MannihilatoR 03.12.2012 16:49:12 | |
---|
ettei sulla oo peukalo keskellä kämmentä , joka painaa kaulaa. ? ...ja hymiöt viestini loppuun: :D :D :D :D :D :D |
Bluesmies 03.12.2012 18:55:18 | |
---|
Pistähän keppi vain lihoiksi saman tien. Kyllä sitä heti pitää kitaralla vähintään crazy trainit lähteä, tai muuten keppi on täys paska. |
llarppp 03.12.2012 19:34:17 | |
---|
Bluesmies: Pistähän keppi vain lihoiksi saman tien. Kyllä sitä heti pitää kitaralla vähintään crazy trainit lähteä, tai muuten keppi on täys paska. Eiköhän sillä nyt kaikki samat jutut lähe ku muillaki skeboilla. Voe helvata. Olikohan nyt siitä soittomukavuudesta kyse? "Every man dies, not every man really lives." |
Vetehinen 03.12.2012 19:40:03 | |
---|
Kyllä se vaan on sukuvika jos suksi ei luista. Prai$e th¤ £ord |
Gabe 03.12.2012 19:44:22 | |
---|
llarppp: Eiköhän sillä nyt kaikki samat jutut lähe ku muillaki skeboilla. Voe helvata. Olikohan nyt siitä soittomukavuudesta kyse? Kyllä se varmasti siitä, nyt vain ankarasti soittoa että peukalo tottuu. :) Jos olet aiemmin niillä ohutkaulaisilla jaskoilla soitellut niin kyllä varmasti tuntuu oudolta noin paksu profiili. www.kitaramaailma.com |
zedder 03.12.2012 19:45:24 (muokattu 03.12.2012 20:07:35) | |
---|
Tavallaan hiukan ihmetyttää se että kun kerran on tottunut tietynlaisilla mitoilla tehtyyn "pelivälineeseen", niin miksi mallia pitäisi vaihtaa? Tuskin tosissaan pelaava jääkiekkoilijakaan yhtäkkiä vaihtaa ihan toisenlaiseen lapatyyppiin tai varren pituuteen. Kaiketi rungoltaan kaikenltyyppisiä kitaroita saa nykyisin ainakin suunnilleen haluamallaan kaulanpaksuudella varustettuna? Tai jollei saa, niin sitten ei hanki sellaista, tai teettää custom -version. Vaikka olisi kuinka kaunis ja ilmiömäisen laadukas Gibson Les Paul, niin en minä ainakaan haluasi sellaisella soittaa ns. hampaat irveessä ja samalla teeskennellä että kaikki on hyvin. Eikä vanhan (eikä uudenkaan) "koiran" käsien ole pakko kaikkeen taipua. Ja tämä nyt oli sellaista yleisemmän tason pohdintaa... |
llarppp 03.12.2012 19:49:07 (muokattu 03.12.2012 20:06:40) | |
---|
zedder: Tavallaan hiukan ihmetyttää se että kun kerran on tottunut tietynlaisilla mitoilla tehtyyn "pelivälineeseen", niin miksi mallia pitäisi vaihtaa? Tuskin tosissaan pelaava jääkiekkoilijakaan yhtäkkiä vaihtaa ihan toisenlaiseen lapatyyppiin tai varren pituuteen. Kaiketi rungoltaan kaikenltyyppisiä kitaroita saa nykyisin ainakin suunnilleen haluamallaan kaulanpaksuudella varustettuna? Tai jollei saa, niin sitten ei hanki sellaista, tai teettää custom -version. Vaikka olisi kuinka kaunis ja ilmiömäisen laadukas Gibson Les Paul, niin en minä ainakaan haluasi sellaisella soittaa ns. hampaat irveessä ja samalla teeskennellä että kaikki on hyvin. Eikä vanhan (eikä uudenkaan) "koiran" käsien ole pakko kaikkeen taipua. Niinkun sanoin niin, liikkeessä soitellessa ei ollut mitään ongelmaa, tuntui hyvältä ja helpolta soittaa. Nyt tässä muutaman päivän soittelun jälkeen alkoi vasta häiritsemään. E: Ja mallia vaihtaa siksi, että LP on huomattavasti taipuvaisempi eri tyyleihin kuin floikalla varustetut tilukeihäät joita olen tässä hetken pyöritellyt, ja näin ollen parempi vaihtoehto minulle. "Every man dies, not every man really lives." |
jra 03.12.2012 20:44:50 (muokattu 03.12.2012 20:52:41) | |
---|
Kaulaprofiilin lisäksi yksi vaikuttava ero voisi olla se että LP:n kaula asettuu sekä sylissä että hihnan kanssa selvästi eri kohtaan kuin esim. strato-tyyppisissä. Aluksi peukalonkin kipeytyminen voi johtua siitä että ranne on hieman eri kulmassa tai siitä että vaistomaisesti "kantaa" kaulaa sen sijaan että käsi olisi rennosti. Itse muistelen että ensimmäisiä kertoja kun soittelin LP-tyyppisellä tai Gibson-skaalaisella, niin jotain vastaavaa ongelmaa saattoi olla. Myöhemmin on myös Firebirdin ja akustisen basson soittoergonomia tai sen puute aiheuttanut sitä että kestää vähän aikaa että sopiva soittoasento varsinkin istualtaan löytyy. Itsellä ei kaulan paksuus tai profiili ole koskaan ollut kynnyskysymys, vaan juuri tuo yllä selitetty. Seisaaltaan soittaessa voi pienikin hihnan pituuden muutos auttaa siihen että ranne asettuu rennosti, istualtaan sitten ehkä yrittää löytää ryhdikäs mutta rento asento joka mukautuu kitaran vaatimuksiin tjms. Se että joku tietty kohta kipeytyy voi johtua aivan jonkun muun ruumiin osan jännittämisestä tai virheasennosta. Niska on kait se yleisin, joka vaikuttaa mitä erilaisimpiin paikkoihin. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Antroid 03.12.2012 20:51:13 (muokattu 03.12.2012 20:53:04) | |
---|
llarppp: Tää on D-mallinen kaula ja paksuus ekalta fretiltä noin 19mm ja 12. noin 21mm.. http://static.northpole.fi/download … 338825032170473/fretti_109593a1.jpg Anglismit kunniaan. Mä sanoisin et totuttele siihen kaulaan hetken aikaa vielä, todennäköisesti jännität sitä peukaloa jotenkin kun on totuttua paksumpi kaula. Lähes kaikkeen tottuu. Jos ei parin kuukauden jälkeen vielä oo hyvä, ni sit kiertoon vaan. Ja fret=nauha. :P |
Gabe 03.12.2012 21:09:32 | |
---|
llarppp: Niinkun sanoin niin, liikkeessä soitellessa ei ollut mitään ongelmaa, tuntui hyvältä ja helpolta soittaa. Nyt tässä muutaman päivän soittelun jälkeen alkoi vasta häiritsemään. E: Ja mallia vaihtaa siksi, että LP on huomattavasti taipuvaisempi eri tyyleihin kuin floikalla varustetut tilukeihäät joita olen tässä hetken pyöritellyt, ja näin ollen parempi vaihtoehto minulle. Kyllähän kitaramallit elää sen mukaan mitä musiikkia soittaa ja kannattaakin valita sen mukaan. Eihän noita muutoinkaan monesti huomaa liikkeessä sen lyhyen session aikana. Ja hyvä ettei tullutkaan, olisi hyvä kitara jäänyt turhaan hyllylle ;) www.kitaramaailma.com |
Noll_a 03.12.2012 21:15:51 (muokattu 03.12.2012 21:20:51) | |
---|
Mä oon onnistunu väsyttämään kämmenen lihakset tehokkaasti nyt viime aikoina soittelemalla enemmän Ibanezin tikkukaulalla. Kuukauden verran käsi väsyi tosi nopeasti, mutta ajan kanssa soitellessa ja venytellessä rannetta tuo lähti, eikä tullut takaisin. Normisoitossa nimittäin siis nimenomaisesti Tokain LC85. Se voi olla edellä mainitun kaltaisia hermostojuttuja, jotka korjaantuvat yleensä totuttelemalla, tai sitten virheasento, joka korjaantuu.. noh.. korjaamalla. Sama hermostoefekti on esimerkiksi salitreenissä ohjelmaa vaihdettaessa. Lihakset kipeytyvät, koska niihin kohdistuva ärsyke muuttuu ja hermosto joutuu adaptoitumaan tilanteeseen uudelleen, vaikka rasituksen määrä pysyisi käytännössä samana. PS. ja jos ei onnistu, niin myy se Tokai mulle. Se on hyvä kitara. |
Krice 03.12.2012 23:02:35 | |
---|
llarppp: LP on huomattavasti taipuvaisempi eri tyyleihin kuin floikalla varustetut tilukeihäät Mihin tyyliin floikkakitara taipuu huonosti? |
Krice: Mihin tyyliin floikkakitara taipuu huonosti? Kantriin jos venyttää satulan takaa lukkojen ollessa kiinni? ;) |
slapvete 03.12.2012 23:33:28 | |
---|
Jucciz: En tiiä, kuuluisko tää kysymys kamapalstan sijasta enempi soittopalstalle, mutta oli miten oli, yleensä kitaristit - ainakin vähän pidempään soittaneet - sopeutuvat aika hyvin kaikenlaisiin kauloihin. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteivätkö tietyn muotoiset ja kokoiset kaulat silti tuntuisi "omimmilta". Karpon tosi. Siirryin vähän kuin huomaamattani monen vuoden jälkeen ohkaisista kauloista tuhteihin. Ylimenokauteen ei tarvittu kuin yksi hyväkaulainen tele. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman |
TMik 04.12.2012 07:52:35 | |
---|
Krice: Mihin tyyliin floikkakitara taipuu huonosti? Uskaltasin väittää että avainsana oli toi tilukeihäs eikä floikka. Varmaan viitannee siihen soundiin. |
Gafa 04.12.2012 11:21:57 | |
---|
slapvete: Karpon tosi. Siirryin vähän kuin huomaamattani monen vuoden jälkeen ohkaisista kauloista tuhteihin. Ylimenokauteen ei tarvittu kuin yksi hyväkaulainen tele. mulle kävi gibsonin bfg:n kanssa samanlailla, nyt noi kaposet ja ohuet tuntuu vähän tyttöjen jutuilta.. :D |
Midrange 04.12.2012 11:52:00 (muokattu 04.12.2012 11:53:01) | |
---|
Mulla oli niin että nuorempana piti olla paksu kaula, käsi jotenkin vaati sitä, mutta nyt osaa arvostaa ohuita kauloja huomattavasti enemmän. Joku telecaster halko olis aivan liian brutaali meikän kädelle, vaikka se iso onkin. Toisaalta taas JEM:n tikku on liian ohut. Oon löytänyt sen optimaalin eli 19mm ekalta nauhalta ja profiilina C. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
the-Antero 04.12.2012 12:20:15 | |
---|
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. |
0101978 04.12.2012 23:50:38 | |
---|
Krice: Mihin tyyliin floikkakitara taipuu huonosti? Kantrivenytykset tai paremminkin vireiset sellaiset ovat mahdottomia. Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä! |
slapvete 05.12.2012 00:31:28 | |
---|
0101978: Kantrivenytykset tai paremminkin vireiset sellaiset ovat mahdottomia. Ei ne mahdottomia ole, mutta halvatun vaikeita kun täytyy pikkauskädellä painaa tallaa bendausta vastaan... ;) "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman |