Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nyt vituttaa kuin pientä oravaa..
1 2 3
llarppp
03.12.2012 11:17:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo.
 
Ostin tossa viime viikolla Tokain lespan ja nyt huomasin, että sattuu peukaloon kun soitan. Kokeillessa ei tullut ilmi tämä.
 
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia kitaroiden kanssa, että totunko tähän kaulaan vai joudunko pistämään kitaran heti lihoiksi? Vai käynkö hiomaan kaulaa uuteen muotoon?
 
"Every man dies, not every man really lives."
Ikihonka
03.12.2012 11:23:28 (muokattu 03.12.2012 11:24:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa-a... Vai olisiko tekniikassa vikaa? Kuinka alhaalla pidät kitaraa? Onko peukalo soittaessa kaulan takana? En ihan heti usko että kaula on syypää...
 
Edit: On muuten komea Tokai sinulla!
 
the-Antero
03.12.2012 11:24:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

llarppp: Joo.
 
Ostin tossa viime viikolla Tokain lespan ja nyt huomasin, että sattuu peukaloon kun soitan. Kokeillessa ei tullut ilmi tämä.
 
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia kitaroiden kanssa, että totunko tähän kaulaan vai joudunko pistämään kitaran heti lihoiksi? Vai käynkö hiomaan kaulaa uuteen muotoon?

 
Mulla on ainoastaan sattunut peukaloon soittaessa kun on ollut liian ohkanen kaula joten siihen ei hiominen auta. Mistä johtuu että sattuu peukaloon, oletko diagnisoinut?
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
llarppp
03.12.2012 11:31:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei toi nyt kovin alhaalla roiku. Riippuu mistä ja mitä soittaa onko peukalo takana. Mutta jos on takana niin käy tuohon ylemmän nivelen kohdalle sattumaan.
 
Tää on D-mallinen kaula ja paksuus ekalta fretiltä noin 19mm ja 12. noin 21mm..
 
"Every man dies, not every man really lives."
Jucciz
03.12.2012 11:34:52 (muokattu 03.12.2012 11:37:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiiä, kuuluisko tää kysymys kamapalstan sijasta enempi soittopalstalle, mutta oli miten oli, yleensä kitaristit - ainakin vähän pidempään soittaneet - sopeutuvat aika hyvin kaikenlaisiin kauloihin. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteivätkö tietyn muotoiset ja kokoiset kaulat silti tuntuisi "omimmilta".
 
Soittotuntumaan vaikuttaa olennaisesti kitaran säädöt, esim. kielten korkeus otelaudasta sekä monet muut seikat. Onko ongelma nimenomaan tämän mainitsemasi kitaran kanssa, ts. kipeytyykö peukalo muilla kitaroilla soittaessa? Jos muut kitarat eivät oireita aiheuta, veikkaan, että kitara kannattaisi säädättää ammattilaisella.
 
P.S. Kannustan keksimään ensi kerralla kuvaavamman otsikon viestikejulle. Näin hakukin löytäisi sinällään asiallisen keskustelun paremmin. Ajattele vaikka siltä pohjalta, millainen otsikko tähän keskusteluun sopisi, jos se julkaistaisiin sanomalehdessä. Tuskin ainakaan juuri tuo, joka siellä nyt seisoo. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
llarppp
03.12.2012 11:37:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole kyllä muilla kitaroilla vastaavaa ongelmaa tullut vastaan.
 
"Every man dies, not every man really lives."
Ikihonka
03.12.2012 11:45:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä kielet Tokaissa on? Kympit? Onko muissa ysit? Ja tosiaan kuten Jucciz sanoi, onko säädöt kohdillaan?
 
llarppp
03.12.2012 11:49:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kympit taitaa olla joo. Voi olla, että säädöissä olisi jotain mätää, sillä ihan kuin kitaran sisältä kuuluisi jotain räminää. Voi olla toki, etten ehkä ole tottunut tähän lespaan, sillä ongelma tehostuu mitä ylemmäs kaulalla menen.
 
Ja joo, otsikko on vähän kusinen, anteeksi siitä :)
 
"Every man dies, not every man really lives."
Gabe
03.12.2012 12:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minullakin tulee mieleen että joko tekniikassa on jotain muutettavaa tai kitara olisi säädön tarpeessa. Itse säädän uudet kitaran ihan ensi töikseni. Varsinkin nuo omituiset räminät sun muut viittaa vahvasti säädön tarpeeseen. Tuli myös sellainen mieleen että onko tämä kaulaprofiili paksumpi kuin aiemmissa kitaroissasi? Jos olet soittanut aiemmin todella ohutkaulaisilla kitaroilla siten että pidät peukaloa kaulan takana niin merkittävästi paksumpaan vaihtaminen voi saada kyllä peukalon kipeytymään. Tähän käsi varmasti tottuu ajan kanssa.
 
Tuon otsikon voisi ylläptio kyllä vaihtaa johonkin fiksumpaan kun on paljon hyödyllistä infoa jo tähän mennessä. :)
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
llarppp
03.12.2012 12:37:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollut noita tilukauloja aika paljon, ja tää on huomattavasti paksumpi :)
 
"Every man dies, not every man really lives."
Gabe
03.12.2012 12:44:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

llarppp: Ollut noita tilukauloja aika paljon, ja tää on huomattavasti paksumpi :)
 
Luulen että tämä on tottumiskysymys. :) Anna pari viikkoa aikaa käden tottua paksumpaan profiiliin ja kokeile vaikka hieman eri asentoja peukalolle jne. Itselleni taas ohkaiset kaulat ovat työläämpiä soittaa vaikken kovin nirso noiden suhteen olekaan.
 
http://www.kitaramaailma.com
s8na
03.12.2012 12:58:21 (muokattu 03.12.2012 12:58:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pappaotetta vaan niin, että kaula on kämmenessä ja peukku työttömänä. Mites se oli, eihän siellä viidennen nauhan jälkeen rahaa ole tms.
 
Laulava Kylätohtori
03.12.2012 13:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Pappaotetta vaan niin, että kaula on kämmenessä ja peukku työttömänä. Mites se oli, eihän siellä viidennen nauhan jälkeen rahaa ole tms.
 
Kaula kämmennessä, kyllä, mutta peukalolla soitetaan alimpia (paksuimpia) kieliä á la Hendrix...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Zed
03.12.2012 13:04:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Pappaotetta vaan niin, että kaula on kämmenessä ja peukku työttömänä.
 
Ja pikkurilli vielä varalta otelaudan ulkopuolelle käpröttämään kuin kuivunut katkarapu.
 
"Joo." -Syd Barrett yhtyeen jäsenten kysyessä häneltä kappaleen sävellajia.
KooAa
03.12.2012 13:06:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sixties kauloissa mulle kävi samoin. Fifties kauloissa, eli niissä paksummissa ja pyöreämmissä, ei.
 
It ain't what you do, it's how do you do? Ketoon, peipi, ketoon. Nothing Toulouse.
naavanka_
03.12.2012 13:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tekasin tuohon seiskaperssiin 54mm leveän ja 24mm paksun kaulan kun rupesi ärsyttämään kaikenmaailman tilukaulat.
Kyllähän se ottaa aikansa tottua mutta jos on ihan oikeaa kipua niin pidä ihmeessä taukoa ettei tule lihasvammoja.
 
En edes lukenut koko ketjua.
 
Uli.
 
Arkka
03.12.2012 13:43:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Kyllähän se ottaa aikansa tottua mutta jos on ihan oikeaa kipua niin pidä ihmeessä taukoa ettei tule lihasvammoja.
 
Tai nivelvammoja varmaankin.
 
llarppp: Mutta jos on takana niin käy tuohon ylemmän nivelen kohdalle sattumaan.
 
Tää on D-mallinen kaula ja paksuus ekalta fretiltä noin 19mm ja 12. noin 21mm..

 
Onko se ihan nivelkipua vai millasta? Mulla kävi kapeahkolla U-profiililla niin, että nivel hinkkas just siihen ylempään kurviin. Tuntu oudolta pitkän aikaa ja niveltaitteen iho vähän kulahti, mutta kyllä siihen tottu. Ei se kyllä vieläkään mitenkään maagisesti mun käteen sovi. Jos se taas on perinteisempää nivelkipua ni siihen varmaan kohdistuu liikaa painetta. Eli joko asentoa tarvis muuttaa tai puristusta vähentää. Uskoisin että se voi silti olla tottumiskysymyskin kuhan et riko sitä.
 
llarppp
03.12.2012 13:46:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Onko se ihan nivelkipua vai millasta? Mulla kävi kapeahkolla U-profiililla niin, että nivel hinkkas just siihen ylempään kurviin.
 
Jotakin tuollaista kyllä.
 
"Every man dies, not every man really lives."
naavanka_
03.12.2012 13:49:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Tai nivelvammoja varmaankin.
 
Lihakset niveliä.
 
Seison korjattuna.
 
horseface
03.12.2012 15:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Tai nivelvammoja varmaankin.
 

 
Onko se ihan nivelkipua vai millasta? Mulla kävi kapeahkolla U-profiililla niin, että nivel hinkkas just siihen ylempään kurviin. Tuntu oudolta pitkän aikaa ja niveltaitteen iho vähän kulahti, mutta kyllä siihen tottu. Ei se kyllä vieläkään mitenkään maagisesti mun käteen sovi. Jos se taas on perinteisempää nivelkipua ni siihen varmaan kohdistuu liikaa painetta. Eli joko asentoa tarvis muuttaa tai puristusta vähentää. Uskoisin että se voi silti olla tottumiskysymyskin kuhan et riko sitä.

 
Mulle kävi samansuuntaisesti. Olin pitkään soitellut aika slimmikaulaisella 80-luvun Les Paulilla ja sitten ostin tuhdimpikaulaisen telen. Koska kouran täytteenä oli totuttua enemmän puuta, vasemman käden etusormen rystysen kohdalla oleva nivel painoi kaulanreunaa ja kipeytyikin joksikin aikaa. Se meni sitten ohikin kyllä.
 
Oli miten oli, näin on!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «