Aihe: Gibson Midtown-kitara
1 2 3 4 5 6 7 8
Laulava Kylätohtori
03.12.2012 18:33:18
+makke+: Ainut huono puoli asiassa on, että minulle on kerrottu "etten tarvitse enempää kitaroita"..

Ensin tietysti vaimo omalle shoppailureissulle ja sen jälkeen syyllistys ja hyvitykseksi ostat itsellesi "jotain pientä"... Vaimo saa kenkänsä ja laukkunsa ja sinä kitarasi, eikä kumpikaan voi vittuilla toiselle. Everybody wins....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
03.12.2012 18:57:37
Laulava Kylätohtori: Ensin tietysti vaimo omalle shoppailureissulle ja sen jälkeen syyllistys ja hyvitykseksi ostat itsellesi "jotain pientä"... Vaimo saa kenkänsä ja laukkunsa ja sinä kitarasi, eikä kumpikaan voi vittuilla toiselle. Everybody wins....

Tämä on vanha mutta erittäin toimiva keino, plussan arvoinen jopa! :)
www.kitaramaailma.com
pappasfin
03.12.2012 19:41:13
Kitaristeilla ja kosketinsoittimilla ja kaikilla sama juttu, vaimot ja tyttöystävät ei ymmärrä soittajamiesten hankintoja.. ja tähän liittyen laitan teille erään Youtuben videon, jossa ihan mainio Bert Smorenburg esittelee Yamahan Mox6 syntikkaa..

huom! siinä lopussa 13.15 alkaen puhutaan mm. miksi pitää olle syntikassa rhodes mallinnos ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=yJaDVpF1IbY

(katsokaa ja kuunnelkaa mitä tuo Bert siitä kertoo, ainakin mun naamaan levis aika hymy, on tuo muutenkin aika sälli kertomaan tarinaa ja esittelemään ja vieläpä soittaa viissiin vaikka mitä).

Oikeasti tuo sais pitää kitaroista vastaavanlaisia esityksiä.

Ja sorry tämä offtopicki mutta oli pakko laittaa kun on tästäkin puhetta täällä.
PappaSFin
Andy Six
08.12.2012 18:25:37
Gabe: etenkin tuo Richlite otelauta mietityttää minua hiukan.

Näkyy tuota käytettävän hieman kalliimmissakin Gibboneissa:

http://www.thomann.de/fi/gibson_lpcstbk.htm
Gabe
08.12.2012 19:28:03
Andy Six: Näkyy tuota käytettävän hieman kalliimmissakin Gibboneissa:

http://www.thomann.de/fi/gibson_lpcstbk.htm

Jep, käytetäänhän tuota hyvinkin kalliissa kitaroissa. En tarkoittanut että se jotenkin halpa materiaali olisi tai että sitä vain edullisissa kitaroissa käytettäisiin. On vain niin tuore juttu.
www.kitaramaailma.com
Vladi
08.12.2012 20:00:07
Yhtä Midtown Customia olen Tamperen DLX:ssä testannut ja kyllä semmoinen pitää joskus saada. Mukavan erilainen perusLespaan verrattuna, mutta soundi silti tunnistettavan Gibson. Työnlaatukin tuntui olevan kohdillaan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
altec
09.12.2012 11:52:28

Katos vaan, en ollu hoksannu tota.. Itse testasin seinäjoen top soundissa midtownia, ja toi otelauta ja kaula muutenkin miellytti tosi paljon! Ikea-reissukin jo takanapäin, eli nyt ois vissiin syyllistyksen aika? :-D
sweet50
09.12.2012 12:36:50
Googeli kertoo että Tuota midtown:ia tehdään myös p90 -satsilla, harmi että ehdin jo keväällä ostamaan.
Vladi
15.12.2012 15:58:34
Tänään tuli tehtyä perustavampi vertailu 2012-vuoden Les Paul Standardin ja Midtown Customin välillä.

Aluksi pakko mainita, että kummassakin kitarassa oli selviä valmistusvirheitä. Midtownissa kannen ja bindingin liitoskohdissa oli sormin tunnusteltavissa olevia kohoumia sekä kaulaliitoksen kohdalla hieman maalausvirhettä. LP Stankussa oli pieniä maalivirheitä siellä täällä ja lavan liitoskohdassa kunnolla röpelöistä maalia. Yli 2000e hintalapulla varustetulta kitaralta mielestäni moinen ei ole hyväksyttävää.

Mutta asiaan, soundia noissa oli tarkoitus verrata. Kävin läpi soundeja cleanista metallimättöön kokeillen vuorotellen kummallakin kitaralla jokaista säätämääni soundia. Les Paul on Les Paul, eli paksua soundia ja pitkää sustainia. Midtown Custom tuntuu soundillisesti jonkinlaiselta hybridiltä Les Paulin ja ES-335-tyylisen kitaran väliltä tuoden samalla soundiin jotain persoonallista.

Yleisvaikutelmaksi jäi se, että mitä enemmän säröä soundiin tuotiin, sitä enemmän etu oli Midtown Customin hyväksi. Cleanipuolella soundi ei ollut kummankaan eduksi yksiselitteisesti parempi, lähinnä erilainen. Säröpuolella Les Paulin bassokkuus tuntui paikoitellen liialta, kun sillä soitti Midtownin jälkeen. Olimme kaverini kanssa molemmat samaa mieltä, että Midtown Customin keskiäänipainotteisempi ja ehkä jopa SG-vivahteinen soundi toimi isommilla säröillä paremmin. Soundi oli fokusoituneempi ja osittainen onttous tuo soundiin hauskaa ilmavuutta, jonka jälkeen LP tuntuu tunkkaiselta.

Toki jos tähän testiin olisi napattu kaupan seinältä vaikka joku VOS-sarjan Les Paul, niin fiilikset voisivat olla erit. :)

Meikällä on ollut jo tovin suunnitelmissa päräyttää jokin LP heti vuodenvaihteen jälkeen, mutta tämänpäiväinen testi antaa kyllä reippaasti mietittävää. Ehdottomasti testaamisen arvoinen kitara!
Gabe
15.12.2012 16:20:11
Vladi: Tänään tuli tehtyä perustavampi vertailu 2012-vuoden Les Paul Standardin ja Midtown Customin välillä.

Aluksi pakko mainita, että kummassakin kitarassa oli selviä valmistusvirheitä.

Meikällä on ollut jo tovin suunnitelmissa päräyttää jokin LP heti vuodenvaihteen jälkeen, mutta tämänpäiväinen testi antaa kyllä reippaasti mietittävää. Ehdottomasti testaamisen arvoinen kitara!

Mielenkiintoinen vertailu, mukava kun viitsit jakaa sen muillekin :) Nyt sai vähän paremman käsityksen tästäkin mallista. Aika kurjaa että kauppias laittaa tuollaiset yksilöt vaan myyntiin roikkumaan, olisi merkin ja myyjän itsensäkin kannalta vaan parempi lähettää vialliset yksilöt takaisin tai myydä edullisempaan hintaan. Miltä muuten tuo otelauta tuntui?
www.kitaramaailma.com
pappasfin
15.12.2012 16:42:11 (muokattu 15.12.2012 16:50:03)
Ihan mielenkiintoista luettavaa Vladilla, samaa mieltä Gaben kanssa että kyllähän ne myytävät kitarat pitäisi kattoa läpi jotta niissä ei niitä virheitä olis, no ainakin omassa Stankussa vm. 2012 ei ne parit jutut haitannut kun oikeastaan se yksikin oli kauneusvirhe ja toinen oli ne eri pituiset ruuvit hihnatappien kiinnityksessä mitä Gibson käyttää.

Tuosta Midtownista ja puoliakustisista sen verran, että yllättävän nätisti niillä irtoaa ihan mukavan monipuolista soundia, itse en tuota Midtownia ole testannut mutta esim. ES335 ym. kopsat sekä se mihinkä päädyin eli Ibanezin JSM100 niin todella hyvin irtoaa särösoundit, en tiedä kuinka moni niitä pitää ns. "jazzarin" ja "cleanin" tyyppisinä hempeämpisoundisina kitaroina mutta oikeasti niillä saa myös rouheaa tiukkaakin särösoundia aina metalliin asti eli varsin monipuolisia soundiltaan.

Hyvin Vladi totesi tuon puoliakustisen kopan tuovan soundiin lisää "ilmavuutta" mikä on kanssa kiva piirre soundissa. Stankun soundeistakin toki saa kirkasta tuhtia taivaanrannan täyttävää säröä kuhan vain säätää skitasta sekä muusta laitteistosta eli ihan en allekirjoita tuota että olisi tuon uuden stankun soundi tunkkainen, toki sitäkin siitä irtoaa, mutta säätämällähän se soundi ruuvataan, tosin Vladi vertailikin tuossa kahta erilaista kitaraa ja niiden välisiä soundillisia eroja.

Olisi kyllä todella mahtavaa kuulla Vladin ääninäytteitä jos niitä on otettu testista talteen, mitä niitä aikaisemmin on kuunnellu niin soundit on kyllä kohdillaan ja samoin soitto :)
PappaSFin
Vladi
15.12.2012 18:57:45
Gabe: Mielenkiintoinen vertailu, mukava kun viitsit jakaa sen muillekin :) Nyt sai vähän paremman käsityksen tästäkin mallista. Aika kurjaa että kauppias laittaa tuollaiset yksilöt vaan myyntiin roikkumaan, olisi merkin ja myyjän itsensäkin kannalta vaan parempi lähettää vialliset yksilöt takaisin tai myydä edullisempaan hintaan. Miltä muuten tuo otelauta tuntui?

En minä sinänsä kauppiasta syyttäisi, kun pitää tehdä valintoja myynnin ja takaisin lähettämisen välillä. Lähinnä ärsyttää tuo Gibsonin laadunvalvonta, jossa ihan selvästi kokeillaan rajoja, paljonko soittimissa voi olla virheitä, ennenkun ihmiset lakkaavat ostamassa. Kyseiset virheet eivät missään nimessä haittaa itse soittamista tai vaikuta soundiin, mutta ärsyttävät silti.

Itse otelaudasta minulla ei sinänsä ole kauheasti sanottavaa. Olen ollut eebenotelautojen ystävä jo pitkään ja pidän sitä lähinnä positiivisena asiana, jos itse otelautaan ei kiinnitä huomiota. Ainut visuaalinen ero on huokoisuus, tai enemmänkin sen puute. Tuo keinomateriaali on tiiviimpää, mutta silti menisi asiasta tietämättömälle eebenpuusta.

Itseäni ainakin miellyttää ajatus kierrätysmateriaalista tehdystä otelaudasta, jos tuntuma ja soundi on suht sama. Kuten täällä jo mainittiinkin, tuollaisten materiaalien käyttö tulee todennäköisesti vain lisääntymään, joten on aika hieno huomata, että ainakin otelaudoissa homma toimii. :)
Vladi
15.12.2012 19:04:01
pappasfin: Tuosta Midtownista ja puoliakustisista sen verran, että yllättävän nätisti niillä irtoaa ihan mukavan monipuolista soundia, itse en tuota Midtownia ole testannut mutta esim. ES335 ym. kopsat sekä se mihinkä päädyin eli Ibanezin JSM100 niin todella hyvin irtoaa särösoundit, en tiedä kuinka moni niitä pitää ns. "jazzarin" ja "cleanin" tyyppisinä hempeämpisoundisina kitaroina mutta oikeasti niillä saa myös rouheaa tiukkaakin särösoundia aina metalliin asti eli varsin monipuolisia soundiltaan.

Hyvin Vladi totesi tuon puoliakustisen kopan tuovan soundiin lisää "ilmavuutta" mikä on kanssa kiva piirre soundissa. Stankun soundeistakin toki saa kirkasta tuhtia taivaanrannan täyttävää säröä kuhan vain säätää skitasta sekä muusta laitteistosta eli ihan en allekirjoita tuota että olisi tuon uuden stankun soundi tunkkainen, toki sitäkin siitä irtoaa, mutta säätämällähän se soundi ruuvataan, tosin Vladi vertailikin tuossa kahta erilaista kitaraa ja niiden välisiä soundillisia eroja.

Olisi kyllä todella mahtavaa kuulla Vladin ääninäytteitä jos niitä on otettu testista talteen, mitä niitä aikaisemmin on kuunnellu niin soundit on kyllä kohdillaan ja samoin soitto :)

Tattis!

Olen samaa mieltä, että kyllä noista Les Pauleista saa vaikka minkälaista piikkiä. Itselleni tuo Midtown on siinä mielessä houkutteleva vaihtoehto, että se tarjoaisi todennäköisemmin parannusta yleiseen soundiini. Toinen Bluetoneistani on 6L6-päätteinen ja Fender-pohjaisella clean-kanavalla, jolloin bassokkuus on oikeasti ongelma mahonkirunkoisilla humpparikitaroilla. MT Custom voisi tuoda helpotusta asiaan.

En siis todellakaan tarkoittanut, että Stankku olisi tunkkainen, lähinnä se tuntui siltä Midtownin jälkeen. En testissä säätänyt eq:ta tai oikeastaan mitään muutakaan kitaran mukaan, vaan kaikki vuorottelut tehtiin samoilla asetuksilla. Tarkoitus oli tasan tarkkaan selvitellä kitaroiden soundillisia eroja. :)

Ääninäytteitä ei valitettavasti ole, testi kun suoritettiin paikallisessa musaliikkeessä. Jos päädyin tuollaisen hankkimaan, niin sitten tottakai tulee ääniteltyä. :)
Gabe
15.12.2012 21:30:44 (muokattu 15.12.2012 21:33:02)
Vladi: En minä sinänsä kauppiasta syyttäisi, kun pitää tehdä valintoja myynnin ja takaisin lähettämisen välillä. Lähinnä ärsyttää tuo Gibsonin laadunvalvonta, jossa ihan selvästi kokeillaan rajoja, paljonko soittimissa voi olla virheitä, ennenkun ihmiset lakkaavat ostamassa. Kyseiset virheet eivät missään nimessä haittaa itse soittamista tai vaikuta soundiin, mutta ärsyttävät silti.

Jep, eihän tuo nyt varsinaisesti kauppiaan vika ole. Mutta kun tästä aiheesta juttelin yhden soitinkauppiaan kanssa tuossa hieman aiemmin niin hän sanoi lähettävänsä aina kaikki vialliset yksilöt takaisin hinnasta ja merkistä riippumatta. Meinasi että jos tuommoisen pintaviallisenkin menee vaikka netin kautta myymään niin siitä tulee liikkeellekin aika paljon paskaa niskaan keskustelupalstoilla jne.

Mutta mukava kuulla että tuo otelauta vaikutti kelvolliselta. Onhan se hyvin ekologinenkin uudistus ja varmasti tulevaisuudessa hyvinkin käytetty. Kiitos vielä infosta, pistin plussan viitseliäisyydestä.
www.kitaramaailma.com
Vladi
16.12.2012 22:25:36
Gabe: Meinasi että jos tuommoisen pintaviallisenkin menee vaikka netin kautta myymään niin siitä tulee liikkeellekin aika paljon paskaa niskaan keskustelupalstoilla jne.

Tämä on se asia, mikä mua ihmetyttää kunnolla. Gibson ei ole ainut kitaranvalmistaja ja nykyisenä nettiaikana paska leviää todella nopeasti. Yli 2000e maksavassa kitarassa ei mielestäni vain yksinkertaisesti saisi olla tuollaisia virheitä, mitä siinä Stankussa oli. Sitä luulisi Gibsonin varjelevan mainettaan vakavasti, mutta raha taitaa loppuviimeksi ratkaista. Erittäin ikävää sinänsä.
fox
17.12.2012 01:09:11

Vladi: Tämä on se asia, mikä mua ihmetyttää kunnolla. Gibson ei ole ainut kitaranvalmistaja ja nykyisenä nettiaikana paska leviää todella nopeasti. Yli 2000e maksavassa kitarassa ei mielestäni vain yksinkertaisesti saisi olla tuollaisia virheitä, mitä siinä Stankussa oli. Sitä luulisi Gibsonin varjelevan mainettaan vakavasti, mutta raha taitaa loppuviimeksi ratkaista. Erittäin ikävää sinänsä.

Leviäähän se, ja paskan levittäjiä riittää.. ;)
Komia paksu polylakka tuossa kitarassa muuten kannessa..lienee Atlaksen "oma malli"??
http://muusikoiden.net/dyn/users/96663.jpg
Se poly ei ole yhtä herkkää menemään röpelölle ständissä roikotettaessa, jos oletetaan, että tuossa yli 2000 euron stankussa (Gibson?) olis esimerkiks se kaulan ja lavan liitoskohdan lakka jostain syystä tehtaalta lähdön jälkeen ottanut damagea??
Todella vaativia asiakkaita varten kyllä ilmeisesti edelleenkin on saatavissa erikoispalveluita. Kannattaa kääntyä ensittäin vaikka maahantuojan puoleen, tosin ei siinä tapauksessa, jos on kovin tiukalla budjetilla liikenteessä. Eli tosiaan, raha ratkaisee.
Ei ne kaikki (pl. Rickenbacker..) niin kovin tarkkoja sen maineen vaalimisessa ole kotimarkkinoiden ulkopuolella, noi itäisten maitten kopiomaakarit tuskin maksavat mallisuojarojalteja sen paremmin Gibsonille kuin Les Paulin perikunnalle. Toisaalta eipä nuo tehelmäkset ihan kaikki oikein samalla viivalla ole oikeitten esikuviensa kanssa. ;)
Sitä en oikein jaksa ymmärtää, että minkäpä vuoksi eivät sitte tee omia malleja, vaan tuollaseen yli 50-vee luomuksen kopiointiin satsaavat..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Vladi
17.12.2012 09:23:35
fox: Leviäähän se, ja paskan levittäjiä riittää.. ;)
Komia paksu polylakka tuossa kitarassa muuten kannessa..lienee Atlaksen "oma malli"??
http://muusikoiden.net/dyn/users/96663.jpg
Se poly ei ole yhtä herkkää menemään röpelölle ständissä roikotettaessa, jos oletetaan, että tuossa yli 2000 euron stankussa (Gibson?) olis esimerkiks se kaulan ja lavan liitoskohdan lakka jostain syystä tehtaalta lähdön jälkeen ottanut damagea??
Todella vaativia asiakkaita varten kyllä ilmeisesti edelleenkin on saatavissa erikoispalveluita. Kannattaa kääntyä ensittäin vaikka maahantuojan puoleen, tosin ei siinä tapauksessa, jos on kovin tiukalla budjetilla liikenteessä. Eli tosiaan, raha ratkaisee.
Ei ne kaikki (pl. Rickenbacker..) niin kovin tarkkoja sen maineen vaalimisessa ole kotimarkkinoiden ulkopuolella, noi itäisten maitten kopiomaakarit tuskin maksavat mallisuojarojalteja sen paremmin Gibsonille kuin Les Paulin perikunnalle. Toisaalta eipä nuo tehelmäkset ihan kaikki oikein samalla viivalla ole oikeitten esikuviensa kanssa. ;)
Sitä en oikein jaksa ymmärtää, että minkäpä vuoksi eivät sitte tee omia malleja, vaan tuollaseen yli 50-vee luomuksen kopiointiin satsaavat..

Noh noh, äläs nyt. Ei tässä mitään mustamaalaamista ole tarkoitus harrastaa. Sitäpaitsi tuo Midtown Custom on edelleen vahvasti ostoslistalla virheineen päivineen, soundi ja soittotuntuma toimi senverta mallikkaasti. Lähinnä ihmettelin ääneen tuota Gibsonin laadunvalvontaa, mutta toisaalta asia lienee jo sataan kertaan vatvottu täällä. :)

Mä en siis itse ole erityisemmin lähtenyt noihin "Gibson on nykyisellään paskaa"-huuteluihin, eikä tää testireissu vähentänyt mun halua hommata jo G-pajan kitara. Lähinnä sitä tulee oltua hieman tarkempi kitarayksilön valinnassa.
Gabe
17.12.2012 10:10:44
Vladi: Lähinnä sitä tulee oltua hieman tarkempi kitarayksilön valinnassa.

Tuo on fiksua, eihän kukaan kuitenkaan pakota viallista yksilöä ostamaan. Ja onhan netin kautta tilatessakin se palautusoikeus :) Hyvä pointti Foxilta tuo lakasta johtuva erokin. Nitrolakka on tosi herkkää tavaraa ja voi ottaa helposti osumaa tehtaalta lähdön jälkeenkin.
www.kitaramaailma.com
pappasfin
17.12.2012 11:03:49
Mä rakastan mun Gibsonin Les Pauli Std 2012 mallia, vaikka siinä on se yksi kauneusvirhe ja jostain syystä laittavat eri pituiset ruuvit hihnatappien kiinnipitämiseksi.

Toisaalta toi onkin mun eka Gibsoni, mutta I love it ;-)

Linkistä Youtuben Midtown Custom ja Les Paul Classic Customin soundivertailua kera taustaraidan, aika kivan kuulloista soundia noista irtoaa..

http://www.youtube.com/watch?v=Bnp_4QuWJvQ

Jos hakee sitten kalliimpaa vehjettä kuin tuo Midtown niin sitten Gibson ES335 mallisto, jossa on kyllä hintahaarukkaakin siitä 2000 ylöspäin aika tavalla mitä äsken katsoin ja jos muukin merkki käy ja rahaa on säästössä elämänsä kitaraan niin Ibanezin JSM on ihan hyvä harkintaan myös pistää, kts. linkeistä alta millainen Ibaneesi kyseessä

http://www.youtube.com/watch?v=6iXvcSOUTsI
http://www.youtube.com/watch?v=5-zt6R0XOn8
http://www.youtube.com/watch?v=NSMZjulvEAs

Ja taitaahan noita hyviä kopsuja olla Tokailla ym. jos nyt Gibsonista ei josain syystä löydykkään just sitä omaa.

Sorry tämä muidenkin merkkien tuominen tähän ketjuun, tiedoksi siis ketä nyt näitä katsoo ja jos ei päädykkään niin maailma ei siihen lopu kun merkeissä kuitenkin on valinnan varaa :-)
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)