja vähän aikaa eestaas ja sekä kirkkaudessa että volyymissä oli selkeä ero. Mikki ei asetu "oikeaan" asentoon ilman että sitä painaa sormella.
 
Vika on siis paikallistettu, mutta mistä se johtuu ja mitä asialle kannattaa tehdä? Oma osaamiseni säätötoimenpiteissä on luokkaan *olematon* ja mietin että pitäisikö kitara viedä korjaajalle vai peräti laittaa reklamaation kera takaisin Saksaan.. Viimeksimainittua en tohtisi tehdä kun kitara on muuten loistopeli ja en ole varma saako tuota spessuerää enää edes kovin kauan jos hankalaksi menee. Kaikenlisäksi ehdin jo hävittää lähetyslaatikotkin.. :P
 
Neuvoja? :)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Puavali
01.12.2012 12:44:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei auta kuin raplata niitä mikin kiinnitysruuvien jousia, tai laittaa esim. vaahtokumia mikin alle tulemaan asentoa.
 
Juiffi
01.12.2012 15:21:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän taittelin omaan teleen pelikortin sinne väliin. Ihan sama juttu kuin sulla. Pelikortti tai kaksi, laitat vaikka pakan jokerit.
 
Gabe
01.12.2012 17:03:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuttu homma, sanon saman neuvon kuin ylläolevatkin. Eli sinne mikin alle jotain tukemaan sitä haluttuun asentoon.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
elwood66
02.12.2012 13:08:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telessä pienetkin mikkien säädöt vaikuttaa yllättävän paljon.
 
Let that boy boogie woogie!
delarco
03.12.2012 19:38:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin tuntuu hassulta, että tuon hintaluokan keppiä pitää korjata pelikorteilla.
 
min
04.12.2012 06:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

delarco: Jotenkin tuntuu hassulta, että tuon hintaluokan keppiä pitää korjata pelikorteilla.
 
Elämähän on pelkkää peliä:) Ja vielä uhka sellaista. Heh, poistun nätisti kahville.
 
Juutas
04.12.2012 08:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

delarco: Jotenkin tuntuu hassulta, että tuon hintaluokan keppiä pitää korjata pelikorteilla.
 
Jeps, samaa mieltä ja ensimmäinen kerta kun olen aikasen pettynyt Fenderin laaduntarkkailun onnistumiseen... :P Mutta kiitos kaikille vinkeistä ja pistän kitaran huoltoon.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
FensonGibder
04.12.2012 08:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ruusupuuotelauta?
 
Riffi, nyt.
Gabe
04.12.2012 10:40:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Jeps, samaa mieltä ja ensimmäinen kerta kun olen aikasen pettynyt Fenderin laaduntarkkailun onnistumiseen... :P Mutta kiitos kaikille vinkeistä ja pistän kitaran huoltoon.
 
Eiköhän tuosta aivan toimiva soitin kuitenkin tule, ei niin suuren mittaluokan ongelmasta kuitenkaan ole kyse.
 
www.kitaramaailma.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «